PDA

View Full Version : geëlektrocuteerd worden is geen pretje :S Hellup,



SRV2000
3 mei 2010, 17:42
Gister even met mijn band wezen oefenen, waar ik gitaar speel en als 2e zang inval. Dat laatste is me gister niet in de koude kleren gaan zitten:dontgeti:

Toen ik begon te zingen was er niets aan de hand, totdat ik met mijn mond te dicht bij de mic kwam en mijn mond in contact kwam met mijn microfoon.
Ik kreeg met toen een dikke opdonder en een beste klap stroom door mijn lippen, ( de trannen sprongen m`n in m`n ogen en had opeens er last van een piep in mijn oren.
Naar alle kabels te hebben vervangen en mijn hand op de microfoon te hebben gelegd, was volgens ons het probleem opgelost. ik was er al op voorbereid om zowiezo niet te dicht met mijn mond bij de mic te komen, maarja als je je inleeft in de muziek vergeet je dat weer, en bats weer stond ik aan het stroom ( beetje zo`n acdc effect maar dan minder prettig :(
Nu ben ik er achter gekomen zodra ik met mijn gitaar in contact kom tegelijk met de mic krijg ik stroom.
zodra ik mijn gitaar los laat en ik houd de mic vast krijg ik niets.
Ik gebruik een dure Elixer kabel dus dat moet het probleem niet zijn.
Maar mocht iemand dit probleem herkenen dan hoor ik dat graag want heb een pesthekel aan stroom.
Ik heb hem hier gepost omdat ik denk dat het aan mijn gitaar licht.
Ik speel op een Epiphone SG 400 limitid edition

morroow
3 mei 2010, 17:48
Het ligt waarschijnlijk aan je stroomvoorziening. Check even of het stopcontact waar je versterker/pedalen/etc. op aansluit wel geaard is..

Wheelie
3 mei 2010, 17:48
Het klinkt alsof je een aardlus maakt........
Ter verduidelijking. Je gitaar is geaard en ook de microfoon geaard. Als dit 2 verschillende aardes zijn, dan kan er tussen deze aardes een potentiaalverschil zijn, en dat voel je.......

The rifles
3 mei 2010, 17:49
Toen ik de titel las dacht ik: mmm wel heel overdreven geëlektrocuteerd worden.
Maar ik heb het probleem ook al eens gehad, je krijgt een onzettende lel door dat je lippen vochtig zijn. Daarna is het bij niet weer voorgekomen.
Maar ik zou het wel tot in de puntjes uitzoeken, voor thuis gebruik valt de stroon wel mee ook al doet dat best pijn.
Zodra je op een PA speelt met krachtstroom:makeup:
er is al eens een zanger geweest die daardoor geëlektrocuteerd is,
en die heeft het niet na kunnen vertellen.

kortom Pas op !!!

SRV2000
3 mei 2010, 17:52
Toen ik de titel las dacht ik: mmm wel heel overdreven geëlektrocuteerd worden.
Maar ik heb het probleem ook al eens gehad, je krijgt een onzettende lel door dat je lippen vochtig zijn. Daarna is het bij niet weer voorgekomen.
Maar ik zou het wel tot in de puntjes uitzoeken, voor thuis gebruik valt de stroon wel mee ook al doet dat best pijn.
Zodra je op een PA speelt met krachtstroom:makeup:
er is al eens een zanger geweest die daardoor geëlektrocuteerd is,
en die heeft het niet na kunnen vertellen.

kortom Pas op !!!


Klopt dat verhaal ken ik vandaar dat ik het hier even meld.
Het is ongeaard en de zang en mijn gitaar zitten op 2 aparte groepen stroom.
Dus zou ik de zelfde stopcontact pakken van de zang en de versterker zou het klaar moeten zijn ???

Plant
3 mei 2010, 18:07
Het klinkt alsof je een aardlus maakt........
Ter verduidelijking. Je gitaar is geaard en ook de microfoon geaard. Als dit 2 verschillende aardes zijn, dan kan er tussen deze aardes een potentiaalverschil zijn, en dat voel je.......

Nee, geen aardlus. De zanginstallatie of de gitaarversterker is niet geaard en dan krijg je dit. Ik heb ditzelfde ook eens in een oefenruimte zien gebeuren. We speelden over dezelfde aarde, alleen had een van de muzikanten even een zelfgemaakt verlengsnoer gepakt met uiterlijk wel geaarde stekkers... alleen zat er tweelingsnoer tussen gemonteerd en dat was van buitenaf niet te zien.

Veel (Amerikaanse) versterkers hebben als lichtnetontstoring condensatortjes tussen fase / aarde en nul / aarde. Als je dan niet aard, staat het halve lichtnet 'zwevend' op de versterker aarde (en via de bekabeling ook op je gitaarsnaren!). Dit merk je mogelijk niet, totdat je tegelijk iets anders aanraakt, zoals met je lippen je zangmicrofoon. en dan is het 'pats'.

JER00N
3 mei 2010, 18:19
Een (tijdelijke) makkelijke oplossing zijn van die kapjes die je over de mic kan doen. Maar liever het probleem gewoon bij de wortel aanpakken natuurlijk.

Wheelie
3 mei 2010, 18:43
Nee, geen aardlus........

Jawel, aarde aangesloten of niet. Je verbind 2 aardes met totaal verschillende potentiaal (ook al wordt het aarde genoemd).

wietse
3 mei 2010, 19:25
Klopt dat verhaal ken ik vandaar dat ik het hier even meld.
Het is ongeaard en de zang en mijn gitaar zitten op 2 aparte groepen stroom.
Dus zou ik de zelfde stopcontact pakken van de zang en de versterker zou het klaar moeten zijn ???
ongeaard?
bijna elke gitaarversterker heeft een geaard stopcontact nodig, bromt hij ook minder en de kans op ongelukken neemt drastisch af, er hoeft dan maar iets mis te zijn in de versterker en dan zoekt hij massa via je gitaar en dus jou, je zou dan niet de eerste gitarist zijn die hierdoor gefrituurd is.
dus zorgen dat jullie geaarde stroomvoorziening krijgen daar.

SRV2000
3 mei 2010, 19:41
Oke iedereen bedankt voor het mee denken,
Conclussie: hoe kan ik dit het beste aanpassen.

macwilliams
3 mei 2010, 19:49
Is er helemaal niets geaard dan?

SRV2000
3 mei 2010, 19:56
Is er helemaal niets geaard dan?

Nee allemaal ongeaard, maar het probleem heeft zich nog nooit eerder voor gedaan.
Wel zit de zang op een ander stopcontact aangesloten als mijn versterker.
Kan het zo wezen dat dit het probleem veroorzaakt ?

bass blom
3 mei 2010, 19:57
reken maar ja

macwilliams
3 mei 2010, 20:02
Dan is het niet de vraag of het gebeurt maar wanneer het gebeurt!!
Dit lijkt mij een levensgevaarlijke situatie, je bent nu goed gewaarschuuwd.

Is er niet iemand in de buurt die even een aardekabel kan trekken daar?

SRV2000
3 mei 2010, 20:13
Ja dat ben ik zeker ik heb nog steeds een trillende lip en een stijve nek, kortom dat is flink aangekomen.
Jaren heb ik nooit het probleem gehad tot gister :S
Ik kan niet wachten totdat onze nieuwe studio klaar is daar is alles wel geaard.

Alleen moeten we daar 360 omzetten naar 220 maar dat is geen punt.
daar hebben we 16 verschillende groepen.
Maar ja nu het probleem thuis oplossen.

Op eens schiet het mij te binnen dat ik normaal op mijn london city of mijn randall speelde wanneer ik zong.

Maar gister gebruikte ik mijn Fender blues de ville. en toe gebeurde het.

kan het ook aan mijn amp liggen???

macwilliams
3 mei 2010, 20:25
Tjah, dat krijg je met die ouwe troep.....:seriousf:


Nee, eerlijk gezegd denk ik niet dat het wat uitmaakt op welke versterker je aangesloten bent. Of er moet iets mis zijn met die amp.

Niet meer ongeaard spelen!!
Straks ga je er nog als :soul: uitzien. :D

Plant
3 mei 2010, 21:09
Jawel, aarde aangesloten of niet. Je verbind 2 aardes met totaal verschillende potentiaal (ook al wordt het aarde genoemd).

Als je van een apparaat de aarde niet aansluit, verbind je dus ook niet 2 aardes en is er dus ook geen aardlus.

Nu lees ik zelfs dat geen van beide apparaten geaard aangesloten is. Dus ook niet t.o.v. elkaar.

De TS had beter kunnen zorgen dat in ieder geval de aarde van zang- en gitaarversterker wel met elkaar verbonden waren, dan had je tussen die 2 onderling juist geen potentiaal gehad (en ook geen geroosterd hoofd), ook al is de wandkontaktdoos ongeaard.

TS, er is niks mis met je versterkers of gitaar of de leeftijd ervan, alleen met je wijze van aansluiten.

Dit is net zo'n situatie als mensen die thuis hun desktop PC niet aarden en vervolgens een keer met hun ene hand de PC behuizing en met hun andere hand de verwarmingsradiator (die wel geaard is) beetpakken en een optater krijgen. Voor de 'thrillseekers': test dit nu maar eens met je PC.

Mephistocles
3 mei 2010, 21:51
Okee nog een keer en ik zal het simpel proberen te zeggen, dummiestijl.

Gitaarversterker, ongeaard. Je sluit er 230V uit het stopcontact op aan. Je aarde is je referentiepunt. Alle aarde moet in absolute waarde 0V zijn (normaal zeg je altijd zoveel volt (potentiaal) ten opzichte van aarde, nu niet we nemen nu 0V voor de aarde).

Microfoon, ongeaard, zelfde verhaal. 0 volt.

Gevolg: Niets. Alles is verbonden met de aarde, die 0 volt is.

Uiteraard is de werkelijkheid anders. De aarde is niet vaak 0V. Instrumenten gebruiken de aarde vaak als vuilnisbak. Alles wat niet naar de + gaat, dat gaat naar de - en dat is de aarde. Gevolg is dat die aarde wat naar boven of beneden getrokken wordt. Het ene instrument doet dat meer als de ander.

Gevolg: Au! Voor gezonde mensen niet dodelijk (misschien wel als je een pacemaker hebt of als je die dacht toch al een hartaanval zou krijgen). Wel vervelend.

Wat kunnen we hiermee? Ik denk dat als je niks aard, het geen probleem moet zijn, zolang je alle aarde met elkaar verbind. Dan zouden ze allemaal naar hetzelfde potentiaal getrokken moeten worden. Je krijgt hooguit één keer een tinteling omdat je zelf ook aarde bent.

Maar voor ik mensen doodadviseer, zoals eerder gezegd: alles aarden naar één punt, geen ring- of busnetwerk, maar een sternetwerk (ivm magnetisme).

Wat ik me nog afvraag is het volgende:
- Hoe hoog is bij zo'n flinke optater de stroom en spanning? (waarom slaat de aardlek er niet uit? Lager dan 40mA? Tijd?)
- En hoe hoog een paar tellen na de optater? (wordt het potentiaal gelijkgetrokken?)
- Als je je hardware (inc. snaren) niet aard, is het opgelost, en welke andere problemen kun je daarmee krijgen?
- Is het genoeg om een stekkerdoos met randaarde te gebruiken om aarde met elkaar te verbinden?

bass blom
3 mei 2010, 21:53
zijn gitaarversterker en de zangversterker zitten op verschillende groepen..

wietse
3 mei 2010, 22:23
Is er niet iemand in de buurt die even een aardekabel kan trekken daar?
of op de ouderwetse manier als je cv hebt in dat hok, een extra kabel aan elke versterker e.d zetten en die met een klem op een kaal gemaakt stuk van de cv zetten, dan heb je ook aarde.
vroeger een keer een versterker gehad, een krundaal storm, die had dit standaard.




Niet meer ongeaard spelen!!
Straks ga je er nog als :soul: uitzien. :D

zou luke wannabee ook een keer een aarde ongelukje hebben gehad?

macwilliams
3 mei 2010, 22:46
Nee, de aarde heeft meer ongeluk met luke.........

SRV2000
3 mei 2010, 23:05
Nee, de aarde heeft meer ongeluk met luke.........

Ik ben momenteel wel even genezen en morgen begin ik met een frisse dag.
Er zat al een brom in mijn zang monitor dit konden we niet vinden, dus hebben we de kabels veranderd maar helaas was de brom nog aanwezig. het klonk net of lade hij stroom op.
Aan gebrek aan tijd en we al een half uur aan het rommelen waren hebben we het zo eerst maar gelaten voor het was.
Als je speelt hoor je de brom immers toch niet.
Toen ik in aanmerking kwam met mijn mic ( en omdat mijn lippen waarschijnlijk vochtig waren ) water + stroom reken maar uit.
Toen ik een stroom stoot kreeg vlogen er vonken van vuur af knalde ik een meter verder op de grond en was de aardlek schakelaar uitgeslagen.
zoals ik al aangaf had ik een harde piep in mijn oren ( alsof je naar een concert van maiden was geweest en met je kop door de speaker bent geknalt ) een stijve neck en nog steeds last van een zenuwtrekjes in mijn lip.:makeup:

Ik speel nu geruim 4 jaar in deze ruimte en heb nog nooit last van zulk iets gehad. en hoeveel stroom ik heb gekregen zo ik niet weten wel weet ik dat ik dit niemand toe wens en dat ik het probleem eerst grondig wil oplossen voordat ik daar weer speel.
Hoe lang de stroom er op heeft gezeten is onduidelijk het ging nogal al vrij snel

Acdc
3 mei 2010, 23:14
Ongelofelijk !!! als ik het zo hoor is het best aangekomen, en als ik dan Wietse hoor dat er gitaristen zijn geweest die hier door geroosterd zijn ....danm.

@ Wietse is dat echt zo dat gitaristen die massa krijgen vanuit hun gitaar zo aan de stroom staan???

SRV2000 Als ik het zo hoor mag je van geluk spreken dat je er zo van af bent gekomen.

durf bijna m`n gitaar niet eens meer aan te raken :???:

HUESSEN
3 mei 2010, 23:18
Heb zoiets een jaar geleden ook gehad.Wel een opdonder gehad maar geen meter verder aan de grond geslagen.....Was in mijn garage gitaar aan spelen en ging een beetje tegen mijn motor aan hangen.Pats..... opdonder en tintelingen.Pod XT naar de juu en voeding van de pc overleden.Wat bleek een kortsluiting in stopcontact(spontaan en niet aan gerommeld) en geen aarde meer op de groepenkast.Electricién erbij gehaald en die alles door laten meten en deze gebreken gevonden.Oude aarding zat op koperen waterleidingnet,maar buitenshuis is alles tegenwoordig pvc,dus aarde gebrek.Stopcontact opnieuw aangesloten en 5 meter aardpen geslagen.

HUESSEN
3 mei 2010, 23:19
durf bijna m`n gitaar niet eens meer aan te raken :???:


Weet je wie er lef had????

Jimi Hendrix,.....speelde met z'n tanden:gitarist:

Liquid_Metal
3 mei 2010, 23:20
kheb geen zin om het hele topic door te lezen, het antwoord is wellicht al gegeven. Maar als je een snelle oplossing wilt zou je de twee toestellen (je gitaar(versterker) en de microfoon/PA met een draadje kunnen verbinden. Dan worden de aardes gelijkgetrokken.
Ik heb eenzelfde soort probleem in mijn kamer. Mijn versterker is verbonden met de verwarming (ongeaarde stopcontacten) en mijn computer heeft een iets hoger rustpotentiaal. Dus als ik iets van de computer en iets van de versterker tegelijk aanraak, is het raak (hoewel het niet echt extreem hoog is).

Acdc
3 mei 2010, 23:26
kheb geen zin om het hele topic door te lezen, het antwoord is wellicht al gegeven. Maar als je een snelle oplossing wilt zou je de twee toestellen (je gitaar(versterker) en de microfoon/PA met een draadje kunnen verbinden. Dan worden de aardes gelijkgetrokken.
Ik heb eenzelfde soort probleem in mijn kamer. Mijn versterker is verbonden met de verwarming (ongeaarde stopcontacten) en mijn computer heeft een iets hoger rustpotentiaal. Dus als ik iets van de computer en iets van de versterker tegelijk aanraak, is het raak (hoewel het niet echt extreem hoog is).


Als je gen zin hebt om de hele topic te lezen weet je ook niet waar het over gaat, waarom reageer je dan ????

FruscianteFan
3 mei 2010, 23:32
Als je gen zin hebt om de hele topic te lezen weet je ook niet waar het over gaat, waarom reageer je dan ????
Omdat hij wel de openingspost heeft gelezen en iets zinnigs denkt te kunnen bijdragen? Het lijkt mij een handige tip.

Ik ben er zelf wel behoedzaam voor, al begrijp ik nooit precies hoe ik het nou kan oplossen. Zeker nu mijn band ook nummers heeft waar ik niet alleen maar hoef te zingen als ik niet speel, lijkt het me belangrijk. Maar sinds die ene soundcheck op dat optreden waar mijn mic mijn lippen 'prikte', zing ik vrij automatisch vanaf iets meer afstand. Eigenlijk is het vrij simpel: als ik bij het soundchecken gewoon op 10 cm afstand blijf, moet mijn mic wat harder. Staat-ie eenmaal zo hard, hoef ik niet dichtbij te komen om goed gehoord te worden.

Acdc
3 mei 2010, 23:37
Omdat hij wel de openingspost heeft gelezen en iets zinnigs denkt te kunnen bijdragen? Het lijkt mij een handige tip.

Ik ben er zelf wel behoedzaam voor, al begrijp ik nooit precies hoe ik het nou kan oplossen. Zeker nu mijn band ook nummers heeft waar ik niet alleen maar hoef te zingen als ik niet speel, lijkt het me belangrijk. Maar sinds die ene soundcheck op dat optreden waar mijn mic mijn lippen 'prikte', zing ik vrij automatisch vanaf iets meer afstand. Eigenlijk is het vrij simpel: als ik bij het soundchecken gewoon op 10 cm afstand blijf, moet mijn mic wat harder. Staat-ie eenmaal zo hard, hoef ik niet dichtbij te komen om goed gehoord te worden.


Klopt maar een mic produceerd een ander soort geluid als je er van af staat.
zodra ik zing ( acdc coverband ) en ik sta te ver van mijn mic af dan klinkt hij schel zodra ik dicht bij sta gaat mijn zang indirect naar de mic waardoor je warmere klank krijgt.

macwilliams
3 mei 2010, 23:40
kheb geen zin om het hele topic door te lezen, het antwoord is wellicht al gegeven. Maar als je een snelle oplossing wilt zou je de twee toestellen (je gitaar(versterker) en de microfoon/PA met een draadje kunnen verbinden. Dan worden de aardes gelijkgetrokken.
Ik heb eenzelfde soort probleem in mijn kamer. Mijn versterker is verbonden met de verwarming (ongeaarde stopcontacten) en mijn computer heeft een iets hoger rustpotentiaal. Dus als ik iets van de computer en iets van de versterker tegelijk aanraak, is het raak (hoewel het niet echt extreem hoog is).

Misschien niet extreem hoog maar aanwezig genoeg om te schrikken.

Kun je niet een centraal aardepunt creëren?

titzenpitzer
3 mei 2010, 23:40
Ik heb ooit in een jeugdhuis gespeeld waar ALLE versterkers aangesloten waren op ongeaarde stopcontacten. Toen ik begon te zingen zag ik zelfs, doordat het donker was in de zaal, de blauwe flits onder mijn neus terwijl ik een redelijke lading in mijn lippen kreeg. Uurrghhh

HaroldA
3 mei 2010, 23:50
Ik mag ook niets metaals van onze bassist aanraken als ik m'n eigen gitaar in m'n handen heb. Gelukkig krijg ik hoogstens een tik op m'n vingers en kom ik niet zo vaak met m'n lippen bij hem in de buurt. :soinnocent:

vulvasonic
3 mei 2010, 23:56
Het is al gezegd, maar zo'n afrokapsel voor op de microfoon helpt in ieder geval tegen de vervelende schokjes. En neem je een rode, of blauwe, of gele (zouden die eigenlijk nog te krijgen zijn?), ben je meteen enorm retro bezig! :D

Mephistocles
4 mei 2010, 00:11
Toch, dat gedoe met die draadjes... Stel het zaaltje waar je oefent treed je ook op, en een idioot, of misschien zelfs een bandlid of iemand uit het publiek loopt er langs en daar gaat je draadje... Of hij zit niet goed aangesloten... Een stukje VD-draad los je het mee op op je hobbykamer, maar het lijkt me vanzelfsprekend dat je het daar alleen niet voor doet.

En mijn idee dan? Gitaren, mengtafel etc. op één geaarde stekkerdoos, haspel des noods, zolang er natuurlijk geen overbelasting kan plaatsvinden.

Maar toch zou ik graag iets van antwoord willen op één of meer van m'n vragen, als dat niet te veel moeite is. Er zijn vast velen hier die me er veel over kunnen vertellen.

Wat ik me nog afvraag is het volgende:
- Hoe hoog is bij zo'n flinke optater de stroom en spanning?
- En hoe hoog een paar tellen na de optater?
- Als je je hardware (inc. snaren) niet aard, is het opgelost, en welke andere problemen kun je daarmee krijgen?

SRV2000
4 mei 2010, 00:44
Toch, dat gedoe met die draadjes... Stel het zaaltje waar je oefent treed je ook op, en een idioot, of misschien zelfs een bandlid of iemand uit het publiek loopt er langs en daar gaat je draadje... Of hij zit niet goed aangesloten... Een stukje VD-draad los je het mee op op je hobbykamer, maar het lijkt me vanzelfsprekend dat je het daar alleen niet voor doet.

En mijn idee dan? Gitaren, mengtafel etc. op één geaarde stekkerdoos, haspel des noods, zolang er natuurlijk geen overbelasting kan plaatsvinden.

Maar toch zou ik graag iets van antwoord willen op één of meer van m'n vragen, als dat niet te veel moeite is. Er zijn vast velen hier die me er veel over kunnen vertellen.

Wat ik me nog afvraag is het volgende:
- Hoe hoog is bij zo'n flinke optater de stroom en spanning?
- En hoe hoog een paar tellen na de optater?
- Als je je hardware (inc. snaren) niet aard, is het opgelost, en welke andere problemen kun je daarmee krijgen?

Over je vragen:
- Hoe hoog is bij zo'n flinke optater de stroom en spanning?
Hoog genoeg om 10 min op de grond te liggen met pijn in je kop en je weet hoeveel vullingen je in je mond hebt.

En hoe hoog een paar tellen na de optater?
Voor mij was 2 sec al voldoende om plat te gaan

Als je je hardware (inc. snaren) niet aard, is het opgelost, en welke andere problemen kun je daarmee krijgen
als ik dat had geweten was het waarschijnlijk niet gebeurt.

Graag zou ik wel willen weten ( niet dat het belangrijk is ) hoeveel volt ik mee te maken heb gehad.

Ik heb ooit eens over schrikdraad heen gepiest maar toch deed dat minder zeer

Riky
4 mei 2010, 00:54
Over je vragen:
- Hoe hoog is bij zo'n flinke optater de stroom en spanning?
Hoog genoeg om 10 min op de grond te liggen met pijn in je kop en je weet hoeveel vullingen je in je mond hebt.

En hoe hoog een paar tellen na de optater?
Voor mij was 2 sec al voldoende om plat te gaan

Als je je hardware (inc. snaren) niet aard, is het opgelost, en welke andere problemen kun je daarmee krijgen
als ik dat had geweten was het waarschijnlijk niet gebeurt.

Graag zou ik wel willen weten ( niet dat het belangrijk is ) hoeveel volt ik mee te maken heb gehad.

Ik heb ooit eens over schrikdraad heen gepiest maar toch deed dat minder zeer

Hoeveelheid ampere is veel interessanter:D

SRV2000
4 mei 2010, 01:09
Hoeveelheid ampere is veel interessanter:D

Sadisme is plezier hebben aan of genoegen beleven aan het opzettelijk pijn doen of vernederen van een andere persoon. In strikte zin gaat het hier om genotsbeleving aan de macht die de 'sadist' heeft ten opzichte van haar/zijn 'slachtoffer'. Als er door deze parafilie grote problemen ontstaan tussen de sadist en de omgeving, kan er sprake zijn van een psychische aandoening.

GO SEE DA DOKTER :seriousf:;)

stikel
4 mei 2010, 02:41
Over de bassist Gary Thain uit de Rockband Uriah Heep (uit mijn jeugd. Ben jij al zo oud ? Ja ik ben al zo oud :D)

Bron Wikipedia

During his last tour with Uriah Heep, Thain suffered an electric shock at the Moody Coliseum in Dallas, Texas on 15 September 1974, and was seriously injured

Van zijn bassnaren heb ik destijds begrepen !! En dan denk je dat bekende professionals met massa's "personeel" zoiets niet overkomt

Groet Jan

wietse
4 mei 2010, 08:16
Hoeveelheid ampere is veel interessanter:D

klopt als je 220 volt door je heen krijgt met 1 ampere overleef je wel, krijg je 20 volt door je heen met 100 ampere dan heb je een grote kans dat je het niet navertelt.

schrikdraad is een hoog voltage 10000 volt maar een laag amperage, zouden ze dat schrikdraad op het lichtnet aansluiten dat zouden er overal dooie koeien e.d en kerels die er overheen hebben gepist omheen liggen.
de mythbusters zeggen dat het niet kan dat je stroom voelt als je over iets heen pist, ik daag ze uit om zelf een keer over schrikdraad heen te pissen.

denis.hermans
4 mei 2010, 08:37
Ik heb ook eens zo'n "ervaring" gehad toen ik elektrische gitaar aan't spelen was ( via niet geaard stopcontact) en ik terwijl ik m'n rechterhand op de snaren hield met men linkerhand even checkte of de verwarming aan stond door de radiator aan te raken. Ik voelde toen ook een elektrisch(e) schok(je).

Dit heeft dus ook met dit potentiaalverschil te maken ?

Denis

!!!!!!!
:crazyhappy:

hole
4 mei 2010, 08:42
Als je gen zin hebt om de hele topic te lezen weet je ook niet waar het over gaat, waarom reageer je dan ????

Misschien omdat hij wil helpen, maar geen tijd heeft of het hele topic door te lezen, of omdat er misschien van die huilberichtjes zoals die van jou in staan.


//Semi-ontopic: vaak vind ik het jammer dat ik niet kan zingen. Vandaag is niet zo'n dag.

@TS: pas op heej, als je een meter achteruit wordt gesmeten door een stroomstoot, dan is er iets goed mis. In wat voor oefenruimte spelen jullie? Betalen jullie ervoor? Mij lijkt dat je de beheerder hier wel op kunt aanspreken

FruscianteFan
4 mei 2010, 10:38
Klopt maar een mic produceerd een ander soort geluid als je er van af staat.
zodra ik zing ( acdc coverband ) en ik sta te ver van mijn mic af dan klinkt hij schel zodra ik dicht bij sta gaat mijn zang indirect naar de mic waardoor je warmere klank krijgt.
Nu is mijn zangniveau niet zodanig dat ik me zorgen maak over een beetje warmte, ik vind het belangrijker dat we met z'n drieën een beetje zuiver zingen, en dat ik geen schokken krijg ;)

Di Stefano
4 mei 2010, 11:42
Een mogelijke oplossing is het installeren van EMG pickups in je gitaren. De snaren en brug worden bij hun wiring niet geaard wat eventuele schokken zoals jij krijgt moet vermijden.

Liquid_Metal
4 mei 2010, 12:20
Hoeveelheid ampere is veel interessanter:D

Lijkt mij ook.


Toch, dat gedoe met die draadjes... Stel het zaaltje waar je oefent treed je ook op, en een idioot, of misschien zelfs een bandlid of iemand uit het publiek loopt er langs en daar gaat je draadje... Of hij zit niet goed aangesloten... Een stukje VD-draad los je het mee op op je hobbykamer, maar het lijkt me vanzelfsprekend dat je het daar alleen niet voor doet.

En mijn idee dan? Gitaren, mengtafel etc. op één geaarde stekkerdoos, haspel des noods, zolang er natuurlijk geen overbelasting kan plaatsvinden.

Op een podium is dat inderdaad nogal onhandig. Maar in een repetitieruimte of thuis kan dat volgens mij best goed.
Alles op een stopcontact aansluiten lost het probleem ook op, ik heb alleen geen idee hoeveel apparaten je eraan kan hangen. Maar ik kan me herinneren dat eigenlijk alle stopcontacten in een ruimte (normaliter) met elkaar verbonden zijn (blijkbaar de aarde niet) en het voor de de maximale belasting niet uit zou maken.

Shades-Of-Grey
4 mei 2010, 13:18
Een mogelijke oplossing is het installeren van EMG pickups in je gitaren. De snaren en brug worden bij hun wiring niet geaard wat eventuele schokken zoals jij krijgt moet vermijden.

Of draadloos spelen.
Of in het uiterste geval het aarde draadje naar je brug doorknippen; je zou nog steeds een schok van andere geaard metalen componenten zoals je jackplate of potjes kunnen krijgen, maar niet van de snaren. En van je snaren is een stuk dodelijker denk ik, gezien het sneller het potentieel van 'vastgrijpen en niet loslaten' heeft.

Snap echt niet dat men nog steeds de brug + snaren aard.. levensgevaarlijk, en het verschil in ruis is er nauwelijks als je de rest wel goed aard / shield.
Maarja, dat goed shielden doen zelfs de dure merken niet meer =/

Mephistocles
4 mei 2010, 17:19
Over je vragen:
- Hoe hoog is bij zo'n flinke optater de stroom en spanning?
Hoog genoeg om 10 min op de grond te liggen met pijn in je kop en je weet hoeveel vullingen je in je mond hebt.

En hoe hoog een paar tellen na de optater?
Voor mij was 2 sec al voldoende om plat te gaan

Als je je hardware (inc. snaren) niet aard, is het opgelost, en welke andere problemen kun je daarmee krijgen
als ik dat had geweten was het waarschijnlijk niet gebeurt.

Dat beantwoord mijn vragen niet. Het is heel vervelend allemaal dat weten we nu wel (ook ik ben ervaringsdeskundige), maar ik hoopte dat iemand even met een multimeter zou meten, en de voor- en nadelen van ongeaarde hardware zou uitleggen. Ze doen het niet voor niets in de fabriek.

bass blom
4 mei 2010, 17:28
ik heb wel eens ergens 50 volt gemeten tussen verschillende apparaten.