PDA

View Full Version : gitaar over P.A versterker



crazylay
3 mei 2010, 13:21
Hallo,

Ik was opzoek naar een niet al te dure gitaar versterker top.

Ik heb zelf nog een P.A versterker liggen van HQ-Power (Klik hier (http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=2289))

is het mogelijk om te spelen via deze versterker? en dat ik er dan nog een voorversterker voor zet met trebble, middle en bass?

bruggeschakeld levert deze versterker 300Watts op.

Ik ga spelen over een mono 1x 400W of stereo 2x 200W cabinet.

Greetz
Marco

TimS
3 mei 2010, 13:40
Als je over een PA eindversterker en speakers gaat spelen heb je amp en speaker emulatie nodig. Dat zit bijvoorbeeld in een line6 POD, Boss GT, Eleven Rack of Axe FX. Waarschijnlijk is alleen een POD een goede optie als je het goedkoop wilt houden.

crazylay
3 mei 2010, 15:53
Wij maken een Treble, mid en bass(misschien ook master vol.) in de hqpower versterker.

tussen m'n amp en gitaar heb ik gewoon m'n pedalboard zitten.

hole
3 mei 2010, 15:58
probeer het uit, als het lekker klinkt, dan ist goed...toch?

(verwacht er trouwens maar niet teveel van)

marc_o
3 mei 2010, 15:59
Moet inderdaad kunnen.
Er zijn wel wat threads over te vinden hier met de gebruikelijke antwoorden die allemaal moeten kunnen werken, zoals:

POD
Vox tonelab
Koch Pedaltone


Ik weet uit ervaring dat de Koch het erg goed doet, je houdt een buizensound en hij doet het goed met aanvullende effecten, heeft ook een loop.

Nitefly7
3 mei 2010, 19:37
je zult toch een soort vorm van voorversterking nodig hebben,
dit begint al met de zwaar ondergewaardeerde Tech21 pedalen (bijv. de nieuwe Character-reeks), via de Line6 Pods, naar het summum op modelling gebied, de Digidesign Eleven Rack en de Fractal Audio Axe-fX

wat veel mensen vaak 'vergeten' is dat je met een modelling oplossing, met een dergelijke PA amp + full range (of simpelweg 'PA') speakers (ipv via een 'gewone gitaarversterker') een dijk van een geluid krijgt, dat zeker op kan tegen de echte 'buizenbakken'..
in het geval van de 11r en de Axe-FX is het zelfs voor velen het ideale apparaat om hele stacks en kisten met pedalen te vervangen...!


Hallo,

Ik was opzoek naar een niet al te dure gitaar versterker top.

Ik heb zelf nog een P.A versterker liggen van HQ-Power (Klik hier (http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=2289))

is het mogelijk om te spelen via deze versterker? en dat ik er dan nog een voorversterker voor zet met trebble, middle en bass?

bruggeschakeld levert deze versterker 300Watts op.

Ik ga spelen over een mono 1x 400W of stereo 2x 200W cabinet.

Greetz
Marco

crazylay
3 mei 2010, 22:31
De mosfet p.a versterker die ik wil gaan gebruiken bevat nog geen bass, mid en trebble functie. Dit bouwen wij er wel in en waarschijnlijk ook een extra master volume. De versterker wordt aangesloten op een behringer ultrastack 4x12" 400watt. En tussen deze stack en de gitaar komt nog mijn pedalboard met 8 verschillende effecten(incl multi effect).

TimS
3 mei 2010, 22:49
Doe jezelf een lol, verkoop het hele zootje en koop gewoon een gitaarcombo. Het zou me verbazen als dit lekker gaat klinken.

Nitefly7
3 mei 2010, 23:34
De mosfet p.a versterker die ik wil gaan gebruiken bevat nog geen bass, mid en trebble functie. Dit bouwen wij er wel in en waarschijnlijk ook een extra master volume. De versterker wordt aangesloten op een behringer ultrastack 4x12" 400watt. En tussen deze stack en de gitaar komt nog mijn pedalboard met 8 verschillende effecten(incl multi effect).

'wij', is dit soms een van de beroemde 'familie' (vader/zoon of broer/broer) projectjes?
bass/mid/treble functie voegt namelijk op zich niks toe, het is alleen een regelaar waarmee je frequenties die de eindtrap weergeeft, weghaalt ('wat er niet inzit, komt er ook niet uit, of je het nu 'bijregelt' of niet ')...
die b/m/t-functie is dus vrij nutteloos, zonder dat je er ook een versterkende voortrap bij bouwt...

het zal een leuk project zijn, maar ik zou je sterk adviseren om toch gewoon een modeller als een 2ehands Pod (XT of misschien zelfs 2.0) op de line-ins aan te sluiten, dan hoef je geen eq-functie + master te gaan lopen 'bouwen'..

je gitaar is namelijk, in tegenstelling tot de meeste instrumenten voor PA gebruik (Keyboards en microfoons via mengpanelen), niet geschikt om aan te sluiten; je hebt een voorversterker nodig die je gitaar-niveau op zgn. 'line-level' krijgt...

dit is redelijk eenvoudig te realiseren, maar je loopt nu het gevaar dat je verschillende dingen op elkaar gaan aansluiten die alles behalve optimaal op elkaar afgestemd zijn:

1) de PA-eindtrap + Behringer 4x12 lijkt me al een probleem geven ; de PA-amp zal je gitaar + preamp gewoon 'vlak/lineair' weergeven, en kent geen oversturing of 'opwarmen' dat een buizeneindtrap doet, waar je 4x12 wel op berekend is.. het lineaire karakter van de PA-eindtrap doe je dus eigenlijk al teniet door een niet-fullrange speakercombo (de Behringer) te gebruiken..

beter zou zijn om bij de PA-eindtrap gewoon PA-speakers (zelfs 1x12 zal al lekker knallen) te gebruiken...

2) dit hoeft op zich nog geen probleem te zijn, echter is het wel zo dat je door treb/mid/bass + voorversterker te 'bouwen' voor die PA-eindtrap, het gevaar loopt dat je een voortrap krijgt die niet helemaal goed samenwerkt met je pedaaltjes.. in het beste geval krijg je een prima clean kanaal, dat op een hi-fi installatie lijkt, maar waar je gitaar alleen maar -op een slechte manier- vervormd wordt, en dit prop je dan vervolgens door een 4x12 die het geluid dat je zelfbouw-versterker geeft, niet ideaal weergeeft, maar weer afkapt op basis van de voor gitaarversterker gemaakte speakers..
hier 'misbruik' je de 4x12 dus, door er een 'cleane' gitaarversterker op aan te sluiten..

beter zou zijn om een op gitaar afgestemde voorversterker te bouwen/kopen..

3) Welke pedalen gebruik je? want ik neem aan dat er wat overdrive en distortions tussen zitten... er vanuit gaande dat je de versterker 'maakt' (effectief een voortrap maakt voor de PA eindtrap), is het nog maar de vraag of deze als een goede gitaarversterker reageert op je pedaaltjes..
in het beste geval heb je weer een 'prima' clean kanaal dat enigszins kan oversturen met pedaaltjes, maar het zal altijd klinken als 'je pedaaltje maar dan harder', in plaats van een voorversterker die afgeknepen/overstuurd wordt in samenwerking met de pedaaltjes ...


..


nogmaals, het blijft een leuk project, maar als je het ook als echte serieuze gitaarversterker wilt gebruiken, zou ik voor de pijn/moeite die je doet om een voortrap te maken of -god verhoede!- de PA eindtrap ZELF wilt aanpassen, gewoon een 2ehands modeller op de kop tikken; een PA-eindtrap + je 4x12 + goede modeller zal je een meer dan bühnewaardige set opleveren ...!

als je toch door wilt gaat met zelfbouw, zou ik me dus vooral focussen op het 'maken' van een losse voortrap/voorversterker, die je via line-outs op de line-in/ingangen van de PA-eindtrap aansluit..

een losse voortrap/voorversterker, al dan niet met buizen, zal i.c.m. de PA-eindtrap en de Behringer 4x12 + pedalboard, zeker een prima oplossing zijn, een leuk doe-het-zelf werkje; en het perfecte compromis tussen een volledig nieuwe amp en een 'knutselsmurf-fiasco...'

en nogmaals, als je niet per sé wilt knutselen, ga dan serieus eens kijken naar de Tech21 producten als de legendarische Sansamps:
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/images/gt2_image.jpg
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/images/blonde_sm.jpg

crazylay
4 mei 2010, 02:19
Ok dus als ik het goed begrijp kan ik beter een losse voorversterker kopen. Ik heb er al een aantal gezien van tussen de 50 en 100euro(zal morgen links plaatsen). Dan heb je ook puur vol. Trebble, bass en een middle optie. Dit is dus wat je ermee bedoelt?

crazylay
4 mei 2010, 05:39
Ik denk dat ik eens een Crate GT1200 head ga proberen. 120W lijkt me genoeg voor in de band.

Alleen nog even een vraag.. de crate heeft een speaker ingang van 4ohm minimum en de speaker kast van mij heeft 400W geschakeld 16ohm mono of 2x8ohm stereo.

Kan dit wel op deze top zonder problemen?

hole
4 mei 2010, 08:46
Ja dat kan

en 120W is inderdaad genoeg voor een band, (waarschijnlijk de helft ook al)

Nitefly7
4 mei 2010, 09:21
Ik denk dat ik eens een Crate GT1200 head ga proberen. 120W lijkt me genoeg voor in de band.

Alleen nog even een vraag.. de crate heeft een speaker ingang van 4ohm minimum en de speaker kast van mij heeft 400W geschakeld 16ohm mono of 2x8ohm stereo.

Kan dit wel op deze top zonder problemen?

laatste vraag is eenvoudig: je hebt MINIMAAL 4 ohm nodig, dus 8 en 16 ohm is geen probleem, hoewel je waarschijnljk teruggaat in vermogen (bijv. 120w voor 4 ohm, 60/100w bij 8ohm en weer iets minder bij 16ohm)...overigens is de bijbehorende 4x12 niet aan te raden volgens sommige reviews..
die 4x12 Behringer zou ik zelf zo snel mogelijk voor een degelijke 2x12 of zelfs 1x12 vervangen, met betere kwaliteit speakers erin: aan bas-druk en aan geluid verlies je niet zoveel bij 2x12 t.o.v. 4x12, behalve dan een flink aantal kilo's..!
wat betreft welk wattage voor 'n band, daar moet je even de zoekfunctie voor gebruiken; een buizenversterker met 1, 5 en zelfs 15w is al zat om flink te knallen, 50w heb ik zelf eens gehad en heb toen een kleine feestzaal al flink laten schrikken op 80% van het vermogen..

voorversterker-verhaal:
bedenk wel dat als je die Crate koopt, je een volledige versterker koopt (dus voor- en eindversterker).. je PA-eindtrap kun je dan niet meer gebruiken..

ik zou me eerst eens goed inlezen in het verschil tussen voor- en eindversterkers: de voorversterker dient ervoor om je gitaarsignaal op het juiste 'niveau' te krijgen, zodat je eindversterker + speakers het kunnen weergeven.
een top zoals de Crate is een volledige voor-/eindversterker in-1..

bedenk ook goed dat microfoonvoorversterkers en PA-voorversterkers niet speciaal voor gitaren bedoeld zijn..
als je zelf iets gaat bouwen, dan zijn er genoeg schema's om een gitaarversterker te bouwen..

maar nogmaals: met een PA-eindtrap zou ik voor een goede gitaarvoorversterker gaan, bijvoorbeeld eentje met 'modelling' (het 'nabootsen' van beroemde versterkers, inclusief effecten als galm, chorus en wah-wah).. dit is mijns inziens vele malen beter dan een gitaartop onder de Eur100.. en als je die eindtrap en speakerkast al hebt, en nog niet gebruikt dan is dit de meest kosteneffectieve oplossing waar je erg veel plezier van zult hebben, en vele malen beter is dan iedere gitaarversterker onder de 200-250 euro..!

kijk maar eens op http://www.thomann.de/nl/cat.html?gf=gitaren_voorverst&oa=pra, en check dan bijvoorbeeld op Marktplaats naar 2ehands exemplaren van deze modellen..

je hebt de keuze (van klein naar groot) uit:
voorversterkers in pedaalvorm (Behringer X-Vamp, Behringer GDI-serie, Tech21 Character-serie)
voorversterkers in 'groter pedaalvorm' (de geweldige Koch Pedaltone, Mesa V-Twin)
voorversterkers in 'boon'-vorm (Line6 POD, Behringer V-amp)
voorversterkers in 19"-formaat (= zelfde formaat als je PA eindtrap: Behringer V-amp Pro (erg betaalbaar en bruikbaar), Line6 Pod Pro/Pod XT Pro/Pod X3 pro, Tech21 Sansamp, Marhall JMP-1, Mesa Formula Pre, Mesa Triaxis, Rocktron Egnater TOL.....)

bij de voorversterkers in 19" formaat hebben we het vaak over een ECHTE (dus niet 'nagebootste') gitaarvoortrap, zeg maar het voorversterkergedeelte van de Crate e.d. 'volledige' gitaarversterkers


voorbeelden:
tech21 sansamp/GT2:
http://link.marktplaats.nl/331721833

of de POD-reeks:
http://link.marktplaats.nl/341779736
http://link.marktplaats.nl/340510017
http://link.marktplaats.nl/339735974

of Behringers 'POD-kopie':
http://link.marktplaats.nl/342438606 Deze kun je zelfs met je PA-eindtrap in een 19" rack plaatsen, ben je in 1x klaar..!!
http://link.marktplaats.nl/341410275

crazylay
4 mei 2010, 13:36
Ok dus je raad mij eigenlijk aan om de eindversterker wel te gebruiken maar daar dan weer een voorversterker voor te zetten zoals een line6 pod?

moet ik dan alsnog de bass, mid en trebble in de mosfet versterker bouwen?

Nitefly7
4 mei 2010, 14:19
Ok dus je raad mij eigenlijk aan om de eindversterker wel te gebruiken maar daar dan weer een voorversterker voor te zetten zoals een line6 pod?

moet ik dan alsnog de bass, mid en trebble in de mosfet versterker bouwen?

hoe lukt het met het 'inlezen' in het verschil tussen voorversterker (preamp) en eindversterker (poweramp)... ? :sssh:
http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar_amplifier

Amplifiers consist of one or more circuit stages which have unique responsibilities in the modification of the input signal. The power amplifier or output stage produces a high current signal to drive a speaker to produce sound. One or more preamplifier stages precede the power amplifier stage. The preamplifier is a voltage amplifier that amplifies the guitar signal to a level that can drive the power stage.


een toonregeling 'in' de MOSFET versterker lijkt me best lastig en zeker niet aan te raden, omdat je daarmee het voorversterker-gedeelte teniet doet..
de MOSFET versterker is er puur en alleen om hetgeen je basisgitaar geluid is (gitaar, pedalen + voorversterker) HARDER te laten klinken, en het geschikt te maken om door speakers gepropt te worden..
je hoeft dus geen toonregeling in je MOSFET'je meer te maken, ik zou het zelfs afraden...

-----
situatie: jij begon je verhaal door te zeggen dat je de PA eindtrap wilde gebruiken, maar je begint daarna over een Crate..

optie 1: je gebruikt de PA eindtrap, 4x12 en hebt dus 'alleen nog maar' een voorversterker nodig om je gitaar op eindtrap/4x12 aan te sluiten

situatie /optie 2: je schaft een volledige versterker aan en laat de PA eindtrap links liggen..
gezien je budget (minder dan 100 euro), zul je bij optie 2 alleen maar teleurgesteld worden,

en daarom is optie 1 een erg volwassen en prima oplossing, die je ook bij 'professionele gitaristen' in een aangepaste vorm ziet langskomen (line6 Pod met PA eindtrap en PA-speakers heeft bijna hetzelfde resultaat als een 'echte' versterker die je via een microfoon opvangt en dan via PA speakers weergeeft...!)

meestal is de eindversterker (net zoals dat vroeger bij losse componenenten stereo-installaties ging) gewoon een 'dom stuk vermogen met speakeraansluitingen'

als je eens verdiept (zoals ik al eerder aangaf) in de verschillen tussen voorversterkers (preamps) en eindversterkers (poweramps), dan zul je zien dat voorversterkers vaak een gitaar-ingang en toonknoppen hebben, en dat eindversterkers alleen maar 'line-ingangen' (voor voorversterkers e.d.) en speakeraansluitingen hebben..

de eindversterker pept het signaal van je voorversterker op, zodat de speakers het kunnen weergeven

kijk maar eens bij bijv. Mesa Boogie
-voorversterkers: Triaxis, Formula preamp
-eindversterkers: 20/20, 50:50, 2:90, 2:100
dan zie je dat de preamps 'knopjes' hebben en de poweramps 'geen knopjes'..

simpelweg:
- een gitaar kun je niet aansluiten op speakers, maar wel op een voorversterker om je basisgeluid (interactie en evt. oversturing van de voorversterker) te maken
- een voorversterker kun je niet rechtstreeks aansluiten op speakers, maar wel op een eindversterker die het basisgeluid alleen maar 'oppept' (versterkt)
- een eindversterker kun je niet rechtstreeks aansluiten op een gitaar, maar wel op een voorversterker en uiteindelijk op speakers..


om je een voorbeeld te geven: ik heb voor de huiskamer geen versterker, maar gebruik een M-Audio Black Box (POD-achtig apparaat) en Studio/PA-speakers (deze zijn 'actief' en hebben dus een ingebouwde versterker)..
wat ik dus doe is Black Box (preamp)->Studiospeakers (=poweramp+speakers)
voila, voorversterker met toonregeling en een 'domme' eindversterker/speaker-combinatie ..!

succes !