PDA

View Full Version : OM-model kopen...



godson
3 mei 2010, 12:20
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of ik wat tips kan krijgen over de aanschaf van een nieuwe gitaar. Ik wil graag een OM-model kopen voor (blues)fingerpicking en lichte slaggitaar. Het liefste zou ik uiteraard een Martin kopen, maar aangezien deze helaas buiten mijn budget van maximaal 1500 euro vallen (althans, de echt goede) zal ik het met een ander merk moeten doen.

Ik wil het liefst een gitaar met massief boven-, zij- en achterblad. Ik heb al op een blueridge BR-183 gespeeld en deze beviel mij goed. Nu ben ik benieuwd of er nog andere merken/types zijn waar ik naar kan gaan kijken die de moeite waard zijn...

Fingerpick
3 mei 2010, 12:56
Ben zelf héél tevreden van mijn mint uitziende (tweedehands = 1320,00€) Larrivee OM-09.
Uistekende bespeelbaarheid (nut 44mm), mooie heldere klankbalans over de hele lengte van de arm ..., pickingmachine, strummen iets minder : daarvoor gaat niets boven een dreadnought.
Heb ook al op een Eastman AC712 gespeeld : ook heel mooi! Maar ergens moet je voor jezelf een lijn, of nee : een dikke streep trekken ;-)
Voor jou budget is er keuze te over!

godson
3 mei 2010, 13:19
Ja ik heb ook op een paar larrivee's gespeeld, weet niet zeker of jouw type erbij zat. Maar ik vond ze zelf niet geweldig. Kwestie van smaak denk ik. Ik val erg op de martins omdat ze toch zo vol klinken en zelfs als slaggitaar te gebruiken zijn... maar eastman ga ik zeker ff proberen!

PT1989
3 mei 2010, 14:57
marktplaats in de gaten houden want daar staan regelmatig mooie OM's op.
Heb zelf een Martin OMJM, super gitaar maar die valt buiten je budget....

godson
3 mei 2010, 16:24
Ja die zou ik wel het liefste willen inderdaad...maarja...IETS te duur;) Of je moet ervanaf willen voor 1500 euro? :soinnocent:

freddy
3 mei 2010, 17:04
Ja ik heb ook op een paar larrivee's gespeeld, weet niet zeker of jouw type erbij zat. Maar ik vond ze zelf niet geweldig. Kwestie van smaak denk ik. Ik val erg op de martins omdat ze toch zo vol klinken en zelfs als slaggitaar te gebruiken zijn... maar eastman ga ik zeker ff proberen!

Ja Larrivee zeer mooie gitaren maar je ziet dat het toch erg persoonlijk is,ik heb zelf niet zoveel met Martin vind ze om te beginnen niet lekker spelen,de prijzen zijn ook niet mis en soms zwaar overdreven vind ik.
Blueridge zijn erg goede kopieen van Martin en betaalbaar,Eastman moet je zeker proberen Furch ook, zoveel mogelijk testen is de boodschap. Tweedehands ook in de gaten houden er worden regelmatig mooie gitaren aangeboden wel goed opletten als je tweedhands koopt meestal wel goed in orde maar je weet nooit,sucses!

jplm
3 mei 2010, 19:24
Hallo.

Een mogelijk is misschien een Epiphone Masterbilt OM-type. Dit is een gitaar van ong. 600 euro die op basis van de specificaties van de jaren '30 modellen van Martin is nagebouwd. Er is nogal wat gedoe geweest over de verkijgbaarheid nadat de introductie-serie was verkocht (zowel hier als in Amerika), maar als je op internet in Nederland zoekt kom je ze toch nog wel tegen.
Mocht je voor een Martin gaan, dan moet je tegenwoordig goed kijken voor je koopt; ik zag vorig jaar een (nieuwe) Martin OM18V op een beurs, prijsje van 2500 euro, waarbij de zijbinding van het bovenblad zó beroerd was aangebracht dat je er met de nagel achter bleef hangen. En dan niet met veel moeite, nee, de binding was echt een stuk hoger dan het blad zelf. De rest van de gitaar heb ik toen niet eens meer bekeken.

Groet, Jan.

PT1989
4 mei 2010, 13:26
Ja die zou ik wel het liefste willen inderdaad...maarja...IETS te duur;) Of je moet ervanaf willen voor 1500 euro? :soinnocent:

haha nee al heb ik er niet eens echt veel voor betaalt. Check je inbox

godson
8 mei 2010, 10:27
Hallo.

Een mogelijk is misschien een Epiphone Masterbilt OM-type. Dit is een gitaar van ong. 600 euro die op basis van de specificaties van de jaren '30 modellen van Martin is nagebouwd. Er is nogal wat gedoe geweest over de verkijgbaarheid nadat de introductie-serie was verkocht (zowel hier als in Amerika), maar als je op internet in Nederland zoekt kom je ze toch nog wel tegen.
Mocht je voor een Martin gaan, dan moet je tegenwoordig goed kijken voor je koopt; ik zag vorig jaar een (nieuwe) Martin OM18V op een beurs, prijsje van 2500 euro, waarbij de zijbinding van het bovenblad zó beroerd was aangebracht dat je er met de nagel achter bleef hangen. En dan niet met veel moeite, nee, de binding was echt een stuk hoger dan het blad zelf. De rest van de gitaar heb ik toen niet eens meer bekeken.

Groet, Jan.

Ik heb zelf een electrische epiphone lp-special en een vriend van me heeft ook een paar epiphones en mijn ervaring is toch dat daar altijd wel wat mis mee is...Ik weet niet hoe dat met akoestische gitaren is, maar ik denk wel dat je voor 600 euro geen compleet massieve gitaar hebt toch?

northernlake
8 mei 2010, 15:39
Hoi Godson,

Je hebt een PM...

Flipkoos
8 mei 2010, 16:18
Er staat een hele mooie Morgan OMM (de Canadese dus de duurdere...) op ebay voor iets meer dan 1000 euro. Maar ja, da's dan weer Oostenrijk....

godson
8 mei 2010, 16:52
Er staat een hele mooie Morgan OMM (de Canadese dus de duurdere...) op ebay voor iets meer dan 1000 euro. Maar ja, da's dan weer Oostenrijk....

Tja...ik ben een beetje bang om iets te kopen waar ik nog nooit op gespeeld heb...Hij ziet er wel mooi uit maarja dat zegt niet zoveel

jplm
8 mei 2010, 19:53
Ik heb zelf een electrische epiphone lp-special en een vriend van me heeft ook een paar epiphones en mijn ervaring is toch dat daar altijd wel wat mis mee is...Ik weet niet hoe dat met akoestische gitaren is, maar ik denk wel dat je voor 600 euro geen compleet massieve gitaar hebt toch?

Nou, dat is nu net het probleem, want het is wél een compleet massieve gitaar. De topkam en het zadel waren van been, zoals gezegd de achterkant, zijkant en bovenblad massief, dovetail neckjoint, 1 3/4 topkambreedte, enz. De latere versies waren al iets gedowngraded, o.a. kunststof topkam en zadel, en geen hygrometer meer in de bijgeleverde koffer (daar kun je dan ook een eventueel nieuw exemplaar uit die eerste serie aan herkennen).
Voor wat betreft de kwaliteit: Gibson laat/liet hun akoestische gitaren niet bij een of andere fabriek in China bouwen die ook voor andere merken gitaren bouwde, maar ze hebben in China zelf een fabriek gestart, die uitsluitend de Epiphone akoestische gitaren bouwt, vandaar.

Groet, Jan.

godson
8 mei 2010, 20:53
Ok dat klinkt interessant. Ik zal er eens naar gaan zoeken;)

jplm
9 mei 2010, 19:53
Ok dat klinkt interessant. Ik zal er eens naar gaan zoeken;)

Voordat ik m'n antwoord schreef heb ik even gekeken op Google (in Nederland uiteraard) en als je epiphone en masterbilt (let op de schrijfwijze) intikt kom je nog wel wat tegen. Er zitten overigens behoorlijk wat D's bij de resultaten, dat zijn allemaal dreadnoughts of jumbo's, die moet je dus niet hebben De EF M en R zijn de OM's. En, zoals ik zei, de gitaren uit de eerste serie hebben een koffer (is gemaakt van piepschuim, maar toch goed stevig) waar een kleine hygrometer in zit aan de binnenkant, dit zijn de exemplaren die nog helemaal uit goed materiaal bestaan, ik weet alleen niet of ze er nog zijn in de winkels. Ik heb net nog even bij Sacksioni gekeken, daar hangen ze allebei (dus, mahonie en palisander, tís maar een tip. Ik weet alleen niet of dat nieuwe nieuwe of ouwe nieuwe zijn, so to speak :-).

Groet, Jan>

JeanPaul du Vinnie
9 mei 2010, 21:30
Een foto voor wie te lui is om te zoeken:

http://img.photobucket.com/albums/v82/rfdee/kk/kk/23.jpg

Mooi gitaartje zeg.

godson
12 mei 2010, 20:49
Ik zit nu ook naar de eastman AC712 of AC812 te kijken. Is er iemand die deze heeft en misschien vergeleken heef met de blueridge BR-183? Zo ja, wat is het verschil tussen deze gitaren in klank en bespeelbaarheid?

Verder heb ik een optie op een Blueridge BR-283 (tweedehands). Heeft iemand ervaring met deze gitaar?

godson
12 mei 2010, 23:21
Een foto voor wie te lui is om te zoeken:

http://img.photobucket.com/albums/v82/rfdee/kk/kk/23.jpg

Mooi gitaartje zeg.

Ziet er zeker goed uit. het proberen waard lijkt me.

godson
20 mei 2010, 12:52
Wat vinden jullie van Taylor? Zijn de gitaren van Taylor van onder de 1500 goed genoeg om met de high end goedkopere merken te concurreren?

freddy
20 mei 2010, 19:15
Ik heb een Taylor 410 ofwel DN4 ik durf gerust te stellen dat deze gitaar absoluut niet uit de toon valt tegenover de dure high end merken laat staan de goedkope.Het verschil is de gebruikte houtsoorten en luxe afwerking voor de rest heb je met Taylor zeker vanaf de 3 series een gitaar die zeker zo goed gebouwd is dan vele high end gitaren uit de dure klasse,je moet alleen uittesten of de sound datgene is waar je naar zoekt want dat is natuurlijk erg persoonlijk,maar de bouwkwaliteit daar is geen enkele twijfel over.

JeanPaul du Vinnie
21 mei 2010, 13:11
Een foto voor wie te lui is om te zoeken:

http://img.photobucket.com/albums/v82/rfdee/kk/kk/23.jpg

Mooi gitaartje zeg.
Wie 'm wil kopen, er staat eentje op 2dehands.be voor 450 euro (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/epiphone-masterbilt-ef-500pmvs-72871747.html?start=84).

jplm
21 mei 2010, 18:58
Als ik die link bekijk wordt die 450 als 495 geschreven.

Groet, Jan.

godson
1 juni 2010, 15:52
Zo, even een update;)

Ik heb een aantal gitaren zitten proberen, waaronder een paar larrivee's, de blueridge BR-183, een paar taylors en wat andere merken zoals seagull en faith. Die laatste twee vielen wat mij betreft meteen af.
De blueridge viel me ook tegen. Ten eerste vond ik hem lelijk;) daarbij klonk hij nogal scherp en de sustain viel tegen. Wel een flink volume, maar weinig karakter voor mijn gevoel.
De larrivee's vond ik wel goed klinken, maar toch miste ik iets. Ik kan niet omschrijven wat, maar ik ben in ieder geval verder gaan zoeken.
De taylors die ik heb geprobeerd klonken goed maar naar mij gevoel zijn ze iets te duur prijs/kwaliteit verhoudingsgewijs.

Toen kwam ik dus op de eastmans en ik was meteen verkocht. Wat een heerlijke gitaren zijn dat zeg! Ik heb er een aantal bespeeld en ben bij deze eerste sessie bij gitaren onder de 1000 euro gebleven. Hierbij sprong voor mij de AC-408 eruit. Erg mooi gebalanceerd geluid en hele warme klank. Ook een lekkere gitaar voor blues. Toen ik klaar was heb ik nog even een duurdere gepakt (een AC-608 met element die 1300 euro was) en die vond ik eigenlijk beter klinken, maar ik twijfel of dat die 600 euro meer waard is. Toen ben ik dus maar naar huis gegaan om daar nog eens over na te denken en naarmate ik weer op internet zit te surfen begin ik toch te twijfelen of ik niet nog wat meer geld moet uitgeven, dus toch weer boven de 1000 euro moet gaan zitten. Dilemma dus;)

deejee
1 juni 2010, 17:14
Zie bij tools4tones in Nijmegen een Eastman AC522 incl koffer te koop voor 750 euro. Ken de winkel zelf niet, maar ze kopen en verkopen tweedehands muziekinstrumenten en apparatuur. Hier een linkje naar hun site: http://www.tools4tones.nl

godson
2 juni 2010, 18:31
De 522 heb ik geloof ik ook bespeeld in de winkel en de 408 vond ik prettiger klinken

godson
6 juni 2010, 00:52
Laatste update! Ik heb de eastman AC-512 gekocht. Massief engelmann spruce top en massieve mahonie zij- en achterblad. Van alle merken die ik heb geprobeerd (waaronder larrivee, blueridge, faith, seagull en ja, zelfs taylor) vind ik deze verreweg het beste kwa geluid (mooi vol en warm, hele goede balans tussen hoog/midden laag), afwerking en bespeelbaarheid. Ik heb hem eergisteren gehaald en ik kan hem niet meer loslaten:)
Bedankt voor de feedback allemaal en voor wie ook naar een nieuwe gitaar aan het kijken is: check echt de eastman gitaren want ik vind het echt bizar hoe goed de prijs/kwaliteit verhouding is. ze gaan zeker in prijs stijgen de komende jaren. Als het kon kocht ik er nog 3;)

LaurentB
6 juni 2010, 09:36
Zonder foto's geloven we er niks van...

rockablues
10 juni 2010, 19:23
Ik ben ook benieuwd naar fotos, waarom je de Eastman beter vind dan de Blueridge die je hebt geprobeerd en welke modellen je van Blueridge hebt gespeeld.

godson
10 juni 2010, 23:55
komt er allemaal aan, ben ff niet thuis dus kan er nu geen foto's op gooien. In het weekend zet ik alles erop

rockablues
18 juni 2010, 18:02
:gitarist::gitarist::gitarist::gitarist::gitarist: :gitarist::gitarist:

godson
20 oktober 2010, 21:51
Hier eindelijk de foto's! Ik ben een tijd weg geweest en daarna was ik het vergeten. Ik hoop dat iemand het nog leuk vind dat ik ze post;)

Het is dus een eastman AC-512. Ik vond hem beter dan de blueridge omdat hij warmer klonk en een wat voller geluid heeft. Ook hebben de blueridges een smallere hals (gemaakt voor kleine handjes denk ik;)) en ik vind de bredere hals relaxter spelen.

Ik heb hem vergeleken met de blueridge BR-183 omdat deze kwa model overeen kwam met wat ik zocht. Ik vind de blueridge zeker niet de 200 euro meer waard dan de eastman en ik vind persoonlijk de eastman veel meer karakter hebben. Maargoed het blijft een kwestie van smaak...het is net naar welk geluid je op zoek bent.

http://nl.picturepush.com/+IQK4
http://nl.picturepush.com/+IQK8
http://nl.picturepush.com/+IQKK
http://nl.picturepush.com/+IQKF

godson
20 oktober 2010, 21:56
http://i1029.photobucket.com/albums/y360/jonasroos/IMG_1631.jpg

rockablues
20 oktober 2010, 22:08
YES! Mooi man, ik denk dat ik die ook ga halen... wat heb je ervoor betaald? Is ie goed voor fingerpicking en strumming? Heb je zin een soundsample/youtube filmpje te plaatsen?

godson
20 oktober 2010, 22:09
http://i1029.photobucket.com/albums/y360/jonasroos/IMG_1637.jpg

http://i1029.photobucket.com/albums/y360/jonasroos/IMG_1638.jpg

http://i1029.photobucket.com/albums/y360/jonasroos/IMG_1646.jpg

LaurentB
20 oktober 2010, 22:10
Mooi! Gefeliciteerd hoor!

godson
20 oktober 2010, 22:14
YES! Mooi man, ik denk dat ik die ook ga halen... wat heb je ervoor betaald? Is ie goed voor fingerpicking en strumming? Heb je zin een soundsample/youtube filmpje te plaatsen?

Ja ik heb hem nu een paar maanden en ik wil hem nooit meer kwijt!! Het is zeker een aanrader. Hij speelt zo relaxed en alles klinkt mooi erop. Hij is het best voor fingerpicking, maar hij klinkt ook lekker met flatpicking en strumming. Maar als je echt slaggitaar speelt zou ik naar een ander model kijken.

Ik heb nog geen dingen ermee opgenomen maar was wel van plan om binnenkort eens wat te gaan proberen. Hoe raad je aan een soundsample te maken? Ik heb een microfoon, interface en cubase sinds kort, maar nog niet aan toe gekomen om er iets mee te doen.

--=HANS=--
20 oktober 2010, 22:17
Knappe gitaar man, gefeliciteerd!!

rockablues
20 oktober 2010, 22:29
Ik heb zelf weinig ervaring met het opnemen van de gitaar via een mic, ik zie dat er wel veel info op deze site staat; http://homerecording.about.com/od/recordingtutorials/a/acoustic_gtr.htm

LaurentB
20 oktober 2010, 22:47
Ik heb zelf weinig ervaring met het opnemen van de gitaar via een mic, ik zie dat er wel veel info op deze site staat; http://homerecording.about.com/od/recordingtutorials/a/acoustic_gtr.htm

Staat deze bij een verkeerde thread?

rockablues
20 oktober 2010, 23:00
Staat deze bij een verkeerde thread?


Ja ik heb hem nu een paar maanden en ik wil hem nooit meer kwijt!! Het is zeker een aanrader. Hij speelt zo relaxed en alles klinkt mooi erop. Hij is het best voor fingerpicking, maar hij klinkt ook lekker met flatpicking en strumming. Maar als je echt slaggitaar speelt zou ik naar een ander model kijken.

Ik heb nog geen dingen ermee opgenomen maar was wel van plan om binnenkort eens wat te gaan proberen. Hoe raad je aan een soundsample te maken? Ik heb een microfoon, interface en cubase sinds kort, maar nog niet aan toe gekomen om er iets mee te doen.

was als reactie hierop..

LaurentB
20 oktober 2010, 23:03
was als reactie hierop..

Oh ja...:soinnocent:

godson
20 oktober 2010, 23:35
Ik heb zelf weinig ervaring met het opnemen van de gitaar via een mic, ik zie dat er wel veel info op deze site staat; http://homerecording.about.com/od/recordingtutorials/a/acoustic_gtr.htm

Als ik een keer iets heb opgenomen gooi ik het erop.