PDA

View Full Version : De nachtmerrie van elke Les Paul bezitter



Stratman70
3 mei 2010, 11:09
De zwakke conmstructie van de hals/kop zorgt er nogal eens voor dat ALS die gitaren wat ongunstig vallen, de kop eraf breekt. Op internet heb ik er al veel over gelezen en gezien.
En nu overkwam het mij: de gitaar viel en KRAK. Gelukkig niet helemaal in tweeën, maar dus wel gebroken en een gapend gat. Ik heb het zelf weer gelijmd en ben erg tevreden met het resultaat; alles is weer (letterlijk) netjes terug op zijn plaats gekomen, al blijf je de breuk natuurlijk altijd nog zien en dat blijft dan ook altijd een pijnlijke herinnering aan een vervelend voorval.

Foto's:
http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/003.jpg
http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/004.jpg
http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/005.jpg
http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/010.jpg
http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/011.jpg
http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/012.jpg

chantilly
3 mei 2010, 11:12
jeeetje! dat is idd een nachtmerrie! dit gun je niemand! :dontgeti:


gelukkig heb je m kunnen lijmen, hopen dat ie het houdt ;)

FruscianteFan
3 mei 2010, 11:26
he getver. Een maand of wat geleden vlogen de headcracks me trouwens om de oren op dit forum. En eerlijk gezegd ben ik er niet zo gerust op, aangezien mijn Les Paul ter bruikleen logeert bij een bandlid (was eerst bassist, nu gitarist, maar heeft zelf geen elektrische gitaar).

Máár, afgelopen november ben ik erachter gekomen dat de gitarist van Do Make Say Think speelt op een oude Martin die meerdere keren gebroken is. Het hoeft dus geen probleem te zijn.

hole
3 mei 2010, 12:01
Zo'n lijmverbinding is, mits je goede lijm gebruikt, sterker dan hout, dus geen probleem

Hiro
3 mei 2010, 12:19
inderdaad als de breuk mooi is dan is er weinig aan de hand als je m repareert

Bram+
3 mei 2010, 12:38
Tja, als je een neck crack al erg vindt, wacht dan maar af totdat je zelf een hernia krijgt van met zo'n Les Paul slepen :soinnocent:

Fijn dat het weer een beetje goed is gekomen, ik heb ook een gitaar met voormalig kop/halstrauma (geen Les Paul overigens en gebeurd bij de vorige eigenaar) en die hangt nu ook weer vrolijk aan zo'n K&M haakje aan de muur:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/4/4/0/503440.jpg

geert1976
3 mei 2010, 12:47
ziet eruit als een mooie breuk, die goed gelijmd kon worden, die headstock blijft wel zitten:ok:

AART
3 mei 2010, 14:38
Mijn Ibbi RG viel laatst om toen ik em ietwat verkeerd tegen een Marshall cab had gezet. Ik kreeg bijna een hartaanval maar er was geen krasje te zien naderhand...

FruscianteFan
3 mei 2010, 14:45
Ik vind het wel verdacht dat TS Stratman heet.

Stratman70
3 mei 2010, 15:13
Ik vind het wel verdacht dat TS Stratman heet.
:D

Oh ja, en het gaat trouwens over een Tokai Love Rock, om precies te zijn.

Roeland87
3 mei 2010, 21:44
pfff dat is schrikken lijkt me, wel mooi gefixt!

Mijn oom heeft hetzelfde meegemaakt toen zijn zoontje van 5 de gitaar omduwde.

Luca P
3 mei 2010, 21:55
Ik heb het zelf weer gelijmd en ben erg tevreden met het resultaat


Met welke lijm?
Ik als huis-, tuin- en keuken gitaar dokter denk aan Bison kit of een standaard houtlijm.
:cheerup:
De echte gitaar dokter lacht me nu uit want dat schijnt een slechte keuze te zijn.(zo heb ik ooit gelezen)

Stratman70
3 mei 2010, 22:06
Met welke lijm?
Ik als huis-, tuin- en keuken gitaar dokter denk aan Bison kit of een standaard houtlijm.
:cheerup:
De echte gitaar dokter lacht me nu uit want dat schijnt een slechte keuze te zijn.(zo heb ik ooit gelezen)
Pattex houtlijm. Volgens mij werkt het prima. Moet eerlijk bekennen, dat ik de snaren nog niet bespannen heb. Ik wil het zootje (de lijm) sowieso enkele dagen laten uitharden. Maar ik heb het idee dat het nu al stevig genoeg vastzit.

RammerStein
3 mei 2010, 23:08
Laatst was mijn richwood LP ook gevallen, alleen dan met de kant van de snaren naar de grond toe. Dus dan neem ik aan dat die van jou met de achterkant op de grond was gevallen? Mijn richwood had namelijk nergens last van :D

Hoewel het stiekem niet erg was geweest als ie kapot zou zijn, ik moet wel een keertje een nieuwe gitaar kopen en dat kan alleen met een goede reden:sssh:

Luca P
3 mei 2010, 23:47
Pattex houtlijm....

:dance:

Wat een lef!
Laat ons weten hoe het afloopt...

Stratman70
3 mei 2010, 23:59
:dance:

Wat een lef!
Laat ons weten hoe het afloopt...
Waarom lef?

Ik ga er gewoon vanuit dat de lijm doet waar hij voor gemaakt is. Maar daar zijn twijfels over?

RUIS
4 mei 2010, 00:01
Houtlijm is wel sterk, maar wil na een paar decennia wel eens uitdrogen en verbrokkelen.

Stratman70
4 mei 2010, 00:03
Houtlijm is wel sterk, maar wil na een paar decennia wel eens uitdrogen en verbrokkelen.Oh, in 2030 speel ik toch alleen nog maar op strats denk ik.

Paragon
4 mei 2010, 11:21
Oh, in 2030 speel ik toch alleen nog maar op strats denk ik.

Bevalt je les paul je niet? Mijne doet zijn werk nog goed hoor! :rockon:

munkie
4 mei 2010, 11:54
het gaat trouwens over een Tokai Love Rock

Oh man, dat maakt het nog erger, ik moet er niet aan denken dat het mijn Tokai LR zou overkomen. Wordt alleen nog in de huiselijke kring bespeeld. Ik had persoonlijk een pro luthier ingeschakeld, ik hoop dat je weet wat je doet. Suc6!

Wiellem
4 mei 2010, 12:02
Hoop het nooit mee te maken lijkt me toch erg zonde :dontgeti:

Bram+
4 mei 2010, 17:16
Verschil ga je niet meteen horen hoor, en als het netjes gerepareerd is voel je er ook niks meer van, maar het is wel even schrikken. Funest voor de verkoopwaarde is het meestal wel, maar ik dacht dat iedereen hier zo gesteld was op zijn gitaar en nooit zou verkopen :D

RS-Rik
4 mei 2010, 18:57
Hoe heb je de lijm er goed in gekregen? Idealiter zit er een dun laagje over het hele breukvlak.


Ik heb wel ns gehoord dat bouwers lijm verwarmen om 'm dunner te maken, en dan met een injectiespuit tot diep in de breuk spuiten.

(hahaha dubbel zin-niiiiig)


Is dat mogelijk of ken je't net zo goed gewoon met 't tuutje van de fles erin spuiten?

Een bezorgde les paul bezitter.

Stratman70
5 mei 2010, 01:00
Hoe heb je de lijm er goed in gekregen? Idealiter zit er een dun laagje over het hele breukvlak.


Ik heb wel ns gehoord dat bouwers lijm verwarmen om 'm dunner te maken, en dan met een injectiespuit tot diep in de breuk spuiten.

(hahaha dubbel zin-niiiiig)


Is dat mogelijk of ken je't net zo goed gewoon met 't tuutje van de fles erin spuiten?

Een bezorgde les paul bezitter.
Ik heb de gitaar op zijn kop gehouden en het gat iets of wat meer laten gapen dan hij van zichzelf al deed en dit zo enkele minuten zo gehouden. Hierdoor vloeide de lijm er vanzelf helemaal in. Daarna dus dichtgeknepen, waardoor de overbodige lijm er vanzelf uit komt. En dan dus de klem erop. Ik wacht nog even enkele dagen met het spannen van snaren op die gitaar. Eerst de lijm goed laten uitharden. Maar het voelt nu al erg stevig.

geert1976
5 mei 2010, 01:22
Ik heb de gitaar op zijn kop gehouden en het gat iets of wat meer laten gapen dan hij van zichzelf al deed en dit zo enkele minuten zo gehouden. Hierdoor vloeide de lijm er vanzelf helemaal in. Daarna dus dichtgeknepen, waardoor de overbodige lijm er vanzelf uit komt. En dan dus de klem erop. Ik wacht nog even enkele dagen met het spannen van snaren op die gitaar. Eerst de lijm goed laten uitharden. Maar het voelt nu al erg stevig.

Laat de lijm maar rustig een dag of drie de gelegenheid geven om goed uit te harden, diep in de breuk is die nog niet uitgehard hoor:ok:

Stratman70
5 mei 2010, 11:22
Laat de lijm maar rustig een dag of drie de gelegenheid geven om goed uit te harden, diep in de breuk is die nog niet uitgehard hoor:ok:
Precies. Daar laat ik 'm gewoon even een tijdje met rust, zonder snaren. De klem is er inmiddels al wel af.

Fenndangoband
5 mei 2010, 12:24
Ik leef met je mee man... doet mijn hart even stoppen als ik dergelijke toestanden zie... gelukkig netjes gerepareerd.

Stratman70
6 mei 2010, 00:02
Ik leef met je mee man... doet mijn hart even stoppen als ik dergelijke toestanden zie... gelukkig netjes gerepareerd.Thanks dude!

YannickH
6 mei 2010, 17:28
altijd erg zo'n breuk:(