PDA

View Full Version : Onbevooroordeeld je amp instellen...



Nocki
24 april 2003, 14:29
Hoi. ik heb nu een aantal amps gehad
3 transistor combo's
1 transistor 19" preamp+fx
1 buizen top
1 buizen preamp

meestal als ik ergens speel in een winkel of thuis draai ik er altijd een aardig geluid in op het zicht. dan is het nog maar weinig afstellen om het goed te krijgen naar mn zin.
maar buizen amps wekren natuurlijk heel aders. meestal zitten er verschillende geluiden in die verspreid zitten in vershillende mogelijkheden. net als vandaag heb ik weer een heel mooi geluid uit mn formula preamp gehaald
beginnen met treble om de attack te krijgen en niet teveel vanwege teveel hoge tonen. dan mid en bass en alles regareert erop waarje ook aan draait...
meestal draai ik een leuk geluid erin met een amp die zacht staat maar met een amp die hard gaat werkt het lekker soepel.

t stomme is dat ik vaak draai zonder te luisteren zodat het er leuk uitziet (ervaring) maar dat werkt helemaal niet bij buizen amps. eigenlijk zouden er geen streepjes op de potmeters moeten staan...

wie stelt er nog meer an amp in op het zicht en vergeet op gehoor in te stellen...
het komt echt door de transistor bakken dat je een bepaald idee hebt hoe het klinkt...
oook een v curve in de een meer bands eq werkt niet altijd mooi.
mijk maar naar als die monsterracks en mesa amps waar je weinig v curve inziet maar een meer gelijke vorm.

nou wie stelt zn amp hoe in en waarom.
waar speel je op en kijg je jouw geluid eruit?

Nocki

Negative K3 fan
24 april 2003, 14:32
ik stel mn amp gewoon in als ik mn geluid kut vind, maar ik heb al een tijdje de idedale setting voor mijn gitaar en jekyll en hyda gevonden: bas 4, mid 4, trble tussen de 4 en 5. Ik pruts heel af en toe met de treble, de meeste toon regeling komt uit de J&H, en daar verander ik ook vrij weinig aan, ik heb mn amp eq dus al een maandje of 4 op hetzelfdee staan.

hoofd
24 april 2003, 14:37
Ik ben niet zo zoekerig naar het juiste geluid. Als het maar ongeveer het geluid geeft waar ik op doel ben ik blij (ik onderscheid dat in 4 soorten: zware scheur, heavy crunch, crunch en clean. Allen te bereik door gewoon aan de gain knop te draaien).

Mithrandir
24 april 2003, 14:38
Ik stel mijn amp natuurlijk op het gehoor af. Ik heb op dit moment nog geen definitiefe setting, ligt er een beetje aan wat voor een soort muziek ik wil spelen. Voor met de band moet ik nog wel een definitief geluid zoeken en die onthouden. Verder kloot ik thuis sowieso altijd maar wat aan. (story of my live)

Maar een amp enkel afstellen op het feit dat de streepjes goed staan is onzin natuurlijk.

Ohzoso
26 april 2003, 20:50
Hoe en waarop:
MarshallSLP100W:presence:10;bass:10;mid:10;treble: 10
Marshall preAmp9004:treble:8;mid:8;bass:7
fijnafstemming met:loudness1:1;loudness2:4 v/d eindversterker en toonregelaar gitaar.
Waarom:1.voor een volle klankkleur en 2.voor een zo breed mogelijke klankkleurspectrum t.b.v. oproepen van de door mij gewenste feedbacktonen.Het oproepen van die feedbacktonen doe ik d.m.v.samenspel linkerhand en Wahpedal.
Als ik met de band moet spelen dan gaat de loudness1 naar 4 en loudness 2 naar 9.Waarom:omdat ik die 100W buizenbak niet voor de hondskloten heb aangeschaft. :wink:

Negative K3 fan
26 april 2003, 21:07
ik snap niet veel van je post, maar ik vind die marshall setting van alles op tien wel een beetje badass.

kokeleko
26 april 2003, 21:24
Ik stel mijn amp/preamp altijd op gehoor, en live of in de oefenruimte tikkie treble terug. Het is wel zo dat hoe je ook rommelt met je toonregeling je meestal weer bij het begin uitkomt, dat is dan jou geluid.

Ohzoso
26 april 2003, 21:35
Op 2003-04-26 21:07, schreef Negative K3 fan:
ik snap niet veel van je post, maar ik vind die marshall setting van alles op tien wel een beetje badass.

t zier er idd wel badassig uit maar het geluid wat uit de boxen komt is toch bepalend? :wink:

kokeleko
26 april 2003, 22:00
De uitdrukking "alles op tien" komt daar uit voort, anders klonken die dingen niet.

Chris Wolstenholme
26 april 2003, 22:06
okeej,


hoe stellen de basmensjes hem dan in?

wij hebben immers minder knopjes :sad:

Kjiratsiekoedel
26 april 2003, 23:07
streepje +> kan je je setiing onthouden

Lacrymosa
26 april 2003, 23:33
Ik heb een koch multitone............ik maak me niet druk over de EQ, het klinkt altijd wel goed.......als je met dat ding gaat tweeken wordt je helemaal gek.......zoveel verschil........en allemaal zo mooi!!

CheerS!!

Ohzoso
27 april 2003, 11:59
Op 2003-04-26 22:00, schreef kokeleko:
De uitdrukking "alles op tien" komt daar uit voort, anders klonken die dingen niet.

Dat ze anders niet zouden klinken is natuurlijk de grootste onzin.Waarom die eq op 10 staat heb k bij de eerste post al beschreven, dude

Pee
27 april 2003, 12:42
ik heb wel geen buizenbak, maar de instellingen op mijn randall blijven onveranderd.

voor clean en distortion
bas 8
mid 8
treble 4(clean) 6(distortion)

reverb 4-5

Ik hou van veel mid in mijn distortion. En zonder reverb klinkt alles zo droog.

kokeleko
27 april 2003, 13:18
Dat ze anders niet zouden klinken is natuurlijk de grootste onzin.Waarom die eq op 10 staat heb k bij de eerste post al beschreven, dude
[/quote]

Amen :razz: