PDA

View Full Version : stereo hifi ampje



JvD.
3 mei 2010, 10:32
Ik sluit mijn mp3 speler vaak aan op twee kleine speakertjes naast mijn bed als ik ga slapen. Dit is alleen voor sommige ambient muziek net ietsje te zacht.
Ik heb nog steeds veen plezier van mijn ruby amp voor mijn gitaar. Nu dacht ik; ik kan net zo iets maken voor alleen dan hifi.

Het probleem is dat ik eigenlijk nooit weet wat ik doe als ik een pedaaltje of een ampje maak. Ik kan gewoon heel secuur werken en ben vrij handig.

Nou ging ik google-en maar ik vind alleen maar ingewikkelde buizen amps of 'pre amps' / 'power amps'. Ik weet niet wat dat allemaal is.

Dus eigenlijk ben ik opzoek naar een kit die ik alleen maar in elkaar hoef te zetten.
mp3 speler -> knutsel-ding -> speakertjes.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor?

JER00N
3 mei 2010, 11:11
Ik zou eens kijken naar een velleman-kitje of zo. http://www.velleman.eu/distributor/products/list/?id=342512

Zijn gewoon kits die je zelf in elkaar soldeert, en betaalbaar.

Een watt of 5-10 moet wel genoeg zijn denk ik.

JvD.
3 mei 2010, 18:26
Ik zou eens kijken naar een velleman-kitje of zo. http://www.velleman.eu/distributor/products/list/?id=342512

Zijn gewoon kits die je zelf in elkaar soldeert, en betaalbaar.

Een watt of 5-10 moet wel genoeg zijn denk ik.
Dat is een goed idee gebleken. Ik heb vandaag twee mono ampjes gemaakt. samen in een huisje met allemaal aansluitings mogelijkheden. 't klinkt erg leuk moet ik zeggen.
Eerst dacht ik even "wat is dat nou!" toen het ding erg ruisde. maar dat kwam door de cheap ass adapter die ze mij verkocht hadden. Op een 1spot draait ie ook nice.

interessander
3 mei 2010, 18:32
Zo dat heb je snel gedaan dan binnen een dag!
Ik heb zelf ook eens een simpel setje gemaakt door een poweramp gedeelte uit een computerspeakersetje te slopen en die in een klein speakertje geplaatst die ik een keer bij het grofvuil had gevonden, deze kon ik doorlussen op een andere speaker, en ik had ook nog eens een koptelefoonaansluiting.

JvD.
6 mei 2010, 18:31
Hij werkt echt leuk. getest en hij doet het 4uur op een 9v battarij.

Het enige probleem is, zodra ik hem geen bron geef dan bromt hij heel erg, netzo als een gitaar amp met een kabel en geen gitaar. Ik dacht al aan een input met een switch die kortsluiting switched zonder plug, met mini-jack is dit echter haast niet te vinden.

iemand een tip?

JER00N
6 mei 2010, 18:46
Misschien een pulldown-weerstand aan de ingang? Dus een weerstand van bijv. 100k tussen de ingang en ground.

JvD.
6 mei 2010, 18:56
dus tussen links en ground en rechts en ground 100k?

cluseau
6 mei 2010, 20:35
dus tussen links en ground en rechts en ground 100k?

Zou dan eerst één kanaal proberen, kun je mooi het verschil horen.

Trouwens een cheap-ass adapter veroorzaakt BROM en geen ruis, dit even om anderen niet op het verkeerde been te zetten.

Frans

edit
Als je een mp3 speler op de ingang zet kun je beter iets van 100 Ohm over de ingang zetten. Is dan beter aangepast aan de impedantie van de mp3 uitgang.
/edit

JvD.
6 mei 2010, 20:38
Zou dan eerst één kanaal proberen, kun je mooi het verschil horen.

Trouwens een cheap-ass adapter veroorzaakt BROM en geen ruis, dit even om anderen niet op het verkeerde been te zetten.

Frans

nou, ik gebruik nu een 1spot. dan draait ie op 9v. hij kan 18v aan maar ik merk eigenlijk niet echt verschil ?!

Ik ga wel klooien met een weerstandje, kan iemand mij uitleggen wat dat precies doet?
gok: als je hem aan sluit kiest hij de weg van de kleinste weerstand dus worden die 100k's door het signaal genegeerd. trek je de plug er uit dan is via de weerstand de enige weg en dan is er dus verbinding?

JER00N
6 mei 2010, 20:44
Die pulldown zorgt ervoor dat de ingang niet 'zweeft' als er niks aangesloten is. De ingang is dan (weliswaar via een vrij grote weerstand) verbonden met ground waardoor de ingang niet meer zweeft, en zo wordt voorkomen dat de ingang als een soort antenne gaat werken en daardoor brom oppikt.

cluseau
6 mei 2010, 20:47
....Ik ga wel klooien met een weerstandje, kan iemand mij uitleggen wat dat precies doet?....

Een open ingang heeft een zeer hoge impedantie en alleen al de bedrading pikt rotzooi uit de lucht op omdat de hoogohmige ingang geen enkele belasting vormt voor deze stoorsignalen. Door nu een weerstand van 100k parallel aan de ingang te zetten vormt dat een zwaardere belasting voor de stoorsignalen waardoor ze zo goed als ge-killed worden. De sturende schakeling heeft van die 100k nauwelijks last.

Lees ook ff de edit in voorgaand bericht, is wel van toepassing voor jouw doel.

suc6

Frans.