PDA

View Full Version : Boost switch voor LP Jr en Peavey Classic 30 versterker



BJA
3 mei 2010, 09:54
Hey,


Ikzelf heb nog niet genoeg kennis om een oplossing te bedenken voor mijn probleem.
Tot nu toe speel ik op een gewone Gibson LP. Dit is mijn opstelling:

LP --> Booster pedaal (EHX LPB1) --> Peavey Classic 30 head.

We zijn met twee gitaristen in onze band en wanneer ik een solo moet spelen dan gebruik ik de Booster pedaal om er wat uit te springen. De Peavey classic heeft wel zelf een boost knop maar die is (zonder mod) niet te schakelen met een pedaal, dus ik ben wel aangewezen op een 'externe' boost.

Nu krijg ik deze week mijn nieuwe LP Jr binnen, dit gaat mijn standaard gitaar worden. Ik wil in één weg ook van die boost pedaal af want ik hou niet zo van pedalen en schakelaars. De bedoeling is dat ik op termijn geen enkele pedaal meer nodig heb op de vloer.

Zijn er andere manieren om het signaal te boosten? Ik las ergens iets van een boost switch om te laten inbouwen in de gitaar maar hoe werkt dit in de praktijk?

Uiteraard wil ik zo weinig mogelijk veranderen aan de gitaar zelf (op uiterlijk vlak). Is het mogelijk om iets aan te passen aan de volumeknop zodat ik die boost kan inschakelen?

Wie heeft er een goed idee en kan me wat meer uitleg geven?

snaarplukker
3 mei 2010, 10:38
Je kan 2 dingen doen.
1) Je amp modden zodat je met een push/pull volumepot op je gitaar de boost kan aan/uit schakelen. Daarvoor heb je een 2 polig kabeltje nodig van je gitaar naar amp.
2) Een booster (http://store.guitarfetish.com/modboards.html) in je gitaar bouwen, maar dan heb je er ook nog 2 potten bij nodig.

BJA
3 mei 2010, 10:45
Je kan 2 dingen doen.
1) Je amp modden zodat je met een push/pull volumepot op je gitaar de boost kan aan/uit schakelen. Daarvoor heb je een 2 polig kabeltje nodig van je gitaar naar amp.
2) Een booster (http://store.guitarfetish.com/modboards.html) in je gitaar bouwen, maar dan heb je er ook nog 2 potten bij nodig.
Van die eerste optie had ik nog nooit gehoord. Probleem is dat ik in de toekomst graag wireless zou gaan, waarschijnlijk is dat dan niet mogelijk?

Ik weet ook niet hoe die P90 gaat reageren in bandsituatie. Misschien is het evenwel mogelijk om de gitaar tijdens het spelen wat terug te schroeven en ze voor de solo's voluit op tien te draaien. Daar heb ik nog geen zicht op.

E-J
3 mei 2010, 11:00
Ik weet ook niet hoe die P90 gaat reageren in bandsituatie. Misschien is het evenwel mogelijk om de gitaar tijdens het spelen wat terug te schroeven en ze voor de solo's voluit op tien te draaien. Daar heb ik nog geen zicht op.

Het kan geen kwaad om dit te proberen (potmeter terug naar +- 7 voor ritme en op 10 voor leads).

Ik raad je aan om de bedrading te veranderen naar '50s stijl. Het is niets anders dan de condensator die tussen volume en toonpotmeter zit te verplaatsen van het onderste naar het middelste pinnetje van de volumepotmeter. Je hoog blijft dan meer behouden wanneer je de potmeter dicht of opendraait. Probeer het eens, het is gratis ;)

Ello
3 mei 2010, 12:33
Je zou in plaats van "boosten" ook kunnen "reduceren", bijvoorbeeld door een 2 standen switch te gebruiken waarbij één stand "rechtdoor" is en in de andere stand een klein gedeelte van je signaal naar aarde wordt geleid. Ik weet niet precies hoe je dit elektro-technisch moet aansluiten maar dat kan iemand anders vast wel ff uitleggen.

Succes ermee!

Javaca
3 mei 2010, 12:41
Even verplaatst uit zelfbouw

BJA
3 mei 2010, 15:37
Ik raad je aan om de bedrading te veranderen naar '50s stijl. Het is niets anders dan de condensator die tussen volume en toonpotmeter zit te verplaatsen van het onderste naar het middelste pinnetje van de volumepotmeter. Je hoog blijft dan meer behouden wanneer je de potmeter dicht of opendraait. Probeer het eens, het is gratis ;)

Ook dit is nieuw voor mij. Enig idee of er ergens voorbeelden te beluisteren? Ben vooral benieuwd naar het verschil tussen de standaard en de 50's wiring. Op Youtube kom ik er niet teveel over tegen...

E-J
3 mei 2010, 16:38
Ook dit is nieuw voor mij. Enig idee of er ergens voorbeelden te beluisteren? Ben vooral benieuwd naar het verschil tussen de standaard en de 50's wiring. Op Youtube kom ik er niet teveel over tegen...

Er is niet echt sprake van een geluidsverschil hoor... mij viel het in ieder geval niet op. Het voornaamste verschil is dat met 50s wiring het hoog meer behouden blijft als je aan je volumeknoppen zit te friemelen. Probeer het eens uit, elke soldeerleek kan het wel binnen een minuutje.

BJA
3 mei 2010, 21:50
Er is niet echt sprake van een geluidsverschil hoor... mij viel het in ieder geval niet op. Het voornaamste verschil is dat met 50s wiring het hoog meer behouden blijft als je aan je volumeknoppen zit te friemelen. Probeer het eens uit, elke soldeerleek kan het wel binnen een minuutje.

Zodra ik ze heb ga ik dat zeker eens proberen.

Kan een eventuele oplossing zijn.

HaroldA
3 mei 2010, 23:57
Misschien is het evenwel mogelijk om de gitaar tijdens het spelen wat terug te schroeven en ze voor de solo's voluit op tien te draaien. Daar heb ik nog geen zicht op.

Geloof mij: dat kun je veel beter met een pedaal doen! Als je een beetje slecht podiumgeluid hebt blijf je anders aan het draaien.

BJA
4 mei 2010, 09:22
Geloof mij: dat kun je veel beter met een pedaal doen! Als je een beetje slecht podiumgeluid hebt blijf je anders aan het draaien.

Ik weet dat je met een pedaal een absolute zekerheid hebt, dat ontken ik niet. Probleem is dat echt niet graag pedalen gebruik.