PDA

View Full Version : Noisegate maar toch meer sustain



Felanovic
3 mei 2010, 08:39
Hallo,

ik speel sinds een tijd met een ISP Decimator. Werkt op zich perfect, maar soms mis ik een beetje sustain (of hoe noem je dat? Het klinkt gewoon niet zo vet). Wat ik dan doe is elke keer die noisegate aan en uittrappen, zodat die alleen werkt bij stop/play speelstukjes. Nu heb ik eigenlijk geen zin om elke keer voor 4 sec. dat ding aan te trappen en ben een beetje gaan kijken op youtube. Het schijnt dat een compressor zou kunnen helpen. Nou heb ik daar helemaal geen ervaring mee en zou graag jullie mening hierover willen horen. Ik kwam ook een combinatie tegen van 2 noisegates met daartussen een overdrive. Heeft iemand daar ervaring mee.

Zie ook dit filmpje over de setup van de gitaristen van Periphery.

http://www.youtube.com/watch?v=uF8hBHok2xI

huidige set-up:

gitaar -> noisegate -> amp

Mogelijke setup:

gitaar-> compressor -> noisegate -> amp

gitaar-> noisegate -> compressor -> amp

gitaar-> compressor -> noisegate -> overdrive -> noisegate -> amp

dml
3 mei 2010, 09:11
Begrijp ik goed dat je denkt dat je gebrek aan sustain/ vette sound door de Decimator komt?

Liquid_Metal
3 mei 2010, 09:13
Misschien moet je eerst eens naar de rest van je gear kijken en zorgen dat je ruis en brom zoveel mogelijk kan beperken. Als je dat gedaan hebt, de noisegate zo minimaal mogelijk instellen. Want het doet mij vermoeden dat 'ie te snel ingrijpt.
Ik gebruik ook een noisegate, maar alleen bij highgain sounds. En daar is het ook al minimaal. Zorgen dat je niet teveel gain gebruikt, de boel aarden en goede kabels gebruiken.
Een compressor zal je meer sustain geven, maar ook meer ruis, omdat zo'n ding al het zachte signaal harder maakt. Als je dus al meer ruis hebt, wordt dat misschien een probleem.

Twee noisegates lijkt me niet nodig. Daarmee verlies je volgens mij meer dan je wint.

Felanovic
3 mei 2010, 09:20
@ DML
Uhhm jaa en nee. Die Decimator werkt in principe perfect. Alleen af en toe "hakt" die er iets te veel af of iets. Hij doet in ieder geval iets met het geluid waardoor ik sommige stukken liever met (stop en play) en sommige stukken liever zonder Decimator speel.

@LM
Idd die noisegate zo min mogelijk instellen. En ik gebruik alleen "high gain".

Nu zoek ik dus een oplossing waardoor ik die Decimator altijd aan kan laten staan. Zodat ik niet hoef te "tapdansen". Kdacht mss is dit met een compressor of iets dergelijks op te lossen.

btw. mn gear is in volgorde

Gibson les paul standard
Line 6 G30 Wireless
ISP Decimator
Morley Tremonti wah
Visual Sound H20 (Gebuik ik eigenlijk nauwelijks)
Marshall JVM 410H

Voeding: Schizophrenic ciosk
Kabels: George L

maestro_nl
7 mei 2010, 12:38
Probeer eens de Decimator als laatste pedaal voor de input van je amp.

hole
7 mei 2010, 14:08
zit daar een (seriele) FXloop op? anders kun je 'm daar in hangen

Speeddemon
9 mei 2010, 20:32
Probeer eens de Decimator als laatste pedaal voor de input van je amp.

+1! Of idd in de loop van je amp! Dan neemt ie de mogelijke ruis van de amp's eigen distortion ook onder handen.
Verder is er van TC nu wel een dubbele noisegate/compressor in de Nova series, die je evt. zou kunnen helpen met je sustain.

Felanovic
10 mei 2010, 12:37
@ Maestro: Zoals de setup nu is dan is hij in principe al als laatst voor de input van de amp (H20 gebruik ik nooit, alleen om rare feedback-effectjes te creeren tussen nummers door, en dan staat de decimator dus uit). Kzou alleen de wah en decimator om kunnen draaien. Mss eens proberen.

@ Speeddemon: kzou hem ook eens in de loop kunnen hangen. Ik gebruik de loop nooit, omdat die een (kleine) volumedrop geeft bij inschakelen. Maar als ik met deze oplossing mijn loop altijd aan kan laten staan dan is dat geen probleem natuurlijk. Ik kga ff op onderzoek uit naar die TC.

Felanovic
25 mei 2010, 13:05
http://i148.photobucket.com/albums/s20/VH100R/ns2_x_connection.gif

Ik kwam laatst dit tegen op het JVM forum. Hier heeft iemand de preamp in de loop van de NS-2 gezet. Ik vind alleen de uitleg bij het plaatje erg verwarrend.

Mijn vraag is alleen of dit schadelijk is voor het pedaaltje of de versterker?

Felanovic
26 september 2010, 11:09
Hey mensen ff een bump!

Ik heb laatst onderhoud laten doen aan mijn marshall JVM en mijn signaal is veel stiller geworden. Op zich een hele verbetering. Omdat ik nog steeds bezig ben om mijn gitaarsignaal geheel ruisvrij te krijgen heb ik er een boss ns-2 bijgekocht.

Mijn ouwe setup:

Gibson LP/Line 6 g30 wireless/ISP decimator/Morley tremonti Wah/Visual sound H20/ Preamp/Poweramp

Het geluid is redelijk stil zonder dat het mijn geluid storend gekleurd wordt, maar mijn preamp geeft toch ook nog een beetje ruis. Daarom wilde ik de boss NS-2 tussen mn pre-amp en power-amp zetten in de volgende volgorde:

Gibson LP/Line 6 g30 wireless/ISP decimator/Morley tremonti Wah/Visual sound H20/ Preamp/Boss NS-2 /Poweramp

Deze set-up tast echter mijn geluid heel erg aan (lees ik krijg een kutgeluid). In principe wordt het geluid erg hakkerig. De ISP en de Boss omdraaien geeft hetzelfde effect. Nu is mijn vraag of dit op te lossen is door een compressor toe te voegen voor de laatste gate, zodat mijn gitaarsignaal constanter wordt en de noisegate erna "makkelijker" kan reageren op het "constantere" signaal. Is het dan beter om deze compressor voor of na de preamp te zetten?

Terminus
26 september 2010, 12:27
Hey mensen ff een bump!

Ik heb laatst onderhoud laten doen aan mijn marshall JVM en mijn signaal is veel stiller geworden. Op zich een hele verbetering. Omdat ik nog steeds bezig ben om mijn gitaarsignaal geheel ruisvrij te krijgen heb ik er een boss ns-2 bijgekocht.

Mijn ouwe setup:

Gibson LP/Line 6 g30 wireless/ISP decimator/Morley tremonti Wah/Visual sound H20/ Preamp/Poweramp

Het geluid is redelijk stil zonder dat het mijn geluid storend gekleurd wordt, maar mijn preamp geeft toch ook nog een beetje ruis. Daarom wilde ik de boss NS-2 tussen mn pre-amp en power-amp zetten in de volgende volgorde:

Gibson LP/Line 6 g30 wireless/ISP decimator/Morley tremonti Wah/Visual sound H20/ Preamp/Boss NS-2 /Poweramp

Deze set-up tast echter mijn geluid heel erg aan (lees ik krijg een kutgeluid). In principe wordt het geluid erg hakkerig. De ISP en de Boss omdraaien geeft hetzelfde effect. Nu is mijn vraag of dit op te lossen is door een compressor toe te voegen voor de laatste gate, zodat mijn gitaarsignaal constanter wordt en de noisegate erna "makkelijker" kan reageren op het "constantere" signaal. Is het dan beter om deze compressor voor of na de preamp te zetten?

Na de preamp heeft bij high gain weinig zin, aangezien het geluid toch al gecompressed is. Je zou er juist meer ruis van krijgen.
Ik zou gewoon eerst kijken hoe ver je komt met één gate als dat niet werkt ergens proberen minder ruis te krijgen (kabels, gitaar, techniek).

Fiendish
28 september 2010, 21:20
Ik heb een simpele suggestie : NS-2 en de Decimator verkopen en een Decimator G-string kopen, goede kwaliteit (patch) kabels gaan zoeken, en dan de G-string over zowel je effects loop als gewoon over je amp gebruiken, met je andere effecten er voor.
Werkte voor mij altijd prima.
Mocht je dan iets missen kun je idd gewoon met een compressor compenseren, of een beetje meer gain bijdraaien.