PDA

View Full Version : Marshall JCM 800 combo vs DSL 401



Sinner1980
2 mei 2010, 21:21
Hey allemaal,

Na wat biedingen gedaan te hebben op Marktplaats heb ik nu 2 mensen die akkoord willen gaan.
Het gaat om een JCM 800 50 watt combo en een DSL 401 (40 watt combo).
Ik wil sowieso één van de versterkers ophalen maar vraag me af welke versterker de Marshall kenners onder jullie als de betere aankoop beschouwen.
Ik speel met name classic rock en blues/bluesrock maar als de versterker een lekker potje kan scheuren (hard rock/80's metal) is dat mooi meegenomen.
Ik speel met name met stratocasters in de richting van Hendrix,SRV en Frusciante maar heb er ook een SG bijgekocht voor ACDC achtig spul.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de keuze makkleijker te maken.
Voor de hand liggend antwoord is beide versterkers even testen maar de adverteerders wonen niet echt dicht bij elkaar.

Ik hoop op antwoorden waar ik echt wat mee kan,alvast bedankt!

Chroxy
2 mei 2010, 21:23
gaat het om een 4010 combo (1 kanaals) of 2 kanaals (4210) jcm 800 combo?

kidrock
2 mei 2010, 21:49
In principe (als je de kanalen buiten beschouwing laat) zijn ze allebei prima geschikt voor jou stijl, alleen onderling iets anders gevoiced. De JCM 800 iets meer jaren 80 rock (met of zonder een pedaltje ervoor) en de DSL iets meer modern (anderen zullen misschien anders over denken). Het blijft een smaak kwestie.
Ik zou in jou geval ook kijken in welke staat ze beiden zijn en dan een keus maken.

Sinner1980
2 mei 2010, 22:15
gaat het om een 4010 combo (1 kanaals) of 2 kanaals (4210) jcm 800 combo?

1 kanaals 4010

kidrock
2 mei 2010, 22:29
1 kanaals 4010

In dat geval zou ik voor de DSL gaan. Je hebt dan 3 kanalen tot je beschikking waar je uit kunt kiezen. Bij een 1 kanaals 4010 ben je overgeleverd aan de volume knop van je gitaar om een clean sound te krijgen (wat op zich wel goed werkt), maar dat moet je wel willen.

Sinner1980
2 mei 2010, 22:59
In dat geval zou ik voor de DSL gaan. Je hebt dan 3 kanalen tot je beschikking waar je uit kunt kiezen. Bij een 1 kanaals 4010 ben je overgeleverd aan de volume knop van je gitaar om een clean sound te krijgen (wat op zich wel goed werkt), maar dat moet je wel willen.

Daar heb je wel een punt idd...
Die adverteerder komt ook wat vriendelijker over dus hoogstwaarschijnlijk gaat dat m wel worden,thanks man:ok:

Chroxy
2 mei 2010, 23:10
woaw.. daar ga je wel heel snel overstag!

Wat zoek je precies? Wat wil je? Meerdere kanalen of wil je 'tone' (whatever that means)...

Ik heb zowel de 4210, 4010 en de DSL 401 enkele jaren (live) veel bespeeld. Persoonlijk vind ik de DSL sterket dan de 4210 (ik had een '83 model met flink wat problemen). Voordeel van de DSL is het gewicht, veelzijdigheid (3 kanalen) en de klank. Zeer acceptabel en lekker voor de prijs. Tip van mijn kant: gooi er een andere speaker en andere buizen op juiste bias in. (allemaal zelf te doen, bias is intern eenvoudig aan te passen, zie google).

Echter.. Zoek je neit de veelzijdigheid van een clean/crunch/lead kanaal zoals de DSL401/4210 heeft, maar zoek je echte rockballen; koop dan een 4010. Deze rockt zoveel harder, met zoveel meer druk dan de DSL401 ooit zal hebben (zeker in stockvorm). Het is een wereld van verschil, dat je hoort en voelt.. een natuurlijke crunch!

Dusse.. what to do? Eerst afwegen wat je nu precies wilt. Al je bands die je in je bovenstaande post noemt, zijn eenovudig met de zowel de DSL als de JCM te behalen, echter is snel switchen tussen clean en drive op een JCM800 niet mogelijk.

Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van de JCM800 en zou ik nooit meer terugwillen.. alleen nog maar vooruit (JMP ;))

HaroldA
2 mei 2010, 23:12
In dat geval zou ik voor de DSL gaan. Je hebt dan 3 kanalen tot je beschikking waar je uit kunt kiezen. Bij een 1 kanaals 4010 ben je overgeleverd aan de volume knop van je gitaar om een clean sound te krijgen (wat op zich wel goed werkt), maar dat moet je wel willen.

Ik heb dat "probleem" getackeld met een volume pedaaltje. EHX maakt die ook:

http://www.ehx.com/assets/jpg240h/signal-pad.jpg

Voor classic rock is een JCM800 wel veel gaver dan een DSL, maar dat kan ook een hele hoop met "mojo" te maken hebben.

Wat voor speaker zit er in de JCM800? G12-65, G12-M70 of G12-T75?

kidrock
2 mei 2010, 23:37
Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van de JCM800 en zou ik nooit meer terugwillen.. alleen nog maar vooruit (JMP ;))

Qua rock sound helemaal mee eens. Toen ik nog in een metal band speelde een tube screamer ervoor en gaan met die banaan! :blast:

Maar nu dat ik in een rock coverband speel (van alles van John mayer tot G&R) ga ik meer voor veelzijdigheid en dan zou ik voor de DSL gaan, maar goed, ik kan natuurlijk niet in de schoenen van de OP staan.

kidrock
2 mei 2010, 23:41
Ik heb dat "probleem" getackeld met een volume pedaaltje.

Yep, dat werkt ook prima. Heb ik ook een tijd lang gedaan, maar sinds dat ik een treble bleed in mijn strat heb is het veelal knopje draaien ;)

HaroldA
2 mei 2010, 23:57
Yep, dat werkt ook prima. Heb ik ook een tijd lang gedaan, maar sinds dat ik een treble bleed in mijn strat heb is het veelal knopje draaien ;)

Ik heb een treble bleed in mijn volume pedaaltje(/looper die mijn OD uit de signaalketen haalt) :sssh:

kidrock
3 mei 2010, 00:32
Ik heb een treble bleed in mijn volume pedaaltje(/looper die mijn OD uit de signaalketen haalt) :sssh:

Gebruik je een volume pedaaltje zoals de EH op de foto? Heb een tijd lang een EB volume pedaal gehad, maar die is alweer van mijn pedalbord verdwenen. Deed er weinig mee, niet zo mijn ding. Hoewel niet perfect, vind ik het bij sturen van de klank op de gitaar wat fijner werken. Het is dat ik met 2 gitaristen in de band speel waardoor ik 2 channels nodig heb, maar anders zou ik prima kunnen volstaan met een 1 channel amp.

HaroldA
3 mei 2010, 09:54
Gebruik je een volume pedaaltje zoals de EH op de foto?

Nee, ik heb er zelf 1 geklust die schakelt tussen de loop en een volume potmeter + treble bleed: (het kleine alu kastje met 4 pluggen)

http://img.sait.nl/gitaarnet/board/2010-01-12.jpg


Het is dat ik met 2 gitaristen in de band speel waardoor ik 2 channels nodig heb, maar anders zou ik prima kunnen volstaan met een 1 channel amp.

Ik zou absoluut niet weten waarom het aantal gitaristen gelijk moet zijn aan het aantal kanalen op je versterker. :???:

Thijssie
3 mei 2010, 10:40
Ik zou absoluut niet weten waarom het aantal gitaristen gelijk moet zijn aan het aantal kanalen op je versterker. :???:
Hij schrijft niet dat hij met 3 gitaristen in 1 band, 3 kanalen nodig heeft. Hij schrijft dat hij nu hij met een andere gitarist samen speelt, niet genoeg heeft aan 1 kanaal.

Ik heb precies dezelfde ervaringen met een 1 kanaals Marshall, als je met 2 gitaristen speelt, heb je echt een volumeboost nodig voor je solo's. En als je over een enkelkanaals amp speelt (waarbij je de scheur uit je amp haalt en geen fxloop hebt) is dat onmogelijk....

HaroldA
3 mei 2010, 10:43
Ik heb precies dezelfde ervaringen met een 1 kanaals Marshall, als je met 2 gitaristen speelt, heb je echt een volumeboost nodig voor je solo's. En als je over een enkelkanaals amp speelt (waarbij je de scheur uit je amp haalt en geen fxloop hebt) is dat onmogelijk....

Goh, laat ik nu met 2 gitaristen in een band zitten en alleen maar over enkelkanaals versterkers spelen... :sssh:

Tip: LPB-1.

Thijssie
3 mei 2010, 10:45
Goh, laat ik nu met 2 gitaristen in een band zitten en alleen maar over enkelkanaals versterkers spelen... :sssh:
Tsja, een mus is een vogel maar een vogel is nog geen mus....

HaroldA
3 mei 2010, 10:47
Tsja, een mus is een vogel maar een vogel is nog geen mus....

Hoeveel volume boost wil je hebben? Als ik volume + hoog en mids boost ga ik echt een heel stuk harder en zeker omdat er 1 begeleidingspartij weg valt heb ik echt wel een boost.

Nee, niet 2x zo hard maar zeker wel hard genoeg om voorgrond te worden.

Ik moet wel bekennen dat ik een enorme schijthekel heb aan gitaristen die belachelijk veel volume verschil in slag en solo hebben.

Thijssie
3 mei 2010, 10:54
Hoeveel volume boost wil je hebben? Als ik volume + hoog en mids boost ga ik echt een heel stuk harder en zeker omdat er 1 begeleidingspartij weg valt heb ik echt wel een boost.

Nee, niet 2x zo hard maar zeker wel hard genoeg om voorgrond te worden.

Ik moet wel bekennen dat ik een enorme schijthekel heb aan gitaristen die belachelijk veel volume verschil in slag en solo hebben.
Pffff....

Het volumeverschil is nl helemaal niet afhankelijk van van de zaken die jij aan haalt.
Het volumeverschil is bij zo'n versterker alleen maar afhankelijk van de mate van vervorming waarmee je de 'begeleidingspartij' speelt. Als je in de begeleiding al met zware vervorming speelt, kun je boosten wat je wilt, maar je krijgt geen enkel volumeverschil, alleen maar meer vervorming....

En dan nog, als het voor jou 'werkt', hoeft het voor een ander nog steeds niet te werken....

marc_o
3 mei 2010, 11:02
Ik denk niet dat de topicstarter is geholpen met deze discussie.


Het klinkt afgezaagd, maar koop wat je nodig hebt. Als je het ziet zitten met boosters en volumepedalen aan de gang te gaan, kun je met de 1-kanaals prima aan de bak.
Echter, heb je het net zo druk als ik in je coverband en moet je ook nog zingen, dan zou ik persoonlijk gaan voor meer flexibiliteit en voor een meerkanaalsoptie gaan. En voor een coverband zou ik beide versterkers links laten liggen en zelfs opteren voor een TSL, heb je direct clean, crunch en lead onder je voeten. maar goed, dat is mijn visie. Mocht je perse uit deze 2 kiezen, zou de DSL naar mijn mening een verstandige keuze zijn.

Rutger Molenberghs
3 mei 2010, 11:21
Moest je besluiten voor de DSL401 te gaan, test hem dan eerst goed uit (wat je waarschijnlijk sowieso al doet). Deze versterker is heel anders dan de DSL50/100, o.a. door het gebruik van EL84's, en geeft je bijgevolg een andere klank dan zijn grote broers.

kidrock
3 mei 2010, 15:00
Nee, ik heb er zelf 1 geklust die schakelt tussen de loop en een volume potmeter + treble bleed

Strakke pedalbord. Heb toevallig ook net dezelfde Double Jack voeding als jij in mn rack ;)


Ik zou absoluut niet weten waarom het aantal gitaristen gelijk moet zijn aan het aantal kanalen op je versterker

Het ligt denk ik ook aan wat voor soort 2de gitarist je in de band hebt. Behalve een solo boost (die ik wel kan oplossen door op dat moment de volume v.d. gitaar vol open te gooien) heb ik een goede clean kanaal nodig met voldoende volume op momenten dat de 2de gitarist flink staat te beuken, want dat ga ik niet redden door het terug draaien van je volume op de gitaar.
Het zal best anders op te lossen zijn, maar dit werkt voor mij wel het makkelijkste.


Ik denk niet dat de topicstarter is geholpen met deze discussie.

Mee eens! En daarmee hou ik mn bek erover op :sssh:

Kortom... koop een amp die het beste aansluit bij jou wensen. ROCK ON! :rockon:

Sinner1980
3 mei 2010, 17:45
Ok,ben ik weer.

De DSL 401 gaat m niet worden,vandaag even een testrondje erop gemaakt bij een kennis die er één bleek te hebben en die viel toch wel tegen.
Diezelfde kennis heeft een grote kennis van Marshall versterkers en strats en adviseerde me om voor een JCM 800 combo te gaan of een JCM 900 combo,daar heeft hij goede ervaringen mee dus dan ga ik daar maar eens druk naar op zoek.

Ik geef weinig om clean,laten we zeggen überclean,clean met een rauw randje (crunch) vind ik wel erg belangrijk en uiteraard een goed overstuurd geluid voor recht toe recht aan rock (niet TE modern gevoiced).
Een éénkanaals versterker is daarom best een optie;speel ik wel wat met mn volumeknop of gooi er een pedaal tussen.

Mukkez
3 mei 2010, 21:48
Let wel, het zijn twee totaal verschillende amps. Het scheelt misschien maar één cijfer, maar schijn bedriegt. De jcm 900 is moderner gevoiced en wordt over het algemeen als minder goed beschouwd als zijn voorganger de 800. Dit is meer die classic rock versterker en de jcm 900 werd/wordt meer gebruikt in (modernere) metal. Houdt niet in dat het geen goeie amp voor je kan zijn!

Sinner1980
4 mei 2010, 19:43
Let wel, het zijn twee totaal verschillende amps. Het scheelt misschien maar één cijfer, maar schijn bedriegt. De jcm 900 is moderner gevoiced en wordt over het algemeen als minder goed beschouwd als zijn voorganger de 800. Dit is meer die classic rock versterker en de jcm 900 werd/wordt meer gebruikt in (modernere) metal. Houdt niet in dat het geen goeie amp voor je kan zijn!

Grapig,ik was er idd ook al achter gekomen dat de jcm 800 meer bij mijn wensen aansluit.
Ik ben druk in de onderhandeling om er één te gaan testen/kopen,thanks;)