PDA

View Full Version : Peavey Delta Blues troubleshootin'



Aca Ilic
2 mei 2010, 18:08
Hey guys,
ik heb een klein problempie met PDB , sinds ik nieuwe setje buizen daarin heb gedaan (voorverst.+ eindtrap).
Het is al tweede gig op een rij, dat amp ( die trouwens hele gig lang goed doet) uitgerekend op de laatste nummer het begeeft. Buizen gloeien, maar er komt helemaal geen geluid eruit. Als ik amp uitzet en paar minuten later ( als we klaar met gig zijn) alweer aanzet, dan doet íe het gewoon weer normaal. Net alsof een soort thermische beveliging optreedt :-?......
Ik heb nou iedere keer mijn reserve amp meegenomen en verder is het geen probleem om gig af te maken, maar is wel frustrerend als je midden in je soli zit , en plotseling geen geluid meer.
Wat zou volgens jullie oorzaak kunnen zijn. Ik heb zitten denken dat misschien wat warmer afgestelde JJ el 84 buzien wat meer stroom uit PT trekken.
Zou wat uitmaken als ik 4 X 1N4003 diodes vervang door 1N4007 diodes?

Iedere input welkom en alvast bedankt
Alex

matto
2 mei 2010, 21:48
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/peaveydeltablues.pdf

Op het schema kan ik zo geen thermische beveiliging vinden.
Misschien dat de effectloop een slecht contactje heeft of dat er ergens op de print een slechte soldeerverbinding zit ?

marc_o
2 mei 2010, 21:50
Kort de setlist met 1 nummertje in.

;)

Aca Ilic
2 mei 2010, 21:52
nee matto, natuurlijk zit er geen termische beveiliging op, ik heb alleen dat wegvallen van geluid zodanig ervaren en mee vergeleken.
Ik denk niet op eff.loop probleem veroorzaakt, aangezien eff. loop ook helemaal niet gebruikt wordt. Ik gebruik ook alleen maar cleane kanaal, en volume staat "maar" op 5.

Aca Ilic
2 mei 2010, 21:53
Kort de setlist met 1 nummertje in.

;)
wel een goeie...:-)

matto
2 mei 2010, 22:12
Bij versterkers met een effectloop wordt er af en toe een storing veroorzaakt door het opentrillen of verrvuilen van de verbinding die gesloten moet zijn als er niets op aangesloten is.
Een snoertje in de effectloop laten zitten zodat die dus is doorverbonden is dan een snelle manier om uit testen of het daar aan ligt..

Aca Ilic
2 mei 2010, 22:57
Bij versterkers met een effectloop wordt er af en toe een storing veroorzaakt door het opentrillen of verrvuilen van de verbinding die gesloten moet zijn als er niets op aangesloten is.
Een snoertje in de effectloop laten zitten zodat die dus is doorverbonden is dan een snelle manier om uit testen of het daar aan ligt..

nope bro,

net mijn Tim Overdrive via eff. loop aangesloten , alles werkt goed....

Aca Ilic
3 mei 2010, 21:31
niemand meer....?

flo123
3 mei 2010, 22:47
Dit probleem heb je niet als je de boel gewoon thuis hebt staan en er een tijd over speelt?

Frits van Mourik
3 mei 2010, 23:56
'n Poosje terug kreeg ik een peavey valve king ter reparatie met een vergelijkbare klacht:
Na het inprikken van nieuwe buizen viel na een tijdje opwarmen het geluid zowat weg.
Bij nadere inspectie bleek, dat de print met de eindbuizen wel erg magertjes was gesoldeerd.
Dus heb ik de gehele print opnieuw degelijk gesoldeerd, waarna het euvel was verholpen...

Ik heb echt een hekel gekregen aan printplaten in buizenamps, zeker als de buisvoeten direct op de print zijn gemonteerd.
Door thermische stress leggen de golfslagsoldeerbadverbindingen het loodje en komen de vaak onderbemeten baantjes en eilandjes los van de print.
IMHO moet in een buizenamp met solderen een bestaande verbinding bestendigd worden; het soldeer moet niet de verbinding zèlf zijn.
Dus: leve (R)PTP!
Just my 2 cts...

Aca Ilic
4 mei 2010, 00:22
Dit probleem heb je niet als je de boel gewoon thuis hebt staan en er een tijd over speelt?

nee flo,

thuis bij mij in repetitie ruimte heb ik deze probleem niet. En volume level is gelijk aan gig volume level...

roger
11 mei 2010, 22:09
Hee,

Ik heb zelf al jaren een DB, en ik heb in het begin ook eens gehad dat het geluid zo maar wegviel.

Het blijkt dat ze (zoals hier al vermeld) niet echt degelijk gesoldeerd zijn. Ik heb 'm opnieuw laten solderen door Frans Dees van Vintagegitaar en heb er sindsdien nooi meer last van gehad.

Het blijft toch een top-versterkertje!

Grtz Roger

Aca Ilic
12 mei 2010, 09:57
thanks Roger,

dit zal ik ook nachecken en doen...
cheers
Alex

Pepe
12 mei 2010, 10:08
Hetzelfde probleem ken ik van mijn Bassman, naarmate het ding moest werken viel na een tijdje, half uur/uur het geluid uit. Even afkoelen en weer gaan.
Ik heb um laten servicen, buizen draaiden te heet. Ach ja, gewoon wat dingen er ooit ingepropt zonder aanziens des persoons. Had ook iets met het grit te maken begreep ik?
Afijn, tegenwoordig kan je er geen eitje meer op bakken, hij blijft lekker cool.

Aca Ilic
12 mei 2010, 17:20
Pepe, ik vind het merkwaardig dat ik hele gig ( op de laatste nummer dan na) normaal op kan spelen, zonder welke dan ook volume/toon verandering, om vervolgens amp te horen uitvallen tijdens laatste derde van laatste nummer.5 minuten later doet amp het weer, dus heel rare toestand. Ik denk dat ik gewoon alle soldeerpunten ga natrekken, diodes ga ik sowieso veranderen, en dan zien we waar het schip strandt...

Pepe
12 mei 2010, 20:19
Ik denk dat wanneer je hem laat servicen, biassen, buisvoetjes en verbindingen nalopen je het probleem misschien niet vind maar waarschijnlijk oplost.
De amp wordt niet superheet begrijp ik? Want dan zou tijdsduur er niks mee te maken hebben lijkt me.

Frits van Mourik
12 mei 2010, 23:55
Toch raar, dat je er thuis kennelijk geen last van hebt.
Dus vroeg ik me af, of je thuis net zo luid & lang & intensief op je amp speelt, als tijdens een optreden?
Zo niet, dan zou dit e.e.a. kunnen verklaren; zo ja, dan zijn i.i.g. je buren te beklagen.;)

marc_o
13 mei 2010, 10:34
Mijn tip werkt nog steeds het best en kost niets!

;)

macwilliams
13 mei 2010, 10:47
Maar als je de setlist met een nummer inkort dan word dat nummer toch het laatste nummer en dan valt dus de amp bij dat nummer uit. Dus dat zou niet werken. Zo'n amp ik ook niet gek hoor.

Gewoon zeggen voor het laatste nummer dat het het een na laaste nummer is. Dan hou je de amp voor het lapje. Dat zou zomaar een paar keer kunnen werken.

Serieus.

Ik heb geen idee. Ook nooit gemerkt dat die amp dat deed.

Pepe
13 mei 2010, 12:03
Maar Mac, wat doe je met de toegiften?
Nee, dat trucje heeft allerlei nadelen.

Aca Ilic
13 mei 2010, 15:41
Nou , zoals gezegd heb ik 1N4003 diodes ( het waren er acht stuks) vervangen door 1N4007. Nu krijg ik probleem dat zekering ( 1A) iedere keer uitslaat.
Raar.....

nico verduin
13 mei 2010, 19:05
Nou , zoals gezegd heb ik 1N4003 diodes ( het waren er acht stuks) vervangen door 1N4007. Nu krijg ik probleem dat zekering ( 1A) iedere keer uitslaat.
Raar.....
Nou , zoals gezegd heb ik 1N4003 diodes ( het waren er acht stuks) vervangen door 1N4007. Nu krijg ik probleem dat zekering ( 1A) iedere keer uitslaat.
Raar.....Snap uberhaupt niet dat je ze hebt vervangen.... Mogelijk heb je:
a) Ze nu verkeerd om aangesloten? Krijg je sluiting
b) Heb je sluiting veroorzaakt met het solderen
c) heb jer eentje verbrand door te heet solderen waardoor hij doorslaat.

En volgens mij los je zo het probleem niet op.
Als die JJ's te warm staan, is dat terug te zien door (het donkerbruin/zwart kleuren van het label op de JJ buizen. Dat zou kunne leiden tot het versneld oxideren van de buisvoet.... en dan zoals Frits zei... slechte kontakten.
Maar zit het wel in het buizen gedeelte? In die laagspanning zitten een paar dikke cement weerstanden als ik het schema mag geloven. Mesa Caliber .50's hebben ook zoiets er in zitten. En die willen nog wel eens zo heet worden dat ze los oxideren als ze warm worden.
En als het R66 is, loop je zelfs kans dat de bias weg valt van je EL84's.

Aca Ilic
13 mei 2010, 20:24
Heey Nico,

bedankt voor de input.
Ik heb ontdekt wat de probleem is. Het is geen b , en geen c, maar a. Eerste diode ( CR9) had ik per ongeluk verkeerd omgedraaid.
Wat solderen betreft heb ik het secuur gedaan, en voor de rest zijn alle soldeer punten heel netjes ( op een paar na) afgewerkt.Die paar heb ik ook opnieuw gedaan.
JJ's zijn naar mijn mening niet te warm afgesteld. Kleur van de logo is nog steeds mooi rood.
Misschien te vroeg om iets na 5 gigs en 1 maand intensief repeteren over de verkleuring te zeggen,dus ik wacht hier nog mee af.Daarom was ik een beetje aan het twijfellen of ze te veel stroom uit PT trekken, en dat ik het door 1N4003 te vervangen probleem zou oplossen.
Die paar cement weerstanden ( R72 en R71) zien gelukkig nog goed uit ( elco's en rest ook by the way).
Buisvoeten zien ook goed uit, ik zal morgen voor zekerhied nogmaals alle soldeerpunten bij buisvoeten nagaan.,

nico verduin
14 mei 2010, 06:47
Volgens het schema wordt de 1N4003 alleen gebruikt voor de laagspannings gelijkrichting. De 1N4007 zat al in de hoogspanningsgelijkrichting. Beide kunnen 1A stroom hebben. Als de buizen zoveel zouden kunnen nemen, had je een mooie kerstverlichting gehad...... voor de hele buurt.
Ik vermoed een component dat veel te heet wordt waardoor het soldeer begint te smelten..... Bij de cement weerstanden is het niet zo boeiend dat ze er mooi wit uit zien. Het gaat om de draden. En met name bij het soldeer punt. Hij valt immers helemaal weg.
Om dit punt de simuleren zou ik een dikke load op de speaker zetten, een sinus op de ingang en de amp open draaien op het volume waarop je normaal speelt. Dan merk je gauw genoeg of er iets warm wordt...... gewoon voelen

guitarnijboer
14 mei 2010, 09:53
Solderingen van de buisvoeten niet 'checken' door ze te bekijken, maar gewoon even met een tinzuigertje desolderen en opnieuw vastsolderen. Liefst de soldeercontacten eerst even reinigen. Op het oog kan een soldering die problemen geeft er toch goed uit zien.

Het is alleen wel vreemd dat je helemaal geen geluid meer hebt, want het zou natuurlijk wel heel erg toevallig zijn als tegelijkertijd bij alle 4 buisvoeten de solderingen slecht contact maken. En als er maar 1 of 2 buisvoetjes slecht contact maken heb je nog gewoon geluid. Ik zou daarom even verder zoeken naar een aansluiting of component die tegelijk alle 4 de eindbuizen of de hele versterker kan uitschakelen. R58 (400 ohm) is dan bijvoorbeeld een goede kandidaat. Deze voorziet de schermroosters en de voorversterker van spanning waabij twee schermroosters direct en twee via een 100 ohm weerstandje aangesloten zitten na deze weestand. Schermroosters kunnen een relatief hoge stroom trekken en het komt zelfs voor dat er in een (slecht)buisje kortstondig sluiting ontstaat. Sowieso zal R58 warm worden als de versterker flink aan staat wat toeneemt als het signaal vervormt wordt (gebruik van overdrive/distortion) omdat de gemiddelde schermroosterstroom dan hoger is. Hoe dan ook: Ik zou die weerstand even desolderen, aansluitingen schoonmaken en terugsolderen. Of nog beter: vervangen door een exemplaar met de zelfde waarde maar met meer vermogen (= meer koeloppervlak / minder warmte ontwikkeling)

Succes.

Frits van Mourik
16 mei 2010, 00:23
Dan merk je gauw genoeg of er iets warm wordt...... gewoon voelen

Ja joh, gewoon voelen! :(
Ach ach, de keren, dat ik met dat voelen m'n tengels brandde of tòch nog ff een tik van de HT kreeg...:crazyhappy:

Door schade en schande weer wat wijzer geworden heb ik maar 'es geïnvesteerd in
een klein infrarood-thermometertje (Conrad: Voltcraft IR-230).
Absoluut een aanrader(tje).

nico verduin
16 mei 2010, 01:19
Heb door de jaren heen al zo vaak brandplekken opgelopen.... En de schokken.... tja ff opletten heh....
Maar zo'n metertje is wel handig.

cluseau
16 mei 2010, 15:48
Heb door de jaren heen al zo vaak brandplekken opgelopen.... En de schokken.... tja ff opletten heh....
Maar zo'n metertje is wel handig.


Hmmmmm, barbeque http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif(en de lucht van verbrande kippeveren :chicken:)



Frans.

macwilliams
8 juni 2010, 12:50
Is dit probleem nu al eens opgelost?
Vond het niet zo leuk om te lezen dat de amp die ik je verkocht heb niet 100% zijn werk doet. :(

marc_o
8 juni 2010, 14:01
Is dit probleem nu al eens opgelost?
Vond het niet zo leuk om te lezen dat de amp die ik je verkocht heb niet 100% zijn werk doet. :(


Hij doet het prima hoor, de setlist is gewoon 1 nummer te lang!

:ok:

Aca Ilic
8 juni 2010, 14:20
Is dit probleem nu al eens opgelost?
Vond het niet zo leuk om te lezen dat de amp die ik je verkocht heb niet 100% zijn werk doet. :(

Hey macman,

je hoeft je niet schuldig te voelen, amp deed het gewoon perfect totdat ik nieuwe buizen ingedaan heb. Probleem is dat buizen toch te warm waren afgesteld. Dus aan jou valt niks te verwijten.
Ondertussen werkt alles weer prima ....:-)

macwilliams
8 juni 2010, 14:39
Daar ben ik blij om, anders had ik hem zo weer opgehaald.

Aca Ilic
8 juni 2010, 14:48
Hey Willem,

geen denken aan jongen. Ik ben veel te veel aan amp gehecht geraakt :-)