PDA

View Full Version : hulp troubleshoot the range



hugo123
2 mei 2010, 15:11
hallo iedereen! ik ben zelf een behoorlijke Queen fan, ik wou dus een treblebooster maken! Ik heb een kitje gekocht van newtone en dit in elkaar gesoldeerd waar ik nog extra heb gelet op niet te veel tin, de lugs kort houden enzovoort! Maar de range werkt niet, dit kan verschillende oorzaken hebben aangezien ik oud draad heb gebruikt en ik niet zeker weet of dit draad nog goed is, en ik heb oude jackpluggen en een oude 3DPT switch gebruikt. Het ledje gaat overigens wel gewoon aan en uit. ik heb een AC122 transistor gebruikt. maar de hfe van die transistor is niet 50-100 zoals in de handleiding staat, want die hadden ze niet bij newtone. Weet iemand wat er mis is/ kan zijn? ik zal zo nog eventjes wat foto's posten!

cluseau
2 mei 2010, 23:14
.......aangezien ik oud draad heb gebruikt en ik niet zeker weet of dit draad nog goed is, en ik heb oude jackpluggen en een oude 3DPT switch gebruikt. Het ledje gaat overigens wel gewoon aan en uit. ik heb een AC122 transistor gebruikt. maar de hfe van die transistor is niet 50-100 zoals in de handleiding staat, ....

1- zo snel verouderd draad niet hoor.
2- oude jackpluggen moet ook kunnen als ze maar schoon waren voor installatie.
3- Als je ledje brand heb je iig voeding toch, it's a start....
4- hfe maakt voor de werking geen fuck uit, moet iig geluid uit komen.

Dus, eerst maar eens een schema ter bevordering van de communicatie en een detail foto van je werk zou ook geen kwaad kunnen.

Frans.

Fuhgawz
3 mei 2010, 10:33
Controleer eens of er geen onderdelen de behuizing raken en daardoor kortsluiting maken. Kijk ook eens of de gepolariseerde onderdelen er goed in zitten, dus de plus en min van elco's en diodes aan de juiste kant. Verhit al je solderverbindingen nog eens, misschien zit er een koude las tussen.

Heb je een multimeter? Dan kun je controleren op kortsluiting en kun je de spanningen van de transistor meten. Succes!!

Rick trodat
3 mei 2010, 14:42
Doet de true bypass het? Zo niet eerst dat oplossen.

hugo123
3 mei 2010, 23:52
sorry, ik ben vergeten een foto te maken.. dat wordt morgen! De behuizing raakt het printje niet.
Het schema staat hier (http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneRangeV3.pdf).
Ja, ik heb een multimeter, ik zal morgen wat metingen posten!

flo123
4 mei 2010, 00:03
Doet de bypass het wel goed, ofwel: Heb je in bypass je gewone gitaargeluid?

Zie ook:
Mijn zelfgebouwde effect doet het niet, en nu?
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html

hugo123
4 mei 2010, 00:51
ja bypass doet het wel!

cluseau
4 mei 2010, 10:20
sorry, ik ben vergeten een foto te maken.. dat wordt morgen! De behuizing raakt het printje niet.
Het schema staat hier (http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneRangeV3.pdf).
Ja, ik heb een multimeter, ik zal morgen wat metingen posten!

Mooi, nu we zeker over hetzelfde praten moet de oplossing nabij zijn.

Het is logisch dat true bypass werkt want dit gaat buiten de schakeling om. Het enige dat je daar mee bewijst is dat de schakelaar werkt en dat er signaal uit de ingang komt.

Ik zou even beginnen met het meten van de transistor instelling. Plus klem van je meter aan massa en met de minklem achtereenvolgens meten op e, b, en c van de transistor. Post hier even de waardes die je meet dan weten we meer.

Frans.

flo123
4 mei 2010, 17:42
Als de true bypass goed werkt heb je ook geverifieerd dat er een hoop bedrading goed is. Toch wat meer dan alleen de voetschakelaar.
Een goed teken dat de bypass werkt! :)
Succes met de transistor spanningen meten.

hugo123
4 mei 2010, 19:48
Oke metingen:

schakelaar in het midden:
E: 3,64 volt
B: 8,16 volt
C: 0 volt

cluseau
4 mei 2010, 19:51
Oke metingen:

schakelaar in het midden:
E: 3,64 volt
B: 8,16 volt
C: 0 volt

Zo te zien zit je transistor er verkeerd in, zoniet is hij kapot. Spanningen zijn iig niet correct.

Frans.

hugo123
4 mei 2010, 19:53
toen ik hem testte heb ik de transistor wel omgedraaid, of kan hij toen al kapot zijn geweest? Ik heb nog wel zo'n transistor, een AC128, maar ik ben een beetje bang dat die ook kapot gaat. En het zijn best dure transistors.

cluseau
4 mei 2010, 20:10
toen ik hem testte heb ik de transistor wel omgedraaid, of kan hij toen al kapot zijn geweest? Ik heb nog wel zo'n transistor, een AC128, maar ik ben een beetje bang dat die ook kapot gaat. En het zijn best dure transistors.

Heb ze nog in overvloed, geen punt. Als je hem omdraaid kan hij daar meestal niet tegen. Je kan hem meten hoor dan weet je het zeker. Houd de plusklem van je meter maar op de basis en meet naar e en c. Je meet dan een paar honderd ohm, whatever, lekker belangrijk. Draai dan de pennen van je meter om en herhaal de meting op dezelfde wijze. De weerstand zal nu zeker tientallen kiloOhms moeten zijn. Als dat in orde is meet je de weerstand tussen c en e in beide richtingen. Deze moet relatief hoog zijn. Onder de 10KOhm is zomaar defect. Beetje moeilijk om exacte waardes aan te geven bij deze ouwe meuk. Dit type transistoren zijn nogal onzuiver vandaar de slag om de arm.

Frans.