PDA

View Full Version : Vraagje spelen met Plactrum



Kraai
2 mei 2010, 14:36
Hallo, eerste post hier ^^

Ik heb een jaar acoustisch les gehad en ben daarna gestopt met les maar ben daarna door blijven spelen. Op les leerde met mijn vinger spelen, maar leerde mezelf ook aan met een plactrum te spelen.

Ik speel naast akoestisch ''rustige'' stukken ook veel snelle muziek, metal voornamelijk.

Dus nu mijn vraag;

Als ik een stuk snel speel en ik moet naar een lagere snaar (bijvoorbeeld van G naar D ) dan begin ik aan die snaar vanaf onderen op en neer te spelen

Is het qua techniek fout als je niet altijd van boven met een snaar begint?

Alvast bedankt

beruk
2 mei 2010, 14:50
Dag Kraai, Welkom! Maakt niet uit, met plectrum (plactrum zeggen ze alleen in Blaricum en omstreken ;) ) begin ik vaker met een 'downstroke'.

Philippe
2 mei 2010, 14:52
Nee hoor, in sommige gevallen kom je zelfs beter uit. Er zijn een hoop manieren.

Tip: Check "Rock Discipline" van John Petrucci. Die legt een hoop verschillende picking technieken uit (waaronder binnen of buiten de snaren spelen met alternate picking)

Kraai
2 mei 2010, 14:54
bedankt voor je super snelle :crazyhappy: reactie, ben blij dat je dit zegt, want ik probeer toch wel met techniek te spelen en om er later achter te komen dat ik het mezelf verkeerd heb geleerd is nogal zuur.

Nu zeg ik plectrum nooit meer fout :D

en bedankt voor de tip Philippe

Exi
2 mei 2010, 14:57
Het is niet fout en soms is het zelfs nodig om goed uit te komen als je een stuk speelt (met alternate picking). Kijk wel of je nog steeds de juiste nuances hebt bij het spelen van het stuk. Een 'upstroke' klinkt anders dan een 'downstroke'. Maar als het goed klinkt dan is het gewoon goed.