PDA

View Full Version : Bogner Shiva: Muur van geluid?



Hardguitar
2 mei 2010, 14:14
Hallo Mede-forummers,

Ik heb enkele vragen:

Ik heb een Bogner Shiva 1x12 Combo, erg toffe versterker met een dikke sound. MAAR een echte muur van geluid is het nog niet.

Nu heb ik een Bogner 2x12 cabinet van de gitarist uit m`n band er eens bijgehangen. De 1x12 speaker op de 8/16 Ohm aansluiting en de 2x12 op de 8/4 Ohm aansluiting.

Dat klinkt al een stuk dikker, het 2x12 cabinet geeft een stuk meer laag.

Nu is mijn vraag:
- heeft het nut de 1x12 speaker aan te sluiten als het 2x12 cabinet eraan hangt?

- Wat gaat me dit live opleveren als het met èèn microfoon uitversterkt word? Moeten er meerdere microfoons voor het cabinet geplaatst worden om die muur van geluid te bereiken?


Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op mijn vragen zodat ik hier wat meer duidelijkheid over krijg.

Liquid_Metal
2 mei 2010, 14:51
Als de boel uitversterkt wordt is 1 microfoon genoeg, want je speakers geven (hopelijk) toch allemaal hetzelfde geluid. Het gemicde geluid gaat naar de FoH en gaat dus door alle speakers die er hangen (als dat wenselijk is). Dus als je versterker uitversterkt wordt is 1 speaker genoeg.
Voor een muur van geluid... tja, hoe groot wil je de muur hebben? Ik zou 8 fullstacks naast elkaar zetten. Dan heb je wel een muur :supercool:.

macwilliams
2 mei 2010, 15:05
Als de boel uitversterkt wordt is 1 microfoon genoeg, want je speakers geven (hopelijk) toch allemaal hetzelfde geluid. Het gemicde geluid gaat naar de FoH en gaat dus door alle speakers die er hangen (als dat wenselijk is). Dus als je versterker uitversterkt wordt is 1 speaker genoeg.
Voor een muur van geluid... tja, hoe groot wil je de muur hebben? Ik zou 8 fullstacks naast elkaar zetten. Dan heb je wel een muur :supercool:.
Niet perse 8 voor nodig hoor, ik red het ook wel behoorlijk met m'n spulletjes.

Midwolda
2 mei 2010, 15:07
Ik neem aan dat de combo openback is en het cabinet closedback?

JeroenSchaaf
2 mei 2010, 15:19
Te weinig laag? grappig die van mij heeft juist echt veeeel laag. Ik heb er nu een Auralex Gramma onder om juist niet te veel bas te krijgen. ( ivm podia enzo )

Misschien eens een 1x12 speaker kastje erbij proberen van Bogner ? En dan closed back?


Hallo Mede-forummers,

Ik heb enkele vragen:

Ik heb een Bogner Shiva 1x12 Combo, erg toffe versterker met een dikke sound. MAAR een echte muur van geluid is het nog niet.

Nu heb ik een Bogner 2x12 cabinet van de gitarist uit m`n band er eens bijgehangen. De 1x12 speaker op de 8/16 Ohm aansluiting en de 2x12 op de 8/4 Ohm aansluiting.

Dat klinkt al een stuk dikker, het 2x12 cabinet geeft een stuk meer laag.

Nu is mijn vraag:
- heeft het nut de 1x12 speaker aan te sluiten als het 2x12 cabinet eraan hangt?

- Wat gaat me dit live opleveren als het met èèn microfoon uitversterkt word? Moeten er meerdere microfoons voor het cabinet geplaatst worden om die muur van geluid te bereiken?


Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op mijn vragen zodat ik hier wat meer duidelijkheid over krijg.

the sure thing
2 mei 2010, 19:07
Je haalt hier 2 dingen door elkaar:
1) je eigen geluid op het podium via je eigen versterker
2) je eigen geluid via de PA naar je monitor/zaalspeakers

1) en 2) kunnen nogal van elkaar verschillen. Voor "een muur van geluid" voor wat betreft de eerste heb je snel een 2x12 of 4x12 nodig; een muur van geluid produceren voor wat betreft het 2e is het de kunst van de PA-bediende.

Ik heb ooit (meer dan 10 jaar geleden) een optreden gedaan met een Roland 1x12 transistorcombo'tje. De PA man wist naar zo'n muur van geluid van te mixen naar de zaal toe, dat iedereen "weggeblazen" werd. Een vol dik vet geluid, alsof er meerdere 4x12 kasten op aangesloten waren. Ik moet wel zeggen: het spul van die PA-man was wel "top of the bill".

Hardguitar
3 mei 2010, 16:08
Je haalt hier 2 dingen door elkaar:
1) je eigen geluid op het podium via je eigen versterker
2) je eigen geluid via de PA naar je monitor/zaalspeakers

1) en 2) kunnen nogal van elkaar verschillen. Voor "een muur van geluid" voor wat betreft de eerste heb je snel een 2x12 of 4x12 nodig; een muur van geluid produceren voor wat betreft het 2e is het de kunst van de PA-bediende.

Ik heb ooit (meer dan 10 jaar geleden) een optreden gedaan met een Roland 1x12 transistorcombo'tje. De PA man wist naar zo'n muur van geluid van te mixen naar de zaal toe, dat iedereen "weggeblazen" werd. Een vol dik vet geluid, alsof er meerdere 4x12 kasten op aangesloten waren. Ik moet wel zeggen: het spul van die PA-man was wel "top of the bill".


Klopt dat hier verschil tussen zit snap ik. Hetgeen waar ik een beetje naar streef is het live geluid van Triggerfinger en Colossa.

Ik dacht dat dit ook mede kwam door de versterker opstelling van de desbetreffende gitarist.

Rick trodat
3 mei 2010, 16:17
ah Triggerfinger goede band. De gitarist van triggerfinger heeft verschillende versterkers en pedalen en staat vaak erg hard. Een muur van geluid is nogal vaag. Wil je door de mix heen prikken, dan is veel mid en een beetje volume vaak al genoeg.

Je kan proberen:

- een beam blocker voor spreiding geluid
- Een analoog delay pedaal ( kan je geluid iets dikker maken)
- Een open en een closed back voor spreiding, maar ook druk

misschien helpt dit...?

HaroldA
3 mei 2010, 16:37
De 1x12 speaker op de 8/16 Ohm aansluiting en de 2x12 op de 8/4 Ohm aansluiting.

Heb je in je handleiding nagekeken of dat wel mag?

marc_o
3 mei 2010, 17:00
Een muur van geluid is voor iedereen anders, heeft ook te maken met je speelstijl en inderdaad een goede geluidsman.

Een manier om het te bereiken is te werken met een delay, en dan bijvoorbeeld 2 versterkers met een aantal miliseconden delay ertussen. Dat wordt echter een kostbare aangelegenheid.
Een extra cabinet is redelijk betaalbaar, en kijk dan ook eens of je die extra speaker een stuk van je af kan zetten in een live-situatie.
Wat ik vroeger deed was 1 212 kast bij mij op het podium en 1 212 kast aan de andere kant van het drumstel.....deed ook een hoop.

Firebird
3 mei 2010, 17:16
Klopt dat hier verschil tussen zit snap ik. Hetgeen waar ik een beetje naar streef is het live geluid van Triggerfinger en Colossa.

Ik dacht dat dit ook mede kwam door de versterker opstelling van de desbetreffende gitarist.

IK heb een aantal keer monitors gedaan voor TF, inderdaad baggervet geluid. Ruben neemt maar liefst 5 kanalen in beslag, de bassist heeft er 4. Bij Ruben zijn het in ieder geval 3 mics, dus ik denk dat de rest via DI gaat.
Daarnaast gebruikt geluidstechnicus Rooie 'Die klopt 'm er wel op' Bart ook nog enkele dingetjes om het geluid van Ruben 'af' te maken (een traploze fasedraaier geloof ik, geen idee van welk merk).

Daarnaast klinkt een multi-amp set up altijd al een stuk vetter dan 1 enkele amp, je hebt meer power. Helemaal als je met delays gaat experimenteren.

Mijn wall-of-sound creeer ik met 2 versterkers en stereo chorus.