PDA

View Full Version : Gibson T top humbuckers



Don Olivier
2 mei 2010, 12:56
Heeft iemand deze humbuckers in een Les Paul zitten?

Ben benieuwd naar de ervaringen.

Ze worden wel te koop aangeboden op Ebay maar zijn best prijzig

Dank!

Midwolda
2 mei 2010, 13:00
Die zaten af fabriek al in m'n The Paul... en zitten er nu nog in.
Heerlijke elementen, erg strak, zat power en erg goed luisterend naar je aanslag,
pakken de dynamiek enorm goed op en geven dat zuiver en hard door aan de versterker.
Zou best een setje in m'n Studio willen hebben, maar inderdaad, de prijs...

ThomasL
2 mei 2010, 14:05
Bizar die prijzen, heb hier nog een setje liggen... volgens mij 2 hals pu's...
Maar verkopen doe ik ze nie :soinnocent:
T'is trouwens een prima dagje om eens wat elementjes om te solderen...
Thnx voor de tip TS! :)

Don Olivier
2 mei 2010, 17:03
Welke pickups zijn met deze T tops te vergelijken?

guitarkid
2 mei 2010, 18:17
Heeft iemand deze humbuckers in een Les Paul zitten?

Ben benieuwd naar de ervaringen.

Ze worden wel te koop aangeboden op Ebay maar zijn best prijzig

Dank!

Misschien een stomme vraag, maar worden ze ook wel T-buckers genoemd?
Want in dat geval heb ik ze in mijn Les Paul zitten en ze bevallen mij erg goed !!
Degene van wie ik de gitaar kocht had het toen n.l. over T-buckers en ik zie nu ook wel dat de T-tops in de LP's zitten uit o.a
het bouwjaar van mijn gitaar en dat ze tot ong. 1980 gemaakt zijn. Mij zei het toen niet zoveel, maar de gitaar klinkt (en speelt) erg goed en dat vond ik toen het belangrijkste.
Ik lees toch wel vaak dat men andere pu's in een LP zet en ik heb die neiging ook nog nooit gehad.

Gr. C.

Midwolda
2 mei 2010, 20:01
Een beetje heel erg grote foto, maar dan kun je de T's op de bobbins beter zien, en dan weet je ook gelijk waarom ze T-tops heten: http://img687.imageshack.us/img687/5002/p2040028i.jpg

guitarkid
2 mei 2010, 21:03
Hallo Midwolda.

Ik wist wel waarom ze T-tops heten, maar ik vraag me dus af n.a.v. dit topic of ze ook wel T-buckers genoemd worden. Ik heb de de elementkappen er gewoon op en heb niet zo veel zin ze er af te halen, vandaar. ;)
Maar ik word nu wel nieuwsgierig.....

Gr. C.

bass blom
2 mei 2010, 21:05
ik heb nog nooit van t-buckers gehoord.

bass blom
2 mei 2010, 21:09
wat ik wel shocking vond, ik was onlangs met mijn 1990 custom bij mijn zwager, die speelde met zijn 1974/75 SG op een vette marshall, klonk goed..
maar toen prikte ik mijn les paul er aan en dat klonk echt flink harder.
echt gewoon ongeveer een kwart meer.

goede kans dat die SG t-tops heeft, waren de originele elementen.
geen idee wat er in die LP van mij zit.

macwilliams
2 mei 2010, 21:27
T- tops, T-buckers, die gast zal wel T-tops bedoeld hebben.

guitarkid
2 mei 2010, 22:20
T- tops, T-buckers, die gast zal wel T-tops bedoeld hebben.

Dat wordt kijken, ben ik bang... ;)

Gr. C.

Midwolda
2 mei 2010, 22:31
Eerste de beste hit op Google (http://home.provide.net/~cfh/paf.html) voor T-bucker: even tot halverwege scrollen. ;)

guitarkid
3 mei 2010, 09:45
Eerste de beste hit op Google (http://home.provide.net/~cfh/paf.html) voor T-bucker: even tot halverwege scrollen. ;)

Weet je wat het ergste is? Ik had dit artikel al eerder gevonden en snel doorgelezen, maar dacht dat het (alleen) over PAF's ging. :makeup:
Maar OK, als ik het goed begrijp is een T-bucker dus een T-Top.
Joepie, ik heb T-tops in mijn Les Paul !!! :cheerup:

Gr. C.

Midwolda
3 mei 2010, 11:23
http://www.pic4ever.com/images/47b20s0.gifhttp://www.pic4ever.com/images/bliss.gifhttp://www.pic4ever.com/images/acigar.gifhttp://www.pic4ever.com/images/2.gif

Orpheo
3 mei 2010, 11:36
de duncan jazz-set is een moderne 'kloon' van de t top-humbuckers. dichterbij dan dat kom je eigenlijk niet, tenzij je natuurlijk 't origineel koopt :P

Don Olivier
3 mei 2010, 15:12
Duncan jazz-set?

Ik dacht dat de Antiquity's het meest het geluid benaderen van een PAF / T-top?

Orpheo
3 mei 2010, 15:33
Duncan jazz-set?

Ik dacht dat de Antiquity's het meest het geluid benaderen van een PAF / T-top?

nee.de jazz is een directe kloon van de ttop. de T Top is ook een totaal verschillend element van de PAF hoor. daarnaast, er is niet EEN paf tone. iedere 'paf' die gibson eruit draaide, was verschillend van z'n broertje, omdat ze nog met dehand wonden, zonder toerentellers. ten tijde van de TTop was dat wel 't geval, dus 2 ttops zullen veel meer op elkaar lijken in tone, dan 2 pafjes.

de antiquity is slechts een van de incarnaties van de paf, die duncan gemaakt heeft. de een vind de pearly gates DE paf-kloon, de ander is gek op de seth lover, en zo kan je nog eeuwig doorgaan :)

Don Olivier
3 mei 2010, 16:00
Hoe weet je dat de Jazz pickup een re-make is van de T-top's?

Ik heb het over eind '60 T-tops die ook gebruikt werden Gibson SG

Orpheo
3 mei 2010, 16:18
Hoe weet je dat de Jazz pickup een re-make is van de T-top's?

Ik heb het over eind '60 T-tops die ook gebruikt werden Gibson SG

ik weet dat, omdat Seymour Duncan dat verteld heeft :) En op het duncan-forum is dat ook de consensus: de jazz is een kopie van de t top.

ja, ik weet wat de t top is. ik denk dat ik meer van pups weet, hoe ze fysisch in elkaar steken, en de verschillen tussen de modellen, dat het gros van 't forum...

Don Olivier
3 mei 2010, 17:17
Ok!

Dan lijkt me een Jazz humbucker een te gek idee!

En zou je de 'nieuwe' alnico II PRO elementen (Slash AFD signature) kunnen vergelijken met T tops?

Orpheo
3 mei 2010, 18:19
De nieuwe set van slash is warmer, beetje agressiever, smoother, en ongeveer even hot.

Don Olivier
3 mei 2010, 18:37
Heb je die geprobeerd? In een Les Paul neem ik aan?

Orpheo
3 mei 2010, 18:45
Jepjep, in n les paul zat t setje.:)

Don Olivier
3 mei 2010, 20:51
En klinken die even open als een T top?

Ik heb vele seymour duncan en PAF clonen geprobeerd, maar die kwamen allemaal niet in de buurt van een T top die ik eens heb mogen horen. Die had juist een heel erg open karakter.
Vond de seymour duncans goed, maar kwa helderheid en openheid doen ze onder voor de t top.

Orpheo
3 mei 2010, 21:01
Helderheid en open? Das dus zeker niet n a2pro! Die zijn warm, beetje fuzzy, maar we'll gearticuleerd.

Helder en open,dat zijn bij duncan de jazz, seth lover, brobucker, en bij dimarzio, air norton. De air norton is ook heel erg als de ttop, maar dan net wat rauwer, agressiever, en iets meer output dan de jazz.

Ik vind de brug jazz in de brug en hals t lekkerst, of dan de hals met n alnico8 magneet. Dta geeft m iets meer haar op zn tanden,zeg maar :p

Helder en open, is overigens ook de jb. Die is wat meer gepolijst dan de seth, en wat rauwer dan de jazz. De jb vind ik een enorm veelzijdig element,voor bijna iedere stijl geschikt.

Maar ok, ttops? Jazz, airnorton, seth lover, oplopend in agressie, en hoeveelheid hoog.

Don Olivier
4 mei 2010, 14:39
Klinkt duidelijk! Dank voor de info

EuroCinema
4 mei 2010, 14:49
Dus T-top = Alnico 5?
Verschil tussen Alnico 2 en 5 is wel echt goed hoorbaar...

Pepe
4 mei 2010, 15:56
In Orpheo's verhaal kan ik me wel vinden, ik ken de Seth Lover's niet maar wel de Antiquity en ik lees hier en daar dat dit hetzelfde pickupje is maar dan "geaged".
De antiquity heb je zelf geloof ik? Die klinkt aggressiever dan een T-top, althans, de Ttops die ik heb, uit '74.
De Ibanez "58 komt dicht in de buurt van een Ttop, de Super Seventy gaat meer de antiquity kant op.