PDA

View Full Version : HNGD Ibanez AR50



Mesjoggah
2 mei 2010, 08:24
Ben erg in mijn nopjes met deze Ibanez uit 1981, je zou niet zeggen dat ze al 29 is.

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Mesjoggah/IMG_7332.jpg

Ik begijp dat de waarde van een AR50 een beetje is wat de gek er voor geeft, ik heb 'm geruild tegen onderstaande Les Paul, wat mij wel een goeie ruil leek.

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Mesjoggah/IMG_7329.jpg

bass blom
2 mei 2010, 08:41
goeie deal ja!

Midwolda
2 mei 2010, 09:11
Dat is een heeeeeeele goede ruil, gefeliciteerd man!
Mooie gitaar, die AR... daar zou ik het ook wel op kunnen! :D

Treeb
2 mei 2010, 09:51
Hele goede deal inderdaad! Zo'n les paul heb ik ook gehad, maar dan met een maya merkje erop. Verbaas mij dat veel mensen denken dat ze zo veel waard zijn, het is namelijk gewoon rommel. De body is van multiplex met een stukje triplex eroverheen. Blijkbaar hebben veel mensen gehoord dat die dingen uit Japan van toen erg goed waren, omdat ze zelf niet goed kunnen testen geloven ze het.

beruk
2 mei 2010, 10:24
Zeker een goede deal,schitterend model, goed geluid?

vulvasonic
2 mei 2010, 10:33
Perfecte deal. Om te kwijlen, zo mooi, die nieuwe van je.

Rinze
2 mei 2010, 11:07
Prachtgitaar en een errug goeie deal! Ik heb een AR100 gehad, verkocht en daar heb ik regelmatig spijt van. Deze ziet er erg mooi uit, dat zwart doet het goed.

Mesjoggah
2 mei 2010, 11:13
Hele goede deal inderdaad! Zo'n les paul heb ik ook gehad, maar dan met een maya merkje erop. Verbaas mij dat veel mensen denken dat ze zo veel waard zijn, het is namelijk gewoon rommel. De body is van multiplex met een stukje triplex eroverheen. Blijkbaar hebben veel mensen gehoord dat die dingen uit Japan van toen erg goed waren, omdat ze zelf niet goed kunnen testen geloven ze het.

Geloof me als ik zeg dat de persoon die de Les Paul zo graag wilde hebben héél erg goed weet waar hij het over heeft en al 10 jaar op zoek was naar deze merkloos en met nul fret, semi hollow en exact die volume en toon knoppen mét originele koffer. Hij vond het niet eens erg dat er geen bedrading meer in zat en de neck pickup defect was, hij had me eerst 150 euro geboden maar toen ik zei dat de gitaar eigenlijk niet te koop was kwam hij met het ruilvoorstel waar ik geen nee tegen kon zeggen.

grayfink
2 mei 2010, 11:14
Ik ben een keer op een meeting geweest en daar kwam Wietse aan met zo'n apparaat. Hij had er 25 € voor betaald.:chicken:
Was wel aan een refret toe, heb je die Artist nog Wietse?

Rinze
2 mei 2010, 11:17
Ik ben een keer op een meeting geweest en daar kwam Wietse aan met zo'n apparaat. Hij had er 25 € voor betaald.:chicken:
Was wel aan een refret toe, heb je die Artist nog Wietse?
Dat was volgens mij een AR30..

grayfink
2 mei 2010, 11:19
Dat zou kunnen, ik ken het verschil niet. :)

sjaak1990
2 mei 2010, 14:37
Prachtige Ibanez!

rijsberman
2 mei 2010, 16:29
Ibanez Artists zijn gaaf. :ok:

wietse
2 mei 2010, 16:38
Ik ben een keer op een meeting geweest en daar kwam Wietse aan met zo'n apparaat. Hij had er 25 € voor betaald.:chicken:
Was wel aan een refret toe, heb je die Artist nog Wietse?

jazeker en die heb laatst zelf geherfret, en het is nog goed gelukt ook, een setneck met binding is nog een hele klus om te herfretten.


Dat was volgens mij een AR30..

klopt een ar30, die zijn veel zeldzamer waren iets goedkoper vooral in productie door het verplaatsen van de elementschakelaar naar de rest van de controls uit de bovenste hoorn.
erg fijne gitaar.

die AR50 ziet er verdomd goed uit en echt een superdeal, dat les paul ding is zo te zien iets uit de maya stal en max een 150 euro waard, de ibanez zeker het dubbele, als het niet meer is.

Mesjoggah
2 mei 2010, 16:58
die AR50 ziet er verdomd goed uit en echt een superdeal, dat les paul ding is zo te zien iets uit de maya stal en max een 150 euro waard, de ibanez zeker het dubbele, als het niet meer is.

De ibanez is vanaf nieuw maar sporadisch bespeeld en heeft minimaal 25 jaar aan de muur gehangen.

Treeb
2 mei 2010, 22:07
Ah, oke, misschien om jeugdsentiment ofzo dus. Had trouwens mijn maya ook wel willen ruilen tegen zo'n artist :). Heb hem nu geruild tegen een yamaha pacifica.


Geloof me als ik zeg dat de persoon die de Les Paul zo graag wilde hebben héél erg goed weet waar hij het over heeft en al 10 jaar op zoek was naar deze merkloos en met nul fret, semi hollow en exact die volume en toon knoppen mét originele koffer. Hij vond het niet eens erg dat er geen bedrading meer in zat en de neck pickup defect was, hij had me eerst 150 euro geboden maar toen ik zei dat de gitaar eigenlijk niet te koop was kwam hij met het ruilvoorstel waar ik geen nee tegen kon zeggen.

DaveItUp
2 mei 2010, 22:14
Die ibanez is wel meer waard dan 300e. Had precies dezelfde. Die heb ik, gehavend al voor meer verkocht. Echt een kwaliteitsgitaar, mooi, klinkt geweldig, maar een beetje lomp en zwaar en uiteindelijk niet mijn ding. Net zoals les pauls dat niet zijn. Gefeliciteerd!

Mesjoggah
2 mei 2010, 22:55
Ah, oke, misschien om jeugdsentiment ofzo dus. Had trouwens mijn maya ook wel willen ruilen tegen zo'n artist :). Heb hem nu geruild tegen een yamaha pacifica.


Klopt, de man die de Les Paul zo graag wilde hebben heeft als 13 jarige hard moeten werken om in 1972 zo'n Les Paul te kopen, heeft 'm later weggedaan en is lang op zoek geweest naar exact die gitaar en heeft 'm uiteindelijk via een foto van mij ergens op internet gevonden.

Venlonaer
3 mei 2010, 00:50
Ik hou niet zo van Ibanez..maar deze vind ik wel mooi!:ok:

Braindead
3 mei 2010, 01:01
Erg mooie gitaar maar ik dacht dat de goedkopere AR Ibanezen een berkenhals hebben. Deze ook dacht ik dus dan is ie echt niet meer waard dan 300 euro wat hier geroepen wordt (Al is het natuurlijk wat de gek er voor geeft). Desalniettemin een mooie gitaar hoor ;) en zeker een goede deal geweest.
Hoe klinkt ie?

Rinze
3 mei 2010, 08:37
Erg mooie gitaar maar ik dacht dat de goedkopere AR Ibanezen een berkenhals hebben. Deze ook dacht ik dus dan is ie echt niet meer waard dan 300 euro wat hier geroepen wordt (Al is het natuurlijk wat de gek er voor geeft). Desalniettemin een mooie gitaar hoor ;) en zeker een goede deal geweest.
Hoe klinkt ie?

Volgens mij esdoorn.. Sommige Artists hadden een esdoorn hals, sommige een mahonie. Het bodyhout wilde ook nog wel eens variëren.

wietse
3 mei 2010, 09:17
Volgens mij esdoorn.. Sommige Artists hadden een esdoorn hals, sommige een mahonie. Het bodyhout wilde ook nog wel eens variëren.

volgens de catalogus van de ar50 inderdaad berken (birch) alleen de waarde loopt nogal uiteen, op ebay staat een nearmint expemplaar met koffer voor een dikke 1200 dollar, dat is wel erg veel imho, meestal zitten ze rond de 400/500 us $.
blijft dat het een erg goede deal is.

Rinze
3 mei 2010, 09:26
volgens de catalogus van de ar50 inderdaad berken (birch) alleen de waarde loopt nogal uiteen, op ebay staat een nearmint expemplaar met koffer voor een dikke 1200 dollar, dat is wel erg veel imho, meestal zitten ze rond de 400/500 us $.
blijft dat het een erg goede deal is.

Een hals van berken :???::???: Niet de body? Verdomd, heb even in mijn catalogusscans gekeken en het klopt. Dat is wel apart, wat voor geluid geeft berken eigenlijk? Het blijven toch erg mooie gitaren :crazyhappy:

http://img19.imageshack.us/img19/5804/65444701.jpg

Braindead
3 mei 2010, 22:43
Tja er staat wel eens vaker wat op ebay voor te hoge prijzen. Post hier maar even als ie voor 1200 dollar wordt verkocht ;) 400 a 500 dollar is wel meer in de richting, en in de USA zijn de prijzen zowiezo een tikje anders.

Verder zat ik zelf ook eens te gassen op zo'n ar50 maar vond dat berken in de hals wel wat weird en durfde dat niet aan... Maar hoe klinkt dat? Ik weet dat ze berken wel gebruiken voor speakerkasten dus wat dat betreft zal het toch wel iets met je tone doen.


volgens de catalogus van de ar50 inderdaad berken (birch) alleen de waarde loopt nogal uiteen, op ebay staat een nearmint expemplaar met koffer voor een dikke 1200 dollar, dat is wel erg veel imho, meestal zitten ze rond de 400/500 us $.
blijft dat het een erg goede deal is.

Mesjoggah
16 mei 2010, 09:32
Zo, eindelijk wat extra foto's!

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Mesjoggah/IMG_7338.jpg

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Mesjoggah/IMG_7340.jpg

Ik had gisteren pas wat tijd om de gitaar van een vers setje snaren te voorzien en te kijken hoe de hals zich gaat houden. De gitaar klinkt goed, was eerst niet echt te spreken over de brughumbucker maar nadat ik die wat naar boven had gedraaid was het al een stuk beter. Wat me vooral opvalt is de sustain die lekker lang blijft hangen. Minpunt is het gewicht (4,8 kilo)
Ik zag dat er wat vraagtekens waren bij de berken hals, het lijkt inderdaad niet zo vaak voor te komen op electrische gitaren, ik zag wat Hagstroms en een Gibson SG langs komen toen ik in Google zocht maar kan eigenlijk niks zinnigs over voor- of nadelen vinden.

bass blom
16 mei 2010, 09:35
:crazyhappy: 4,8 kilo?
dat zou je niet zeggen van de plaatjes.
net zoveel als mijn oude :lp:

YannickH
16 mei 2010, 10:50
die ziet er nog goed uit!!!:lovelove:

Braindead
16 mei 2010, 18:56
Berken is inderdaad zeer onconventioneel voor een gitaarhals maar wie weet hebben ze een leuk stukje weten te bemachtigen.... Zowiezo is de Artist een goed gebouwde gitaar en als die body dan van goed mahonie is wordt het vast nog wat gecompenseerd.. Goede sustain is alvast een goed teken.

Ziet er echt ontzetten mooi uit in het zwart! Ik vind het een stuk mooier dan dat ouderwetse donkerbruin van de hogere series.

4,8 kilo is niet mis...



Zo, eindelijk wat extra foto's!

Ik had gisteren pas wat tijd om de gitaar van een vers setje snaren te voorzien en te kijken hoe de hals zich gaat houden. De gitaar klinkt goed, was eerst niet echt te spreken over de brughumbucker maar nadat ik die wat naar boven had gedraaid was het al een stuk beter. Wat me vooral opvalt is de sustain die lekker lang blijft hangen. Minpunt is het gewicht (4,8 kilo)
Ik zag dat er wat vraagtekens waren bij de berken hals, het lijkt inderdaad niet zo vaak voor te komen op electrische gitaren, ik zag wat Hagstroms en een Gibson SG langs komen toen ik in Google zocht maar kan eigenlijk niks zinnigs over voor- of nadelen vinden.

vulvasonic
16 mei 2010, 20:15
Waanzinnig mooi!
Het enige minpuntje vind ik de originele volume- en toonregelaars. Het zou mijns inziens net iets mooier zijn als er knoppen opzaten in dezelfde kleurtint als dat van de elementen, de elementringen, de schakelaar en de binding.

Het is misschien vloeken in de kerk, maar zouden crèmekleurige stratknopjes niet iets mooier zijn?
En anders chromen knoppies. En als het echt niet anders kan, de huidige knoppen, maar dan in zwart.

Gek eigenlijk. Hoe kun je zo'n prachtig uitgebalanceerde gitaar maken en dan van die afwijkende knoppen er op zetten? :D

Orpheo
16 mei 2010, 21:35
berken is wat zachter dan maple het klinkt (dus) een beetje als esdoorn,maar dan met een wat minder snerpend hoog. het werkt echt als een tierelier na, dus je moet 't flink drogen, en dan gelamineerd verder verwerken anders gaat je hals flink naar de knoppen, maar ach, als je d gitaar al bijna 30 jaar hebt, en de hals is recht, is er vrij weinig aar je voor heoft te vrezen lijkt me.

Bram+
16 mei 2010, 22:56
Die AR50's werden begin jaren '80 ingezet toen de Yenkoers erg ongunstig stond (voor Japanse exportbedrijven althans). Toen zijn er een aantal kostenbesparende maatregelen genomen door Ibanez, onder andere het gebruik van ongebruikelijke/goedkopere houtsoorten en andere aanpassingen, bijvoorbeeld het ontbreken van een belly cut of headtstockinlay op sommige exemplaren (dat laatste heeft die van jou in ieder geval wel zo te zien). Ik heb ook plaatjes gezien van AR50's met de toggle bij de rest van de controls.

Er is dus in die paar jaar dat hij in productie was flink geschoven met de specificaties...

Mesjoggah
17 mei 2010, 06:50
Die AR50's werden begin jaren '80 ingezet toen de Yenkoers erg ongunstig stond (voor Japanse exportbedrijven althans). Toen zijn er een aantal kostenbesparende maatregelen genomen door Ibanez, onder andere het gebruik van ongebruikelijke/goedkopere houtsoorten en andere aanpassingen, bijvoorbeeld het ontbreken van een belly cut of headtstockinlay op sommige exemplaren (dat laatste heeft die van jou in ieder geval wel zo te zien). Ik heb ook plaatjes gezien van AR50's met de toggle bij de rest van de controls.

Er is dus in die paar jaar dat hij in productie was flink geschoven met de specificaties...


Er is in de verschillende bouwjaren telkens wel wat veranderd ja, de headstockinlay zoals je al zei, de hardware schijnt ook wel goldplated te zijn geweest, de tuners en in 1981 is de hals wat dieper naar binnen gezet. De toggle switch bij de rest van de controls is standaard op de AR30, misschien dat je dat gezien hebt.

De berken neck werd vroegáh ook wel door Hagstrom gebruikt en zit nu ook weer op de Gibson SG zoot.

Sandro
7 augustus 2010, 23:27
Laat je me even wat weten als je hem ooit wilt verkopen? deze ziet er echt pico bello uit. congrats!

Tupelo
8 augustus 2010, 01:37
Oh Wow !!
Dikke WOW !!

Dit is zoals ik ze ken. Geweldig man. :crazyhappy:

Oeps, dat is laat.... :chicken: