PDA

View Full Version : Behringer pedaaltje kapot (Like duh..)



Rakker
2 mei 2010, 00:20
Heb pasgeleden een Behringer RV600 gekocht om voor de grap een beetje te experimenteren met de space setting (shimmer geluid á la "The Edge" van U2). En had 'm even meegenomen naar een vriend die alleen een Digitech adapter voor handen had, Dat kon die blijkbaar dus niet hebben... Behringer of niet, ik baal als een stekker dat die €50 binnen een dag door m'n neus is geboord.

Is er een manier om dit weer te fixen? Weerstandje vervangen oid?

DeiDRagonas
2 mei 2010, 00:38
Ja, er is een manier idd... Garantie noemen we dat. Dus voordat je gaat pielen aan dat ding, ff langs de winkel..

D.
:punk:

master99
2 mei 2010, 08:14
Als de Digitech adapter de juiste spanning leverde en de + en - op de juiste manier op het stekkertje staat, dan is het idd een garantie geval. Heb je er een wisselspanning op gezet van 12V, dan is het je eigen schuld dat hij kapot ging.

Rakker
2 mei 2010, 11:48
Dat het m'n eigen schuld is dat snap ik, maar wat doe ik er aan.

Outline
3 mei 2010, 03:25
Balen dat je zo'n domme lul bent geweest om het toch te proberen!

En dan stiekem hopen dat de winkel, waar je 'm gekocht hebt, zo gek is om te geloven dat je pedaal DOA was en 'm omruilt voor een nieuwe...

flo123
4 mei 2010, 00:11
Is het een printplaat met (voornamelijk) SMD componenten?

Waarschijnlijk is er iets kapot gegaan waardoor er nu kortsluiting is.
Kun je de voedingspanning meten als je (kortstondig) de 9V voeding erop aansluit?

Rakker
22 oktober 2010, 13:36
*Bump*

Ik had de hoop opgegeven in dit pedaal, Thomann nam 'm niet terug dus hij heeft afgelopen half jaar liggen verstoffen in een hoekje. Maar ik heb nu snel even een reverb pedaaltje nodig en wil ik dus even proberen dit kreng te repareren voordat ik een nieuwe koop.

Heb hier wat foto's van binnen en buitenkant, en ziet iemand iets zitten wat waarschijnlijk doorgebrand zal zijn door een verkeerde adapter?

http://img220.imageshack.us/img220/6277/dsc03660t.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/1520/dsc03673h.jpg
http://img84.imageshack.us/img84/1683/dsc03671y.jpg

Misschien ook leuk om te weten, zodra ik 'm op mijn onespot aansluit vallen al m'n andere pedalen ook uit.
Edit: Oh hey, leuk! sluit er net een batterij op aan, en deze begon na een minuutje te koken...

Basseytje
22 oktober 2010, 13:59
blijf er maar even vanaf met je adapters en baterijen. dit is een typisch geval van kortsluiting.

en na even gekeken te hebben zal dit een lastig klusje worden. als je al gevonden krijgt waar het probleem zit. zal het nog moeilijker zijn het betreffende component te vervangen aangezien het allemaal smd is...

Plant
22 oktober 2010, 17:55
Heb hier wat foto's van binnen en buitenkant, en ziet iemand iets zitten wat waarschijnlijk doorgebrand zal zijn door een verkeerde adapter?

http://img183.imageshack.us/img183/1520/dsc03673h.jpg
http://img84.imageshack.us/img84/1683/dsc03671y.jpg

Misschien ook leuk om te weten, zodra ik 'm op mijn onespot aansluit vallen al m'n andere pedalen ook uit.
Edit: Oh hey, leuk! sluit er net een batterij op aan, en deze begon na een minuutje te koken...

Ik zie net naast die adapteraansluiting diode D1 ermee in verbinding zitten. Het lijkt er sterk op dat d.m.v. deze diode je pedaal tegen ompolen beveiligd is. Dat kan op 2 manieren. In serie met de voedingslijn (+) of anti-parallel over de voeding heen. Dat laatste betekent dat als de adapter verkeerd om zit, deze diode geleidt en je adapter kortsluit. Niet zo leuk voor je adapter, maar je pedaal blijft heel en die is veel duurder.

Echter, als de adapter maar lang genoeg aangesloten is geweest, gaat die diode wel kapot. Die slaat door en word de kortsluiting die je nu hebt.

Je kunt diode D1 er eens uitsolderen en meten of deze nu inderdaad volledig kortgesloten is. Zo ja, deze vervangen (let op polariteit) en dan de juiste adapter of batterij weer eens even aansluiten. Grote kans dat er dan verder niks aan de hand is.

Dat je batterij begon te roken komt ook door die kortsluiting ja. Daar worden batterijen erg heet van.

edit: Die SMD diode D4 op de onderkant zit iig wel direkt over je adapteraansluiting heen. Mogelijk is het deze i.p.v. D1, hoewel ik D4 een beetje klein vind voor een beveiliging. Wel opletten met loshalen want die zit behalve gesoldeerd ook gelijmd.

Dirk_Hendrik
22 oktober 2010, 18:33
Doen wat Plant zegt. Niks aan toe te voegen.

En SMD is niet moeilijk. Alleen wat kleiner.

Rakker
22 oktober 2010, 19:12
Bedankt Plant! Dus ik moet D1 én D4 vervangen? Ik ben echt een absolute leek op dit gebied, maar ik kan op zich wel overweg met een soldeerijzer, en mocht ik het totaal verneuken dan is het alsnog maar een Behringer pedaaltje en dan koop ik alsnog een nieuwe.
Kun je misschien een site geven waar ik deze diodes kan bestellen oid?



Echter, als de adapter maar lang genoeg aangesloten is geweest, gaat die diode wel kapot. Die slaat door en word de kortsluiting die je nu hebt.


Dit was alleen niet het geval, het pedaal schee er vrijwel gelijk mee uit en ging niet eens aan, en heb 'm toen als reflex gelijk afgekoppeld, misschien kun je hieruit opmaken welke diode het precies is?

Kan ik trouwens niet gewoon de adapter omzeilen, en dus ook de diodes die kortsluiting maken en 'm gewoon via de batterij voeden?

cluseau
22 oktober 2010, 20:06
misschien kun je hieruit opmaken welke diode het precies is?

Je kan de diodes ook ff in de schakeling meten, wel zonder adapter. Moet je wel een multimeter hebben natuurlijk, dat dan weer wel.

Frans.

Plant
22 oktober 2010, 21:57
Bedankt Plant! Dus ik moet D1 én D4 vervangen?

Nee, ik denk een van de 2. Maar zo van de fotootjes van het printje kan ik ook niet opmaken welke precies wat doet. De print is ook nog eens dubbelzijdig (aan beide zijden printsporen), dus baantjes volgen om te zien wat waaraan zit valt niet mee.
Bij nader inzien denk ik dat D1 zelfs een beveiliging voor de batterij is. In de praktijk kun je namelijk een adapter aansluiten terwijl er een (niet oplaadbare) batterij in het pedaal zit. De adapterspanning zou dan over de batterij komen te staan en dan klapt de batterij uit elkaar. Met een diode kan dat voorkomen worden.


Ik ben echt een absolute leek op dit gebied, maar ik kan op zich wel overweg met een soldeerijzer, en mocht ik het totaal verneuken dan is het alsnog maar een Behringer pedaaltje en dan koop ik alsnog een nieuwe.

Ja, mijn fout. Zodra ik een post bij 'werkbank' zie staan verwacht ik dat de TS wel een beetje kundig is (geen belediging :makeup:) en het met mijn zetje - al dan niet in de goede richting - verder zelf wel red.


Kun je misschien een site geven waar ik deze diodes kan bestellen oid?

Goed. Ik verdenk dus D4 als eerste. Extra nadeel bij SMD is dat er geen typenummer opstaat. Totaal onbekend welke diode het is dus. Ik verwacht een klein signaaldiode als b.v. de 1N4148, maar hang me er niet aan op.

Speciaal 1 diode online bestellen is gekkenwerk. Je betaalt alleen al aan verzendkosten een veelvoud van die D4 kruimel. En er is geen enkele garantie dat het dan werkt, er zou toch nog meer schade kunnen zijn. Zelf zou ik de diode eruit halen en die even apart meten en als dat het niet is verder speuren. Maar als je een leek bent en geen spullen hebt ... tja.


Dit was alleen niet het geval, het pedaal schee er vrijwel gelijk mee uit en ging niet eens aan, en heb 'm toen als reflex gelijk afgekoppeld, misschien kun je hieruit opmaken welke diode het precies is?

Nee dus


Kan ik trouwens niet gewoon de adapter omzeilen, en dus ook de diodes die kortsluiting maken en 'm gewoon via de batterij voeden?

Als het zo geschakeld zit als ik denk niet. Dan zit die sluiting ook achter de batterij. Je kunt wel die diode D4 eruit halen en het pedaal even met een batterij proberen. Als het werkt er niks meer aan doen. De ompool-beveiliging ben je dan zowel voor batterij als voor adapter kwijt (kun je later altijd nog aanbrengen), maar dan kun je tijdelijk vooruit.

cluseau
22 oktober 2010, 22:36
Even naar de print gekeken, als je toch niets te verliezen hebt maak dan D4 maar los, zonder moet hij gewoon werken mits je de originele adapter gebruikt. D4 staat parallel aan het chassisdeel voor de adapter en dient als ompool beveiliging. D1 heeft duidelijk een andere functie.

Frans.

Rakker
22 oktober 2010, 22:43
Plant je bent een held!!! Bedankt! ik heb de D4 er uit gesoldeerd en hij werkt nu gewoon op batterij! :D

Plant
23 oktober 2010, 13:16
Graag gedaan :ok:

SantaX
27 november 2010, 10:01
Sorry voor de kick, maar misschien heeft iemand anders er in de toekomst nog wat aan.

Digitech heeft standaard de polen andersom staan dan eigenlijk gebruikelijk is. Ik weet niet zeker of het voor al hun producten zo is, maar alles wat ik ervan heb gehad en gezien was dat wel zo. Kortom: als op de adapter digitech staat dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen voor je hem ergens anders inprikt. (en troost je, je bent zeker niet de eerste die dit is overkomen met een digitech-adapter en je zult ook niet de laatste zijn!)

The Bertman
27 november 2010, 19:57
Komt vaker voor, hoor. Ik heb op mijn werk een hoop keyboards van Yamaha, en een paar van Roland. En die zijn dus ook niet compatible. Dus idd altijd ff checken. (Het staat er meestal wel op aangegeven.)

aad
29 november 2010, 19:22
Komt vaker voor, hoor. Ik heb op mijn werk een hoop keyboards van Yamaha, en een paar van Roland. En die zijn dus ook niet compatible. Dus idd altijd ff checken. (Het staat er meestal wel op aangegeven.)

Ik heb het altijd al een raar idee gevonden om als ompoolbeveiliging een kortsluitdiode te gebruiken. Waarom niet gewoon in serie?
Je verliest 0,6 volt. Nah so what? Neem je een schottky dan is dat 0,2.

cluseau
29 november 2010, 19:45
Ik heb het altijd al een raar idee gevonden om als ompoolbeveiliging een kortsluitdiode te gebruiken. Waarom niet gewoon in serie?
Je verliest 0,6 volt. Nah so what? Neem je een schottky dan is dat 0,2.

Dit principe is waarschijnlijk overgenomen uit de autoradio techniek. Daar werd deze truc vaak toegepast. 0.6V had veel invloed op het uitgangsvermogen. Dit argument is altijd al een eeuwige strijd geweest tussen de producenten.

Neem een brugcel op en je hoeft je nooit meer druk te maken over de polariteit, hij zal dan altijd werken.

The Bertman
29 november 2010, 21:53
Dat snap ik niet. Uit je voeding komt gelijkspanning, je pedaaltje heeft polariteit, als je verkeerd om aansluit werkt het niet. Liefst zonder uit te fikken uiteraard.

cluseau
29 november 2010, 21:55
Dat snap ik niet.
Wat snap je niet?

.

The Bertman
29 november 2010, 22:53
Je laatste opmerking 'Neem een brugcel op en je hoeft je nooit meer druk te maken over de polariteit, hij zal dan altijd werken.'


Hoe bedoel je dat precies?

[EDIT] Laat maar, ik zie je nieuwe topic al. :)

cluseau
30 november 2010, 08:01
[EDIT] Laat maar, ik zie je nieuwe topic al. :)

:ok: Dat was ook naar aanleiding van jouw vraag, tnx voor de hint :)

showband
30 november 2010, 09:19
Sorry voor de kick, maar misschien heeft iemand anders er in de toekomst nog wat aan.

Digitech heeft standaard de polen andersom staan dan eigenlijk gebruikelijk is. Ik weet niet zeker of het voor al hun producten zo is, maar alles wat ik ervan heb gehad en gezien was dat wel zo. Kortom: als op de adapter digitech staat dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen voor je hem ergens anders inprikt. (en troost je, je bent zeker niet de eerste die dit is overkomen met een digitech-adapter en je zult ook niet de laatste zijn!)

eigenlijk is het in electiek en connectorland gebruikelijk dat de min (of bij wissel de nul) de "sleeve" oftewel de buitenrand is.

Gek genoeg hebben ze bij gitaarpedaaltjes besloten om dit om te keren. Waarschijnlijk omdat ze daarmee hun "use firma XXXX adpters only" verhaal voor de meeste klanten dwingend konden maken. Een gewone 9V adapter kon ik er in 1979 nooit op aansluiten.

Omdat alle fabrikanten dat zijn gaan doen..... is dat nu niet meer zo een probleem. Tot je een fabrikant tegenkomt die het eigenlijk goed doet. (waarschijnlijk om hetzelfde verhaal nog een keer te doen ;) )

Ik voeg er een tweede waarschuwing bij:
adapters met een minijackplugje. (bv alesis) Zo een steker zoals op je koptelefoon van je mp3 speler zit. Zijn erop designed dat ze kapot gaan als je dat stekkertje uit het apparaat trekt terwijl de adapter nog in de muur zit.
Je maakt namelijk per definitie even kortsluiting tussen de plus en de min van de steker tijdens het eruit trekken in de aansluiting waar je hem doorheen haalt.

Het gaat soms even goed, maar na een tijdje is ie stuk door "misbruik" en dus geen garantie. (er staat in de garantie dat je altijd "eerst de steker van de adapter uit de muur moet pluggen voor je iets met het apparaat doet") Amerikaanse bedrijven zijn hier dol op.
De officiele adapters zijn dan ook erg duur. Alesis heeft hier veel geld mee verdiend!