PDA

View Full Version : Goed setje?



daanhoes
1 mei 2010, 22:38
Hoi iedereen! Ik zit al enorm lang met het idee om te leren gitaar spelen. Lange tijd zag ik echter geen gitaar totdat een klasgenoot van mij, mij zijn starterspakketje van 100 euro liet lenen om alvast een klein beetje te oefenen. Helaas is de kwaliteit dusdanig slecht dat ik hard aan toe ben aan een setje van mezelf. Ik heb ZEER lang gezocht en ben bij deze gitaar: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/art-GIT0015426-000

en deze versterker: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Peavey-Vypyr-15-Modeling-Amp/art-GIT0013563-000 uitgekomen.

Wat is nu graag zou willen weten is of deze combo goed is. Of de gitaar een goede reputatie heeft en of de versterker geen troep is. Ik begin nog maar net dus aan gigs of wat dan ook denk ik niet. Gewoon lekker gitaar spelen op mijn kamer. De muziekstijl die ik wil spelen is: Guns 'n roses, Red Hot Chili Peppers, AC/DC, Disturbed, Velvet Revolver en Buckethead.

Mijn budget is niet gigantisch en kan niet véél groter worden dan het geld dat ik aan bovenstaande combo zou uitgeven.
Ik hoop dat iemand(Of meer:-)) mensen mij wat tips en adviesen kunnen geven.

Daan

Paragon
1 mei 2010, 22:56
Het enige dat ik er van weet is dat Epiphone over het algemeen goede gitaren maakt, maar dat er bij de peavey viper veel mankementen zijn gepost, blijkbaar zijn het heel onbetrouwbare amps.
Verder adviseer ik om eens langs een gitaarshop te gaan en wat uit te testen.

Enige vergelijkbare amps:
Line 6 Spider VI 15 watt
Vox AD15VT (oudere serie)
Vox VT15 (nieuwere serie)

ect, maar vergeet niet dat je de amps zelf uit moet proberen, je kunt op forums wel veel te weten komen, maar je kunt pas echt beslissen als je er een paar achter elkaar gespeeld hebt.

succes ;)

rijsberman
1 mei 2010, 23:03
Voor 't geld is 't best wat. Al is je budget wel wat krap, helaas. Die Vypyr 15 heeft dit jaar een MIPA Award gewonnen, op basis van stemmingen door iets van 100 tijdschriften wereldwijd (net zoiets als de EISA awards of auto van het jaar dus). Dat kan dus niet slecht wezen, zeker voor het geld.

Je kunt ook een gitaar kiezen onder trem. Mis je niks aan in jouw muziekkeuze. En blijft er weer wat budget over voor de andere hardware, want zo'n trem kost natuurlijk ook wat.

The Running Man
1 mei 2010, 23:08
Ik zou de uitvoering kiezen zonder trem; meestal leidt deze categorie goedkope tremolo's tot veel ontstemming en ontstentenis.
:punk:

daanhoes
2 mei 2010, 00:01
Mmm ik zie 2 reacties die een tegenstellende mening hebben:p De een zegt dat de Vypyr misschien niet de beste keuze is terwijl de ander bewijst dat het wel een goede amp moet zijn.
Ik lees dat het misschien verstandig is om er geen tremolo op te hebben. Maar is er een special II GT die geen tremolo heeft dan? Ik wil namelijk wel graag een killswitch erop. Ik luister namelijk ook graag naar bands als Rage Against the Machine.

Dommedik
2 mei 2010, 00:06
Over de versterker: Ga gewoon testen, testen een uuhmm oohja,, testen. Zo kom je er zelf achter of het geluid je bevalt.

En misschien kun je naar een andere epi met killswitch kijken zonder trem?

Exi
2 mei 2010, 00:10
Ik zou voor de Vypyr gaan boven die andere amps, anytime!
De Vox valvetronix serie is iig van een veel mindere kwaliteit dan de Vypyr.

rijsberman
2 mei 2010, 00:13
Mmm ik zie 2 reacties die een tegenstellende mening hebben:p De een zegt dat de Vypyr misschien niet de beste keuze is terwijl de ander bewijst dat het wel een goede amp moet zijn.
Ik lees dat het misschien verstandig is om er geen tremolo op te hebben. Maar is er een special II GT die geen tremolo heeft dan? Ik wil namelijk wel graag een killswitch erop. Ik luister namelijk ook graag naar bands als Rage Against the Machine.

Goed van geluid maar misschien van twijfelachtige betrouwbaarheid zou ook je conclusie kunnen zijn. Ik zou een Peavey best aandurfen. Maar wellicht wel bij een winkel waar ik makkelijk naar terug kan als er wat mee is.

En als er een paar slechte ervaringen zijn op heel veel goede, lees je alleen die slechte op internet. Zegt ook niet alles.

daanhoes
2 mei 2010, 11:26
Nou had ik het er laatst nog over met een vriend van mij. Hij vond de Peavey een goede versterker maar raadde me een Marshall aan voor wat meer 'power'. Ik ben dus even op zoek geweest naar iets binnen mijn prijsklasse en kwam uit bij een Marshall 8020 of eventueel een Marshall 8040. Probleem is dat die 2 niet in Nederland te krijgen zijn. Ook hoor ik goede verhalen van een roland cube 15X of 20X. Iemand suggesties?

Rutger Molenberghs
2 mei 2010, 11:47
Ik ben dus even op zoek geweest naar iets binnen mijn prijsklasse en kwam uit bij een Marshall 8020 of eventueel een Marshall 8040. Probleem is dat die 2 niet in Nederland te krijgen zijn.

Die zal je nieuw inderdaad niet meer vinden. Deze Marshalls zijn de oude Valvestates (de eerste reeks, ondertussen zijn er al twee nieuwe reeksen geweest). Tweedehands kom je ze nog wel eens tegen.

Jasper.
2 mei 2010, 13:18
Ga in ieder geval niet voor de Marshall MG serie, die schijnt niet zo best te zijn.
Maar over die killswitch, die kun je er vrij gemakkelijk ook zelf opzetten als je wat kan solderen, of je laat het iemand doen. Is vrij gemakkelijk.
En als je voor ieder element een aparte volumeknop hebt, heb je zowiezo al een killswitch. Gewoon één element uitzetten en switchen tussen de elementen.

Over de vyper heb ik niets te zeggen, alleen dat ik wel veel positieve reacties erop gehoord heb. Zelf heb ik een vox Valvetronix, persoonlijk vind ik dat ook een erg lekkere versterker.

daanhoes
2 mei 2010, 13:40
Ik hoor ook goede verhalen over de Vox valvetronix ja. Ik zag net bij rockpalace een vox VT15. De reacties op deze versterker zijn prima en deze heeft ook uitstekende effecten. Bovendien kan ik de Special GT meenemen om erop te spelen met deze versterker wat een + is tegenover de Peavey Vypyr die vrijwel nergens te vinden is:P

Exi
2 mei 2010, 13:48
Bij de valvetronix is het zo dat je na verloop van tijd gaat merken dat de kwaliteit minder is. Zo ging bij mijn VT30 het geluid steeds meer achteruit en hij klinkt nu zeer slecht. Ik hoop dat het alleen maar slechte contactjes zijn en dat het makkelijk op te lossen is.
Als je kijkt op het forum van Vox en een valvetronix forum kom je nog meer mensen tegen met problemen met de amp.
Vypyr heeft wat software gerelateerde problemen en is dus ook niet probleemvrij, maar naar mijn idee wel degelijker gebouwd.

Als je voor één van deze amps gaat zou ik hem wel kopen bij een winkel waar ze je goed kunnen helpen als er iets mis gaat met je amp.

Jasper.
2 mei 2010, 13:56
Bij de valvetronix is het zo dat je na verloop van tijd gaat merken dat de kwaliteit minder is. Zo ging bij mijn VT30 het geluid steeds meer achteruit en hij klinkt nu zeer slecht. Ik hoop dat het alleen maar slechte contactjes zijn en dat het makkelijk op te lossen is.
Als je kijkt op het forum van Vox en een valvetronix forum kom je nog meer mensen tegen met problemen met de amp.
Vypyr heeft wat software gerelateerde problemen en is dus ook niet probleemvrij, maar naar mijn idee wel degelijker gebouwd.

Als je voor één van deze amps gaat zou ik hem wel kopen bij een winkel waar ze je goed kunnen helpen als er iets mis gaat met je amp.

Nou worden natuurlijk wel haast alle slechte ervaringen op internet gezet en de goede hoor je nooit meer wat van. Van zowel de Vox als de Peavey. Ik heb trouwens een AD30VT-XL en heb nu na een anderhalf jaar nog nergens last van. Ben er erg tevreden over.

Exi
2 mei 2010, 14:05
Het verhaal met slechte contacten komt wel heel vaak voorbij en het is een feit dat er op de inputs van deze versterkers bezuinigd is en van een slechte kwaliteit zijn.
Ik heb mijn VT30 nu bijna een jaar en ik vind het gewoon niet kunnen dat die dingen maar zo beperkt meegaan.
Ik kan alleen maar spreken van mijn eigen ervaringen en de ervaringen op het internet die dus niet positief zijn.
Dit wil ik wel even meegeven aan de TS.

djnenm
2 mei 2010, 14:05
Ik zou inderdaad ook geen tremolo op zo een gitaar nemen ;)
Lijkt me niet dat die heel goed is en je dan continu bezig bent met stemmen!
Er staan genoeg andere gitaren van epiphone op die site zelfde prijsklasse maar dan zonder tremolo!!

Wellicht deze http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Paula-modellen/Epiphone-Les-Paul-Special-II-Ebony/art-GIT0000802-001
( gewoon maar de eerste beste die ik tegen kwam!)

daanhoes
2 mei 2010, 14:06
Ik kom er net achter dat ze bij de Alphenaar muziekhandel in Haarlem(Daar studeer ik) zowel de peavey Vypyr serie als de vox als de roland cubes hebben. Kan ik ze mooi allemaal uittesten:lp: Nu moet ik alleen nog 100% zeker weten dat ik als gitaar de Special GT neem. Ik vindt de killswitch top en een tremoloarm erbij kan toch geen kwaad. Er bestaan geen andere les paul(Ik wil niets anders) die ook een tremolo hebben. Misschien iemand anders een suggestie voor een goede betaalbare las paul. Heel eventueel zou ik ook voor een SG kunnen gaan..

Exi
2 mei 2010, 14:12
Je hebt bijvoorbeeld de Vintage V100: http://www.gak.co.uk/en/vintage-v100/7311
Wel even wat duurder, maar ook weer van een veel hogere kwaliteit.(vergelijkbaar met de betere Epi Les Pauls)

Jasper.
2 mei 2010, 15:27
Ik vindt de killswitch top en een tremoloarm erbij kan toch geen kwaad.

Die tremoloarm erbij kan wel degelijk kwaad. Omdat het een gitaar uit het goedkoopste segment is zit er logischerwijs ook een bagger tremolo op van pisbakkenstaal. Hier ga je meer om huilen dan dat je er plezier van hebt.
Je kunt dan beter een vaste brug hebben.
Het lijkt wel hartstikke cool zo'n tremolo, en dat is het ook, maar alleen als je er een goeie op hebt zitten, en die zijn jammer genoeg meestal wat duurder.

Zoals gezegd kun je die killswitch er erg gemakkelijk zelf opzetten, dus staar je daar ook niet blind op.
Ga zowiezo eerst even testen, misschien vind je uiteindelijk een ander model wel veel lekkerder spelen en klinken, dus probeer het zeker even uit. Maar ik ben ook van mening dat als je een gitaar hebt die je mooi vind, dat je ook gemotiveerder bent. Dus testen!

In ieder geval succes! Het is al makkelijk dat je een winkel hebt gevonden met de versterkers waaruit je wilt kiezen.

djnenm
2 mei 2010, 17:18
Die tremoloarm erbij kan wel degelijk kwaad. Omdat het een gitaar uit het goedkoopste segment is zit er logischerwijs ook een bagger tremolo op van pisbakkenstaal. Hier ga je meer om huilen dan dat je er plezier van hebt.
Je kunt dan beter een vaste brug hebben.
Het lijkt wel hartstikke cool zo'n tremolo, en dat is het ook, maar alleen als je er een goeie op hebt zitten, en die zijn jammer genoeg meestal wat duurder.

Amen!!:hippie:

Kuhrtje
2 mei 2010, 17:36
Ik heb zelf ook een Special II. Nu heb ik Epiphone Les Paul Custom ( waarvan we nog niet weten of hij nep of echt is helaas ) maar die klinkt sowieso al een stuk beter dan de Special II.

Special II is opzich wel een goede gitaar. Hij speelt wel fijn als hij eenmaal goed is afgestelt, mijne ontstemde heel erg snel... Zelfs met nieuwe Gotoh tuners..

Ze klinken wel prima voor de rest. Ik heb deze samen met een Roland Cube 15X. Heb er nog een Digitech RP50 pedaaltje bij omdat ik wat effecten mis op de Roland zoals ReverB en Chorus/Flanger etc.

daanhoes
2 mei 2010, 17:48
Ik heb sinds vanmiddag de mogelijkheid om voor een redelijk zachtaardig prijsje een Vintage V100 les paul aan te schaffen. Is dit zeer aan te raden boven een special 2 GT? Over de versterkers weet ik genoeg en ga ik lekker testen zogauw ik een goede gitaar gevonden heb.

gieli0
2 mei 2010, 17:51
ik ben ook opzoek naar een vintage v100 na aanrade van dit forum heb ik hem bespeeld echt een lekker gitaartje, als je hem niet neemt pb me dan ;)

Kuhrtje
2 mei 2010, 18:05
Dat is zeker zeer aanteraden boven de Special II..

Het hout van een Special II is al heel anders dan die van Vintage, laat staan de elementen. De vorm van de gitaar is veel mooier en het speelt waarschijnlijk een stuk fijner. Het geluid is puurder en zal je meer bekoren! Zeker doen zeg ik!

Exi
2 mei 2010, 18:21
Ik heb sinds vanmiddag de mogelijkheid om voor een redelijk zachtaardig prijsje een Vintage V100 les paul aan te schaffen. Is dit zeer aan te raden boven een special 2 GT? Over de versterkers weet ik genoeg en ga ik lekker testen zogauw ik een goede gitaar gevonden heb.
Doen jongen die Vintage!
Hij is vele malen beter dan die epi die gemaakt is van luciferhout ;)
Je zal er geen spijt van krijgen (mits alles in orde is op de Vintage).

Ik heb hem zelf ook als gitaar voor erbij (ben meer van de (super)strats) en het is een hele fijne gitaar met goede degelijke hardware.
(En mijn broertje vindt hem lekkerder spelen dan mijn Fender:dontgeti:)

Jasper.
3 mei 2010, 10:18
Ik heb sinds vanmiddag de mogelijkheid om voor een redelijk zachtaardig prijsje een Vintage V100 les paul aan te schaffen. Is dit zeer aan te raden boven een special 2 GT? Over de versterkers weet ik genoeg en ga ik lekker testen zogauw ik een goede gitaar gevonden heb.

http://www.hard-c.com/images/uploads/2009/03/ikzegdoen.jpg

daanhoes
5 mei 2010, 23:51
Ik heb hier 2 linkjes, is er verschil in kwaliteit?
http://www.dolphinmusic.co.uk/product/14141-vintage-v100-les-paul-style-gloss-black.html

http://www.dolphinmusic.co.uk/product/14147-vintage-v100-icon-les-paul-style-distressed-honeyburst.html

er is namelijk wel verschil in prijs:-)

Exi
5 mei 2010, 23:59
Die goedkopere is juist de exclusievere versie, maar is in de aanbieding;)

Dolphin Deal! Was £229.00 now £169.00!!!
Je moet er wel van houden. Deze ICON versie is gerelict.

daanhoes
6 mei 2010, 10:56
Die goedkopere is juist de exclusievere versie, maar is in de aanbieding;)

Je moet er wel van houden. Deze ICON versie is gerelict. Misschien domme vraag hoor mat wat is gerelict?

McVenco
6 mei 2010, 11:05
Relicen betekent vrij vertaald iets van "kunstmatig verouderd". Oftewel: vol met krasjes, putjes, schaaf- en schuurplekken, maar dan op een nieuwe gitaar (door de fabrikant gedaan dus).

Je moet er van houden, mijn smaak is het niet...

snaarplukker
6 mei 2010, 11:20
Relicen betekent vrij vertaald iets van "kunstmatig verouderd". Oftewel: vol met krasjes, putjes, schaaf- en schuurplekken, maar dan op een nieuwe gitaar (door de fabrikant gedaan dus).

Je moet er van houden, mijn smaak is het niet...
Voordeel is wel dat je niet bang hoeft te zijn voor je eerste beschadiging.;)

daanhoes
6 mei 2010, 12:36
Mwaah ik denk niet dat dat mijn smaak is:P Ik zag overigens bij de Alphenaar muziekwinkel in Haarlem dat ze niet alleen de zeer mooie vintage v100 Arctic white hebben maar ook 2 soorten richwood les pauls. De prijs is ruim 60 euro minder maar is de kwaliteit zoveel slechter?

Exi
6 mei 2010, 14:43
Dan had je ze moeten proberen om erachter te komen. Niet hier vragen!:soinnocent:

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat richwood weer van wat mindere kwaliteit is.

nickofzo
6 mei 2010, 14:55
sommige richwood modellen mag je echt niet onderschatten hoor.. (edit: maar veel rommel zit er wel tussen onderling)
maarja PROBEREN:D is de enige oplossing voor dingen zoals dat.

daanhoes
6 mei 2010, 15:04
Ik was niet binne bij de alphenaar maar zag het op de site van hun. Sorry voor het misverstand. Ik denk dat ik ze binnekort beide ga testen met de 3 verschillende versterkers die ik wil hebben. Thanx voor de tips mensen!

rijsberman
6 mei 2010, 15:12
Mwaah ik denk niet dat dat mijn smaak is:P Ik zag overigens bij de Alphenaar muziekwinkel in Haarlem dat ze niet alleen de zeer mooie vintage v100 Arctic white hebben maar ook 2 soorten richwood les pauls. De prijs is ruim 60 euro minder maar is de kwaliteit zoveel slechter?

Ik heb meer vertrouwen in Vintage dan in Richwood. Maar exemplaren verschillen onderling nogal, dus het is maar net waar je tegenaan loopt...

daanhoes
17 mei 2010, 23:58
Hey allemaal! Ik kwam er vandaag achter dat ik niet alleen voor de Vintage V100 zou kunnen kiezen maar de Epiphone Les paul custom G400 gitaar met 3 humbuckers behoord ook tot de mogelijkheid. Heeft iemand ervaring met deze en heeft iemand tips of iets dergelijks?
Daan

Kuhrtje
18 mei 2010, 00:29
Tja,, ik zou wel oppassen met het kopen van Epiphones tegenwoordig... Er zijn veel neppe in de omloop, misschien dat je je daar even in moet gaan verdiepen om de kenmerken te herkennen. Misschien is het ook handig om hier fotos te plaatsten en op www.mylespaul.com op dat forum onder het kopje Epiphones...

Vintage maakt goede gitaren en Epiphones ook uiteraard.

marco v
18 mei 2010, 01:11
Het kopje epiphone kwam ik niet zo snel tegen,
deze wel....
http://www.mylespaul.com/lespaulgirls/

berkayb
18 mei 2010, 19:19
Die versterker weet ik niet veel over, ik heb zelf een Roland Microcube van 99 euro, erg klein maar er komt echt geweldige geluid uit. 2Watt, kan met batterijen en ja gewoon.. Het kan superhard vind ik zelf!

Laatst een distortion pedaal aangeschaft en het is echt helemaal compleet :soinnocent:

Over de special II.. Ja, als je de goedkoopste (epiphone) les paul wilt, dan kun je die halen. :ok: