PDA

View Full Version : Lekkend dak



johantipker
1 mei 2010, 21:38
Het dak van mijn leslokatie / studio- tje lekt..

Dit betreft een plat dak op een garage van 3 x 10 meter. Op dit dak ligt bitumen. Dit zal nu pakweg 50 jaar oud zijn. De lekkage zit natuurlijk recht boven het deel van 3 x 3 meter, waar ik les geef en waar mijn gitaar en opname spulletjes staan :???:
Dit dak heeft al vaker problemen gegeven. Vorige zomer heb ik wat noodreparaties (stukjes brandrolaangebracht) verricht, maar het mocht dus niet echt baten...

De leslokatie is op dit moment niet te gebruiken. Mijn zoontje van 3 vindt "....dat het regent op pappa's werk..."

Ik wil zelf gaan repareren. Ik vind bitumen brandrollen geen optie meer. Nu lees ik op het net over EPDM rubberfolie.
Dit wordt gebruikt als dak en vijverfolie en kost globaal 5 euro per vierkante meter en dit kun je in een geheel ( bijv 30 vierkante meter) bestellen.
Weet iemand of je dit over bestaand bitumen dakleer kunt leggen?

Han S
1 mei 2010, 21:45
Heb je het nou over bitumen of het ouderwetse en inmiddels verboden mastiek?
Het is niet zo gek moeilijk, hele zooi er af halen, onderlaag vastspijkeren met asfaltnagels of schroeven met een grote plaat er onder, om de 20 a 25 cm en dan een brandrol er aan vast branden. Grote brander huren, of je regelt een loodgieter die kleine klusjes in zijn vrije tijd doet, 30m2 is een kleine klus.

Als het goed gebeurt ben je voor 30 jaar waterdicht.

johantipker
1 mei 2010, 21:53
Heb je het nou over bitumen of het ouderwetse en inmiddels verboden mastiek?
Het is niet zo gek moeilijk, hele zooi er af halen, onderlaag vastspijkeren met asfaltnagels of schroeven met een grote plaat er onder, om de 20 a 25 cm en dan een brandrol er aan vast branden. Grote brander huren, of je regelt een loodgieter die kleine klusjes in zijn vrije tijd doet, 30m2 is een kleine klus.

Als het goed gebeurt ben je voor 30 jaar waterdicht.

Zelf branden is net zo'n ambacht als een bigband opnemen in 1 take :D
dat heb ik vorig jaar wel gemerkt, ik kan redelijk timmeren enzo, maar dat branden is mij niet gegeven.. of het mastiek is of niet; ik zou het niet weten.
Wellicht heb ik geprobeerd brandrol op mastiek te branden met de verffohn, ahum... was al blij dat ik de hele zooi niet in de fik had...

Kun jij grofweg inschatten hoeveel uren een zeer ervaren loodgieter hiermee bezig zou zijn?

rijsberman
1 mei 2010, 22:06
Alles eraf en overnieuw dekken hoeft niet eens veel meer tijd te kosten dan repareren en zal in ieder geval wel veeeeel beter resultaat opleveren. Alles eraf rossen kan je zelf, dat scheelt. Ik zou sowieso niet blijven gaatjes plakken.

En bel eens een dakdekker. Als je de boel voor ze klaar hebt liggen en het voorwerk hebt gedaan, is het iets van een halve dag werk om het dak er op te leggen (met z'n tweeën waarschijnlijk). Als ze eerst moeten slopen/opruimen ligt het er maar net aan hoe goed het gaat en of ze er erbij kunnen enzo.

Han S
1 mei 2010, 22:27
Hangt af van de situatie, is het een vrijstaand gebouw met aan vier kanten een daktrim? Twee man doen dat in een halve dag en alleen red ik het ook wel binnen een dag, tenzij ook de daktrim moet worden vervangen en het hout verrot is, er vier regenwaterafvoeren met stadsuitloop op zitten. Maar het is een kleine klus, de vakman is er zo mee klaar denk ik. Je hebt dan even wat kosten maar je bent er dan ook voor tientallen jaren van af.

johantipker
1 mei 2010, 22:54
De garage is vrijstaand, 3 x 10 meter. Een van de buitenmuren is tevens erfafscheiding. Met de buren valt vast wel te regelen, dat je er aan alle kanten bij kunt.
Met een daktrim bedoel je dak beschot?
Ik zou alle dakboorden & (be)schotten rondom eraf kunnen halen, vervolgens het oude bitumen weghalen en afvoeren, zonodig de onderliggende houtconstructie checken en desnoods verstevigen.

De garage zou dan wel leeggeruimd moeten worden; staan best wel veel spullen in.

De dakdekker zou dan alleen maar hoeven te leggen en branden.
Er zit aan de achterkant een regenpijp.
Zou dat in een ochtend met z'n 2-en kunnen ?
Dus globaal 8 manuren?

Han S
1 mei 2010, 23:29
Als je zelf de oude bedekking er af haalt en de boel goed schoonmaakt, zijn de vaklui er in een halve dag mee klaar. Daktrim is zo'n aluminium rand aan de buiten/bovenkant van het waterbord rondom je schuur. Vaak zit er een zinken rand en dat is meer werk dan een trim.

johantipker
2 mei 2010, 18:24
Rijsberman,

ik ga zeker een paar offertes aanvragen, bedankt voor je adviezen.

Han,

Wederom bedankt voor je expert opinion & expertise; 8 manuren zijn op zich te overzien...

Ik wil me ook nog even verdiepen in dat EPDM dakfolie spul, dat kan over de bestaande laag heen, en dat kan ik zelf doen en zelf onderhouden en dat heeft toch ook wel grote voordelen.

Het is er vandaag wel prachtig weer voor... regen, regen en nog eens regen..

Han S
2 mei 2010, 18:52
Ja, maar hoe zit dat met opwaaien? want de dakbedekking moet wel goed vast zitten omdat het met harde wind zo verdwenen is.

johantipker
2 mei 2010, 19:16
Ja, maar hoe zit dat met opwaaien? want de dakbedekking moet wel goed vast zitten omdat het met harde wind zo verdwenen is.

volgens div how to manuels die ik heb gedownload, mag je het niet rechtstreeks over mastiek heen leggen, maar wel over bitumen, en dan kun je lijmen... of er na afloop weer grind over heen strooien...

Had ik al gezegd dat m'n dak vol grind ligt?
Wordt eerst een dagje grind scheppen...:blast:

Han S
2 mei 2010, 19:19
Als het dak vol met grind ligt is het waarschijnlijk nog mastiek, bitumen is meestal afgewerkt met een laagje leisteenslag en zit aan een aan het dak vastgenagelde onderlaag. Je ziet dat meteen als je het weghaalt, mastiek ligt gewoon los en daarom ligt er een laag grind op. Maar je kunt het ook aan de bovenkant zien, mastiek blijft in feite vloeibaar en het grind zakt er voor een deel in. Als je een nieuw vat mastiek op zijn kant legt is het na een paar weken leeggelopen en ligt de inhoud op de vloer. Daarom was mastiek zo populair, kleine lekjes gaan vanzelf weer dicht.

johantipker
3 mei 2010, 20:01
Als het dak vol met grind ligt is het waarschijnlijk nog mastiek, bitumen is meestal afgewerkt met een laagje leisteenslag en zit aan een aan het dak vastgenagelde onderlaag. Je ziet dat meteen als je het weghaalt, mastiek ligt gewoon los en daarom ligt er een laag grind op. Maar je kunt het ook aan de bovenkant zien, mastiek blijft in feite vloeibaar en het grind zakt er voor een deel in. Als je een nieuw vat mastiek op zijn kant legt is het na een paar weken leeggelopen en ligt de inhoud op de vloer. Daarom was mastiek zo populair, kleine lekjes gaan vanzelf weer dicht.


... het betreft mastiek, Han ; er zit grind op vastgesmolten en het ligt los; kortom jouw criteria voor mastiek... :) dit ga ik er allemaal af halen, en dan eens kijken hoe het daaronder gesteld is met de mes en groef planken.
Eventueel smeer ik daar roofprimer op.

Na amplele overwegingen heb ik besloten om voor de EPDM dakfolie oplossing te gaan.
Je kunt een stuk bestellen dat bestaat uit een geheel, in mijn geval wordt dat zo'n 4,20 bij een ruime 10 meter; het voordeel is dat je dan nergens zit met naden en overlappingen, die weer kunnen gaan lekken. Het spul moet worden verlijmd.

Bij de Gamma vraagt men (via aquaplan.com) de hoofdprijs a 17 euro de vierkante meter en daar wordt je weer niet vrolijk van.
Helaas voert de Action het nog niet in het standaardassortiment...:cheerup:

Ik ben nu op zoek naar de voordeligste internetschuiver, ik heb er al eentje gevonden voor 7 euro de vierkante meter met 30 jaar garantie.

Saillant detail:

Veel tuincentra- achtige bedrijven bieden zgn EPDM vijverfolie aan.
Is dat hetzelfde spul? Kan dat ook op het dak? Vijverfolie lijkt goedkoper te zijn maar opeens dakfolie :D genoemd te worden als ik het op een dak wil hebben... (daar kan ik nog niet precies de hand achter krijgen...)

bert k
4 mei 2010, 12:59
Zo hard als in een vijver zal het toch niet gaan regenen...:D

johantipker
29 juli 2010, 21:19
Zo hard als in een vijver zal het toch niet gaan regenen...:D

...en nog wel harder heb ik inmiddels ondervonden...:makeup:

Maar tot mijn grote vreugde ligt er een nieuwe dakbedekking op!!!
En daar voel ik mij zeer gezegend mee ivm de enorme regenbuien van de laatste paar dagen...:cooler:

hier wat plaatjes...

http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/DSCI0126.JPG

http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/DSCI0156.JPG

http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/DSCI0164.JPG


Er lag oorspronkelijk mastiek met grind erbovenop.
Dat grind hebben we eraf gehaald... een paar ton of zo... ;)

Het mastiek hebben we laten liggen.
Over het mastiek ligt een PE afdekzeil
Op het afdekzeil liggen piepschuimplaten van 2 cm dik.
Daaroverheen ligt een stuk EPDM rubber van 4 bij 10 meter.
Het EPDM is verzwaard met 30 X 30 cm tegels.

Er moet nog wat afgewerkt worden...