PDA

View Full Version : van mat naar glanzend



doctor liejp
1 mei 2010, 22:13
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van mijn nieuwe lieveling: De Taylor 420 limited edition.
Het betreft een tweedehands exemplaar uit 93, in quasi onbespeelde toestand.

Ik ben heel tevreden, doch stel mezelf nu de volgende vraag:

De klankkast (achterwand en zijkanten) zijn gemaakt uit indische pallisander.
Deze prachtige pallisander is echter in een matte toestand.
Persoonlijk vind ik de pallisander in de glanzende versie veel mooier. Ik hou van de duidelijke nerfstructuur.

Kan ik mijn nieuwe plank eventueel bewerken naar deze glanzende look?

Thnx

Sonny
2 mei 2010, 02:22
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van mijn nieuwe lieveling: De Taylor 420 limited edition.
Het betreft een tweedehands exemplaar uit 93, in quasi onbespeelde toestand.

Ik ben heel tevreden, doch stel mezelf nu de volgende vraag:

De klankkast (achterwand en zijkanten) zijn gemaakt uit indische pallisander.
Deze prachtige pallisander is echter in een matte toestand.
Persoonlijk vind ik de pallisander in de glanzende versie veel mooier. Ik hou van de duidelijke nerfstructuur.

Kan ik mijn nieuwe plank eventueel bewerken naar deze glanzende look?

Thnx

Ik ben toevallig donderdag bezig geweest met een dergelijk projectje. Mijn matte akoestische gitaar heb ik onderhanden genomen om hem te laten glanzen, omdat er een aantal oneffenheden op de gitaar zaten.

Ik heb onderstaande polijstmachine ervoor gebruikt en het werkt echt perfect. Eerst smeer je het meegeleverde polijstspul in met een wattenschijfje en vervolgens ga je te keer met die polijstmachine. Het resultaat is echt adembenemend, wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht omdat het in eerste instantie om een matte gitaar gaat.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTM2NzU1MzYyNDA=?direkt_aufriss_area=SHOP _AREA_17276&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub8&aktiv=8&navi=oben_2

Sonny

Damn... Ik zie dat die link het niet doet, kijk anders maar even bij de polijstmachines en dan is het degene die op een accu werkt..

jplm
3 mei 2010, 00:09
Persoonlijk vind ik de pallisander in de glanzende versie veel mooier. Kan ik mijn nieuwe plank eventueel bewerken naar deze glanzende look?

Hallo.

Ik kan natuurlijk geen garantie geven, maar ik heb een Epiphone Masterbilt, en die is/was ook in mat uitgevoerd. Ik wilde de achterkant van de hals glanzend hebben, en dit ging prima, met doodgewone autopoets. Gewoon voorzichtig aanbrengen, even poetsen, laten drogen, verwijderen en napoetsen. Glimt als een spiegel. Ik moet zeggen dat ik de rest van de gitaar niet heb gedaan, maakte mij enerzijds niet zoveel uit, maar ook kun je op elk moment van een matte gitaar naar een glanzende, maar terug kan niet meer.

Groet, Jan.

stijnkenens
3 mei 2010, 01:07
Het er toch vanaf wat voor lak erop zit.
Heb het laatst ook geprobeerd: verkeerde lak gekocht (satijn glans) en het was onmogelijk om die naar hoogglans te polijsten.
Het heeft te maken met allerlei eigenschappen van de lak: brekingsindex, oppervlakte structuur.
Dat laatste kan je normaal weg polijsten, maar de eigenlijke brekingsindex van de laag is niet te veranderen.

Volgens mij is een matte lak laag die je kan op polijsten naar hoogglans dus gewoon een slecht gespoten hoogglans lak.


s.

--=HANS=--
3 mei 2010, 11:10
Hallo.

Ik kan natuurlijk geen garantie geven, maar ik heb een Epiphone Masterbilt, en die is/was ook in mat uitgevoerd. Ik wilde de achterkant van de hals glanzend hebben, en dit ging prima, met doodgewone autopoets. Gewoon voorzichtig aanbrengen, even poetsen, laten drogen, verwijderen en napoetsen. Glimt als een spiegel. Ik moet zeggen dat ik de rest van de gitaar niet heb gedaan, maakte mij enerzijds niet zoveel uit, maar ook kun je op elk moment van een matte gitaar naar een glanzende, maar terug kan niet meer.

Groet, Jan.

Van glanzend naar mat gaat ook, Lowden doet dit. Zij lakken de gitaren gewoon in hoogglans en "schuren" ze vervolgens met polijstpapier. Over smaak valt niet te twisten maar ik vind deze techniek het mooiste matte resultaat geven.