PDA

View Full Version : Verschil Fender en Squier (japans model)



Amokachi
1 mei 2010, 20:59
Ik vroeg me af wat de verschillen waren tussen een Japanse Fender Strat en een Squier Strat Silver series (jap)?

Ik bedoel kwa body, pickups en neck...

jerome
1 mei 2010, 21:55
Tussen de Japanse Fender Strats onderling kan al zoveel verschil zitten
Ga maar eens spelen op een Japanse Fender instapperstrat (vaak een body van basswood) en dan op een Japanse Fender Contemporary Strat... ;)

Amokachi
2 mei 2010, 10:48
Die Instapmodellen zijn de Standard?
Ik ken er echt niks van...

En als ik het goed begrijp kan je ipv zo'n goedekopere Japanse Fender beter voor de Squier gaan?

En de neck van de jap fenders zijn de neck en fretboard uit één stuk of ben ik daar mis in?

Midwolda
2 mei 2010, 12:08
Er hangen hier een Squier Silver Series uit 1993 en een Fender Contemporary 22 uit 1985 naast elkaar,
dus eigenlijk zou ik hier iets zinnigs over moeten kunnen zeggen.
Ben ze ook nog aan het A-B-en omdat ik wat spul in de verkoop wil doen...

SSS: keramische pickups, ongelakte maple neck uit èèn stuk, verder standaard Fender hardware.
CS22: alnico pickups, gelakte maple neck met rosewood toets, System I tremolo, verder idem.

Het eerste wat opvalt is dat de neck van de SSS een dikker profiel heeft dan de CS22,
je hebt letterlijk meer hout in handen. Is een wezenlijk ander gevoel, speelt ook anders.
De CS22 voelt iets duurder aan, door de gelakte neck, mooiere hardware en iets nettere afwerking.
Maar dat wil absoluut niet zeggen dat de SSS goedkoop aanvoelt, eerder meer puur, meer basic.
De CS22 is een echte allround Strat terwijl de SSS meer een typische blues-gitaar is.

Disclaimer: dit is alleen maar mijn mening over mijn gitaren! Een ander zal er anders over denken.
Beide gitaren kunnen een hele goede keuze voor jou zijn.
En iedere individuele gitaar heeft haar sterke en zwakke punten.
Er bestaan hele goede Squiers en hele foute Fenders, en andersom...
alles altijd uitproberen dus! :ok:

Braindead
2 mei 2010, 12:51
Ik heb een Japanse Squier dubble fat strat (zonder slagplaat e serial 1985) met esdoorn neck en rosewood fretboard. Verder zwarte headstock. Ik heb ook wel eens een Fender USa strat vastgehad en afgezien van dat de pickups van de usa beter waren vind ik mijn Squier een stuk lekkerder spelen, veel comfortabeler en inderdaad in vergelijking met de USA ook een wat dunnere hals. Het is qua bespeelbaarheid nog steeds een van de beste gitaren die ik heb vastgehad en ook qua afwerking gewoon een 10. Super gitaar met als enige uitzondering de wat mindere pickups maar dat komt ook deels door de voor mij te lage output. Je merkt ook gewoon dat als je hem niet inplugged dat ding gigantiosch resoneert en fel is. Erg goed hout dus en goed gebouwd.

Ook mijn persoonlijke mening en ik weet verder ook niet of het exemplarisch is of dat dat te generaliseren is.

Amokachi
2 mei 2010, 13:07
Ik heb een Squier Silver Series, deze heeft Maple neck en rosewood fretboard.
Vind de ongelakte hals echt fijn aanvoelen, en gitaar klinkt zeer mooi.

Maar zag een Fender Jap te koop staan, die toch meer als het dubbele moet kosten en daarmee vroeg ik me af wat het verschil was.

Dus het zit hem in de neck en hardware als ik het goed begrijp.

Midwolda
2 mei 2010, 13:23
Ik heb een Squier Silver Series, deze heeft Maple neck en rosewood fretboard.
Vind de ongelakte hals echt fijn aanvoelen, en gitaar klinkt zeer mooi.

Maar zag een Fender Jap te koop staan, die toch meer als het dubbele moet kosten en daarmee vroeg ik me af wat het verschil was.

Dus het zit hem in de neck en hardware als ik het goed begrijp.

Nou... een Contemporary heeft geen standaard tremolo he, daar zit een luxere versie op.
En je hebt verschil in hout... en afwerking... en de naam Fender betaal je ook voor...
maar als jij gewoon blij bent met je Silver Series, dan is het toch helemaal goed? ;)

BamBuFan1
3 mei 2010, 01:23
Nou... een Contemporary heeft geen standaard tremolo he, daar zit een luxere versie op.
En je hebt verschil in hout... en afwerking... en de naam Fender betaal je ook voor...
maar als jij gewoon blij bent met je Silver Series, dan is het toch helemaal goed? ;)

Ik heb ook een Silver Series, inmiddels gepimpd met een setje Leosounds en binnenkort een GFS steel block. Verder zit het ding gewoon heel goed in elkaar dus laat ik hem nooit meer gaan.