PDA

View Full Version : Charvel M6 pimp



Bernstien
1 mei 2010, 15:59
Laatst besloten mijn oude M6 up te graden in plaats van te verpatsen.

De originele pickups (Jackson J50BC en twee J-200's) waren mij wat te lafjes en te donker. De brug (JT-6 Floyd kloon) was nooit echt een toppertje en was inmiddels redelijk gammel geworden.

De keuze is gevallen op een Gotoh brug en een setje SD's. Een Dimebucker SH-13 en twee ssl-4's.

Is een geslaagde upgrade geworden. De Dimebucker is behoorlijk agressief (16k+ met een keramische magneet). Mijn JVM is zelfs op clean groen nauwelijks nog clean te houden. Dat is natuurlijk precies het idee van de Dimebucker en op zich zijn er behoorlijke gebroken cleane soundjes te behalen met dit ding.
Op de scheurkanalen bewijst-ie natuurlijk echt zijn waarde. Het element heeft een behoorlijke boost in het hoog en heeft de neiging schel te worden. In kombinatie met de actieve midboost op de M6 wordt het echter erg nice. Het element doet denken aan de BL L-500 maar dan met meer output. Lekkere scherpe rock/metalsound.

De ssl-4's zijn mooi in balans met de 13. Met ook een behoorlijk hoge output (13-14k) lijkt het nekelement wel een humbucker (qua output) maar dan met een single-coil karakter. Wat minder hoog maar in zijn geheel ook ietwat scooped te noemen. Fijne stratachtige sounds mee te halen (texas-special achtige dan). Al met al aardig wat verschillende sounds beschikbaar maar natuurlijk met de nadruk op metal.

De brug is een enorme verbetering t.o.v. de JT-6 (dat was niet zo moeilijk). Gewoon een fijne kwaliteitsfloyd. Soepel en stemvast. Niks op aan te merken. Ik moet alleen even wennen aan zo'n schroefarm. Op het moment zit-ie of te los of te stroef. Ook de stringlock is trouwens vervangen. Genoeg geluld:

http://i260.photobucket.com/albums/ii31/Bernstien/IMG_41692.jpg

http://i260.photobucket.com/albums/ii31/Bernstien/IMG_4179.jpg

http://i260.photobucket.com/albums/ii31/Bernstien/IMG_4173.jpg

http://i260.photobucket.com/albums/ii31/Bernstien/IMG_4178.jpg

Exi
1 mei 2010, 16:51
Nice! Persoonlijk was ik gegaan voor andere pickups, maar zo'n gitaar is inderdaad zonde om weg te doen.:)

Quicksilver
1 mei 2010, 18:02
Zo, dat is een mooie gitaar! Is dat echte MOP?

Even vraagje zo tussendoor hè.. In wat voor staat is die J50BC en is het een USA? :)

Manuvdv
1 mei 2010, 18:15
Even vraagje zo tussendoor hè.. In wat voor staat is die J50BC en is het een USA? :)
Ik dacht net hetzelfde :seriousf:

Quicksilver
1 mei 2010, 18:18
Haha tsjah. Ik heb al iemand die mij er een kan verkopen maar ik heb geen idee in wat voor staat die is. Ik kijk maar wat rond en was gewoon benieuwd. :D

Chuck_S.
1 mei 2010, 18:27
Even een vraagje over deze gitaren in het algemeen omdat ik er zelf nogal aan denk om een M6/650XL te kopen (of een oude Jackson Pro); Hoe verhouden ze zich nou tot een Ibanez RG qua sound? En dan bedoel ik de sound van de gitaar zelf, de elementen even buiten spel gelaten.

En aan de topic starter: Ten eerste; heel gave gitaar! Gebruik je die mid-boost nou veel en hoe vind je het schakelen van de elementen met die tuimelschakelaartjes?

gr.

Bernstien
1 mei 2010, 19:33
@Quiksilver: (voor het geval je het serieus bedoeld) Wat is MOP? En de Jackson Humbucker is neem ik aan Amerikaans. De M6 is uiteraard Japans, maar de hardware was stock Jackson meen ik. De HB is gebruikt maar functioneert goed. Kopen?

@Chuck s: Ik heb zelf ook een RG20063 (2006 limited edition) door team J-craft. De Charvel speelt nog lekkerder dan de Ibanez. Dat wil wel wat zeggen wat mij betreft. De nek is ietsje dikker dan de wizard maar de balans is perfect. Jumbo frets. De gitaar zelf klinkt zoals gezegd redelijk donker maar met veel ballen. Dat is iets wat je moet kunnen waarderen. Ik had er dus een beetje genoeg van (van dat donkere, de ballen zijn gebleven);)

De M6 is maple neck met poplar wings (nekthrough) en rosewood toets. De andere M's zijn anders gebouwd en klonken anders. Ik heb destijds ook een M4 in mijn handen gehad en die klonk als ik me goed herinner wat feller. De XL serie (in ieder geval de 750) hadden als ik me goed herinner een set neck.

De midboost vind ik een extreem bruikbare tool. In een handomdraai van een scooped ritmecrunch naar een snijdende leadtone, zeg maar. Zeker met de dimebucker dus, die van nature wat schel kan klinken. Een ideale kombinatie. Met de J50 kon het af en toe wat boomerig/rufterig worden.
Aan die toggleswitches moet je natuurlijk wennen, maar snel schakelen is makkelijk. Live gebruikte ik eigenlijk maar 2, hooguit 3 kombinaties en die kon ik blindelings vinden. En het is natuurlijk wel cool dat je de elementen eenvoudig allemaal uit kunt zetten. Live handig en leuk voor coole geluidseffectjes.

fred dons
1 mei 2010, 19:47
de inleg is inderdaad MOP (mother of pearl) pas bij de latere jacksons werd MOT (mother of toiletseat) gebruikt

Bernstien
1 mei 2010, 20:02
Aaaahhh! Paarlemoer! Welzeker inderdaad.

Chuck_S.
1 mei 2010, 22:17
Ok, bedankt voor de toelichting! Ik wordt steeds enthousiaster om zo'n ding eens uit te proberen, ga ik meteen doen zodra ik wat spul verkocht heb (en er 1 te koop staat) en dan bij voorkeur eentje met zo'n midboost, lijkt me erg leuk. Je hebt wel smaak trouwens, met die RG én zo'n Charvel. Alleen ben ik nu nog wel benieuwd hoe dat poplar het doet tegenover het basswood van normale RG's maar als niemand het weet kom ik er vanzelf wel achter, ik ben nu toch al om;)

p.s. 750XL heeft inderdaad een set neck en een korte mensuur, de 550 en 650-XL zijn neck through en hebben de lange mensuur.

Als je het leuk vind;
http://audiozone.dk/index-filer/jackson-professional-history.htm
Wat info over de Charvel en Jackson imports en een goudmijntje aan ingescande catalogi uit die tijd

Braindead
1 mei 2010, 22:40
Lol :D
Ik had ook ooit zo;n M6 en die had inderdaad mooie Mother of Pearl Shrakfin inlegs.
Zijn leuke plankjes, en je hebt er een vet gitaartje van gemaakt met die upgrade.


de inleg is inderdaad MOP (mother of pearl) pas bij de latere jacksons werd MOT (mother of toiletseat) gebruikt

Bernstien
2 mei 2010, 11:08
Ok, bedankt voor de toelichting! Ik wordt steeds enthousiaster om zo'n ding eens uit te proberen, ga ik meteen doen zodra ik wat spul verkocht heb (en er 1 te koop staat) en dan bij voorkeur eentje met zo'n midboost, lijkt me erg leuk. Je hebt wel smaak trouwens, met die RG én zo'n Charvel. Alleen ben ik nu nog wel benieuwd hoe dat poplar het doet tegenover het basswood van normale RG's maar als niemand het weet kom ik er vanzelf wel achter, ik ben nu toch al om;)

p.s. 750XL heeft inderdaad een set neck en een korte mensuur, de 550 en 650-XL zijn neck through en hebben de lange mensuur.

Als je het leuk vind;
http://audiozone.dk/index-filer/jackson-professional-history.htm
Wat info over de Charvel en Jackson imports en een goudmijntje aan ingescande catalogi uit die tijd


Ik kan deze gitaren van harte aanraden. Ik hoop dat je een behoorlijke kunt vinden. Ik zie heel af en toe nog wel eens een Modelserie langs komen op mp. Nog nooit een M6 gezien echter...XL ook zelden.

Voor wat betreft de sound dan nog even: Realiseer je je dat de Model en XL serie in verschillende houtsoorten zijn geproduceerd. De M4 had een basswood body en klonk anders (lichter, feller) dan de M6 (ik heb ze toen beide geprobeerd). De XL serie was voorzover ik weet mahonie. Ook in de RG's zitten nogal wat verschillen. Ik vind mijn 20063 (mahonie) nogal anders klinken dan de basswood RG's.

Kortom, je zult ze moeten proberen. Misschien kun je in het algemeen zeggen dat de Charvels iets meer 'metal dedicated' zijn en dat de RG's iets meer allround zijn.