PDA

View Full Version : Eeuwig zonde......



nico verduin
1 mei 2010, 14:54
Kreeg vandaag ter reparatie een Fender Bandmaster Blonde 1962. Tremolo deed het niet. Nou er mankeerde wel wat meer aan.....
Buitenkant
- een eindpit is defect,
- lekkende elco's,
- ooit is de PT vervangen door een lokale of the shelf,
- uitgangstrafo is vervangen door (zoals het lijkt) een ingeteerde Philips..,
- Choke is nog origineel.
- Er zit een grote 3 x 100uF beker elco op die nergens is aangesloten
- Preamp buisjes (Philips of AZDAM) meten allemaal nog goed. Microfonie komt eventueel pas als hij het weer doet...

Binnenkant
- vol met de Blue Moldeds,
- Voeding volledig omgebouwd met een brug (en de andere PT)
- oude printje ontbreekt met de BIAS

Ben benieuwd wat de klant wil...

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/tn_100_2735.JPG
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/tn_100_2736.JPG
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/tn_100_2737.JPG

erwin_ve
1 mei 2010, 16:02
Jammer dat de oude trafo's er niet meer bij zijn. Lijkt me een leuke klus.
Wat vindt je van die blue moldeds caps?
De waarde is natuurlijk wel ernstig getorpedeerd...

chocorookie
1 mei 2010, 16:21
Snif,snif....................,:dontgeti:

tja m'n hart zegt restaureren naar org. spec's. Voor iemand wie de tech ook nog moet betalen is dit een (financieel) onmogelijke opgave.

Als ie er vanaf wil.............:ok:

Zonder dollen Nico, ik zou hem-/ haar een aantal opties voorleggen ter reparatie.
Iedergeval andere transformatoren en rectifier

Gr Choc

nico verduin
1 mei 2010, 19:30
Snif,snif....................,:dontgeti:

tja m'n hart zegt restaureren naar org. spec's. Voor iemand wie de tech ook nog moet betalen is dit een (financieel) onmogelijke opgave.

Als ie er vanaf wil.............:ok:

Zonder dollen Nico, ik zou hem-/ haar een aantal opties voorleggen ter reparatie.
Iedergeval andere transformatoren en rectifier

Gr ChocIk heb al een aantal voorstellen neergelegd.....

Mr.Jay
1 mei 2010, 19:52
Iedergeval andere transformatoren en rectifier
Gr Choc

Een BMST heeft gewoon diodes.
Ik vind het wel meevallen, de inhoud en CTS/Stackpole pots zijn origineel > DAT vind ik heel belangrijk. Gaten in chassis is niet zo;n punt. Of je moet voor de verzamelwaarde gaan.

Een Fender-OT is wel te vinden op het Net, misshcien niet het juiste jaar, maar wel de correct OT, en PT hoef je niet perse origineel toch.
Leuke amp van te maken (maar geen BMST :-)).
Dit soort amps heb ik al velen gehad, meestal werden ze donor voor de goeie parts...tja je moet wat om aan die parts te komen.

jacky
1 mei 2010, 19:57
Volgens mij heeft een bandmaster daar altijd een afdekplaatje zitten dus die elco er af en plaatje er op klaar

Bandmaster heeft inderdaad geen gelijkricht buis

wel een dure klus een redelijke PT een een goede OT zijn toch wel het minste

Zoals jay al melde de rest ziet er redelijk OK uit

Maar ja om nou 400 euro kosten te gaan maken voor een amp van 800 euro als je mazzel hebt

succes

nico verduin
1 mei 2010, 23:00
Wat wel grappig is, is dat de "blonde" kleur dus gewoon gespoten is. Het is oorspronkelijk rough Black tolex. Zal morgen wel een paar foto's van de kast maken.

Dirk_Hendrik
2 mei 2010, 12:17
Met alle reacties van zonde eens.

Maar ook met vraagtekens.
Ik zit om de haverklap te kijken naar reparatiewerk door onbekenden die klaarblijkelijk niet in het bezit waren van enige voorkennis en kom dus de meest idiote fratsen tegen ter compensatie van het eigenlijke (niet gelocaliseerde) probleem.

Daarmee, als ik alle, terecht gelijkluidende, reacties zo lees, vraag ik me af wie dan toch die knutselaars zijn die dit soort "reparaties" wél uitvoeren. (En hoe die het beste een arbeidsverbod/nekschot opgelegd kunnen krijgen).

Mr.Jay
2 mei 2010, 12:23
Wat ik tegenkom aan dit soort "prutswerk" is vaak reeds in het verre verleden gedaan, de tijden dat niemand de toekomstige "collectors-waarde" van dit soort ouwe amps inzag.
Ook de tijden dat het niks mocht kosten (of zijn die nog niet voorbij vraag ik me wel es af), dus werd er heel wat aangerommeld.
Ik weet uit eigen ervaring hoe in de 60's en 70's gitaristen met hun spul omgingen als het op rep's aankwam. In het hoogstzelden geval ging men nar iemand met enigerlei kennis van zaken, verder werd er zelf maar wat aangerotzooid. Einbuis kapot?.....gewoon ene nw. erin gepropt, hoera , hij doet het weer....dat soort dingen. Was met gitaren niet anders.
Hakwerk tot en met.

nico verduin
2 mei 2010, 12:55
Wat ik tegenkom aan dit soort "prutswerk" is vaak reeds in het verre verleden gedaan, de tijden dat niemand de toekomstige "collectors-waarde" van dit soort ouwe amps inzag.
Ook de tijden dat het niks mocht kosten (of zijn die nog niet voorbij vraag ik me wel es af), dus werd er heel wat aangerommeld.
Ik weet uit eigen ervaring hoe in de 60's en 70's gitaristen met hun spul omgingen als het op rep's aankwam. In het hoogstzelden geval ging men nar iemand met enigerlei kennis van zaken, verder werd er zelf maar wat aangerotzooid. Einbuis kapot?.....gewoon ene nw. erin gepropt, hoera , hij doet het weer....dat soort dingen. Was met gitaren niet anders.
Hakwerk tot en met.Dit is, zo te zien, ook in een ver verleden gedaan. Daarnaast had de amp een hele lange tijd stil gestaan begreep ik.

tommus42
2 mei 2010, 13:19
Ach, de lol van een mooie versterker is toch ook dat je er zelf wat in rondprutst. De opzet moet wel een beetje doordacht zijn, maar daar schuilt veel plezier in:strat:

Thijssie
2 mei 2010, 14:09
Daarmee, als ik alle, terecht gelijkluidende, reacties zo lees, vraag ik me af wie dan toch die knutselaars zijn die dit soort "reparaties" wél uitvoeren. (En hoe die het beste een arbeidsverbod/nekschot opgelegd kunnen krijgen).
Dat vind ik wel een erg krasse stelling, dan zou je datzelfde nekschot ook moeten geven aan 'verzamelaars' die iets unieks (qua toon) op de plank hebben liggen waar nooit meer mee gespeeld wordt, maar 'als eigendom van een muziekant' nog veel mooie muziek mee kan worden gemaakt.

Zijn dit soort objecten dan een soort publiek bezit? Ik vind van niet; alhoewel het natuurlijk wel 'eeuwig zonde....' is.

Dirk_Hendrik
2 mei 2010, 17:27
Dat vind ik wel een erg krasse stelling, dan zou je datzelfde nekschot ook moeten geven aan 'verzamelaars' die iets unieks (qua toon) op de plank hebben liggen waar nooit meer mee gespeeld wordt, maar 'als eigendom van een muziekant' nog veel mooie muziek mee kan worden gemaakt.

Zijn dit soort objecten dan een soort publiek bezit? Ik vind van niet; alhoewel het natuurlijk wel 'eeuwig zonde....' is.

Als iets aan een verzameling wordt toegevoegd is dat m.i. iets anders. Een verzameling betekent niet dat er niet meer mee gespeeld wordt en een verzameling betekent hoogstwaarschijnlijk ook dat de eigenaar weet wat hij in huis heeft en dat niet vernaggelt om het snel speelklaar te hebben. In tegendeel. De verzamelaar zal meer moeite doen om het geheel juist in zo origineel mogelijke staat speelklaar te krijgen en te houden. Ook als dat stad en land afzoeken naar het juiste vervangonderdeel betekent.

matto
2 mei 2010, 21:14
haha... dan zou ik dus een 35 watt gitaarverslapper kunnen hebben?

Maar even weer on topic; gitaarversterkers werden in het verleden meestal gerepareerd door radio /tv monteurs die als je geluk had wel iets met muziek hadden.
Als ze al in een muziek zaak werkzaam waren dan moesten ze ook keyboards en allerlerlei andere muziek apparaten repareren
Vervangende onderdelen waren in allerlei soorten en maten gewoon bij de groothandel voorradig.
Buizen en trafos waren volop in produktie en een vervangende trafo was altijd goedkoper dan een originele waar je meestal ook nog een tijdje op moest wachten.
Repareren volgens de originele specs is iets wat waarschijnlijk alleen nog tegen hoge kosten of door hobbyisten gedaan kan worden.

chocorookie
2 mei 2010, 22:17
X-cuss voor de rectifier, had het schema nog niet ingezien maar zag een afdekplaat.

Tja, wat nu? Had je al contact met degene Nico?
Aan die dikke vette elko's ( ik zie er 2 zitten) zou ik zeggen dat die ombouw niet zo lang geleden is uitgevoerd. 10 -15 jaar. Begin booming $$$ fender vintage syndroom.

BTW, filtercircuit heeft 7 x 20uF aka 6G7-A circuit.(er maar eens bij gepakt)

Dus tja, een 4x 20uF can van c-dist en kijken welke papier elco's nog goed zijn, zo ja, zeker gebruiken, ondanks betrouwbaarheid.
Mercury's er in en een nette bias circuit.

Moet ie ook nog naar de uitdeuker Nico?

Zonde zonde zonde

nico verduin
3 mei 2010, 07:28
Klant zit nog in het buitenland. Komt vanzelf. Ding eet geen brood :seriousf:

nico verduin
3 mei 2010, 20:08
Het wordt zoveel mogelijk restaureren. Dus als iemand nog een set trafo's heeft voor een Bandmaster uit '62....;)

Mr.Jay
3 mei 2010, 20:12
jaja, vooral een OT natuurlijk en ook nog voor een prikkie zeker :-)

nico verduin
3 mei 2010, 20:23
Laat er eerst maar eens iemand komen die er een heeft:seriousf:
Gaan we daarna wel babbelen over de prijs

movo.
3 mei 2010, 22:14
http://store.triodestore.com/22bastou.html

OF het wat is, ja da weet ik nie.. :soinnocent:

nico verduin
3 mei 2010, 23:17
Als ik nieuwe productie wil hoef ik niet zover....
Daarnaast heb ik wat mindere ervaringen met ze opgedaan in het verleden(halve leveringen, veel gebel...)

PeeVee
5 mei 2010, 00:20
Ik heb nog wel een PT en OT van een vroege '64 Bassman liggen, zou nog van een laat blondje zijn maar past niet denk ik. OT is bovendien ook groter formaat dan BMSTR. Zal wel lekker klinken; maak je er een blonde Bassman van; lekker rocken!