PDA

View Full Version : [HD video] Random gepingel op de Richie Kotzen Telecaster



Divine
30 april 2010, 23:29
Random gepingel om mijn HD pocket camera te testen. Binnen opgenomen met weinig licht. Gezien deze 'omstandigheden' vind ik de kwaliteit nog best ok.

Check it out (kies 720p):


http://www.youtube.com/watch?v=qaj8-A9TB_w


Divine

PS. Ik heb sinds vandaag een externe mic op de cam aangesloten, volgende clip dus met beter geluid.

bass blom
1 mei 2010, 00:01
dikke vette wow :cheerup:

Ibanez666
1 mei 2010, 09:28
Lekker sound. Ook goed gespeeld voor iemand die zn pink niet gebruikt ;)

Onze speelstijlen komen wel wat overeen, ik tap alleen helemaal niet.

-=JEROEN=-
1 mei 2010, 10:15
Inderdaad, zeer goede beeld kwaliteit!

Als je die camera met z'n rug naar het licht toe zet, ben je nog veel beter te zien.

VHsologitarist
1 mei 2010, 13:29
Beeld kwaliteit is super.
Je sound van je gitaar klinkt ook mooi.
Je spel zoals je zelf ook aangeeft; gepingel en onsamenhangend.
Misschien een heel nummer opnemen met een eigen improvisatie?

Divine
1 mei 2010, 13:42
@Bassblom, thanks!

@Ibanez666, ik gebruik mijn pink wel hoor ;), maar alleen wanneer het echt nodig is (bij 2.04 bijvoorbeeld). Mijn ringvinger kan ik ver stretchen waardoor ik minder mijn pink nodig heb.

@-=JEROEN=-, goede tip!

@VHsologitarist, dat zou ik zeker willen, alleen is een gebrek aan tijd vaak een probleem. :(

VHsologitarist
1 mei 2010, 16:31
@Bassblom, thanks!

@Ibanez666, ik gebruik mijn pink wel hoor ;), maar alleen wanneer het echt nodig is (bij 2.04 bijvoorbeeld). Mijn ringvinger kan ik ver stretchen waardoor ik minder mijn pink nodig heb.

@-=JEROEN=-, goede tip!

@VHsologitarist, dat zou ik zeker willen, alleen is een gebrek aan tijd vaak een probleem. :(


Ah oke ;)
Hey maar het zo min mogelijk gebruik maken van je pink, wat ik overigens veel elektrische gitaristen zie doen, kan zeker ook een beperking vormen. Bijvoorbeeld wanneer je op een hogere positie speelt en de wijsvinger barree legt, dan moet je ook even snel kunnen zijn met dezelfde toonladders als je gewend bent met je ringvinger.
Voorbeeld (wel een andere style, flamenco):
http://www.youtube.com/watch?v=RYkz30RL_GU (tijd; 0:25).
gr
Fer

Divine
1 mei 2010, 17:19
Hier gebruik ik toevallig mijn pink weinig, maar dat komt door wat ik op dat moment speelde en wat voor mij persoonlijk natuurlijk aanvoelde. Het is niet zo dat ik denk; 'ik ga nu mijn pink zo min mogelijk gebruiken'. De techniek van mijn pink is niet onderontwikkeld ten opzichte van de andere vingers. Grappig dat je de wijsvinger barre op hogere posities noemt, dit is voornamelijk iets wat ook Richie veelal toepast en ik dus veel oefen (inc. pink ;)).

Wel is het zo (zoals bij iedereen) dat je met je pink de minste kracht kan uitoefenen, maar aan de andere kant kan je met je pink weer subtielere vibrato's uitvoeren dan met je 'sterkere' vingers.

Paco de Lucia :ok:, te gekke video!

VHsologitarist
1 mei 2010, 18:24
Wel is het zo (zoals bij iedereen) dat je met je pink de minste kracht kan uitoefenen, maar aan de andere kant kan je met je pink weer subtielere vibrato's uitvoeren dan met je 'sterkere' vingers.


Dit is gewoon een kwestie van oefenen (je speelt ook net achter de fret waardoor je minder kracht hoeft te geven). Als het goed is merk je de krachtverdeling in je vingers niet. Althans dat ervaar ik.

Divine
1 mei 2010, 18:58
Dit is gewoon een kwestie van oefenen (je speelt ook net achter de fret waardoor je minder kracht hoeft te geven). Als het goed is merk je de krachtverdeling in je vingers niet. Althans dat ervaar ik.

Probeer maar eens een SRV 2 step bend te doen met je wijsvinger of middelvinger en dan met je pink. Als je meer kracht kan uitoefenen met je pink ben je voor mij the guitar kid.

http://content.internetvideoarchive.com/content/photos/011/00049606_.jpg

VHsologitarist
2 mei 2010, 00:54
Een bend komt voornamelijk uit je pols (niet uit de vingers). Ik denk echt dat het een kwestie van oefenen is. Maar dat feit neemt niet weg dat er veel goede gitaristen zijn die helemaal geen pink gebruiken.

Ibanez666
2 mei 2010, 10:43
Voor (zwaar)benden gebruik ik mn pink nauwelijks, maar er zijn gewoon stukjes die ik speel met noten zover uit elkaar dat ik het zelfs met een elastieken ringvinger niet zou redden. Zelfs de pink is al strekken geblazen dan.

VHsologitarist
2 mei 2010, 13:12
maar er zijn gewoon stukjes die ik speel met noten zover uit elkaar dat ik het zelfs met een elastieken ringvinger niet zou redden. Zelfs de pink is al strekken geblazen dan.
Er zijn ook gitaristen die om deze reden plastische chirurgie hebben ondergaan (Vicente Amigo bijvoorbeeld). Dus mocht je geld over hebben ;)

Ibanez666
2 mei 2010, 13:23
Er zijn ook gitaristen die om deze reden plastische chirurgie hebben ondergaan (Vicente Amigo bijvoorbeeld). Dus mocht je geld over hebben ;)

Nou ik bedoel meer dat het allemaal goed te doen is, maar dat ik me gewoon niet kan voorstellen dat ik het zonder pink zou moeten doen

Divine
2 mei 2010, 14:37
@VHsologitarist

Standpunt X

De pink is zwakker ten opzichte van de andere drie vingers. Hoeveel je ook oefent je andere vingers blijven altijd sterker.


Argumenten:

Bending
Ik zie geen enkele gitarist zware bends doen met de pink. Als een bend voornamelijk uit de pols (en kracht uit de vingers dus een non-issue is) komt zou het niet uit moeten maken of je met je wijsvinger, middelvinger, ringvinger of pink bend. Toch zie ik gitaristen niet met de pink benden. Verder is het zelfs zo dat bij zwaardere bends een vinger erbij wordt gezet om extra kracht uit te oefenen.

Vibrato
Wederom, ik zie gitaristen geen agressieve vibrato doen met de pink, simpelweg omdat met die vinger minder kracht uitgeoefend kan worden en er een kortere bewegingsbaan is (lengte pink is kleiner t.o.v. de andere vingers)

Legato
Pull offs of hammer ons zijn makkelijker bij de combinaties: wijsvinger --> middelvinger, middel vinger --> ringvinger. Een pull off doen met je pink als je ringvinger op een fret 'rust' is moeilijker, omdat je pink zwakker is. Hetzelfde geldt voor een hammer on in deze situatie. Probeer het zelf maar eens. Dit zijn zaken die ook aangegeven zijn door Brett Garsed (legato master) en Guthrie Govan (alleskunner). Om de dynamiek tussen deze combinaties toch gelijk te krijgen wordt in deze situatie vaak gebruik gemaakt van een 'lichte' aanslag met een plectrum.

Spierkracht:
Duw eens met je wijsvinger tegen een muur en kijk hoeveel kracht je kan zetten. Doe daarna hetzelfde maar dan met je pink. Je andere vingers zijn groter en hebben meer spiermassa. Verder is het ook zo dat je pink 'ongunstiger' is geplaatst voor het uitoefenen van kracht (aan de zijkant).

Ik weet niet of je aan krachttraining doet, maar er is een reden waarom een bodybuilder 500 kg kan squatten, maar niet 500 kilo kan tillen met zijn biceps. Benen zijn een veel grotere spiergroep met meer massa dan armen, waardoor ze altijd sterker zullen zijn. Beetje overdreven voorbeeld, maar you get the point.

Standpunt Y + argumenten:


Dit is gewoon een kwestie van oefenen (je speelt ook net achter de fret waardoor je minder kracht hoeft te geven). Als het goed is merk je de krachtverdeling in je vingers niet. Althans dat ervaar ik.


Een bend komt voornamelijk uit je pols (niet uit de vingers). Ik denk echt dat het een kwestie van oefenen is. Maar dat feit neemt niet weg dat er veel goede gitaristen zijn die helemaal geen pink gebruiken.



Nu graag weer ontopic. :)

VHsologitarist
2 mei 2010, 16:41
Leuke uitleg, maar dekt niet volledig de lading;
Wat bends betreft ben ik het met je eens (toch zijn er wel gitaristen die ook een bend 'soms' met de pink doen indien je met een toonladder daarop uit komt (bijvoorbeeld aldimeola)), ook qua spierkracht. Maar er is niet veel spierkracht nodig om legato's of je pink achter de fret te plaatsen. Een vibrato en een bend komen beide uit de pols indien je dit goed doet. De bewegingsbaan is dus hetzelfde.
Maar laten we ophouden met deze nutteloze discussie! Speel wat voor jou goed voelt, al gebruik je maar 1 vinger, who cares.
on topic idd ;)

Ibanez666
2 mei 2010, 17:04
wat legato betreft: juist Guthrie Govan kan alles spelen zodat je het verschil niet hoort met welke vinger het gedaan is. Gewoon een kwestie van veel trainen en oefenen. Ik heb hem dat zelf zien uitleggen en voordoen in een youtube filmpje. Het voelt onatuurlijker aan om bepaalde combi's met je pink te doen, daarom moet je die dingen gewoon extra oefenen. Maar omdat veel gitaristen dat niet specifiek oefenen, lijkt het alsof de pink dan minder "kan"

VHsologitarist
2 mei 2010, 17:09
wat legato betreft: juist Guthrie Govan kan alles spelen zodat je het verschil niet hoort met welke vinger het gedaan is. Gewoon een kwestie van veel trainen en oefenen. Ik heb hem dat zelf zien uitleggen en voordoen in een youtube filmpje. Het voelt onatuurlijker aan om bepaalde combi's met je pink te doen, daarom moet je die dingen gewoon extra oefenen. Maar omdat veel gitaristen dat niet specifiek oefenen, lijkt het alsof de pink dan minder "kan"
Jij slaat de spijker op zijn kop!

Ibanez666
2 mei 2010, 17:27
Jij slaat de spijker op zijn kop!

Eigenlijk was het Guthrie die dat deed ;)

Divine
2 mei 2010, 18:55
Jullie wijken af van de kern van mijn post: ik heb het over de kracht van je pink t.o.v. de andere vingers zoals ik aangaf in de vorige post (Standpunt X)

Alle argumenten zijn dus ter ondersteuning van dat standpunt en gaan niet over de gelijkheid in dynamiek.

Gelijkheid in dynamiek is een andere discussie. Ik haalde dat legato verhaal aan in het oogpunt van 'kracht'. Ik zei niet dat Guthrie zo speelt dat je wél verschil hoort, maar dat hij aangeeft dat je ringvinger+pink combinatie inderdaad zwakker is. Dit staat in zijn boek 'Creative Guitar', waarbij hij inderdaad ook uitlegt dat je je pink meer aandacht moet geven, zodat je gelijke dynamiek kan krijgen.

Wetenschappelijk gezien blijft je pink áltijd zwakker als je beide vingers dagelijks op dezelfde wijze zou 'trainen'.

@VHsologitarist: de bewegingsbaan is wel degelijk korter, ik snap niet hoe je er op komt dat dit hetzelfde is bij elke vinger! :o
Maar niet getreurd ik zal het uitleggen: pak je gitaar en probeer het uit. Zet je pink op de 15e fret en bend 'm naar de A# (18e fret). Doe nu hetzelfde maar bend met je middelvinger of ringvinger. De ROM (range of motion) als je bend met je pink is te kort, omdat de zijkant van je hand je hals raakt.

De zondagmiddag/avond pink discussie. :cheerup: :seriousf:

http://sharetv.org/images/pinky_and_the_brain-show.jpg

Ibanez666
2 mei 2010, 20:03
Maar een pink hoeft dan ook niet even sterk te zijn als de andere vingers. Je hoeft namelijk ook niet al je kracht aan te wenden om te benden of wat dan ook, dus een pink kan vanuit dat oogpunt zeker dezelfde benodigde kracht bereiken als de andere vingers en is daarom, indien goed getraind, net zo bruikbaar als de andere vingers.
Een pink legt het bijvoorbeeld pas af als je de onderste snaar helemaal naar de bovenkant van je hals bend en dat gebeurd in de praktijk dus niet. Dus voor practische krachtsinspanningen hoeft een pinkje niet onder te doen. Dat hij dat wel doet in de meeste gevallen, is omdat de meeste gitaristen voor de makkelijkste weg kiezen.

Divine
2 mei 2010, 20:52
Lees mijn vorige post nog eens.

Ibanez666
2 mei 2010, 20:54
Lees mijn vorige post nog eens.

Nee :) .....

Ibanez666
2 mei 2010, 21:01
Hard aan het werk en zo, dus weinig tijd voor discussies ;)

VHsologitarist
2 mei 2010, 21:04
Sorry divine,

Deze discussie gaan wij niet voeren. Mocht jij om die redenen je pink minder gebruiken is dat aan jou. Ik ervaar die dingen anders en ben totaal niet met jou theorieën eens.
De bewegingsbaan range zou misschien iets korter in dat opzichte kunnen zijn, maar dan is de bewegingsbaan nog ruim voldoende om wat dan ook te benden.
Will it bend? Yess it will!

Zoals ik al aangaf; als dit voor jou het beste werkt, dan moet je dan gewoon volhouden en doorzetten. Zelf ervaar ik geen hinder met het benden van de pink. Een pink daarom minder gebruiken zie ik wel als een beperking van een gitarist, maar dat is weer zoals jij dat noemt afwijken van de kern van de post, maar wel belangrijk aspect die het gevolg van de kern belicht. Maar laten we nu echt terug gaan de kern van je post! Je stukje wat je hebt gepost. Het is zonde van mijn tijd, van jouw tijd en van alle andere hier om deze nutteloze discussie voort te zetten.
Vanaf nu ... Einde discussie oke ;)

Ibanez666
2 mei 2010, 21:14
Sorry divine,

Deze discussie gaan wij niet voeren. Mocht jij om die redenen je pink minder gebruiken is dat aan jou. Ik ervaar die dingen anders en ben totaal niet met jou theorieën eens.
De bewegingsbaan range zou misschien iets korter in dat opzichte kunnen zijn, maar dan is de bewegingsbaan nog ruim voldoende om wat dan ook te benden.
Will it bend? Yess it will!

Zoals ik al aangaf; als dit voor jou het beste werkt, dan moet je dan gewoon volhouden en doorzetten. Zelf ervaar ik geen hinder met het benden van de pink. Een pink daarom minder gebruiken zie ik wel als een beperking van een gitarist, maar dat is weer zoals jij dat noemt afwijken van de kern van de post, maar wel belangrijk aspect die het gevolg van de kern belicht. Maar laten we nu echt terug gaan de kern van je post! Je stukje wat je hebt gepost. Het is zonde van mijn tijd, van jouw tijd en van alle andere hier om deze nutteloze discussie voort te zetten.
Vanaf nu ... Einde discussie oke ;)

daar had ik dus geen tijd voor :)

Rooker
4 mei 2010, 17:22
He Divine,
Ik kom volgens mij via het topic van je vrij nieuwe tele op dit topic.
Je tele vind ik.................Devine!
Maar na het zien van een filmpje in dit topic is mijn gitaarvreugde weer even tot het vriespunt gedaalt:mad:
Ik hang me gitaar weer even in de wilgen. Jullie worden bedankt!

HvV
4 mei 2010, 21:59
Goeie kwaliteit beeld zeg, werkelijk scherp. Een van de weinige telecasters die ik wel kan aanhoren, mooi ding. ;)

Divine
6 mei 2010, 11:15
Bedankt heren! :ok: