PDA

View Full Version : gr-30 slide en hammer on werkt niet??



Jelle6
30 april 2010, 22:09
Hoi,

Ik heb de gr-30 gekocht.
Geweldig apparaat.
Alles doet het nu.
Voor de betere sounds heb ik de gr-30 via midi gekoppeld aan een externe module.
Die geeft goeie sounds en het werkt ook, alleen als ik hammer on doe of slide(van een noot naar een andere noot glijden met je vinger) dan doet die dat niet of hoor je de noot met een halve noot omhoog gaan.
Hoe kan dit?


Met vriendelijke groet,
Jelle Bakker

piezo
1 mei 2010, 09:31
Het is toch normaal, dat bij een gefret instrument de toonhoogte in halve tonen omhoog gaat bij een vingerglissando of hammer-on??

Verder:
1) handleiding van de GR-30 lezen voor de juiste instelling
2) nagaan of de externe module pitch-bend range boodschappen goed kan interpreteren

Jelle6
1 mei 2010, 11:37
is niet normaal.
want hammer on wil ik gewoon doen met een hele toon of meer.
Het zou moeten werken.
Snaar optrekken(zelfde effect als pitch bend) werkt ook niet.

piezo
1 mei 2010, 13:47
Ik heb niet eens een GR-30 en toch kan ik je het goede antwoord zó geven.
Maar dan blijf je met vragen komen die je zelf kunt oplossen en daar leer je niets van.

Dus nogmaals: Eerst de handleiding lezen!!!!!!!!!!!!!!!

Jelle6
1 mei 2010, 15:02
heb ik gedaan, alleen hammer on werkt wel met gr-30 en niet met modules.
Hoe kan dat is mijn vraag.

Dirk_Hendrik
1 mei 2010, 15:16
Goeie vraag en ik ga je er geen antwoord op geven. Wel een vermoeden daar mijn GR30 ervaring exact hetzelfde is.

Ik vermoed dat de software in de GR30 intern veel breder is met wat het wel en niet kan en dus weergeeft dan wat het door MIDI uitstuurt.

Ik geef je er nog 1:
Speel een interval en druk 1 van de 2 snaren op. Da's pitchbend info en dus zullen, vanuit MIDI perspectief, beide noten omhoog gaan want MIDI pitchbendinfo geld voor alle op dat moment hoorbare noten. De interne module van de GR30 geeft je echter keurig een ongepitchte noot gekombineerd met eentje die wel in pitch veranderd.

Ik moet je wel bekennen dat ik geloof ik al 3 maanden aan het stoeien was met m'n GR30 voor ik er voor het eerst behoefte aan kreeg om em aan een ander MIDI apparaat te hangen.

Jelle6
5 mei 2010, 12:17
bedankt voor de info.
Ik heb zoieso geen zin om die hele gr-30 te gaan uitpluizen hoe die werkt.
Ik wil gewoon een goed geluidje en die rare wah effecten enz. erbij word me een beetje te veel van het goeie.
Volgens mij ligt het idd aan de module want een andere module deed het wel gewoon.
Al is de eerste module waarmee ik werkte echt een top motiv module.
Maar ja, ik denk dat ik het gewoon bij de gr-30 houd en daar me sounds uit haal.
Bedankt allemaal!

MarkS
5 mei 2010, 23:57
Wild guess... but could be the answer!

n.a.v een regeltje dat ik vandaag las in mijn GT-8 manual over de chromatic mode van het guitar synth effect.

Googletje op "GR-30 chromatic" leverde vervolgens dit op:

Q. I’m using a GR-30 with an external sound module. The pitch bend is fine on the GR-30’s sounds, but not on the other module. What’s wrong?

A.
This is a common problem. Different synth modules interpret pitch bend range numbers in different ways.
For some modules, the number for unison pitch bend is 12, for others it’s 3, for others it’s 24.
It doesn’t matter what the number is, but it does have to be consistent between the two devices.
Make sure that the bend range number being sent out via MIDI from your GR- 30 is the one that the receiving module wants to see.
This number will be in the manual of the module (with any luck). If you can’t find it, you can always experi-
ment; try starting with 2, 3, and 12.

Q.There are different types of chromatic settings on my GR-30.
What’s the difference between on1, on2 and on3?

A.
You almost stumped the experts on this one!
These set- tings are subtle differences, designed to help the GR-30 closely emulate real chromatic instruments, such as pianos, woodwinds, and others.
In all chromatic modes on the GR-30, if you play a note and then bend it, the
pitch of the synth will go up to the next half-step, or semi-tone.

When you use “on1”, if you play a note and then bend it, the note will shift up to the nearest semi-
tone without retriggering. In other words, the note will not start again at the new pitch, but will sustain as if it had not changed pitch.

In “on2”, if you play a note and then bend it, the note will retrigger, but at the volume it was at when you reached its pitch.

In “on3”, the note at the new pitch will retrigger as if you had played that note, as opposed to having it sound by string-bending.