PDA

View Full Version : alles op 1 spoor opnemen???



SoloGoof
30 april 2010, 20:39
Hey allemaal,

Wat zou het effect zijn als je een drum (5mics), en 2 gitaren (2 mics) tegelijk opneemt, zodat deze op 1 spoor terecht komen. (Gewoon mixer naar een interface en dan rechtstreeks naar de pc). Natuurlijk eerst alles goed mixen en regelen, want als ik iets later wil veranderen zal "alles" mee verandert worden
(effect toevoegen).
Ik heb maar een klein budget, en wil het eenvoudig houden.
Zou dit gaan ??? Of zal ik toch maar een interface kopen met 8 ingangen???

Alvast bedankt :hippie::B

Han S
30 april 2010, 21:35
Als je naar platen luistert van voor het stereotijdperk, dus de vroege rock and roll platen van Elvis Presley, Little Richard, Jerry Lee Lewis, maar ook al die andere muziek zoals jazz, blues etc, dan hoor je hoe dat kan klinken.

Maar ook de klassieke muziek werd voor het stereo tijdperk zo opgenomen, de multitrack techniek is pas van na de jaren 60. De Beatles hadden voor Sgt Pepper wel vier sporen beschikbaar.

Solidkick
30 april 2010, 23:17
Mooi mono is niet lelijk.
Als je de mics goed plaatst zijn en je de tafel goed inregelt kan dat prima.
Sterker nog, zoals Han aangeeft is er RnR geschiedenis geschreven in mono.

Ik zou overigens wel kiezen voor een interface met 2 ingangen zodat je vanuit de tafel links/rechts kan uitsturen naar je comp.
Zeker als je de Vanda/Young sound van de vroege AC/DC als referentie hebt.

1 van je bandleden heeft hier overigens ook een draadje over lopen.
Ik denk dat jullie het er over eens moeten worden hoe je gaat opnemen, live inspelen of per spoor de song opbouwen.
Als jullie AC/DC fans zijn hoef ik jullie niet te vertellen hoe zij dit bij voorkeur doen.:soinnocent:

bert k
30 april 2010, 23:50
Hey allemaal,

Wat zou het effect zijn als je een drum (5mics), en 2 gitaren (2 mics) tegelijk opneemt, zodat deze op 1 spoor terecht komen. (Gewoon mixer naar een interface en dan rechtstreeks naar de pc). Natuurlijk eerst alles goed mixen en regelen, want als ik iets later wil veranderen zal "alles" mee verandert worden
(effect toevoegen).
Ik heb maar een klein budget, en wil het eenvoudig houden.
Zou dit gaan ??? Of zal ik toch maar een interface kopen met 8 ingangen???

Alvast bedankt :hippie::B

Ik denk dat we allemaal iets over het hoofd zien, incl. TS.
Volgens mij wil jij geen mono-opname, maar een gewone stereo. In dat geval mix je dus naar 2 sporen, wat iedere simpele interface kan. Het gaat niet om mono, het gaat om spraakverwarring.

En in antwoord op je vraag: ja, dat gaat prima, zolang je maar geen fouten maakt, want dan moet alles over. Heel veel bands hebben zo opgenomen, het is erg 'live'.