PDA

View Full Version : Body schuren of beitelen?



Morio66
30 april 2010, 13:57
Moet een (multiplex!) Sakai body een beetje aanpassen.
komt een Squier hals op..
Nu is de pocket een beetje te smal, past dus niet. Zal een mm of 2 zijn..
Wat is beter? Een beiteltje of een vijl? Niet het beste hout uiteraard, is vrij ruw van structuur..

bass blom
30 april 2010, 13:59
ik, liever lui dan moe, zou een ruimer pakken :D

http://www.verbist-tools.be/images/ruimer.JPG

Nocki
30 april 2010, 14:10
even da hals wat kleiner schuren.

Toen ik dat probleem had wilde ik ook de body aanpassen maar de hals aanpassen is makkelijker en netter!

snaarplukker
30 april 2010, 20:28
ik, liever lui dan moe, zou een ruimer pakken :D

http://www.verbist-tools.be/images/ruimer.JPGMoet je wel een foto plaatsen van ruimers. Met tapgereedschap lukt het niet echt.;)

bass blom
30 april 2010, 20:38
:crazyhappy:

Duhsjaak
1 mei 2010, 08:24
Hi
Als je ooit denkt nog iets anders met een (behoorlijke) hals zou willen doen, zou ik de body aanpassen.
Als je zeker bent dat dit het eindstation is voor deze hals, dan zou ik de hals aanpassen. De buitenkant van een stuk hout aanpassen gaat altijd beter (beter bereikbaar) dan de binnenkant. Maar misschien vertel ik iets dat je allang weet natuurlijk.
En 2 mm? Dan schuren. Schuren is veel maatvaster,
Succes.
Met vreindelijke groet,
Gus a.k.a. Duhsjaak

Midwolda
1 mei 2010, 09:05
Een tijdje geleden precies hetzelfde "probleem" gehad met een SX hals in een Squier body.
Heb toen ook de buitenkant van de hals met de hand op maat geschuurd.
Het is even werk maar je krijgt er (imho) het mooiste en strakste resultaat mee.
Wel eerst netjes aftekenen waar geschuurd mag worden ander blijf je het altijd zien.

Hendriks
1 mei 2010, 09:36
Wat Duhsjaak zegt , pocket rustig schuren , vaak passen , hij mag goed klemmen , word veel netter dan de hals schuren en je kunt de hals ook nog eens op een andere bodie zetten..

Morio66
1 mei 2010, 11:30
Tis gelukt!
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134984&page=6
Wel wat speling, maar in ieder geval zit de hals er nu recht in..
Body geschuurd, viel wel mee, zelfs voor een beginneling (en dat ben ik!)

Duhsjaak
1 mei 2010, 15:04
Hi vriend
Goed dat de klus is gelukt. De schoonheidscommissie heeft het maar te accepteren wat dat als resultaat oplevert. Als jij op een lekker spelend gitaartje een lekker geluid maakt moet dat iedere schoonheidscommissie tevreden stemmen. Alhoewel je dat met commissies maar nooit weet. Heb jij ooit een goed boek gelezen dat werd geschreven door een commissie?
Nou, ik ook niet.
Op dit forum zijn we nog wel eens wat te streng, is mijn persoonlijke opvatting.
Veel plezier ermee. En voor oranje (je denkt over een andere kleur, toch?) ben je te laat.
Met vreindelijke groet,
Gus a.k.a. Duhsjaak

Morio66
1 mei 2010, 15:56
Tis een Sakai hoor ;)
Kleur is wel mooi, maar je ziet dat het geen solid body is..
Destijds (meer dan 25 jaar geleden) geschuurd, gebeitst (!!) en met jachtlak afgewerkt.. haha...

Nu aan het afstellen, zitten nu ook nog "noodschroeven" in de hals, had geen aparte schroeven op voorraad..
Waarom heb je eigenlijk speciale halsschroeven?