PDA

View Full Version : Bugera 333XL (maar dan met 6L6)



patberk5
30 april 2010, 08:48
Hi,

Wie heeft er ervaring om de Bugera 333XL te retuben naar 6L6?
Hoe klinkt dit? Is het geluid van een 5150/6505 dan aardig te benaderen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Patrick

snaarplukker
30 april 2010, 12:36
Ik denk dat er nog te weinig Bugera's hier in omloop zijn en er veel minder er aan gemod hebben. Ik heb een 6262-212 met 6L6 buizen en eigenlijk ook wel benieuwd naar een uitvoering met EL34 buizen. Voorlopig zal je het even hier (http://www.bugera-amps.com/EN/products/6260-212.aspx) mee moeten doen. Klik op de video.;)

Ivis
30 april 2010, 13:09
ik vind ze in die video allebei slecht klinken, veels te korrelig en teveel hoog erin,.. zou ze zelf wel eens willen proberen, ben ook opzoek naar een combo voor erbij en had me'n oog ook op bugera laten vallen, ben benieuwd.

crapton
30 april 2010, 19:39
Ik ben zeer te spreken over dit (http://www.youtube.com/watch?v=giMj1VWHk3A&feature=related) geluid en spel. Zo lust ik wel een Bugera 333XL... wel twee...

Hier (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Bugera-333XL-212-120-Watt-Roehren-Combo/art-GIT0010985-000) staat ie overigens met 6L6, dus zijn er twee uitvoeringen of foutje van Musicstore. De 333 heeft volgens mij wel echt 6L6.

Heb zelf kort een Bugera 6262 212 gehad met 6L6 buizen en dat ding klonk fantastisch, mn voor stevig werk en solo. Mooie strakke toon met veel definitie. De 333XL is wat dat betreft iets minder maar wel veel flexibeler. Overigens heeft de 6262 6 stuks 12AX7 en de 333XL 4 stuks, terwijl 3 kanalen. Betekent dat de preamp duidelijk heel anders van ontwerp is dus waarschijnlijk ook een andere sound als de 6505. Het ligt dus niet alleen aan de eindbuizen.

PS. ik heb op basis van dit videootje zo'n Yamaha RGX-A2 gekocht, dat ding is 10x keer beter dan de prijs doet vermoeden.

patberk5
1 mei 2010, 16:18
Okay, zojuist gearriveerd van de tonfactory: 4x JJ 6L6 en 1x ECC83s (high gain). Deze ga ik tzt inbouwen en laat ik het resultaat wel weten.
Naar het schijnt komt er door deze buizen meer bottom end in en een meer westcoast sound en dat zoek ik juist.
Ik weet het; had nooit m`n 5150 blockhead moeten verkopen; echter nog een paar van deze geprobeerd en nooit meer die toon gehaald van die oude die ik had...
De 333XL is wel heel erg stil voor een high gain amp, daar kan de 5150 niet tegen.

Pat

Misery Signals
1 mei 2010, 20:59
Wat is dan een Eastcoast sound? :)

IK speel ook met de gedachte mijn 5150 Blockletter te verkopen maar de waarde weerhoudt me. Ik heb al een bod van 1150 en dat gaat enkel nog maar stijgen verwacht ik... (tenzij ik een Matamp 1224 tegenkom)...

Dat demofilmpje van die Bugera klinkt erg goed icm die goedkope Yamaha gitaar. Als die bakken kwalitatief wat standhouden kan je je broek niet scheuren. Helaas zijn er nu nog teveel verhalen over het tegenovergestelde...

MS

patberk5
2 mei 2010, 10:45
Eascoast sound zal dan wel zoiets zijn als Marshall met EL34...;)
Alhoewel de 5150 ook behoorlijk modderig kan klinken.

De betrouwaarheid van de Bugera`s is tegenwoordig geen discussie meer.
Het is een nieuw merk (nou ja van Behringer dan) die amps leverd met een klasse sound tegen een belachlijk lage prijs.

De eerste series hadden wat schoonheidsfoutjes in het circuit waardoor er meer uitval was dan verwacht. En daar valt iedereen over natuurlijk; zie je wel goedkoop is duurkoop, allemaal gekopieerde chineze zooi etc.etc.
Echter welke versterker is er nu geen kopie van een andere? Elke dus!
Nagenoeg alle versterkers worden op dezelfde mannier geproduceerd en het meerendeel komt uit de Aziatische hoek. Afsambleren in Amerika en je kan er made in USA op drukken. Zo lust ik er ook nog wel een paar.

Mijn 333XL is al 2 jaar oud, veel op gespeeld, mee opgetreden en geen centje pijn. Zelfs de originele buizen er nog in! Je moet elke buizenbak met handschoentjes hanteren anders gaat elke bak eraan op den duur.

Het ontwerp en opbouw van de Bugera`s staat nagenoeg op hetzelfde peil van bijvoorbeeld Peavey. Zal zeker door puristen worden tegengesproken. Maar goed.
Bij het omschakelen van de kanalen hoor je slechts een zachte klik en geen plof oid. Bij lage volumes: geen ruis! Bij het uitschakelen: geen plof.
Dit was heel anders bij m`n 5150; dat leek wel een stoommachine.

Kijk ook eens op youtube bij mtuck5150; hij heeft de 6262, 333XL en de 1990 van Bugera getest. Dit heeft mij ertoe aangezet om Bugera te kopen.
Zelfs het cabinet (euro 249) klinkt goed voor de prijs.

Pat

Rutger Molenberghs
2 mei 2010, 11:25
Bij het uitschakelen: geen plof.

Dat had mijn Bugera dus wel. Hij is nu terug naar Musicstore en ik hoop dat de nieuwe dit niet heeft...

caliban
2 mei 2010, 13:21
! Je moet elke buizenbak met handschoentjes hanteren anders gaat elke bak eraan op den duur.


Pat

Valt toch goed mee..

snaarplukker
2 mei 2010, 20:15
Dat had mijn Bugera dus wel. Hij is nu terug naar Musicstore en ik hoop dat de nieuwe dit niet heeft...
Niet als je eerst je standby uitschakeld.;)

Rutger Molenberghs
2 mei 2010, 22:41
Ik schakel altijd eerst de stand by uit. Hij had het trouwens alleen als de effects loop in gebruik was (zelfs als stonden de volumes dicht). Ik hoop dat het gewoon een slecht exemplaar was, want het was geen zacht plopje. :(

patberk5
3 mei 2010, 09:20
Alle modellen na #801 zijn van de nieuwe serie.

snaarplukker
3 mei 2010, 11:11
Dat demofilmpje van die Bugera klinkt erg goed icm die goedkope Yamaha gitaar. Als die bakken kwalitatief wat standhouden kan je je broek niet scheuren. Helaas zijn er nu nog teveel verhalen over het tegenovergestelde...Het is eenmaal zo dat als je iets koopt en het kapot gaat, je op internet gaat zoeken wie er nog meer problemen hebt met het zelfde apperaat. Die duizenden tevreden Behringer en Bugera gebruikers zullen niet zo snel op internet komen om daar hun zegje te doen over hun apperatuur. Voor ik een jaar of 2 geleden mijn Behringer V-tone GMX-212 aanschafte las ik ook over inputs die afbreken, knopjes die loskomen ect., maar dat heeft me er niet van weerhouden. Ik ben zeer tevreden met de prijs/kwaliteitverhouding en heb daarom onlangs een Bugera 6262-212 laten komen. Bij mijn Behringer amp zit alles er nog op en aan en werkt nog steeds na 2 jaar dagelijks gebruik. Als je bijvoorbeeld op Google gaat zoeken met "Marshall amp failures" krijg je ook 770.000 hits.;)