PDA

View Full Version : Roland VS-880: Goede keuze?



Psychomantis
29 april 2010, 21:35
Hey beste forumers!
In onze band willen we nu eindelijk eens wat gaan opnemen, maar het geklooi met alles apart opnemen en via een onboard geluidskaart op pc zetten is niet echt professioneel.
Daarom dachten we een recorder aan te schaffen of een audio interface kaart.
Nu kan ik een Roland VS-880 hard drive recorder kopen voor 130 euro (met wat afbieden misschien voor 100)
Het is er niet aan te zien, maar deze recorder stamt uit 1997.
Is dit een goede keuze om gemakkelijk en goed 8-tracks tegelijk op te nemen?
Groeten, Jack and the rippers
Hier wat foto's:
http://vip.karelia.ru/zabor/files/vs880ex_117.jpg
http://images03.olx.com/ui/1/75/81/13177481_2.jpg

Harald
29 april 2010, 21:46
Snik, dat spul is dus niets meer waard.... zeker vergeleken met de originele prijs... maar een heel leuk apparaat. Heb er veel plezier van gehad, en gebruik hem af en toe nog voor opnames voor youtube, zoals bv. stay close to me, of ali's shuffle op mijn youtube kanaal.

voor wat jij wilt heb je er minder aan, hij neemt nl. max 4 sporen tegelijk op. Er zijn tegenwoordig genoeg interfaces (zowel firewire als usb) die 8 sporen tegelijk kunnen opnemen, en evt. zelfs te daisychainen zijn om meer sporen op te nemen met je pc. Zo'n interface is dan (iig de presonus die ik heb) gelijk je geluidskaart. Basic opname software zit er bijgeleverd.

Psychomantis
29 april 2010, 21:58
Snik, dat spul is dus niets meer waard.... zeker vergeleken met de originele prijs... maar een heel leuk apparaat. Heb er veel plezier van gehad, en gebruik hem af en toe nog voor opnames voor youtube, zoals bv. stay close to me, of ali's shuffle op mijn youtube kanaal.

voor wat jij wilt heb je er minder aan, hij neemt nl. max 4 sporen tegelijk op. Er zijn tegenwoordig genoeg interfaces (zowel firewire als usb) die 8 sporen tegelijk kunnen opnemen, en evt. zelfs te daisychainen zijn om meer sporen op te nemen met je pc. Zo'n interface is dan (iig de presonus die ik heb) gelijk je geluidskaart. Basic opname software zit er bijgeleverd.
Bedankt voor de reactie!

Ik was ook even op zoek naar audio interfaces maar die komen te duur uit, zeker de 8-track exemplaren.

Ik vond ook een Roland VS-880 EX (expanded) voor 200 euro, met wat afbieden mss wat minder.
Dat is de opvolger van de Vs-880 en naar ik vernomen heb kan deze wel 8 tracks tegelijk opnemen, heeft ook een grotere hdd, en betere geluidskwaliteit. Is dit iets beters? Belangrijk is dat we hem later met niet te veel verlies of aan dezelfde prijs kunnen doorverkopen.

bert k
29 april 2010, 22:26
Ik heb een 840 gehad, en ik vond het een onoverzichtelijk pestding. Onduidelijke menustructuur, samplerate is veel te laag naar de huidige standaard, hij heeft helemaal geen voordelen ten opzichte van een PC. Ik zou ff doorsparen voor een simpel 8 sporenkaartje.

Harald
30 april 2010, 10:19
Die Roland was de eerste standalone harddiskrecorder, en dat was toen echt een waanzinnig gaaf apparaat. Maar hij is al oud, wat je in samplerate etc. merkt. In de digitale wereld gewoon antiek. Max samplerate is 48 khz (en ik gok 16 bits) Toch kun je er best goede opnames mee maken, en er zit ook een aardige verzameling effecten in. Maar goed, nu zou ik idd. gewoon via pc werken. 24 bits met 96 khz is dan mogelijk, of je die 96 khz echt nodig hebt is een andere vraag.

De menuutjes zijn natuurlijk niet superhandig, maar ik heb er altijd vrij probleemloos mee gewerkt. Je hebt overigens wel af en toe een handleiding nodig bij dat ding. (Maar die heb ik met pc recording software net zo goed nodig) Ander nadeel is dat je geen xlr ingangen hebt, en geen fantoomvoediing. Op mijn presonus firewire project heb ik gewoon 8* XLR met fantoomvoeding. De Roland gaat af en toe live nog mee, en voor een youtube videootje is het ook handig. Verplaatst net wat makkelijker dan mijn pc.

De kreet expanded slaat op een software uitbreiding waardoor er meer effecten beschikbaar zijn. Blijft gewoon max 4 sporen tegelijk opnemen. Je zou er evt. twee kunnen kopen en aan elkaar hangen, dan kun je wel 8 sporen opnemen. Seriously, het is nu al antiek spul. Als je zou kiezen tussen een 4 track cassette multitrackertje (hoewel die erg goed kunnen klinken) of een VS880 zou ik de VS880 kiezen, alleen al omdat je met alle virtual tracks geen onherstelbare tussenmixen hoeft te maken.

Maar voor jouw situatie moet je gewoon via pc en een up to date interface werken, of een recent model standalone recorder. Maar dat laatste is iig nog duurder als je al een redelijke pc (of voor mobiel, liefst laptop) hebt.

Psychomantis
30 april 2010, 17:32
Oke, het lijkt erop dat we deze inderdaad niet gaan aanschaffen.
Maar welke USB interface is goed én goedkoop?
Eerst dacht ik aan een ESI maya44. Kun je er hiervan 2 tegelijk gebruiken in Cubase? Dan kom ik aan acht sporen.
Verder zit ik nog in een felle discussie met onze gitarist, die absoluut het grootste deel van het geld wil steken in micro's, alles afregelen op zijn mengpaneel (Tascam M308) en dan met een 1-kanaals interfaceje (M-audio - 30 euri's) op zn computer wil zetten. Ik wil echter wat minder geld in micro's steken en een 8 of op zn minst 4-sporen interface gebruiken, zodat ik het geluid op de computer per spoor kan editen. Dit geluid komt dan uit de Direct Outs van diezelfde tascam. Ook de reden dat we geen mic preamps enzoverder in de interface nodig hebben.
Wat denken jullie hiervan?

Solidkick
30 april 2010, 18:08
Mbt. investeren in mics:
Goed geluid begint bij de bron: goede mics zijn daarom onontbeerlijk voor mooie opnames. Gelukkig kun je tegenwoordig voor prettige prijzen leuke mics kopen.
Mijn advies: bezuinig niet op mics.
Een kut geluid zul je nooit tot iets fraais editen.

Mbt verschil in werkwijze:
Jullie beschikken inmiddels over een toffe mixer waarmee je prima een live mix kunt maken. In combinatie met een leuk setje mics kom je dan een heel eind.
Het stereo signaal kun je eventueel later op je computer nog eens masteren om het geheel een finishing touch te geven en kwa volume te boosten.
Dan heb je dus voldoende aan een interface met 2x in waarbij je de comp als recorder gebruikt.

Ik snap de wens om alles per spoor op je computer te willen bewerken maar zoals gezegd wordt het einproduct daar niet beter van als je sporen slecht klinken.
Bovendien heeft een goede rock en roll mix weinig nodig als de band retestrak speelt en er enige aandacht is besteed aan de plaatsing van de mics.

Maak het allemaal vooral niet moeilijker dan het is.
Succes!

Psychomantis
30 april 2010, 18:26
Oke, bedankt voor de reactie.
Maar wat is een goede set drum mics voor niet al te veel geld? Om het geheel goed te laten klinken, en er niet te veel geld aan te geven, wat stellen jullie voor? Budget +-250-300 euro. En hoe zouden we de opstelling dan kiezen? Onze gitarist stelde voor: 1 bass, 1 snare, 1 floortom en 2 overhead condensors.

PS: we hebben een maand geleden al een keer iets opgenomen met een sm57, alles apart ingespeeld. Dit is opgenomen via de line in van de onboard geluidskaart op de pc en een JB systems mengpaneeltje.
Hier te luisteren, whole lotta rosie aanklikken. De zang en het samenspel is niet goed maar dat is niet echt ter zake.
http://www.vi.be/jatr

Ik vind het zelf vrij aardig, maar onze gitarist vindt zijn sound absoluut niets, hij vindt het veel te "elektronisisch", etc. Hij wilt de AC/DC sound helemaal benaderen.
Is dit gewoon op te lossen met dat Tascam mengpaneel, een interfaceje en een andere microfoon?
Of hebben we daarvoor iets als een buizenpreamp nodig?

dennis_rhcp
30 april 2010, 23:41
waarom nemen jullie niet op in een goedkope studio?
er zijn er zat. zo heb je snel voor 100-200 euro, een goede EP (daarvoor kan je het zelf niet doen)

kijk anders even op homerecording.be daar is een apart subforum voor gezocht, zit vast wel iets voor jullie in de buurt bij

harrie-beton
1 mei 2010, 08:45
Ik ga nog een stap verder. Ik zou de mengtafel er tussenuit halen en alles direct in een tascam 16 sporen geluidskaart steken. Voordeel van dit ding is dat hij 8 XLR poorten heeft en dat scheelt weer in kabels en de keten is dan korter. specs = http://www.tascam.com/products/us-1641;9,15,1056,16.html

Drums opnemen kan vrij goed met 2 of 3 microfoons in een oefenruimte.
2 mics: 1 in de kick of er voor en 1 achter de drummer gericht op de snare.
3 mics: 1 in de kick of er voor en 2 achter de drummer 1 links en 1 rechts.
De grootmembramen zoals de Studio Projects b1 kunnen hier goed voor.

Harald
1 mei 2010, 10:25
Als jullie gitarist zijn sound in de ruimte zelf goed heeft moet je dat gewoon kunnen doen met een goede mic. Met 8 sporen zou ik de drums niet met al te veel microfoons doen. Kick en 2 overhead zou op zich een fatsoenlijke sound moeten opleveren bij een goede drummer en uiteraard goed drumstel. Heb je een compleet setje drummics zou je ook nog een submix op een mengtafeltje kunnen maken en die naar je interface kunnen sturen. Je zou evt, de kick apart kunnen sturen, en dan een stereomix van de rest. De kick los kan handig zijn, om die later goed in balans met de bas en de rest van de band te krijgen.

Rechtstreeks naar stereo opnemen is idd. een optie, maar dan heb je echt iemand nodig die het spul live meemixt terwijl jullie het inspelen.

Microfoons kun je natuurlijk allemaal zelf kopen, maar misschien heb je kennissen die wat hebben wat je kunt lenen, of kun je ze huren. |Er zijn tegenwoordig ook heel behoorlijke budgetmicrofoons. Over microfoonkeuze en tips is in dit subforum heel veel te vinden.

En als het eenmalig is is een goedkoop demostudiootje misschien wel net zo handig. Als het goed is weten die mensen ook wat ze doen. Naast apparatuur is ervaring nl. zeker zo belangrijk. Wil je regelmatig wat opnemen dan loont het om in spullen te investeren. Maar (te) goedkoop is uiteindelijk het duurst. Kijk dan gelijk naar wat je echt wilt hebben. Anders zit je straks met een kast vol spullen die je niet meer gebruikt, en die ook nauwelijks te verkopen zijn voor een fatsoenlijke prijs.

PeeVee
2 mei 2010, 15:02
Als ik jou was, zou ik uitkijken naar een Yamaha AW16g of AW1600 (feitenlijk hetzelfde maar op een paar puntjes gepimpt). Hiermee kun je 8 sporen tegelijk opnemen en in totaal 16 sporen opnemen waarvan 4 stereo dus eigenlijk 12 sporen: 8x mono en 4x stereo. Die stereo sporen kun je uiteraard ook mono gebruiken maar leveren je dus maar 4 sporen op. Ik nam drums altijd als eerste op op 5 sporen; kick, snare, mono tom-mix (via mengpaneel), overhead links en overhead rechts tegelijk met bas en 2 gitaren. Daarna heb je nog genoeg sporen over voor zang en evt. solo's. Voor het afmixen heb je, itt b.v. Akai DPS12 en DPS16, een aparte stereo track tot je beschikking. De AW16g / AW1600 heeft prima effecten aan boord, een uitstekende volledig parametrische 4 bands EQ en zelfs per kanaal instelbare dynamiek effecten (compressie b.v. voor kick, snare, zang etc.). Werkelijk een UITSTEKEND apparaat. Ik werk nu met een AW2400 omdat ik net een paar sporen tekort kwam, maar ik mis de eenvoud van de AW16g / AW1600 soms wel. De meest recente demo op www.bugabootang.nl is opgenomen met een AW16g.