PDA

View Full Version : vervangen pots



niekb
29 april 2010, 16:34
Hallo allemaal,

Op het moment heb ik de Zebrano weer hier. De eigenaar vind de gitaar toch wat donker klinken. Hij is een tele gewend.

Op het moment heb ik de weerstanden verwijderd en zijn de tonepots niet aangesloten. Ik las dat 1meg pots meer hoog geven aan humbuckers. Er zitten nu 500k pots in.

Zonder de pots klinkt het geheel al wat helderder maar is er geen tonecontrol. Nu zit ik te denken of 1meg pots wellicht wat is.

Er zitten nu Duesenberg elementen in (HB en P90)

Enig advies in deze?
Thnx

Plant
29 april 2010, 21:30
Uit elementen zullen meer hoge tonen overblijven als je ze hoogohmiger belast. Dus als je een 1Meg potmeter (op stand 10) in je passieve elektronica hebt zal dat helderder klinken dan een 500k potmeter (op stand 10). En als je geen tone potmeter hebt zal dat ook schelen, dat houdt nog altijd meer hoog over dan een tonepotmeter op 10. Dat zal in de praktijk relatief zijn, want ook je versterker ingangsimpedantie staat parallel aan de potmeter en je element en die is doorgaans ook geen Meg Ohm.

Maar... Zodra je gaat terugregelen gaat die hogere potmeter weerstand je parten spelen. Er komt dan namelijk een deel van die potmeter weerstand als serieweerstand naar buiten, wat met je kabelcapaciteit een hoog-af filter vormt. Met een hogere serieweerstand heb je des te meer hoogverlies.

Dus met 1 Meg potmeter alleen hoogwinst op stand 10, daaronder alleen meer verlies.

no 1 hops
29 april 2010, 23:04
laten we even eerlijk zijn, tele pups en die erin zitten is appels met peren vergelijken.
je zou de HB (zover ik begrijp humbucker) kunnen veranderen met een serie / parallel schakeling mits die meerdere aansluitdraden heeft.
niet dat je dan in het tele ballpark komt.

kijk of je ook via een betere kwaliteit gitaarkabel wat hoog terug kunt krijgen en verder is het geluid een optelsom van het geheel dus tweaken die versterker en alles wat er verder nog aanhangt

niekb
30 april 2010, 13:12
Het is zeker appels met peren vergelijken. Het houtwerk is ook aan de warme kant. De pups zijn nog van mij. Deze hebben we als eerste er in gezet om een begin te hebben qua pups.

Wat ook nog een mogelijkheid is om de pots zo te maken dat ze een bypass hebben. Fender heeft die maar een normale pot is ook aan te passen zodat deze hetzelfde werkt. Op deze manier kan de gitaar warmer klinken maar ook helderder.

Wellicht is het ook nog een optie om voor single coils te gaan. Dan nog zal het geluid warmer zijn maar wel helderder. evt met een 500 k bypass pot.
500 K ipv 250 zodat er minder hoog weggedraaid wordt.

@Plant: Bedankt voor de uitleg. Het zou dus een oplossing kunnen zijn mits de tone vol open staat. Ik zal nog eens in overleg gaan. Het liefst zou ik de gitaar nog eens onder handen nemen om wat dingen te veranderen.

aaronstonebeat
30 april 2010, 17:41
Uit elementen zullen meer hoge tonen overblijven als je ze hoogohmiger belast. Dus als je een 1Meg potmeter (op stand 10) in je passieve elektronica hebt zal dat helderder klinken dan een 500k potmeter (op stand 10). En als je geen tone potmeter hebt zal dat ook schelen, dat houdt nog altijd meer hoog over dan een tonepotmeter op 10. Dat zal in de praktijk relatief zijn, want ook je versterker ingangsimpedantie staat parallel aan de potmeter en je element en die is doorgaans ook geen Meg Ohm.

Maar... Zodra je gaat terugregelen gaat die hogere potmeter weerstand je parten spelen. Er komt dan namelijk een deel van die potmeter weerstand als serieweerstand naar buiten, wat met je kabelcapaciteit een hoog-af filter vormt. Met een hogere serieweerstand heb je des te meer hoogverlies.

Dus met 1 Meg potmeter alleen hoogwinst op stand 10, daaronder alleen meer verlies.

Het deel van de weerstand dat bij terugdraaien in serie komt, kun je omzeilen; direct of eventueel met een treble bleed. Gewoon het middelste en linker (zoals je er normaal gesproken tegenaan kijkt) contactje van de volumepot met elkaar verbinden; verder precies zoals het anders ook zit. Heb ik wel eens geprobeerd en het werkt.

Zatar
1 mei 2010, 03:12
Even een 1M potmeter gaan halen in een elektroshop? Die zijn best goedkoop, gewoon vragen achter logaritmisch en lineaire. Dan test je het en dán ga je pas op zoek naar waardige 1meg gitaar pots ;)

aaronstonebeat
1 mei 2010, 03:22
Even een 1M potmeter gaan halen in een elektroshop? Die zijn best goedkoop, gewoon vragen achter logaritmisch en lineaire. Dan test je het en dán ga je pas op zoek naar waardige 1meg gitaar pots ;)

Mijn ervaring is dat onderdelen bij de plaatselijke elektronicaBOER schandalig duur zijn; het is dat ik de verzendkosten er niet uithaal als ik eens snel één of twee onderdelen wil hebben, maar ik voel me toch steeds opgelicht :mad:
In een grotere stad zal het vast anders zijn.

Plant
1 mei 2010, 12:51
Het deel van de weerstand dat bij terugdraaien in serie komt, kun je omzeilen; direct of eventueel met een treble bleed. Gewoon het middelste en linker (zoals je er normaal gesproken tegenaan kijkt) contactje van de volumepot met elkaar verbinden; verder precies zoals het anders ook zit. Heb ik wel eens geprobeerd en het werkt.

Dat van die treble bleed met een c'tje bij een volumepot snap ik, maar doorverbinden lijkt me geen goed idee. Ja, je sluit de serieweerstand naar buiten kort, maar daarvoor in de plaats wordt de andere helft van de potmeter (dus het deel tussen loper en aarde) laagohmiger en dat zit dan elektrisch gezien direkt aan je elementen. En dat levert dan op die manier alsnog hoogverlies op. Mogelijk is dat dan in de praktijk minder dan als je het niet doet en de serieweerstand met je kabel een filter vormt, maar hoogverlies heb je hoe dan ook.