PDA

View Full Version : Furch of Blueridge



remon23
29 april 2010, 15:20
Hallo mensen,

Ik heb laatst een Furch d21-cr aangeschaft. Dit is een dreadnought met een massief ceder houten bovenblad en gelamineerde rosewood zij en achterkant. Ik heb bij de Furch ook een element gekocht van Shadow. De Double play.:)

Mijn wens is om over een tijdje aan te kloppen bij een bandje, en zodoende steeds meer plezier te krijgen in het gitaar spelen. ( wat ik al veel meer heb gekregen met de Furch )!

Maar nu!...

Heb ik een aanbod gehad van een Blueridge br-343. Deze gitaar heeft een massief sparren houten bovenblad en massieve mahonie zij en achterkant. Het is een 000 model dus zal het iets minder volume produceren als de Furch. De 343 is een heel apart/bijzonder gospel model wat mij enorm enthousiast maakte toen ik hem voor het eerst zag.

En nu, voordat ik besluit het element in te bouwen zit ik nog te twijfelen om toch nog de Furch te verkopen en voor de Blueridge te gaan. Want de blueridge is ook een unieke gitaar die ik niet snel weer tegen zal komen.

So guys, ik hoop dat jullie mij een goed duidelijk advies kunnen geven over de kwaliteiten van beide gitaren. Thanks!!

Eko
29 april 2010, 15:34
Het zijn niet echt te vergelijken types. Die Blueridge heeft waarschijnlijk met z`n sparren bovenblad en mahonie zij-en achterkanten misschien nog wel meer volume dan je denkt. Ceder is wat meer mellow en sparren is wat meer sprekend qua geluid. Ook laminaten zijn niet echt resonant.
De meste massieve Blueridgen die ik bespeeld heb waren behoorlijk levendig en sprankelend. Een 000 zou mooi zijn voor fingerpicking.

rijsberman
29 april 2010, 16:01
Die Blueridge lijkt me een 'gewone' Blueridge OOO, met een speciaal gospel-uiterlijk, als ik de beschrijving zo lees. De burst en de speciale inlay (kruis en kelk op de kop, drieëenheid-cirkels op de toets) zijn anders dan standaard. Als je dat zoekt, zal je niet snel een ander vinden.

Als ik deze indruk (http://www.sagamusic.com/pdf/BR-343_Christian_Musician_Jan_04.pdf) snel doorlees krijg ik de indruk dat hij niet kleiner of dunner klinkt dan je dreadnought. Niet zo gek, want hij is helemaal massief en niet kleiner dan je (deels gelamineerde) dreadnought, volgens de specs:
- Select solid Sitka spruce top
- Prewar-style hand-carved forward X-pattern parabolic braces
- Choice solid mahogany back and sides
- Traditional dreadnought body size

LaurentB
29 april 2010, 16:15
Die zul je echt even zelf naast elkaar moeten testen. Het zijn beide merken die goede gitaren maken, in elk geval.

remon23
29 april 2010, 20:45
Erg bedankt voor jullie reacties alvast!

Dus de klank van de Blueridge zal waarschijnlijk nog wel mooier zijn dan de Furch door de resonatie van de zij en achterkant.

Op basis hiervan zou een gitaar voor in de toekomst waar ik een ( vrij duur ) element in laat bouwen en nog lang van kan gaan genieten qua klank misschien wel de Blueridge zijn. Alleen kijk ik ook naar de waardevastheid, bespeelbaarheid en kwaliteit van de gitaren. En hierbij denk ik dat de Furch misschien wel een stapje voor heeft. De bespeelbaarheid zou ik moeten ondervinden.

Dit maakt het er niet makkelijker op..Plus het punt dat de Blueridge een uitgesproken vertoning heeft, en dat dat misschien na langere tijd toch minder prettig word. Maar dat is persoonlijk.

Of zeggen jullie: Laat het element lekker in de kast liggen tot je een gitaar koopt die nog een paar klasses beter is dan deze gitaren?:soinnocent:

LaurentB
29 april 2010, 20:58
Nou, die zij- en achterkant hebben niet per se zoveel invloed op het geluid, het bovenblad blijft de voornaamste factor. Het is wel een mooi verhaal bij (door)verkoop.

Bespeelbaarheid is vooral een kwestie van afstelling, en die kan aangepast worden.

Normaal gesproken voegt een aparte versiering wel toe aan de waarde van een gitaar, maar in dit geval is die natuurlijk wel erg specifiek, en zal niet door idere potentiële koper gewaardeerd worden.

Ik zou deze stap alleen nemen na die Blueridge zelf getest te hebben en dan ook tot de conclusie gekomen te zijn dat die echt beter zou zijn dan de Furch.

Voor versterkt spelen is de akoestische kwaliteit van een gitaar niet zo vreselijk belangrijk. Dat element zou ik inbouwen in een instrument dat je voor je optredens wilt gebruiken.


Erg bedankt voor jullie reacties alvast!

Dus de klank van de Blueridge zal waarschijnlijk nog wel mooier zijn dan de Furch door de resonatie van de zij en achterkant.

Op basis hiervan zou een gitaar voor in de toekomst waar ik een ( vrij duur ) element in laat bouwen en nog lang van kan gaan genieten qua klank misschien wel de Blueridge zijn. Alleen kijk ik ook naar de waardevastheid, bespeelbaarheid en kwaliteit van de gitaren. En hierbij denk ik dat de Furch misschien wel een stapje voor heeft. De bespeelbaarheid zou ik moeten ondervinden.

Dit maakt het er niet makkelijker op..Plus het punt dat de Blueridge een uitgesproken vertoning heeft, en dat dat misschien na langere tijd toch minder prettig word. Maar dat is persoonlijk.

Of zeggen jullie: Laat het element lekker in de kast liggen tot je een gitaar koopt die nog een paar klasses beter is dan deze gitaren?:soinnocent:

remon23
29 april 2010, 21:10
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met de Furch wel een beetje vastloop wat betreft de bespeelbaarheid. Er zaten eerst 0.12 snaren van elixer op. Dit klonk echt geweldig alleen was de actie een stuk te hoog. Na een aantal keer aan de truss rod te hebben gedraaid kwamen we er achter dat die op zijn max zat. Dus zijn er nu 0.10 snaren van d'dario op gezet om de hals wat meer tegemoet te komen.:)

Dit klinkt een stuk minder warm maar speelt natuurlijk wel veel lichter wat ik erg kan waarderen. Is het een idee om toch voor 0.12 snaren te gaan ( met coating voor het soepele spelen ) en de kam wat af te gaan vijlen? Is het risico erg groot dat mijn intonatie minder word?

--=HANS=--
29 april 2010, 21:16
Die Blueridge lijkt me een 'gewone' Blueridge OOO, met een speciaal gospel-uiterlijk, als ik de beschrijving zo lees. De burst en de speciale inlay (kruis en kelk op de kop, drieëenheid-cirkels op de toets) zijn anders dan standaard. Als je dat zoekt, zal je niet snel een ander vinden.

Als ik deze indruk (http://www.sagamusic.com/pdf/BR-343_Christian_Musician_Jan_04.pdf) snel doorlees krijg ik de indruk dat hij niet kleiner of dunner klinkt dan je dreadnought. Niet zo gek, want hij is helemaal massief en niet kleiner dan je (deels gelamineerde) dreadnought, volgens de specs:
- Select solid Sitka spruce top
- Prewar-style hand-carved forward X-pattern parabolic braces
- Choice solid mahogany back and sides
- Traditional dreadnought body size

Het laatste in de omschrijving is waarschijnlijk een fout van een niet oplettende redacteur want het gaat hier duidelijk om een 000 model en niet om een dreadnought.

Ik heb zelf ook een Furch dreadnought gehad en was daar erg mee in m`n sas en het toeval wil dat ik nu o.a. een 000 model van Martin heb. Het zijn twee totaal niet te vergelijken instrumenten en mijn voorkeur ligt nu duidelijk bij de kleinere Martin. Het volume is idd wat minder vanwege de kleinere kast maar qua klank vind ik het mooier. Dit is natuurlijk echt een kwestie van smaak en wat je er op wil spelen. Ik kan me voorstellen dat je als je in een bandje gaat spelen je in eerste instantie meer plezier zal hebben van een dreadnought dan van een 000 model, zeker als je veel slag speelt.
Ik sluit me aan bij Laurent, gewoon naast elkaar testen en dan je keuze maken. Ik zou me in ieder geval niet te veel laten leiden door de versierselen. Mijn best klinkende gitaar is een Lowden F25c met het aller saaiste rosewood dat je ooit hebt gezien in combinatie met een ceder top die bijna de zelfde kleur heeft en toch zal deze gitaar er nooit uit gaan. (Ik kreeg hem cadeau van mijn lief, dat helpt natuurlijk ook ;))

LaurentB
29 april 2010, 21:19
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met de Furch wel een beetje vastloop wat betreft de bespeelbaarheid. Er zaten eerst 0.12 snaren van elixer op. Dit klonk echt geweldig alleen was de actie een stuk te hoog. Na een aantal keer aan de truss rod te hebben gedraaid kwamen we er achter dat die op zijn max zat. Dus zijn er nu 0.10 snaren van d'dario op gezet om de hals wat meer tegemoet te komen.:)

Dit klinkt een stuk minder warm maar speelt natuurlijk wel veel lichter wat ik erg kan waarderen. Is het een idee om toch voor 0.12 snaren te gaan ( met coating voor het soepele spelen ) en de kam wat af te gaan vijlen? Is het risico erg groot dat mijn intonatie minder word?

Ja, dat is precies wat je moet doen. De intonatie zal eerder beter dan minder worden, bij een lage actie.
Die coating zorgt overigens vooral voor een langere levensduur van de snaren, ze blijven langer helder klinken.

Het is verbazingwekkend wat een beetje bijschuren voor een effect heeft op bespeelbaarheid.

De hoogte van de lage E-snaar tot de (bovenkant van de) twaalfde fret zou ongeveer tussen de 2,5 en 3 mm moeten zijn. De hoeveelheid die je van het zadel afhaalt heeft de helft van het effect bij de twaalfde fret.

Ik schuur altijd de onderkant van het zadel bij (over een stuk grof schuurpapier op een vlakke ondergrond).
Doe het stap voor stap, maar als je te ver gaat is dat ook geen ramp. Een nieuw zadel kost een paar euro.

--=HANS=--
29 april 2010, 21:21
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met de Furch wel een beetje vastloop wat betreft de bespeelbaarheid. Er zaten eerst 0.12 snaren van elixer op. Dit klonk echt geweldig alleen was de actie een stuk te hoog. Na een aantal keer aan de truss rod te hebben gedraaid kwamen we er achter dat die op zijn max zat. Dus zijn er nu 0.10 snaren van d'dario op gezet om de hals wat meer tegemoet te komen.:)

Dit klinkt een stuk minder warm maar speelt natuurlijk wel veel lichter wat ik erg kan waarderen. Is het een idee om toch voor 0.12 snaren te gaan ( met coating voor het soepele spelen ) en de kam wat af te gaan vijlen? Is het risico erg groot dat mijn intonatie minder word?

0.10 is naar mijn smaak echt veel te dun voor op een akoestische, misschien een setje 0.11 proberen maar qua sound zou ik de boel eens goed laten afstellen op 0.12 door iemand die verstand van zaken heeft. Voor de intonatie hoef je helemaal niet te vrezen, die zit niet in de hoogte van je brugzadel maar in de (lengte)positie. Je trussrod is eigenlijk ook niet de eerste stap om je aktie te veranderen.

Roeland87
29 april 2010, 21:23
Als je trouwens nog goede richtlijnen zoekt over hoe je dat afstellen het beste aan kan pakken heb ik de website van don hofstee (http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen) al een paar keer voorbij zien komen op dit forum, goed en heldere uitleg!

Plant
29 april 2010, 21:41
... alleen was de actie een stuk te hoog. Na een aantal keer aan de truss rod te hebben gedraaid kwamen we er achter dat die op zijn max zat.

:???:

Dus de hals blijft te hol? Of zit er een rare kromming in die niks met de trussrod afstelling te maken heeft. Je bent (of jullie zijn, want je schrijft 'we') in ieder geval niet met de actie bezig.

remon23
29 april 2010, 21:43
Oke, fijn om te weten dat mijn intonatie niet minder wordt. Waarschijnlijk neem ik je advies aan om de gitaar mooi af te laat stellen op 0.12 snaren. Zijn dan de elixer snaren echt de beste of kan een goedkoper setje dan ook al een stuk beter klinken?

Het is dus ook erg belangrijk of ik met de gitaar ga optreden of in kleine gezelschappen/thuis ga gebruiken. Is het overigens wel te doen om met de 000 op te treden? ( Na het plaaten van goed element ) Dit vind ik wel een belangrijk punt.

remon23
29 april 2010, 21:46
Voor 0.12 snaren is de actie via de truss rod niet genoeg af te stellen. Met we bedoel ik de muziekzaak die het afstellen heeft gedaan. Het is overigens een nieuwe gitaar die wel een tijdje in de winkel heeft gehangen.

LaurentB
29 april 2010, 21:52
Voor 0.12 snaren is de actie via de truss rod niet genoeg af te stellen. Met we bedoel ik de muziekzaak die het afstellen heeft gedaan. Het is overigens een nieuwe gitaar die wel een tijdje in de winkel heeft gehangen.

Dat lijkt me sterk, Een fatsoenlijke gitaar als een Furch moet bespeelbaar af te stellen zijn voor 012 snaren.
Dit moet inderdaad niet met behulp van de truss rod (alhoewel dat ook wel enig effect heeft), maar met behulp van het zadel. Daar heeft een winkel echter meestal geen zin in, dat is teveel werk.

Meet eens de afstand op tussen de lage e-snaar en je 12e fret.

Wat de hals betreft: als je de lage e-snaar op de 1e en 14e fret indrukt, moet er tussen de snaar en 7e fret een minime speling zijn, maar niet meer dan dat. Hij mag hem nét niet raken.

Voor optreden met een element kan het prima met welke gitaar dan ook. Een compactere kast zoals die Blueridge heeft waarschijnlijk als voordeel dat-ie minder snel gaat rondzingen.

Elixir snaren gaan ongeveer twee keer zo lang mee, maar zijn ook twee keer zo duur. Nieuw klinken ze even goed als andere snaren, je hoeft alleen minder vaak te vervangen (althans: bij fingerpicking; bij veel slag spelen slijt de coating snel, vind ik).

remon23
29 april 2010, 22:01
Dat lijkt me sterk, Een fatsoenlijke gitaar als een Furch moet bespeelbaar af te stellen zijn voor 012 snaren.
Dit moet inderdaad niet met behulp van de truss rod (alhoewel dat ook wel enig effect heeft), maar met behulp van het zadel. Daar heeft een winkel echter meestal geen zin in, dat is teveel werk.

Meet eens de afstand op tussen de lage e-snaar en je 12e fret.

Wat de hals betreft: als je de lage e-snaar op de 1e en 14e fret indrukt, moet er tussen de snaar en 7e fret een minime speling zijn, maar niet meer dan dat. Hij mag hem nét niet raken.

Voor optreden met een element kan het prima met welke gitaar dan ook. Een compactere kast zoals die Blueridge heeft waarschijnlijk als voordeel dat-ie minder snel gaat rondzingen.

Bij de laatste afstelling hebben we de afstand gemeten tussen de lage e-snaar en de 12e fret en kwamen we uit op 2.2. De aktie vind ik nu ook heel redelijk vergeleken met toen ik de gitaar kocht, alleen vrees ik om er weer 012 snaren op te doen omdat dan de aktie weer omhoog gaat. Waarschijnlijk ga ik dan de brugzadel bij een kennis laten vijlen..

Dus een pluspuntje voor de blueridge wat betreft het rondzingen:).

remon23
29 april 2010, 22:18
Ik denk dat nu alles wel besproken is, misschien dit nog: Mocht ik beslissen om de Furch te gaan verkopen, zou ik er dan eerst al die moeite in stoppen om hem goed af te stellen? Ik denk wel dat een redelijke goede gitaar als deze het wel waard om er wat geld en energie in te steken.

LaurentB
29 april 2010, 22:32
Ik denk dat nu alles wel besproken is, misschien dit nog: Mocht ik beslissen om de Furch te gaan verkopen, zou ik er dan eerst al die moeite in stoppen om hem goed af te stellen? Ik denk wel dat een redelijke goede gitaar als deze het wel waard om er wat geld en energie in te steken.

Voor een paar tientjes moet-ie goed afgesteld kunnen worden door een deskundige.

remon23
29 april 2010, 22:46
En zal wat betreft de bespeelbaarheid 011 of 012 veel verschillen? Want ik hou van pingerpicking en dus "slide" ik nog wel eens. Dus wat soepeler spelen vind ik erg fijn..De 012 zal erg mooi klinken maar is daar met een goede afstelling ook fijn mee te spelen?

LaurentB
29 april 2010, 22:49
En zal wat betreft de bespeelbaarheid 011 of 012 veel verschillen? Want ik hou van pingerpicking en dus "slide" ik nog wel eens. Dus wat soepeler spelen vind ik erg fijn..De 012 zal erg mooi klinken maar is daar met een goede afstelling ook fijn mee te spelen?

Een goede gitaar is met 012 zodanig af te stellen dat deze behoorlijk bespeelbaar is. 011 is altijd lichter, natuurlijk, maar 012 moet altijd te doen zijn.
013 is wat anders, dat gaat wel wat zwaar aanvoelen.

freddy
30 april 2010, 10:57
Bij de laatste afstelling hebben we de afstand gemeten tussen de lage e-snaar en de 12e fret en kwamen we uit op 2.2. De aktie vind ik nu ook heel redelijk vergeleken met toen ik de gitaar kocht, alleen vrees ik om er weer 012 snaren op te doen omdat dan de aktie weer omhoog gaat. Waarschijnlijk ga ik dan de brugzadel bij een kennis laten vijlen..

Dus een pluspuntje voor de blueridge wat betreft het rondzingen:).

De actie op de dikke e is met 2,2 mm op de 12de fret meer dan laag genoeg.
Ik heb een Furch S24SR dus een super jumbo met sitka bovenblad en massief indian rosewood zij en achterkant,die klinkt echt niet luider dan mijn Taylor 410 met sitka bovenblad en ovangkol zij en achterkant dus de manier waarop een gitaar word gebouwd heeft ook invloed op volume en klank.012 op je Furch moet kunnen alleen zal je gitaar afgesteld moeten worden op deze snaardikte, je trussrod moet 012 gemakkelijk aankunnen dus als je de hals niet recht genoeg krijgt met 012 heb je een trussrod probleem iets wat ik al meer gehoord heb bij Furch gitaren.Blueridge zijn erg goede gitaren ik heb er verschillende in handen gehad ze zijn kwalitatief zeker vergelijkbaar met Furch en ik sluit mij aan bij eerdere berichten dat het volume van de Blueridge zeker niet minder zal zijn dan jouw Furch.Snaarkeuze is persoonlijk zelf speel ik tegenwoordig met d'addario 012 phospor bronze vind ik mooier vooral op mijn Taylor,veel sucses met de afstelling of misschien ga je toch voor de Blueridge?

Harald
30 april 2010, 11:31
KEn de prijs van de Furch niet, maar goed afstellen loont sowieso. Als je gitaar goed klinkt, maar slecht speelt zul je hem ook een stuk lastiger kunnen verkopen (of er iig op moeten rekenen dat niet alleen op de gitaar, maar ook op de prijs gepingeld wordt)

Plant
30 april 2010, 17:17
Ik vind 2.2mm voor de dikke E-snaar (6) ook wel aan de lage kant. En staat de dunne E-snaar (1) dan nog een stukje lager? Je houdt geen geluid over man.

Ik hanteer voor mezelf 3.2mm (6) / 2.4mm (1) en heb ook .012. En veel mensen vinden mijn gitaren ondanks de dikkere snaren dan die ze zelf gebruiken licht spelen. Kwestie van goed halskromming afstellen, topkam vijlen en brugzadel vijlen. In die volgorde.

Niet zomaar wat doen en dan alleen naar de snaar-fretafstand op de 12de positie kijken, want bij alles wat je doet verandert die afstand. Als je de halspen afstelt verandert die afstand, als je de topkam invijlt ook en als je het zadel afvijlt ook. Dus dan weet je nog niks.

remon23
1 mei 2010, 12:58
Ik vind 2.2mm voor de dikke E-snaar (6) ook wel aan de lage kant. En staat de dunne E-snaar (1) dan nog een stukje lager? Je houdt geen geluid over man.

Ik hanteer voor mezelf 3.2mm (6) / 2.4mm (1) en heb ook .012. En veel mensen vinden mijn gitaren ondanks de dikkere snaren dan die ze zelf gebruiken licht spelen. Kwestie van goed halskromming afstellen, topkam vijlen en brugzadel vijlen. In die volgorde.

Niet zomaar wat doen en dan alleen naar de snaar-fretafstand op de 12de positie kijken, want bij alles wat je doet verandert die afstand. Als je de halspen afstelt verandert die afstand, als je de topkam invijlt ook en als je het zadel afvijlt ook. Dus dan weet je nog niks.

Zo te horen is het nog niet heel gemakkelijk om een gitaar echt naar wens af te stellen.. Dus ga ik de Furch laten afstellen met 012 snaren door een muziekzaak die volgens mij goed weten wat ze doen. En waarschijnlijk ga ik dan de gitaren naast elkaar houden om ze vooral qua klank eens kritisch te vergelijken..

freddy
1 mei 2010, 17:26
Zo te horen is het nog niet heel gemakkelijk om een gitaar echt naar wens af te stellen.. Dus ga ik de Furch laten afstellen met 012 snaren door een muziekzaak die volgens mij goed weten wat ze doen. En waarschijnlijk ga ik dan de gitaren naast elkaar houden om ze vooral qua klank eens kritisch te vergelijken..

Ik kan je echt niet aanraden om dat door een muziekzaak te laten doen,bij de muziekzaken hebben ze doorgaans weinig kaas gegeten van gitaren netjes afstellen, waarbij ik me direct excuseer voor de zeldzame zaak waar ze het wel kunnen.Ik heb het zelf mogen ondervinden mijn gitaar was afgesteld bij een der bekenste zaken van Nederland ik was er niet tevreden over en ben bij een gitaarbouwer langs geweest die mij binnen 1 minuut wist te vertellen dat er een slechte job gedaan was...dus.Er was zelfs sprake van niet geheel vlakke frets, zoiets kan voorkomen en daar heb je wel een vakman voor nodig geen enkele muziekzaak doet zulke jobs zelf, ze hebben daar wel iemand voor.

--=HANS=--
1 mei 2010, 20:03
Ik kan je echt niet aanraden om dat door een muziekzaak te laten doen,bij de muziekzaken hebben ze doorgaans weinig kaas gegeten van gitaren netjes afstellen, waarbij ik me direct excuseer voor de zeldzame zaak waar ze het wel kunnen.Ik heb het zelf mogen ondervinden mijn gitaar was afgesteld bij een der bekenste zaken van Nederland ik was er niet tevreden over en ben bij een gitaarbouwer langs geweest die mij binnen 1 minuut wist te vertellen dat er een slechte job gedaan was...dus.Er was zelfs sprake van niet geheel vlakke frets, zoiets kan voorkomen en daar heb je wel een vakman voor nodig geen enkele muziekzaak doet zulke jobs zelf, ze hebben daar wel iemand voor.

Als je naar een gitaar speciaalzaak gaat zoals Kees Dee in Amersfoort, Luthiers in Den Bosch, of Casa Benelly in Den Haag dan komt het best goed hoor ;)

remon23
1 mei 2010, 20:26
Als je naar een gitaar speciaalzaak gaat zoals Kees Dee in Amersfoort, Luthiers in Den Bosch, of Casa Benelly in Den Haag dan komt het best goed hoor ;)

Ik ben van plan om volgende week naar G.Souman in Wezep te gaan.

freddy
2 mei 2010, 10:41
Als je naar een gitaar speciaalzaak gaat zoals Kees Dee in Amersfoort, Luthiers in Den Bosch, of Casa Benelly in Den Haag dan komt het best goed hoor ;)

Helaas beste Hans laat het nu net bij een van deze 3 zaken zijn waar ze mijn Taylor afgesteld hebben zeer slechte job gedaan, het fretwerk was niet helemaal vlak en de topkam was slecht afgesteld.
Het komt inderdaad goed zoals je zegt maar dat fretwerk bevoorbeeld dat doen ze niet zelf hoor dat laten ze door een gitaarbouwer doen, daarom ga ik dus meteen naar zo iemand want als ze je naar huis laten gaan naar de andere kant van Nederland met een gitaar die niet in orde is, leuk is anders.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een ontzettend pietje precies ben op de afstelling van mijn gitaren, ik kan ook niet anders door mijn vrij kleine handen luisterd het bij mij erg nauw.

--=HANS=--
2 mei 2010, 11:00
Helaas beste Hans laat het nu net bij een van deze 3 zaken zijn waar ze mijn Taylor afgesteld hebben zeer slechte job gedaan, het fretwerk was niet helemaal vlak en de topkam was slecht afgesteld.
Het komt inderdaad goed zoals je zegt maar dat fretwerk bevoorbeeld dat doen ze niet zelf hoor dat laten ze door een gitaarbouwer doen, daarom ga ik dus meteen naar zo iemand want als ze je naar huis laten gaan naar de andere kant van Nederland met een gitaar die niet in orde is, leuk is anders.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een ontzettend pietje precies ben op de afstelling van mijn gitaren, ik kan ook niet anders door mijn vrij kleine handen luisterd het bij mij erg nauw.

Tja, shit happens........
Ik moet zeggen dat ik op dit vlak alleen ervaring heb met Luthiers in Den Bosch. Chris is luthier en weet heel erg goed wat hij doet. Alle gitaren die ik daar ooit kocht stelde hij tot grote tevredenheid voor me af en hij heeft ook een Kalamazoo met een scheur van 30 cm in de body voor me gerestaureerd.
Als je je gitaar wegbrengt voor een afstelbeurt dan zit het vlakken van de frets daar ook niet standaard bij volgens mij.
Laten we maar zeggen dat jouw slechte ervaring de uitzondering is die de regel bevestigt.

freddy
2 mei 2010, 11:33
Tja, shit happens........
Ik moet zeggen dat ik op dit vlak alleen ervaring heb met Luthiers in Den Bosch. Chris is luthier en weet heel erg goed wat hij doet. Alle gitaren die ik daar ooit kocht stelde hij tot grote tevredenheid voor me af en hij heeft ook een Kalamazoo met een scheur van 30 cm in de body voor me gerestaureerd.
Als je je gitaar wegbrengt voor een afstelbeurt dan zit het vlakken van de frets daar ook niet standaard bij volgens mij.
Laten we maar zeggen dat jouw slechte ervaring de uitzondering is die de regel bevestigt.

Zoals je zegt Chris is luthier en dan mag je er zeker van zijn wanneer je frets niet helemaal goed zijn hij dat zeker zal vast stellen en oplossen, eventueel na samenspraak met de klant.Jammer genoeg komt het vrij vaak voor dat fretwerk niet helemaal vlak is ook bij dure gitaren en ook bij merken met een hoog technologische site als Taylor bv. dat fretwerk word nog wel met de hand gedaan en de mens maakt fouten.Bij mijn Taylor waren deze foutjes niet wereldschokkend maar het was wel genoeg om een fijnafstelling te verstoren.
Bijkomend probleem voor mij is dat ik in Zeeuws Vlaanderen woon, als ik een gitaar wil ga ik gewoonlijk naar de grote zaken in Nederland (meer keuze enz)
dan moet deze als ik de winkel verlaat in orde zijn even 200 km terugrijden om een en ander op te lossen is niet zo evident.Daarom probeer ik wat van de prijs te krijgen en ga met de gitaar direct naar een gitaarbouwer in mijn geval is dat www.marcusguitars.be dat kost me wel geld maar dan is het ook goed.Als laatste nog je opmerking dat frets vlakken niet standaard bij een afstelbeurt zit,dat is juist maar mag ik wel opmerken dat onvlak fretwerk ook voorkomt bij zeer dure gitaren wel dan vind ik het niet meer dan juist dat dit gratis opgelost word als je zoveel moet neertellen mag het wel goed zijn.

remon23
10 mei 2010, 14:43
Nou, ik heb de gitaar weggebracht.. 012 snaren van elixer ( 80 20 ) zijn er opgezet en de brugkam en topkam is nu geveild.

Ik moet zeggen dat de bespeelbaarheid wel een stuk beter is geworden. De klank vind ik redelijk, aangezien er nu wel snel resonatie optreed en ik dat behoorlijk storend vind. Misschien moet ik hier aan wennen. Er is me verteld dat als ik de aktie weer iets omhoog zou doen door middel van een klein stukje plastic of... ? er onder te leggen dat het weer over zou zijn.

Wat kan ik er het beste onder leggen, en hoe kom ik aan zoiets? Ik ben misschien een beetje kritisch maar ik streef toch naar een geluid vrij van buzzen..

LaurentB
10 mei 2010, 18:01
Nou, ik heb de gitaar weggebracht.. 012 snaren van elixer ( 80 20 ) zijn er opgezet en de brugkam en topkam is nu geveild.

Ik moet zeggen dat de bespeelbaarheid wel een stuk beter is geworden. De klank vind ik redelijk, aangezien er nu wel snel resonatie optreed en ik dat behoorlijk storend vind. Misschien moet ik hier aan wennen. Er is me verteld dat als ik de aktie weer iets omhoog zou doen door middel van een klein stukje plastic of... ? er onder te leggen dat het weer over zou zijn.

Wat kan ik er het beste onder leggen, en hoe kom ik aan zoiets? Ik ben misschien een beetje kritisch maar ik streef toch naar een geluid vrij van buzzen..

Controleer de relief van de hals eens . Het kan zijn dat die iets rechter is komen te staan door de lichtere snaren.
Dus druk de lage E-snaar op de 1e fret in (of zet er een capo op) en op de 14e. Kijk of er een beetje speling is op de 7e fret. Als dat niet zo is, mag de truss rod een beetje losser gedraaid worden (tegen de klok in draaien, 1/8 slag per keer).

freddy
10 mei 2010, 19:40
Nou, ik heb de gitaar weggebracht.. 012 snaren van elixer ( 80 20 ) zijn er opgezet en de brugkam en topkam is nu geveild.

Ik moet zeggen dat de bespeelbaarheid wel een stuk beter is geworden. De klank vind ik redelijk, aangezien er nu wel snel resonatie optreed en ik dat behoorlijk storend vind. Misschien moet ik hier aan wennen. Er is me verteld dat als ik de aktie weer iets omhoog zou doen door middel van een klein stukje plastic of... ? er onder te leggen dat het weer over zou zijn.

Wat kan ik er het beste onder leggen, en hoe kom ik aan zoiets? Ik ben misschien een beetje kritisch maar ik streef toch naar een geluid vrij van buzzen..

Ik vraag me af wie de gitaar heeft afgesteld? een vakman zal ook de halskromming goed afstellen dus ik sluit me geheel aan bij LaurentB het lijkt er op dat de hals een beetje rechter is komen te staan, een goede waarde is 0,3mm zoals eerder gezegd zeer goed te meten met voelmaatjes en meten is weten.
Hopelijk is het dan opgelost zoniet kan het zijn dat ofwel de topkam te laag is of de brug wat ook geen ramp is de kosten van een topkam of brug zijn niet hoog alleen moet het werk opnieuw uitgevoerd worden en dat is jammer zeker als je het zelf niet kan.Het kan ook zijn dat je fretwerk niet helemaal vlak is ik hoop voor jou dat het niet zo is maar helemaal uitsluiten kan je het niet, ik heb het zelf ondervonden met mijn Taylor.Een stukje plastic eronder leggen ben ik geen voorstander van, de gitaarbouwer waar ik ga lost zoiets op door er een stukje hout onder te lijmen van dezelfde houtsoort als de hals.Als laatste een gitaar goed afstellen is vakwerk en in de meeste muziekwinkels hebben ze er helaas geen verstand van, ik heb alleen goede ervaringen met Vox Humana waar ze mijn Furch afgesteld hebben die kunnen het wel maar dat zijn dan ook zelf gitaarbouwers.

jplm
10 mei 2010, 19:42
de brugkam en topkam is nu geveild.

En, hoeveel geld heb je er voor gekregen?

Groet, Jan.

remon23
14 mei 2010, 20:35
Morgen ga ik terug naar de zelfde zaak om de brugkam iets te laten ophogen of ik laat er direct een nieuwe kam in zetten. Ik hoop dat ze raad weten met mijn wensen. Anders kan ik misschien beter een gitaarbouwer opzoeken. Want uiteindelijk is de intonatie een stuk minder als voor het vijlen..( Vraag me nu wel een beetje af waarom ik eraan ben begonnen:) )

Dan maar iets minder aktie, ik vind persoonlijk de intonatie ( klank/nazingen ) het belangrijkste.. En ik denk dat ik de Furch wel hou want ( mits goed afgesteld ) komt er een geweldig geluid uit de gitaar.

Alleen heeft de bass ( lage E ) wel een korte/stompe klank. Vooral bij een G ( op de E ). Heeft er nog iemand een idee hoe ik dat zou kunnen verhelpen?

LaurentB
14 mei 2010, 20:41
De klank is inderdaad het belangrijkste, vind ik ook. Met intonatie bedoelt men overigens de zuiverheid van de toon qua toonhoogte.
Maar er zit maar heel weinig verschil tussen een goede klank en een slechte, qua hoogte van het zadel. Dus er is wel degelijk een flinke verbetering van speelgemak te bereiken terwijl de klank goed blijft. Je hoeft maar IETS te ver te gaan en het geluid is ineens veel slechter. Je hebt geen verkeerde beslissing genomen, hoor.

Die korte klank op een bepaalde noot komt bij meer gitaren voor, ook bij hele dure. Het zou niet moeten, maar het is het gevolg van een (te) sterke resonantie op een bepaalde toon. Meestal zit dat inderdaad tussen de F en de G.


Morgen ga ik terug om de brugkam iets te laten ophogen of ik laat er direct een nieuwe kam in zetten. Want de intonatie is ook een stuk minder als voor het vijlen..( Vraag me wel een beetje af waarom ik eraan ben begonnen:) )

Dan maar iets minder aktie, ik vind persoonlijk de intonatie ( klank/nazingen ) het belangrijkste.. En ik denk dat ik de Furch wel hou want ( mits goed afgesteld ) komt er een geweldig geluid uit de gitaar.

Alleen heeft de bass ( lage E ) wel een korte/stompe klank. Vooral bij een G ( op de E ). Heeft er nog iemand een idee hoe ik dat zou kunnen verhelpen?

remon23
14 mei 2010, 20:50
De klank is inderdaad het belangrijkste, vind ik ook. Met intonatie bedoelt men overigens de zuiverheid van de toon qua toonhoogte.
Maar er zit maar heel weinig verschil tussen een goede klank en een slechte, qua hoogte van het zadel. Dus er is wel degelijk een flinke verbetering van speelgemak te bereiken terwijl de klank goed blijft. Je hoeft maar IETS te ver te gaan en het geluid is ineens veel slechter. Je hebt geen verkeerde beslissing genomen, hoor.

Die korte klank op een bepaalde noot komt bij meer gitaren voor, ook bij hele dure. Het zou niet moeten, maar het is het gevolg van een (te) sterke resonantie op een bepaalde toon. Meestal zit dat inderdaad tussen de F en de G.

Ok, dan weet ik nu ook precies wat met intonatie bedoeld wordt. :) Gelukkig is er inderdaad nog geen man overboord. En over die korte klank: is zoiets te verhelpen of..?

LaurentB
14 mei 2010, 20:56
Ok, dan weet ik nu ook precies wat met intonatie bedoeld wordt. :) Gelukkig is er inderdaad nog geen man overboord. En over die korte klank: is zoiets te verhelpen of..?

Voor zover ik weet niet, nee. Mijn zelfbouwgitaar heeft dat op de F#, bijvoorbeeld. Misschien dat er tijdens de bouw iets aan te doen is, maar ook dat weet ik dus niet.
De resonantietoon van het bovenblad daarvan is ook een F#, als je op de brug klopt. Het afschuren van de zangbalken die tegen het bovenblad zitten verandert dit, maar of er dan niet een nieuwe, vervelende resonantie optreedt is maar de vraag.

remon23
14 mei 2010, 21:00
Voor zover ik weet niet, nee. Mijn zelfbouwgitaar heeft dat op de F#, bijvoorbeeld. Misschien dat er tijdens de bouw iets aan te doen is, maar ook dat weet ik dus niet.
De resonantietoon van het bovenblad daarvan is ook een F#, als je op de brug klopt. Het afschuren van de zangbalken die tegen het bovenblad zitten verandert dit, maar of er dan niet een nieuwe, vervelende resonantie optreedt is maar de vraag.

Mm, ok.. Nou bedankt voor je reactie, het lijkt mij wijs om dat maar te laten voor wat het is dan. Een dure gitaar betekent dus niet per definitie een perfect klinkende gitaar.

Plant
14 mei 2010, 21:35
... Een dure gitaar betekent dus niet per definitie een perfect klinkende gitaar.

Heel goed opgemerkt!!!

remon23
21 mei 2010, 14:30
Ok weer een update:

Gitaar weggebracht, de gitaarzaak heeft er een stukje vineer onder gelegd en de klank is gelukkig een stuk beter geworden. Nu vond ik de klank nog lang niet wat het was dus heb ik nog een onderstukje van plastic meegekregen. Dit heb ik er uiteindelijk onder gedaan en de gitaar " zingt " waarachtig weer.

Maargoed, ik vind de klank nog steeds een beetje stomp vergeleken met hoe het was toen ik hem kocht. Dit kan liggen aan dat de aktie nu toch iets lager ligt of omdat er bronzen snaren van elixer op zaten die toch die volle klank hebben. Hoe dan ook, ik ben er nog niet helemaal maar het is in ieder geval wel een stuk beter nu.

En de aktie is nu natuurlijk niet meer laag, maar er valt nog mee te spelen.. De gedachte om de gitaar te verkopen is eerlijk gezegt wel een aantal keer in mij opgekomen, maar ik denk dat dat pure frustratie/onmacht is. :P

LaurentB
21 mei 2010, 16:24
Toch kan zo'n stukje tussen je zadel en de brug een wat dempend effect hebben. Beter is het een nieuw zadel erin te zetten van de juiste hoogte. Kost niet veel, alleen wat tijd.
Verder maakt de leeftijd van de snaren wel veel uit, ja.
Ook klinken phosphor bronze snaren van Elixir minder helder dan de 80/20, merkte ik laatst. Niet slechter, maar het hangt van de gitaar af wat beter uitpakt.

Plant
21 mei 2010, 17:38
Toch kan zo'n stukje tussen je zadel en de brug een wat dempend effect hebben. Beter is het een nieuw zadel erin te zetten van de juiste hoogte. Kost niet veel, alleen wat tijd.
Verder maakt de leeftijd van de snaren wel veel uit, ja.
Ook klinken phosphor bronze snaren van Elixir minder helder dan de 80/20, merkte ik laatst. Niet slechter, maar het hangt van de gitaar af wat beter uitpakt.

+1 Goed materiaal zadel erin van de juiste hoogte, geen gepruts met plastic stripjes.

Phosphor bronze heeft altijd een iets minder heldere klank, maar behoud langer deze klank. Ik prefereer ze altijd op mijn gitaren met een van zichzelf al erg helder karakter.

En je moet 'leren' spelen met een hogere aktie is mijn ervaring. In het begin lijkt een staalsnarige gitaar zwaar te spelen (zeker als je alleen elektrisch gewend bent) en gebruik je dunnere snaren en probeer je de aktie ten nadele van de klank zo laag mogelijk te krijgen. Ik ben ook op .010 begonnen en nu speel ik op .012 en een gemiddelde aktie en kan me niet meer voorstellen dat ik ooit op 'die elastiekjes' speelde.

remon23
22 mei 2010, 12:56
+1 Goed materiaal zadel erin van de juiste hoogte, geen gepruts met plastic stripjes.

Phosphor bronze heeft altijd een iets minder heldere klank, maar behoud langer deze klank. Ik prefereer ze altijd op mijn gitaren met een van zichzelf al erg helder karakter.

En je moet 'leren' spelen met een hogere aktie is mijn ervaring. In het begin lijkt een staalsnarige gitaar zwaar te spelen (zeker als je alleen elektrisch gewend bent) en gebruik je dunnere snaren en probeer je de aktie ten nadele van de klank zo laag mogelijk te krijgen. Ik ben ook op .010 begonnen en nu speel ik op .012 en een gemiddelde aktie en kan me niet meer voorstellen dat ik ooit op 'die elastiekjes' speelde.

Ok, nu snap ik ook waarom het zo'n dof geluid geeft. Dan ga ik binnenkort gewoon een nieuwe kam plaatsen. Er zit nu een kam van graviet in, is het verstandig om er een zelfde in te laten zetten? En het is idd in het begin flink wennen aan stalen snaren en wat hogere aktie..En de bronzen snaren gaan er op bij de volgende vervanging:).

LaurentB
22 mei 2010, 13:00
Ok, nu snap ik ook waarom het zo'n dof geluid geeft. Dan ga ik binnenkort gewoon een nieuwe kam plaatsen. Er zit nu een kam van graviet in, is het verstandig om er een zelfde in te laten zetten? En het is idd in het begin flink wennen aan stalen snaren en wat hogere aktie..En de bronzen snaren gaan er op bij de volgende vervanging:).

Grafiet? Het zadel, dus wat op de klankkast zit? Of die bovenaan de hals?

Plant
22 mei 2010, 14:23
Grafiet? Het zadel, dus wat op de klankkast zit? Of die bovenaan de hals?

Waarschijnlijk bedoelt hij een Graphtech Stringsaver zadel. Da's idd grafiet. Uitstekende zadels, ik heb ze op mijn beide akoestische gitaren zitten en dit is zeker niet de oorzaak van 'dof' geluid. Integendeel.

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Washburn/Graph_Tech-1.jpg

Het zal echt het plastic zijn wat tussen zadel en gitaar zit. Misschien is het ook nog eens niet goed vlak en heb je door slecht kontakt minder geluid. Want phosphor bronze is wel wat milder hoog, maar 'dof' :???: , nee dat nou ook weer niet.

Cue Zephyr
22 mei 2010, 18:12
Ik heb niet het hele topic gevolgd maar als het toch over zadels gaat...
www.guitarsaddles.com

remon23
27 mei 2010, 15:14
Waarschijnlijk bedoelt hij een Graphtech Stringsaver zadel. Da's idd grafiet. Uitstekende zadels, ik heb ze op mijn beide akoestische gitaren zitten en dit is zeker niet de oorzaak van 'dof' geluid. Integendeel.

Het zal echt het plastic zijn wat tussen zadel en gitaar zit. Misschien is het ook nog eens niet goed vlak en heb je door slecht kontakt minder geluid. Want phosphor bronze is wel wat milder hoog, maar 'dof' :???: , nee dat nou ook weer niet.

Idd, ik bedoel het zadel wat bij de klankkast zit. Ik heb hier nu een nieuwe ingezet, en het heeft zeer zeker een positieve uitwerking op de klank. Het zingt meer en is meer open. Nu staat de aktie wel weer vreselijk hoog, maar doet de 5e string ( A ) al wel heel licht kletteren bij een harde aanslag. Ik ben dus bang dat ik als ik weer lager ga.. Plus de topkam ( zadel ) is ook aan geveild, wellicht dat dit het licht kletteren veroorzaakt. Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is het aanbrengen van bronzen snaren van elixer, en dan kan ik verder niet meer veel doen om het geluid te optimaliseren.

Wat ik me nog wel afvraag: is het beter om een laag zadel te hebben en de trussrod wat minder aangedraaid? Want die heeft nu heel veel slagen gehad en draai ik liever wat terug om de spanning die misschien te veel is voor de hals?

Plant
27 mei 2010, 17:44
... Nu staat de aktie wel weer vreselijk hoog, maar doet de 5e string ( A ) al wel heel licht kletteren bij een harde aanslag. Ik ben dus bang dat ik als ik weer lager ga.. Plus de topkam ( zadel ) is ook aan geveild, wellicht dat dit het licht kletteren veroorzaakt. Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is het aanbrengen van bronzen snaren van elixer, en dan kan ik verder niet meer veel doen om het geluid te optimaliseren.

Wat ik me nog wel afvraag: is het beter om een laag zadel te hebben en de trussrod wat minder aangedraaid? Want die heeft nu heel veel slagen gehad en draai ik liever wat terug om de spanning die misschien te veel is voor de hals?

Wat is 'vreselijk hoog'? Als de snaar alleen klettert bij de laagste posities kan het heel goed een te rechte of zelfs iets bolle hals zijn.
Heb je al gecontroleerd of je nog een heel klein beetje ruimte tussen snaar en 6de / 7de fret hebt als je de snaar bij 1se fret en 14de fret ingedrukt houd?
Als er teveel van de topkam gevijld is kan dat bij open snaar ook buzz geven. Ook dat kun je controleren. Druk de snaar in net voorbij de 2de fret (dus richting kast), dan mag de snaar de eerste fret net niet raken.

remon23
28 mei 2010, 10:42
Wat is 'vreselijk hoog'? Als de snaar alleen klettert bij de laagste posities kan het heel goed een te rechte of zelfs iets bolle hals zijn.
Heb je al gecontroleerd of je nog een heel klein beetje ruimte tussen snaar en 6de / 7de fret hebt als je de snaar bij 1se fret en 14de fret ingedrukt houd?
Als er teveel van de topkam gevijld is kan dat bij open snaar ook buzz geven. Ook dat kun je controleren. Druk de snaar in net voorbij de 2de fret (dus richting kast), dan mag de snaar de eerste fret net niet raken.

De snaar klettert niet alleen bij de lage posities. En nu de aktie hoog staat klettert hij niet met het aanslaan van open snaren. Ik heb nog niet gecontroleerd of er ruimte tussen zit, ik neem aan dat dit bij de lage e snaar moet gebeuren?

LaurentB
28 mei 2010, 11:12
De snaar klettert niet alleen bij de lage posities. En nu de aktie hoog staat klettert hij niet met het aanslaan van open snaren. Ik heb nog niet gecontroleerd of er ruimte tussen zit, ik neem aan dat dit bij de lage e snaar moet gebeuren?

Ja, dat is wel het makkelijkste.

remon23
28 mei 2010, 16:17
Ja, dat is wel het makkelijkste.

De ruimte is er. Ook tussen de 2e en de 1e fret. Ik heb helaas geen voelermaatje, dus ik kan je de exacte tussenruimte niet geven..

Iets anders;:) ik heb vorige week een ongelukje gehad met het opbergen in de koffer ( ik wou de koffer oppakken maar hij was nog niet gesloten. ) Nu zit er een behoorlijke snee/groef in het bovenblad. Not a pretty sight. Zijn er gitaarbouwers die zulke dingen kunnen verhelpen?

En, wat ik me afvraag: is het voor de hals slechter om met een hoge kam en gespannen hals te werken? Liever andersom of maakt het niet uit?

Plant
28 mei 2010, 16:48
De ruimte is er. Ook tussen de 2e en de 1e fret. Ik heb helaas geen voelermaatje, dus ik kan je de exacte tussenruimte niet geven.

Heb je dan ook specifiek naar de 5de snaar gekeken? Die kletterde licht bij harde aanslag schreef je.


En, wat ik me afvraag: is het voor de hals slechter om met een hoge kam en gespannen hals te werken? Liever andersom of maakt het niet uit?

Volgens jou heeft de hals nog steeds wat ruimte in het midden tussen snaar en fret, dus al heeft deze 'veel slagen' gehad zou het niet teveel zijn. Ik snap je gedachtengang om de hals holler te zetten en het zadel weer te verlagen zodat de gitaar in hogere posities misschien wat lichter speelt, maar de kans is groot dat je dan daar bijgeluiden creëert. En je hebt het bij aktie maar over 'vreselijk hoog', maar waar hebben we het dan over?

Je moet weten dat de hierboven geposte foto van het Stringsaver zadel van een gitaar is die ik 2dehands kocht. Van deze gitaar was de hals nooit afgesteld en stond nog net zo hol als ze uit de fabriek kwam. De eigenaar had wel bijna heel het zadel weggevijld om zo de gitaar bespeelbaar te maken, maar alle snaren liepen dan bovenaan de hals helemaal vast tegen de volgende frets.

LaurentB
28 mei 2010, 16:49
De ruimte is er. Ook tussen de 2e en de 1e fret. Ik heb helaas geen voelermaatje, dus ik kan je de exacte tussenruimte niet geven..

Iets anders;:) ik heb vorige week een ongelukje gehad met het opbergen in de koffer ( ik wou de koffer oppakken maar hij was nog niet gesloten. ) Nu zit er een behoorlijke snee/groef in het bovenblad. Not a pretty sight. Zijn er gitaarbouwers die zulke dingen kunnen verhelpen?

En, wat ik me afvraag: is het voor de hals slechter om met een hoge kam en gespannen hals te werken? Liever andersom of maakt het niet uit?

Die afstellingen zijn onafhankelijk. eerst stel je hals zo af dat er nog net wat ruimte is tussen de snaar en de 7e fret (maar ook maar net), en daarna ga je kijken of de actie lager kan mbv het zadel. Dat is soms wat proberen totdat je net te ver gaat, hoor. Dus gewoon een reservezadel bij de hand heben.

Wat die schade betreft: daarom doe ik kofferdeksels ALTIJD op slot als er een gitaar in ligt.

Ik weet niet of zo'n schade netjes te herstellen is, misschien wel.

remon23
28 mei 2010, 17:01
Wat precies de afstand is weet ik niet, maar ik schat zo'n 0.5/0.6 cm. Dan heb ik het over de afstand die begint bij de 10e fret. Deze loopt nog op. En bij de 5e snaar is de afstand niet anders op het oog. Misschien als je gaat meten dat er een minimaal verschil tussen zit.

Ik heb nu het geveilde zadel er terug ingezet en besloten de trussrod wat terug te draaien..

Plant
28 mei 2010, 21:58
Wat precies de afstand is weet ik niet, maar ik schat zo'n 0.5/0.6 cm. Dan heb ik het over de afstand die begint bij de 10e fret. Deze loopt nog op. En bij de 5e snaar is de afstand niet anders op het oog. Misschien als je gaat meten dat er een minimaal verschil tussen zit.

Ik heb nu het geveilde zadel er terug ingezet en besloten de trussrod wat terug te draaien..

0.5/0.6 cm dus 5 à 6 mm bij de 10de fret is wel veel ja. Zeker als de hals al goed afgesteld staat. Als je dat voor de 6de snaar bij de 12de fret naar ongeveer 3 mm wilt terugbrengen moet de afstand daar ≥ 2 mm kleiner worden. Dat betekent bij het brugzadel ≥ 4 mm eraf om dat te bereiken. Dat is be-lach-e-lijk véél!!! Iets zegt me dat er dan iets niet klopt. Kan een verkeerde neck-set zijn.

Hoeveel lager is dat andere zadel dan wel? Laag zadel plus trussrod losdraaien lijkt me geen oplossing.

remon23
30 mei 2010, 17:35
0.5/0.6 cm dus 5 à 6 mm bij de 10de fret is wel veel ja. Zeker als de hals al goed afgesteld staat. Als je dat voor de 6de snaar bij de 12de fret naar ongeveer 3 mm wilt terugbrengen moet de afstand daar ≥ 2 mm kleiner worden. Dat betekent bij het brugzadel ≥ 4 mm eraf om dat te bereiken. Dat is be-lach-e-lijk véél!!! Iets zegt me dat er dan iets niet klopt. Kan een verkeerde neck-set zijn.

Hoeveel lager is dat andere zadel dan wel? Laag zadel plus trussrod losdraaien lijkt me geen oplossing.

Het andere zadel is echt een stuk lager. Bij een normale aanslag had je al behoorlijk gekletter van de snaren. Ik heb het lage zadel inmiddels wel gemonteerd en de trussrod iets losser gedraaid. In principe werkt dit wel..Waarom lijkt jou dit geen oplossing? Is dit nadelig voor de hals elke keer dat verander van die trussrod?

Plant
30 mei 2010, 18:56
Het andere zadel is echt een stuk lager. Bij een normale aanslag had je al behoorlijk gekletter van de snaren. Ik heb het lage zadel inmiddels wel gemonteerd en de trussrod iets losser gedraaid. In principe werkt dit wel..Waarom lijkt jou dit geen oplossing? Is dit nadelig voor de hals elke keer dat verander van die trussrod?

Nou ja, geen oplossing... Kijk, als je net wat ruimte halverwege de hals tussen frets en snaren hebt is er m.i. geen reden om de trussrod losser te stellen. Je lost het feitelijke probleem van de aktie niet op, maar je verplaatst het.

1) Eerst was je aktie veel te hoog.
2) Je brengt de gitaar weg en je krijgt haar terug met een veel lager zadel en bijgeluiden (conclusie: de afsteller is te ver gegaan met vijlen). Je krijgt plastic stripjes mee om onder het zadel te leggen en klaagt vervolgens over slecht (dof) geluid.
3) Vervolgens zet je er een nieuw zadel in waardoor de aktie weer te hoog is.

Wat je moet doen is simpelweg de hals goed afstellen en het nieuwe zadel dusdanig (laten) vijlen dat je een lagere aktie hebt en daarbij geen gekletter.

"In principe werkt het wel" schrijf je. Wat doet de gitaar nu hoog op de hals? Of speel je daar nooit? En steekt het zadel nog wel genoeg boven de brug uit? Of gaan de (buitenste) snaren vanaf de pinnen nu bijna haaks richting de hals? Post eens een fotootje?

remon23
1 juni 2010, 22:56
Nou ja, geen oplossing... Kijk, als je net wat ruimte halverwege de hals tussen frets en snaren hebt is er m.i. geen reden om de trussrod losser te stellen. Je lost het feitelijke probleem van de aktie niet op, maar je verplaatst het.

1) Eerst was je aktie veel te hoog.
2) Je brengt de gitaar weg en je krijgt haar terug met een veel lager zadel en bijgeluiden (conclusie: de afsteller is te ver gegaan met vijlen). Je krijgt plastic stripjes mee om onder het zadel te leggen en klaagt vervolgens over slecht (dof) geluid.
3) Vervolgens zet je er een nieuw zadel in waardoor de aktie weer te hoog is.

Wat je moet doen is simpelweg de hals goed afstellen en het nieuwe zadel dusdanig (laten) vijlen dat je een lagere aktie hebt en daarbij geen gekletter.

"In principe werkt het wel" schrijf je. Wat doet de gitaar nu hoog op de hals? Of speel je daar nooit? En steekt het zadel nog wel genoeg boven de brug uit? Of gaan de (buitenste) snaren vanaf de pinnen nu bijna haaks richting de hals? Post eens een fotootje?

Nieuwe ontwikkeling:


Ik ben vanmiddag bij een gitaarreparateur geweest voor mijn schade. En die zag dat ik mijn hals wat holler had gezet ivm de aktie. Hij heeft de hals gelijk vaster gedraaid zodat ik weer een rechte hals heb en vraag niet hoe het kan maar de aktie staat nu goed zonder gekletter. Dus: Laag zadel, er is een lage aktie, fijne bespeelbaarheid en toch een mooie klank zonder nare bijgeluiden. Ik zal deze week toch even de foto posten zodat je er een beeld bij hebt. Ik denk dat het waarachtig nu gewoon goed is! :)

De schade is overigens niet bijgewerkt, hij vertelde me dat het puur lakschade is en ik kon het beter accepteren en laten zitten. Ik kon het eventueel met een heel fijn kwastje opvullen met blanke lak en daarna polijsten.

remon23
7 juni 2010, 20:09
De gitaar is gewoon in orde jongens, het fototje kan ik niet zo snel posten maar zal ik doen zodra het kan.

Ik speel er nu al weer een tijdje mee, en het is gewoon lekker spelen nu. Goede klank, lekkere aktie..Ook op de hogere frets. Dus enorm bedankt voor het luisteren en advies geven. Ik heb er echt een hoop van opgestoken.

Of ik nu besluit om deze gitaar echt te houden weet ik alleen nog niet. Maar dat doet er verder ook niet meer veel aan toe. Toen ik hem had meegenomen naar een winkel en hem vergeleek met de blueridge br-343 klonk de blueridge veel harmonieuser en rijker qua klank. Maar goed, toen ik die Blueridge weer vergeleek met een Larrivee om-50 (2250 euro) viel de Blueridge weer in het niets.

Dus misschien dat ik ervoor kies om 1 keer een echt goede gitaar aan te schaffen.. Ik had al een 2de hands Larrivee om-03r gezien.:soinnocent: Of ik wacht nog even en hou internet goed in de gaten..:) Who knows wat er voorbij komt..

LaurentB
7 juni 2010, 20:27
Of ik nu besluit om deze gitaar echt te houden weet ik alleen nog niet. Maar dat doet er verder ook niet meer veel aan toe. Toen ik hem had meegenomen naar een winkel en hem vergeleek met de blueridge br-343 klonk de blueridge veel harmonieuser en rijker qua klank. Maar goed, toen ik die Blueridge weer vergeleek met een Larrivee om-50 (2250 euro) viel de Blueridge weer in het niets.

Dus misschien dat ik ervoor kies om 1 keer een echt goede gitaar aan te schaffen.
(...)

Ja, goed zo. Je weet nu wat er kan en wat er speelt bij de afstelling van een gitaar, dus nu kun je een goede afweging maken.

remon23
7 juni 2010, 20:57
Ja, goed zo. Je weet nu wat er kan en wat er speelt bij de afstelling van een gitaar, dus nu kun je een goede afweging maken.

Idd, en daar ben ik blij om! Ik ben mijzelf de laatste tijd ook sterk gaan ontwikkelen in het fingerstyle spelen. En ik merk dat dat mij heel goed bevalt, daar ligt mijn hart. Dus even afwachten tot er iets voorbij komt, misschien toch de om-03r hoewel ik vind dat de opvolgende series van Larrivee wel een stuk mooier zijn door o.a. de abolone rosette. Maar dat is even afwegen, je moet eigelijk wel dat "yes!" gevoel hebben bij een gitaar.

remon23
6 juli 2010, 12:49
Ik heb wat gevonden:

Een blueridge br-283 ( prototype ). In perfecte staat, heeft wel wat afstelwerk nodig maar is een prachtige gitaar om te zien. Volledig massieve gitaar met braziliaans rosewood zij en achterkant. Mooi afgewerkt met een rondom 45-style abalone inleg. Incl. koffer.

Hij begon met 1500 euro, nu mag ik hem voor 1300 kopen. Mijn idee is om 1150 te bieden.

Is deze gitaar zijn geld waard? Is het wijs om zo veel geld te spenderen aan een ( in goede staat verkerende ) blueridge? Zal ik hem weer makkelijk kunnen verkopen mocht ik hem na een paar jaar kwijt willen?

Bedankt!

Fingerpick
6 juli 2010, 14:48
Natuurlijk een mooie en edele gitaar, ik heb even gegoogled naar de europese prijs en ik veronderstel dat die 1500,00 euro de nieuwprijs is. 1150,00 vind ik dan een mooi bod....maar...NOOIT kopen zonder eerst het instrument uit te proberen!
Omdat je fingerstyle ambieert vind ik een kam (nut) van 1 11/16 wel wat smal.
Een alternatief zou misschien deze zijn :een Lakewood M-32 te koop op marktplaats.nl
Laat weten wat het wordt en ...succes!

remon23
6 juli 2010, 15:05
Natuurlijk een mooie en edele gitaar, ik heb even gegoogled naar de europese prijs en ik veronderstel dat die 1500,00 euro de nieuwprijs is. 1150,00 vind ik dan een mooi bod....maar...NOOIT kopen zonder eerst het instrument uit te proberen!
Omdat je fingerstyle ambieert vind ik een kam (nut) van 1 11/16 wel wat smal.
Een alternatief zou misschien deze zijn :een Lakewood M-32 te koop op marktplaats.nl
Laat weten wat het wordt en ...succes!

Wat bedoel je precies met een smalle kam? Is dat misschien niet juist gemakkelijk? ( begrijp misschien niet goed wat je bedoelt ).

Ik heb het instrument al uitgeprobeerd en ik vind hem voor fingerstyle prachtig. Zeer mooie klanken, maar bij slagwerk verdrinkt de klank een beetje? Er zitten nu phospor bronze op, misschien elixer bronze ( geen phospor ), zou het verhelpen. Maar dat zijn details.

De Lakewood lijkt me ook een mooie gitaar, maar waarom adviseer je mij de Lakewood boven de Blueridge? Puur op basis van de kam?

Fingerpick
6 juli 2010, 18:11
Over het algemeen worden gitaren, die voor "fingerstyle" spelen voorbestemd zijn, met een bredere kam 1 12/16 of breder uitgerust : dit is voor de gitarist comfortabeler spelen.
Dit geldt bvb voor de meeste OM en Parlor modellen. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen en blijft het een persoonlijke voorkeur. Dus niks mis met de 1 11/16 van de Blueridge.
Dat de klank van die Blueridge "verdrinkt" bij het stummen is normaal en te wijten aan o.a. het kleinere gitaarformaat, dat dan anderzijds weer een mooie klankbalans oplevert bij het fingerpicken. Ik heb ook een OM modelletje en daar op stummen is inderdaad niet optimaal qua projectie.
Daarvoor heb ik dan weer een ander modelletje :-))
Wat de Lakewood betreft : klasse gitaren weet ik uit ondervinding, sober en clean.
Gelukkig is er voor elk wat wils.

Cue Zephyr
6 juli 2010, 19:38
Ik ben om die reden (smalle topkam) nooit bij Blueridge uitgekomen. Er komen wél nieuwe 000 modellen uit van Blueridge, met een topkambreedte van 1 3/4" (45mm), adirondack sparren (picea rubens) bovenblad, en keus tussen mahonie of east indian rosewood zij- en achterkant. Allemaal massief.
Voor fingerstyle zou ik eerder de Furch G23-CR of G24-SR aanbevelen, topkambreedte van 45mm, nekprofiel lijkt een beetje op dat van een klassieke gitaar - licth afgeplatte C-vorm. Als je deze bij Huml Music in Praag, Tsjechië bestelt, kun je voor 1100 euro al klaar zijn. Beiden zijn GA (M/0000-achtig) modellen.

remon23
6 juli 2010, 20:03
waarom is dat dan niet fijn? Voelt dat dan onprettig en te smal aan? En bedankt voor het antwoord? dan weet ik dat het verdrinken niet aan de snaren ligt..wat zouden jullie overhebben voor zo´n gitaar?

Cue Zephyr
6 juli 2010, 20:15
Ik heb persoonlijk wat prettiger met de bredere topkam, aangezien je vingers dan wat meer ruimte hebben. Bij fingerstyle heb je namelijk wel eens vreemde vingerzettingen nodig waar een beetje extra ruimte erg fijn bij is.

OVer die snaren, ik denk dat PB over het algemeen toch wat meer gebalanceerd klinkt, met wat meer string separation dan bij bronze (IMHO).

Ik kan niet spreken voor de gitaar aangezien ik 'm niet gezien of bespeeld heb. 1150 lijkt me toch wel een mooie prijs.

Fingerpick
6 juli 2010, 20:24
Ik kan niet spreken voor de gitaar aangezien ik 'm niet gezien of bespeeld heb. 1150 lijkt me toch wel een mooie prijs.

Cue heeft hier zeker een punt : eerst horen, dan kopen.
Gitaren zijn als juwelen : van het moment dat je er de winkel mee verlaat verliezen ze al 25% van hun waarde...maar da's geen probleem als het instrument je hart gestolen heeft.

Cue Zephyr
6 juli 2010, 22:11
Ja, ik heb nu dus mijn hart bij Max Guitar Store in Nijmegen gelaten...

Back on-topic:
Dan zou 1150 nog steeds te veel zijn, al helemaal als de gitaar niet nieuw meer is, zelfs als het instrument in mint of near-mint conditie is. Goed, dat kan aan mij liggen.

remon23
7 juli 2010, 19:00
1150,- vind ik ook aan de hoge kant. Aangezien hij zelf eerst 1500,- vroeg en nu 1300,- denk ik dat het niet goed gaat komen..

remon23
9 juli 2010, 18:33
Ik heb de Furch inmiddels voor een goede prijs kunnen verkopen!
Ik denk dat ik nu toch de Blueridge br343(gospel) ga kopen. Daar begon ik dit topic ook mee. Volledig massief hout, 000 model, mahonie zij en achterkant.

Hij staat te koop voor 475,- zonder koffer, half jaar gebruikt. Zeer mooie staat, niet perfect.

Ik heb even gegoogled en zag de gitaar bij Thomann Duitsland nieuw voor 625,- (665,- met koffer) .

Misschien nog een beetje onderhandelen over de prijs? En, nog redenen om het wel of niet te doen? De gitaar blijft maar in mijn hoofd zitten, alleen lijkt het wel of er iets is dat mij tegenhoud..

remon23
10 juli 2010, 14:34
Ik twijfelde over het feit dat de zij en achterkant massief hout waren, dus heb ik een mail gestuurd naar sagamusic.

En wat blijkt, ze zijn gelamineerd.. :(

LaurentB
10 juli 2010, 16:39
Ik twijfelde over het feit dat de zij en achterkant massief hout waren, dus heb ik een mail gestuurd naar sagamusic.

En wat blijkt, ze zijn gelamineerd.. :(

Mja, voor die prijs zou ik dat ook nog wel verwachten, alhoewel het niet onmogelijk was. Had je er nu al een geprobeerd?

remon23
10 juli 2010, 19:39
Mja, voor die prijs zou ik dat ook nog wel verwachten, alhoewel het niet onmogelijk was. Had je er nu al een geprobeerd?

Ja, ik vind het wel redelijk klinken alleen het mist wel de power van bijvoorbeeld een Larrivee om-03. Die had ik ter plekke met elkaar vergeleken. Maar goed, daar zit natuurlijk ook een hoop verschil in..

remon23
17 juli 2010, 10:10
Iemand ervaring met een Stevens 12 fret, 000 brazilian rosewood? Als ik het goed lees heeft die een nut van 46 mm.

Is dit te vergelijken met bijvoorbeeld Santa Cruz? Zou dit een goede investering zijn, er zit wel een haarscheurtje in maar bij de speciaalzaak werd er geconstateerd dat het absoluut geen kwaad kon.

Nieuwprijs zit nu op 2350,-.
Hij word verkocht incl. koffer en fishman pickup systeem.

Wat is verstandig om te bieden?

remon23
18 juli 2010, 19:21
Weet iemand in ieder geval hoe Stevens bekend staat? Kwalitatief, klank, duurzaamheid etc.

Ik kan er namelijk niet zo heel veel over vinden op het net. Alleen dat ze niet goedkoop zijn. :)

Cue Zephyr
18 juli 2010, 20:39
Kijk anders ook eens naar BSG.

remon23
20 juli 2010, 11:11
Er staat een BSG te koop op marktplaats, maar die meneer woont heel ver van mij vandaan.

Ik ga vanavond kijken naar een Lakewood m-54. Het is al wel een (verouderd) model, maar ik ben heel benieuwd!

Ik blijf gewoon lekker doorzoeken tot ik iets tegenkom waardoor mijn kaakspieren automatisch verslappen. :)

Cue Zephyr
20 juli 2010, 12:38
Wat voor een BSG is het? Wellicht heb ik interesse. ;)

Fingerpick
20 juli 2010, 15:34
Wat voor een BSG is het? Wellicht heb ik interesse. ;)

Ik denk dat het om deze gaat :
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/bsg-om-27-f-nieuwstaat-73933465.html?qq=bsg&pcpl=&list_cat=akoestische-gitaar&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Fakoestische-gitaar

remon23
20 juli 2010, 16:03
Ik denk dat het om deze gaat :
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/bsg-om-27-f-nieuwstaat-73933465.html?qq=bsg&pcpl=&list_cat=akoestische-gitaar&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Fakoestische-gitaar

Die had ik inderdaad ook gezien. Lijkt me een mooie gitaar, prijs vind ik niet verkeerd.

Cue Zephyr
20 juli 2010, 16:11
Om het even een naam te geven - volgens mij is het een OM27F.
Prijs is zeker niet verkeerd.