PDA

View Full Version : Ervaring met dikkere snaren?



Grooveyard21
4 juli 2001, 15:13
Zijn er mensen die ervaring hebben met dikkere snaren op een gitaar. Ik speel zelf op een strat en zit erover te denken om over te gaan naar 0.11 snaren, maar ik wil de gitaar niet lager(es) stemmen, mijn vraag is nu echter, speelt dit niet te zwaar, kan de hals ertegen en klinkt dit nu echt veel beter?

Monty
5 juli 2001, 01:25
Kan geen kwaad hoor. Ik zette vroeger op m'n Les Paul wel 's een .011 set. Klinkt iets zwaarder/vetter/meer volume. Ik weet niet waar je nu normaal op speelt? Maar ik neem aan 010.
Stevie Ray Vaughan speelde met een .013 set op z'n strat dus kan .011 geen kwaad lijkt me.

taylor
5 juli 2001, 12:48
het is wel extra zwaar voor je vingers voor de rest maakt het niet uit.

een dat gelul dat je meer sustain hebt met dikkere snaaren dat is bulshit wat maakt die 10emm nou uit???

is meer net zo iets als plectrums de ene preferert een dunne de ander een dikke :smile:

Eko
5 juli 2001, 21:16
Grooveyard,
Ik heb vaker gespeeld met .12 en .13 op een strat en andere gitaren. Let er op dat als je van b.v 010 naar 013 gaat dat de aktie moet worden aangepast van je gitaar. Anders heb je het risico dat je hals krom gaat staan.
De snaren van een set 013 zetten veel meer kracht op je hals.
Het is wel een aanslag op je vingers in het begin.

taylor
6 juli 2001, 12:50
ja oke eko.

van die afstelling ging ik al standaard uit.

maar je hebt gelijk.

Iron Duke
8 juli 2001, 15:48
Het 'lulverhaal' over de sustain gaat wel degelijk op taylor, de eerste snaar scheelt wel .01 mm maar de dikste scheelt .10, over zes snare scheelt het ong. .50 mm, dat is weer een snaar erbij als het ware, net zoals het verhaal over het plectrum, materiaal en dikte geven verschillende klanken, een beetje geoefend oor hoort dat wel.

taylor
8 juli 2001, 16:30
ja oke dan wil ik jou wel uitdagen voor een test.

kun jij het verschil tussen en normaal setje 010 en bv en 012 setje hooren op je gehoor nou dan ben je echt een knappe jongen maar dat is pas bulshit.(op spelen ja dan merk je het wel natuurlijk).

meestal worde dikke snaaren gebruikt door spelers die hard aanslaan.

die meer sustain is afhankelijk van veel meer dingen als alleen wat 10emm meer matriaal (dikkere snaaren).

Krullo
8 juli 2001, 19:47
Nou Taylor,
Ga toch maar es experimenteren met snaardiktes. De juiste snaardikte is 1 van de basis principes van je eigen geluid. Als jij bij je apparatuur niet het verschil hoort tussen de diktes, gebruik je waarschijnlijk veel effecten om dit te verdoezelen. Ik heb een Musicman EVH en een 100 watt top, laatst heb ik een setje 009 er op gezet ipv 010. Met veel gain maakt dit niet veel uit, maar bij een beetje gain en VOORAL clean geluid, heb je veel minder body en wordt de sound oppervlakkiger. Lijkt me dus inderdaad geen lulverhaal.

Iron Duke
9 juli 2001, 11:41
Misschien hoor je het wel als je wat langer gitaar speelt, succes ermee Taylor

Iron Duke
9 juli 2001, 11:46
Weet je wat je eens moet doen, luister naar het verschil tussen .10 en .12 op een staalsnarige semi-acoustische gitaar. Dan praten we verder.

taylor
9 juli 2001, 21:44
ik kan me er alleen wat bij voorstellen als je bv 012 gebruikt en dan lager tuned.(meer sustain)

echt ik vind het knap als je dat kan hooren hoor geloof er alleen geen fuck van.

maarja veder met de topic

Grooveyard21
10 juli 2001, 13:15
Toen ik overging van 0.09 naar 0.10 was er weldegelijk een klankverbetering. Dus dan lijkt mij een overstap naar 0.11 ook een klankverbetering.

anoniem
5 augustus 2001, 16:06
Volgens mij heeft taylor toch in ieder geval voor een deel gelijk. een tijdje terug stapte ik over naar .11 snaren, toen had ik een beter clean geluid en betere sustain ed.
nu ben ik weer terug bij .10 en heb hetzelfde goede cleane geluid en sustain behouden: ergo: een goede sound zit in de vingers!!! ik zou maar gaan oefenenen in plaats van me druk maken over details, hoewel....

taylor
5 augustus 2001, 16:52
wat ik eigenlijk bedoelde is tuurlijk heeft dikkere snaaren en andere klank,vooral akoest klinken ze dan voller zeg maar.

maar die gast zoals iron duke beweeren dat ze het kunnen hooren op het gehoor,of meer SUSTAIN geven.

ik weet zeker als ik met hun in 1 kamer sta met de rug naar hun toe(met en gitaar met 011 ofzo)dat ze dat van hun levens dagen niet raden wat er op zit.

+ zoals ik al zij is sustain wel (dus dat de tonen langer door klinken)wat meer afhankelijk dan de dikte van je snaaren alleen.

anoniem
20 augustus 2001, 01:07
Spelen met 011 of 012 geeft wel degelijk een lekker vol en vet geluid, maar nog veel belangrijker is de "feel" die het je geeft. Je bent echt aan het spelen en ieder akkoord breng je terug naar de basis zodat je alleen die snaren pakt die het akkoord maken.

Ic3gl0vE
20 augustus 2001, 13:17
Zolang je maar geen 0.08 neemt komt 't wel goed :smile:
Ik heb ook 0.08 gespeeld maar dat breekt te snel voor mij.
Ik heb 'r nou 0.10 opzitten

MissAlexa
21 augustus 2001, 20:37
Hai iedereen,

snaardikte is volgensmij het meestbesproken probleem in de snaarinstrumentenwereld. Ik zal mijn mening geven. Laten we beginnen met te zeggen dat snaardikte een voorkeur is, er is geen slechtste en beste. Ik heb de voorkeur voor dunne snaren (.008 .009), reden mn vingers zijn niet sterk genoeg voor dikkere snaren (ben maar een kleine meid haha) Neem snaren die je lekker in de hand liggen en besteed er verder niet teveel tijd aan. Ik hoor nooit iemand over Rosewood of Maple fingerboard?? Dit is van even grote invloed op de klank en er zit geen maple of rosewood omdat het zon mooie kleur hout is :smile:

Iedereen die dit onzin vind mag zich helemaal op mn berichie uitleven. Pas op ik heb 14 jaar ervaring waarvan 6 jaar op professioneel niveau!! hahahaha

Ohja speel ook veel dropped met .010 en .011's

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MissAlexa op 2001-08-21 20:37 ]</font>

Ditmar
21 augustus 2001, 20:45
Shreddende dames, ze bestaan dus toch !!!

baggy
22 augustus 2001, 11:54
"Let er op dat als je van b.v 010 naar 013 gaat dat de aktie moet worden aangepast van je gitaar. Anders heb je het risico dat je hals krom gaat staan." Uhm domme vraag waarschinlijk maar ik weet het echt niet. Wat is precies de aktie van een gitaar en hoe pas ik dit aan? Ik heb nu 010 en zo graag eens 011 of 012 en misschien wel een 013 proberen maar ik wil natuurlijk geen kromme hals.

anoniem
23 augustus 2001, 02:14
Ga gewoon naar de gitaarwinkel en vraag gewoon of ze jou gitaar om willen bouwen tot een houder van .013 snaren. Wanneer je er zelf geen verstand van hebt, moet je ook niet aan de pen in de hals beginnen te draaien, want dan kun je je gitaar wel weg gooien door te grote torsie. Ik geloof dat de aktie van de gitaar de hoogte van de snaren is ter hoogte van de 12e fret, maar dat weet ik niet zeker. De vakman kan jou gitaar in ieder geval wel aanpassen.

twie
11 september 2001, 11:07
of dikkere snaren meer sustain geven? zeker, doordat ze meer massa bevatten houden ze langer de energie vast die ze krijgen bij een aanslag. of iedereen het verschil kan horen? ... :smile:

anoniem
12 september 2001, 12:07
dikke snaren dunne snaren het is ook belangrijk wat je wild horen ,ik speelde jarenlang met 009 - 042 ik wist niet beter. hoe langer je gitaar speel hoe meer je op je geluid ga letten. ik zelf hou van het geluid van een nieuwe snaar omdat ze zo lekker knallen, ik ben dikkere snaren gaan bespelen laatst speelde ik heel lang met setje's 012 - 052 voor blues klinkt dit goed maar wij speelen ook rock &amp; roll en dan klinken ze weer te zwaar ze knallen dan niet. plus het heldere geluid van een dikke snaar is heel gouw verdwenen als je daar juist van houd moet je heel vaak je snaren vervangen om dat te behouden, speel nu gewoon met setje's 010 de snaren blijven langer helder dan setje's 012 en geven genoeg tegen spaning om niet het gevoel te geven dat je met elastiek aan het spelen bent . wel is het zo hoe dikker de snaar hoe dikker de klank maar dat is niet altijd een voordeel. mijn strat heeft uit z'n eigen al veel laag in z'n klank, de kombinatie met 010 is voor dit instrument perfekt, dit geld natuurlijk niet voor elke gitaar, je moet zelf blijven proberen ;advies koop verschillende setje's speel met elke set een week,en geef punten, dan weet je het voor die gitaar

Cartman
12 september 2001, 19:40
Ik speelde eerst met 009, nu heb ik alle snaren vernieuwd naar 012, maar mijn tremolo kon het niet houden. wel jammer want de E en A snaren klonken toch wel lekker. als je gitaar het aankan, zou ik toch wel iets dikker spelen. Klinkt beter volgensmij.




Screw you guys! I'm going home

quinton
18 september 2001, 00:21
ik heb overlaatst mijn bassnaar overgespeeld en heb die dan maar vervangen, nu blijkt (en dat zach ik pas achteraf) dat deze een niveau sterker is. dus ik heb nu eigenlijk een te dikke bassnaar op mijn gitaartje staan, geeft best wel een fijn geluid... Ik neem aan dat dit niet uiterst gezond is, maar ook niet al te schadelijk voor een gitaar, of zit ik hier mis?

remmelt
18 september 2001, 17:51
tja
luister eens naar SRV, die speelde op .013's, dan hoor je wel een enorm rond en rrrollend geluid, lekker hoor (de man had het natuurlijk ook in zn vingers, rest vd setup)
.010 vinnik persoonlijk nog iets te zwaar spelen, vooral in de hoge registers, .009 heeft weer weinig low-end op m'n gold lace sensors, dus nu een tussenmaat: de hoge 3 uit een .009 set en de bassnaren van een .010.

zo kun je eindeloos blijven proberen... ik ben blij dat ik m'n gitaar een jaar lang gratis mag laten afstellen! lekker alles proberen.

Ibanez2001
25 september 2001, 20:38
Een (goede) strat hals kan wel een setje 0.13 aan, maar dan heb je het ook over echte heavy metal. Ik speel zelf met 0.09 en dan krijg je echt het gevoel of je vingers langs de hals racen/glijden/hoe je het maar wilt noemen. Als ik met 0.12 speel, moet ik mijn concentratie weer op 10 zetten wil er nog een beetje een leuke solo uitkomen, het is in feite maar wat je gewend bent.

GerjandH
11 november 2001, 18:01
Ehh klein tipje.. de fret speelt hier een grote rol. Wil je dikke snaren op je gitaar voor een vet geluid, 0.12/0.13 zoals bijv.SRV, maar je wilt toch een goed bespeelbare gitaar, moet je een gitaar hebben waar grote frets opzitten om enigszins een fatsoenlijke solo te fabriceren. Van Stevie Ray Vaughan gaat het verhaal rond dat hij bassfrets op zijn gitaar heeft laten zetten om hem te helpen bij het opdrukken van zijn snaren. Heb je dus een gitaar met kleine(re) frets wordt het moeilijker om met dikkere snaren een solo te spelen. Nee dan zou ik gaan voor 0.11's die enigszins dan nog wel te bespelen zijn.

ekkerman
12 november 2001, 18:53
ik heb een par keer 0.10 geprobeert maar ik hou het toch maar bij 0.09 en wel een soort van compromis ; de ernie ball hybrid slinky dat zijn de 3 onderste van de 0.09 set en de 3 bovenste van een 0.10 set dus de e snaar is een 0.46 en dat klinkt goed zat en trouwens veel gitaristen laten de "winst "die ze met dikkere snaren menen te hebben verzieken door van iedere dynamiek verspeende effect bakken.

ekkerman
12 november 2001, 18:54
ik heb een par keer 0.10 geprobeert maar ik hou het toch maar bij 0.09 en wel een soort van compromis ; de ernie ball hybrid slinky dat zijn de 3 onderste van de 0.09 set en de 3 bovenste van een 0.10 set dus de e snaar is een 0.46 en dat klinkt goed zat en trouwens veel gitaristen laten de "winst "die ze met dikkere snaren menen te hebben verzieken door van iedere dynamiek verspeende effect bakken.

SteavisSmokin
12 november 2001, 23:36
Ik speel zelf op redelijk dikke snaren; 012-016-020-032-044-058 of een 056 als de 058's op zijn. Ik hou van de toon en grip die ik met dikkere snaren krijg, en heb ook betere controle bij het opdrukken en het geven van vibrato's. Persoonlijk vind ik alles onder een setje 010 ielerig en dun klinken en totaal niet spelen. En maak je geen zorgen om je hals die kan een setje 011 echt wel hebben!

ekkerman
14 november 2001, 16:53
misschien is het een goed idee om eerst je plank even door een bouwer of reperateur te laten checken voor je er staal kabels op laat zetten want lang niet iedere gitaar hals kan dat aan...
ik heb zelf een niet al te goedkope blade en zijn of haar hals bleek best uit erg zacht hout gemaakt dus die zou al te dikke snaren waarschijnlijk niet aan kunnen.
ook al zou je gitaar te veel klimaats wisselingen moeten doorstaan van warm naar koud en omgekeerd zou ik er nog eens een nachtje over slapen....