PDA

View Full Version : Problemen met server?



Outline
29 april 2010, 02:40
Zijn er problemen met de server? Of is er onaangekondigd onderhoud gepleegd?

Ik heb namelijk de afgelopen week een aantal keer gehad dat de server niet benaderbaar was, zowel via Ziggo als via m'n Vodafone-verbinding.

Ik heb het niet nauwkeurig bijgehouden, maar afgelopen nacht (dinsdag op woensdag) was het zo rond 2 uur weer raak.

Wie weet meer?

Don Capo
29 april 2010, 08:54
Ik weet meer en ik schaam me er eigenlijk een beetje voor dat ik het hier niet heb neergezet.

Bij deze, er zijn wat problemen met onder andere de mailserver. Dit zorgt ervoor dat de e-mail notificatie soms niet werkt. Voor nieuwe leden kan dit inhouden dat ze de bevestigingsmail niet ontvangen en hierdoor niet in staat zijn te reageren/posten. Onze excuses voor het ongemak, er wordt aan gewerkt.

jerome
29 april 2010, 22:53
Wat mij opvalt is dat het schakelen tussen de rubrieken hier op het forum de laatste tijd heel langzaam gaat.
Hebben er hier meer gitaarnetters last van?



(Het ligt niet aan mijn computer want die draait op ander fora en algemeen op het internet lekker snel...)

bass blom
29 april 2010, 23:19
ah ik krijg weer PM emails

Outline
30 april 2010, 04:25
@Don: laat het me aub even weten als de server er in de nachtelijke uren weer uit gaat. Dan zit ik me niet dood te frustreren...

Don Capo
30 april 2010, 10:50
eeehm, we horen het ook vaak pas achteraf hoor...

Outline
30 april 2010, 14:53
Da's erg veel minder en niet goed voor de reputatie...

allochthomas
2 mei 2010, 14:38
Forum is erg traag vandaag zeg. Heb al 2 keer een database error gekregen. De hoofdpagina van het forum laad snel, maar als je naar een sub forum wil dan ben je soms 5 min bezig met laden.

RoelSmoel
2 mei 2010, 19:49
Forum is erg traag vandaag zeg. Heb al 2 keer een database error gekregen. De hoofdpagina van het forum laad snel, maar als je naar een sub forum wil dan ben je soms 5 min bezig met laden.

Ik heb nergens last van? (buiten GAS dan..)

jerome
3 mei 2010, 00:00
Forum is erg traag vandaag zeg. Heb al 2 keer een database error gekregen. De hoofdpagina van het forum laad snel, maar als je naar een sub forum wil dan ben je soms 5 min bezig met laden.

Hè gelukkig, nog iemand die er last van heeft:soinnocent:
Ik begon al aan me zelf te twijfelen... ;)

HFRico
4 mei 2010, 00:02
Ik heb het ook laad tijden zijn super sloom helaas in sub fora's :makeup:

jerome
11 mei 2010, 22:35
Sj*s*s, het blijft belachelijk lang duren voor dat sommige topics geladen worden op mijn computer!:(
Wat is er toch aan de hand?

bat
12 mei 2010, 15:46
Zojuist kreeg ik weer het bekende "database error" scherm. de laatste dagen is er weer regelmatig veel vertragign merkbaar bij het openen van topics en plaatsen van reacties.

Server/database lijkt weer op instorten te staan???

Don Capo
12 mei 2010, 17:02
Volgens mij wordt er gewoon gewerkt aan de snelheid/serverperformances. Op "instorten" is een beetje voorbarig en riekt naar stemmingmakerij.

RoelSmoel
15 mei 2010, 12:04
Net een paar minuten een database error gehad..

EGH
15 mei 2010, 12:17
Net een paar minuten een database error gehad..

Had ik ook, tot mijn verbazing werkte hij nu ineens weer.

RoelSmoel
16 mei 2010, 21:35
Server = sloom als de pest..

bat
17 mei 2010, 15:00
Volgens mij wordt er gewoon gewerkt aan de snelheid/serverperformances. Op "instorten" is een beetje voorbarig en riekt naar stemmingmakerij.
Als je dagen achtereen bij het openen van topics merkbare vertraging hebt en dan ineens een database error krijgt, is enige zorg over de stabiliteit van de server toch niet zo vreemd? Heeft niks met stemmingmakerij van doen... ;)

bass blom
17 mei 2010, 23:21
het doet regelmatig denken aan de tijden van het inbelmodem :chicken:

Midwolda
18 mei 2010, 08:47
's Avonds erg traag, 's ochtends lekker snel. Al weken hetzelfde.
Het is dus afhankelijk van hoeveel mensen er aktief zijn.

Outline
18 mei 2010, 21:03
's Avonds erg traag, 's ochtends lekker snel. Al weken hetzelfde.

En in de nacht is het een verlaten 4-baans snelweg in Duitsland zonder snelheidsbeperkingen...

bat
31 mei 2010, 13:55
's Avonds erg traag, 's ochtends lekker snel. Al weken hetzelfde.
Het is dus afhankelijk van hoeveel mensen er aktief zijn.Blijkbaar, en blijkbaar is het met de lunch ook een stuk drukker, dan is het ook vaak wachten totdat de pagina getoond wordt...

Wiellem
31 mei 2010, 16:02
Nu doet ie het wel aardig gelukkig, gisteren was het een stuk minder :(

RoelSmoel
31 mei 2010, 22:25
En het forum is weer zo langzaam als de pest..

LaszloVersteeg
9 juni 2010, 22:44
forum is weer traag. niet supertraag, maag niet snel:(

nico verduin
23 augustus 2010, 22:41
forum is weer traag. niet supertraag, maag niet snel:(Zeer wisselend..... dan weer snel..... dan weer time-outs.....

Chocola
24 augustus 2010, 13:27
Zeer wisselend..... dan weer snel..... dan weer time-outs.....

Hij is nu lekker snel, maar zodra er iets meer users op lijken te komen is het weer helemaal foute boel. Vanochtend rond vier uur was hij snel :D, toen had ik hem alleen volgens mij :D.

Rinze
25 augustus 2010, 13:04
Zonet lag de server er weer uit..

jerome
25 augustus 2010, 23:28
Sj*s*s, wat reageert het gitaarforum weer traag!
Overigens gaan andere fora en internetsites op mijn computer als de brandweer, dus het heeft echt iets met het gitaarforum te maken...
Waar kan dat toch door komen?

marco v
26 augustus 2010, 01:05
hier geen problemen

jerome
26 augustus 2010, 21:40
Blijkbaar verschilt van uur tot uur...
Het gaat nu als een speer... :)

The Bertman
26 augustus 2010, 22:42
Het probleem is bekend bij Gitaarnet, er wordt hard aan gewerkt. Meer kan ik helaas nog niet melden.

jerome
27 augustus 2010, 00:02
Volgens mij hebben jullie al iets zwaar verbeterd...
Hij gaat vanavond sneller dan m'n schaduw
Ik zou zeggen, niets meer aan doen... ;)

Wiellem
27 augustus 2010, 00:30
Als ie zo blijft ben ik zeer tevreden :)

Buzzel
6 september 2010, 20:53
Ik hoop maar dat de traagheid snel is opgelost. het duurt momenteel zo'n 10 seconden om naar de volgende pagina van een topic te gaan. Er zijn dan ook wel 230 mensen op het gitaarforum maar dat vind ik niet echt schokkend.

nico verduin
19 september 2010, 23:00
Nou het is nog steeds bagger hoor. Of het duurt heel lang of je knalt er uit omdat de server er te lang over doet om te reageren.... Er was eens een tijd ............

nico verduin
23 september 2010, 09:09
Nou het is nog steeds bagger hoor. Of het duurt heel lang of je knalt er uit omdat de server er te lang over doet om te reageren.... Er was eens een tijd ............Was de router #$%^&^%$# Maar weer een nieuwe gehaald. De zoveelste.....

jerome
5 oktober 2010, 22:49
Het probleem is bekend bij Gitaarnet, er wordt hard aan gewerkt. Meer kan ik helaas nog niet melden.

Wanneer wordt het probleem eindelijk eens opgelost?
Ik wordt er zo chagerijnig van als je elke keer 10 seconden of regelmatig zelfs 20 tot 30 seconden moet wachten tot er wat gebeurd! :(
Het ligt btw niet aan m'n computer of internetverbinding want internetten gaat voor de rest als een speer, ook andere fora draaien snel, maar gitaarnet lijkt wel weer stroop vanavond... :(


Edit; zelfs het plaatsen van deze post duurde meer dan 10 seconden... zucht...

Outline
13 november 2010, 04:17
Wat is er aan de hand met de server?

Elke dag tussen (ongeveer) 23.00 en 1.00 uur krijg ik geen verbinding met de server. Vandaag zelfs tot 3.00 uur...

Denk aan: deze webpagina kan niet gevonden worden/bestaat niet. Of het laden gaat erg traaaag...

Iemand enig idee? Automatische back-up? Verwijderen van bestanden? Gewoon onderhoud? Bnadbreedte overschreden? Iemand?

En nee, het ligt niet aan mijn kant want de rest van de werled kan ik wel binnenhalen! Begin iig wel zin te krijgen om die server 'n flinke trap te geven...

Outline
13 november 2010, 05:21
Database error
The database has encountered a problem.

--------------------------------------------------------------------------------

Please try the following:
•Load the page again by clicking the Refresh button in your web browser.
•Open the www.gitaarnet.nl home page, then try to open another page.
•Click the Back button to try another link.

The www.gitaarnet.nl forum technical staff have been notified of the error, though you may contact them if the problem persists.

We apologise for any inconvenience.

RoelSmoel
13 november 2010, 11:56
Ik heb het ook vaker midden op de dag, buiten dat, de site is vaak ook ontzettend sloom!

jerome
15 november 2010, 22:30
&#%*!, wat werkt het forum weer traag zeg!
(En het ligt echt niet aan m'n computer of internetverbinding, ander fora en internet gaan las een speer)
Zijn er nog meer/veel mensen die ook last hebben?

Edit; het duurde gvd bijna 1 minuut totdat deze post geplaatst werd en toen werd ik eraf gefikkerd... :(

Outline
16 november 2010, 03:17
&#%*!, wat werkt het forum weer traag zeg!
(En het ligt echt niet aan m'n computer of internetverbinding, ander fora en internet gaan las een speer)
Zijn er nog meer/veel mensen die ook last hebben?

Edit; het duurde gvd bijna 1 minuut totdat deze post geplaatst werd en toen werd ik eraf gefikkerd... :(

Ken het probleem maar al te goed... Ook errug fijn als je bezig bent met 'n hoop PB's te tikken omdat je iets aan het organiseren bent...

Verbaasd me alleen dat er niet meer mensen zijn die even willen neertikken als ze hetzelfde meemaken.

Het moet hier toch weer een keer sneller kunnen....

ShredTallicA
16 november 2010, 08:26
Elke avond is het voor mij zo goed als onmogelijk om er op te komen :ok:

Chocola
16 november 2010, 23:48
Constant errors en het is echt een slowpoke-server...

Is niet echt lekker op te forummen. Dit is dan ook een van de redenen dat ik hier zelden nog kom. Ik heb al weinig tijd en ik besteed mijn kostbare vrije tijd liever aan andere dingen dan wachten op een stel inferieure servers en wat incompetente personen (waar ik doel op de verantwoordelijken, hetzij de eigenaren die geen geld geven, of de operationele kant).

Toch vandaag nog even een topic posten over een nieuwe gitaar n_n.

Jedeel
17 november 2010, 20:32
Het moet hier toch weer een keer sneller kunnen....

Ik kom de laatste tijd ook veel op een fotoforum.
Ieder draadje/topic bevat zeer veel foto's!
Desondanks hoef ik daar nooit te wachten op de opbouw van de pagina's.
Dit forum is gewoon verschrikkelijk traag!!!
Het ontneemt je af en toe de lust een reactie te geven. :(

Mitch
18 november 2010, 00:12
Er zijn al een paar dingen aangepakt, maar deze hebben geen effect gehad op de performance helaas. De beheerder werkt verder en hoopt binnen afzienbare tijd een grote update te kunnen doen.

jerome
21 november 2010, 14:21
Ik hoop dat er inderdaad snel verbetering in komt! Ik wordt er scheitziek van om iedere keer zo lang te moeten wachten...:mad:

En te vaak wordt ik er uitgeflikkerd en/of moet ik opnieuw inloggen, terwijl ik wel aangevinkt heb dat ik ingelogd wil blijven...

Outline
21 november 2010, 20:41
Mitch, wat is dan de hoofdoorzaak waardoor het forum zo traag is? Of zijn het meerdere redenen?

Persoonlijk vind ik het enorm jammer dat er al maanden aan een oplossing gewerkt (zou) word(en) maar dat er gewoon nog geen resultaat is.

Daarnaast zijn er veel mensen die vanwege de traagheid van het forum afhaken. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om hier op vrij onmogelijke tijden te komen waardoor er nog wat forummen valt.

Persoonlijk denk ik dat er op korte termijn serieus stappen ondernomen moeten worden omdat het anders het einde van een goed forum zou kunnen worden. Of dat nou software-matige stappen of financieële stappen zijn, ze zullen wel op een korte termijn genomen moeten worden.

Ook wil ik nog kwijt dat er genoeg leden op dit forum zijn die verstand van zaken hebben en echt wel graag wil helpen. Gebruik van maken dus.

Overigens zou het ook fijn zijn als de 10-minuten-limiet (van ingelogd zijn zonder ondernomen actie) wel langer mogen zijn (30 minuten oid). Nu is het vrij onmogelijk om iets anders tussendoor te kunnen doen en ook dat is een irritatiepuntje, wat mij betreft.

Genoeg werk te doen dus.

RoelSmoel
21 november 2010, 22:53
Paar dagen nergens last van gehad, nu ik thuis ben is het forum weer zo snel als dikke stront in een trechter.

rijsberman
21 november 2010, 23:10
Paar dagen nergens last van gehad, nu ik thuis ben is het forum weer zo snel als dikke stront in een trechter.

Nu, dan weet ik een oplossing... ;)

jerome
6 december 2010, 22:18
KUTZOOI, HET FORUM IS WEER ZO TRAAG ALS ULTRADIKKE STRONT!!!:angry:

Outline
6 december 2010, 22:31
KUTZOOI, HET FORUM IS WEER ZO TRAAG ALS ULTRADIKKE STRONT!!!:angry:

Kom je nu pas achter? Ik heb er pas vanaf donderdag last van waarbij ik moet zeggen dat het vanaf gister eind van de middag weer goed was en vandaag wat minder.

Maar fijn dat jij het zegt. Ik zit me al dagen in te houden om weer 'ns in m'n eigen topic flink los te gaan... Fijn dat jij het voor mij gedaan hebt!

Exi
25 december 2010, 14:26
En toen lagen we er weer even uit...
Nahja, ik ben blij dat het forum weer up & running is en dat we alle posts en gegevens nog hebben.

richwoodplayer
25 december 2010, 14:34
hij is er best lang ut geweest dit keer..

Broodjekaas
25 december 2010, 14:48
Dat kan je wel zeggen! Arme ik 2 dagen lang alleen maar f5 zitten drukken...

HUESSEN
25 december 2010, 14:49
hij is er best lang ut geweest dit keer..


Dat zij mijn vrouw vannacht ook.....

hendrix2
25 december 2010, 15:03
Voor er geklaag enzo komt, verwijs ik iedereen naar deze aankondiging door:

http://gitaarnet.nl/forum/announcement.php?f=30&a=26

Rinze
25 december 2010, 16:26
Voor er geklaag enzo komt, verwijs ik iedereen naar deze aankondiging door:

http://gitaarnet.nl/forum/announcement.php?f=30&a=26

Duh. En daarom was er eerst een dag lang een database error voor deze mededeling kwam (die trouwens voorafgegaan werd door een iets andere mededeling). Normaliter deel je zoiets mee voor de boel eruit klapt.

Buzzel
25 december 2010, 17:25
Wees blij mijn leven kan weer verder :ok: Met dit geweldige bericht

bat
25 december 2010, 19:13
Duh. En daarom was er eerst een dag lang een database error voor deze mededeling kwam (die trouwens voorafgegaan werd door een iets andere mededeling). Normaliter deel je zoiets mee voor de boel eruit klapt.

Juist. Ze zullen vast ergens mee bezig zijn, maar dit was overduidelijk een onverwachte crash. Niks aangekondigd, dik een dag de standaard database error van de forumsoftware...

driftkop
25 december 2010, 21:08
Duh. En daarom was er eerst een dag lang een database error voor deze mededeling kwam (die trouwens voorafgegaan werd door een iets andere mededeling). Normaliter deel je zoiets mee voor de boel eruit klapt.

Ach joh, wat maakt het uit, heb je wat meer tijd om gitaar te spelen. En voor een professionele website zijn misschien allerhande mededelingen nodig, maar voor een website zoals deze die (mijns inziens) op een vrijwillige basis draait, lijkt me dat niet echt iets om over te klagen.

Luca P
25 december 2010, 21:30
Dat zij mijn vrouw vannacht ook.....

...hoezo, 5 minuten toch maar?

Portel
25 december 2010, 22:34
Vaste prik rond deze tijd van het jaar...

Rinze
25 december 2010, 22:39
Ach joh, wat maakt het uit, heb je wat meer tijd om gitaar te spelen. En voor een professionele website zijn misschien allerhande mededelingen nodig, maar voor een website zoals deze die (mijns inziens) op een vrijwillige basis draait, lijkt me dat niet echt iets om over te klagen.
Ik klaag niet, ik trek iets in twijfel :supercool: Ik had het niet zo heel erg gevonden als de boel en een langere tijd uit had gelegen, mooie gelegenheid om af te kicken en andere gewoontes qua tijdsbesteding aan te leren,

De moderators hier zijn vrijwilligers maar de site draait waarschijnlijk gewoon op advertenties.

The Bertman
25 december 2010, 23:34
De site wordt niet onderhouden door de mods, maar door slechts 1 mannetje, admin Gitaarnet. En voor hem is het ook kerst, dus ik vind het heel wat dat hij de zaak weer aan de gang heeft.

bat
26 december 2010, 01:46
Was het vrijdag al kerst dan? ;)

Chapeau dat het forum met kerst weer in de benen is gekregen, dat wel. De mededeling is echter een beetje verwarrend.

ShredTallicA
26 december 2010, 01:51
Ik ben nu wel benieuwd wat de eerdere mededeling was.. :chicken:

Bram+
26 december 2010, 10:29
Pff wat een gezeur weer. De boel lag er een dagje uit, so what? Weet je wat we moeten doen? De volgende keer als het forum eruit ligt, moeten we gewoon allemaal ons geld terugvragen!

Thijssie
27 december 2010, 10:55
Weet je wat we moeten doen? De volgende keer als het forum eruit ligt, moeten we gewoon allemaal ons geld terugvragen!
Ik krijg dat automatisch, is dat dan bij jullie niet het geval? ;)

G.G.
28 december 2010, 23:24
Pff wat een gezeur weer. De boel lag er een dagje uit, so what? Weet je wat we moeten doen? De volgende keer als het forum eruit ligt, moeten we gewoon allemaal ons geld terugvragen!

Als dat maar niet uit ons mod-salaris gaat. Als iedereen gaat claimen hebben wij mods een mindere 13e maand. Die advertenties betalen best lekker hoor, maar mijn hypotheek red ik er net niet van helaas.

Bram+
29 december 2010, 07:56
Ik denk dat gitaarnet daar nog wel een potje voor heeft of op z'n minst voor verzekerd is, maar het kan best zijn als het forum er weer een dagje uit ligt, dat jullie per se onbetaald verlof moeten nemen om de kosten toch een beetje te drukken. Ik zou de CAO er eens op naslaan.

lcvanderhelm
29 december 2010, 16:37
De vorstverlet-regeling is de laatste tijd flink misbruikt.Van een kennis van een kennis van een vriend van mijn zwager,heb ik vernomen dat gitaarnet zich hier ook schuldig aan heeft gemaakt.

almarvk
30 december 2010, 16:28
Vorstverlet? Jij denkt dat Ido uberhaupt zich met dit weer in NL laat zien?

guitarnijboer
12 januari 2011, 10:32
Het gitaarforum traag topic is gesloten, dus dan hier maar. Het zal ongetwijfeld bekend zijn, maar op een amerikaanse site (the gearpage) die volgens mij met het zelfde VBulletin toestand werkt als gitaarnet (heb trouwens geen verstand van computers) hebben ze aangegeven dat van die enorme mega topics (post je stack bijvoorbeeld) met vele honderden tot soms meer dan 1000 posts ervoor zorgen dat het hele forum flink trager wordt. Ze hebben daar dan ook (een tijd geleden) dat soort topics opgesplitst. (Afsluiten en verder met een nieuw topic deel 2)

Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft of dat dit al bekend was....

Don Capo
12 januari 2011, 10:43
Ja, dat is bekend en wordt ook reeds toegepast in o.a. Off topic.

Muchachooo
18 januari 2011, 12:00
misschien een idee om gewoon te zorgen dat een topic niet meer dan X reacties kan hebben en dat je daarna een nieuwe moet openen?

bat
18 januari 2011, 12:16
Ja, dat is bekend en wordt ook reeds toegepast in o.a. Off topic.
Waar de meeste #2 topics inmiddels ook alweer rond de 10.000 posts zitten... ;)

Rohtagran
18 januari 2011, 12:45
Misschien een heel dom idee ofzo, maar is het niet handig om in topics waar een shitload aan plaatjes gepost worden, tags te gebruiken ? Dit reduceert de tijd die nodig is om te laden. En misschien ook dat de plaatjes niet mee worden genomen in een quote maar alleen de url ?

Groets
Rohta:punk:

bat
18 januari 2011, 12:47
Geen dom idee, maar een idee dat al heel erg vaak is geopperd. Dat van die plaatjes niet quoten/veranderen in een link in een quote dus.

onrust nv
19 januari 2011, 00:23
Op synthforum staat dit onderaan de site:

www.stsoftware.biz/index.html voor het design

en de Forumsoftware vBulltin versie 3.8.6 (dat is een andere versie dan dat hier wordt gebruikt)

Maar de snelheid is beduidend hoger, nix voor hier?

Chocola
23 januari 2011, 04:01
Op synthforum staat dit onderaan de site:

www.stsoftware.biz/index.html voor het design

en de Forumsoftware vBulltin versie 3.8.6 (dat is een andere versie dan dat hier wordt gebruikt)

Maar de snelheid is beduidend hoger, nix voor hier?

Versieverschillen zijn marginaal in dit geval als je kijkt naar snelheid en performance. Het is niet even kwestie van een versienummertje updaten helaas. Then again: fora optimaliseren en moderniseren is geen rocketscience (mits backend normaal functioneert en toereikend is, anders daar beginnen) dus dat het nu al een jaar moet duren (waar het periodes beter is gegaan, maar nog nooit echt snel) is ook op zijn minst vreemd te noemen.

En lange topics (10K+ posts) zijn het probleem niet, of althans: als die zorgen voor traagheid is het wederom een beheerprobleem(/uitdaging) en niet zozeer van software die inefficiënt functioneert (al speelt dit bij vBulletin ook mee).

Maar genoeg over ICT, doe ik al zes dagen per week en daar wil ik het bij houden :D.

Mitch
23 januari 2011, 22:42
Nou, van mij mag je een briefje met tips sturen want ik word schijtziek van database time-out numero zoveel.

Chocola
24 januari 2011, 00:01
Nou, van mij mag je een briefje met tips sturen want ik word schijtziek van database time-out numero zoveel.

Zie mijn stukje tussen haakjes: "mits backend normaal functioneert en toereikend is, anders daar beginnen.".

Dat zal toch echt eerst goed moeten functioneren willen softwarelui zoals ik dingen kunnen optimaliseren of veranderen.

Ik erger me ook aan die database-errors maar die zijn er ook al sinds jaar en dag (in ieder geval al sinds ik hier zit) dus ik heb er geen vertrouwen in dat het snel wordt opgelost (immers... database-errors los je of direct op, of op de korte termijn of gewoon niet).

Wellicht dat het zelfs een idee is om te beginnen op een nieuwe server met een nieuwe installatie van het OS en de forumsoftware om vervolgens eerst alles goed te hebben draaien en daarna alles importeren vanuit dit forum. Als je ze parallel hebt draaien kun je alles namelijk perfectioneren (nja, perfectie en techniek is een utopie :p) en ook werken aan nieuwe lay-out en scripts enzo. Just thinking out loud. Op deze manier hebben we laatst nog een groot deelsysteem opnieuw ingericht en helemaal geoptimaliseerd totdat het uiteindelijk als mirror fungeerde. In de laatste fase was het een kwestie van de domeinnaam omschakelen et voila, alles was meteen in productie. Nu was dit wel een redelijk kritiek systeem en proces en is Gitaarnet dat niet, maar iets op deze manier doen kan nooit geen kwaad lijkt me. Maar hier zal Gitaarnet denk ik of niet genoeg geld voor hebben of het geld er niet aan uit willen geven dus houdt al snel op. Was geen goedkoop grapje, maar de winst is er uiteindelijk ook :). Zo kan Gitaarnet ook veel meer doen, kijk bijvoorbeeld naar Ultimate-Guitar. Een dergelijk medium hebben wij niet in Nederland en zou perfect inspelen op Web 2.0 en gitaristen e.d. Zijn overigens ook nadelen aan UG en voordelen aan GN imo. Maar geld geld geld, alles kost geld.

Mocht er ooit zoiets komen wil ik best betatesten. Ik betatest alles dat los en vastzit bij Microsoft Technet, maar een forum kan er prima bij.

gitaarnet
24 januari 2011, 00:11
Zie mijn stukje tussen haakjes: "mits backend normaal functioneert en toereikend is, anders daar beginnen.".

Dat zal toch echt eerst goed moeten functioneren willen softwarelui zoals ik dingen kunnen optimaliseren of veranderen.

Ik erger me ook aan die database-errors maar die zijn er ook al sinds jaar en dag (in ieder geval al sinds ik hier zit) dus ik heb er geen vertrouwen in dat het snel wordt opgelost (immers... database-errors los je of direct op, of op de korte termijn of gewoon niet).

Wellicht dat het zelfs een idee is om te beginnen op een nieuwe server met een nieuwe installatie van het OS en de forumsoftware om vervolgens eerst alles goed te hebben draaien en daarna alles importeren vanuit dit forum. Als je ze parallel hebt draaien kun je alles namelijk perfectioneren (nja, perfectie en techniek is een utopie :p) en ook werken aan nieuwe lay-out en scripts enzo. Just thinking out loud. Op deze manier hebben we laatst nog een groot deelsysteem opnieuw ingericht en helemaal geoptimaliseerd totdat het uiteindelijk als mirror fungeerde. In de laatste fase was het een kwestie van de domeinnaam omschakelen et voila, alles was meteen in productie. Nu was dit wel een redelijk kritiek systeem en proces en is Gitaarnet dat niet, maar iets op deze manier doen kan nooit geen kwaad lijkt me. Maar hier zal Gitaarnet denk ik of niet genoeg geld voor hebben of het geld er niet aan uit willen geven dus houdt al snel op. Was geen goedkoop grapje, maar de winst is er uiteindelijk ook :). Zo kan Gitaarnet ook veel meer doen, kijk bijvoorbeeld naar Ultimate-Guitar. Een dergelijk medium hebben wij niet in Nederland en zou perfect inspelen op Web 2.0 en gitaristen e.d. Zijn overigens ook nadelen aan UG en voordelen aan GN imo. Maar geld geld geld, alles kost geld.

Mocht er ooit zoiets komen wil ik best betatesten. Ik betatest alles dat los en vastzit bij Microsoft Technet, maar een forum kan er prima bij.

er wordt op dit moment gewerkt op een mirror omgeving op een andere server, waar niet de update en nieuwe features worden getest,
en super als je wilt helpen testen, ik PM je wel even

bartjo
24 januari 2011, 00:12
Word de hosting van Gitaarnet uitbesteed of dit zelfhosting, want dit lijkt best op overcapaciteit. Aan vBulletin of phpBB zal 't niet liggen, die is zo stabiel als 'n Orange. ;)

gitaarnet
24 januari 2011, 00:19
Word de hosting van Gitaarnet uitbesteed of dit zelfhosting, want dit lijkt best op overcapaciteit. Aan vBulletin of phpBB zal 't niet liggen, die is zo stabiel als 'n Orange. ;)

het lijkt geen overcapaciteit, server kan het prima aan, maar we (zowel systeembeheerders als support van vbulletin) zijn er mee bezig

bartjo
24 januari 2011, 00:22
Succes ermee ;) Misschien wat contact opnemen met grote spelers als GoT (Tweakers.net) oid. Daar gaat 't met grotere threads en meer users erg goed. Volgens mij gebruiken zij echter een zelfgebakken forum.

gitaarnet
24 januari 2011, 00:25
Succes ermee ;) Misschien wat contact opnemen met grote spelers als GoT (Tweakers.net) oid. Daar gaat 't met grotere threads en meer users erg goed. Volgens mij gebruiken zij echter een zelfgebakken forum.

dank! het forum van tweakers.net is geen vbulletin inderdaad

Chocola
24 januari 2011, 00:28
Succes ermee ;) Misschien wat contact opnemen met grote spelers als GoT (Tweakers.net) oid. Daar gaat 't met grotere threads en meer users erg goed. Volgens mij gebruiken zij echter een zelfgebakken forum.

Tweakers.net draait inderdaad op custom software en je wil niet weten wat voor zieke servers die hebben draaien. Databaseservers met SSD's e.d. om de grote hoeveelheden IOPS aan te kunnen. Alles dubbel uitgevoerd e.d., echt superspul hebben ze draaien. Zal zo even een linkje voor je zoeken waar ze weer lekker opscheppen met hun nieuwe hardware :D. Op Tweakers hebben ze dan ook vrij veel geld te besteden vanwege het onderdeel zijn van VNUMedia.

edit:
En nog een verschil: ze nemen gewoon iemand fulltime aan voor enkel en alleen het verbeteren van de website... Zegt genoeg denk ik.
- http://www.vnumedia.nl/vacature.jsp?id=71876

Hier het aantal servers en de load: http://tweakers.net/stats
Voor alle updates van servers check hier: http://tweakers.net/plan/cat/19

Is altijd erg leuk om te zien hoe ze zo een grote website hosten. Is echt hele andere koek dan een forum van deze omvang.

Maaaaaar dat was even geheel offtopic :p.

Chocola
30 januari 2011, 17:50
Is het forum bij jullie ook een stukje sneller laatste paar dagen? Ik heb in ieder geval geen database-errors of blank pages meer gehad... Dat is al heel wat :D. Is nog steeds wat traag enzo, maar werkt nu in ieder geval weer.

bat
31 januari 2011, 15:48
Nou, vandaag weer redelijk lange wachttijden, verspreid over de dag, maar soms ook retesnel.

Een half uurtje gelden kwam ik echter ook weer terecht bij een database error.

Laat ik het zo zeggen: als ie op tempo is, is ie duidelijk sneller dan voorheen. Maar met name bij grotere topics en bij het willen reageren loopt ie behoorlijk vast als ie niet op tempo is.

ThaBluesBreaker
31 januari 2011, 16:15
Sloomheid alom vandaag. pfft

Muchachooo
31 januari 2011, 19:13
bij mij varieert het heel erg. Ik heb het idee dat het forum de afgelopen dagen wel degelijk sneller was dan voorheen, maar nu is het weer hardstikke traag...

TimmU
31 januari 2011, 19:40
Nu is ie echt niet normaal meer zo snel ,maar de hele middag had ik geen toegang. Beter blijft het zo!

Muchachooo
31 januari 2011, 20:17
Nu is ie echt niet normaal meer zo snel ,maar de hele middag had ik geen toegang. Beter blijft het zo!

nu je het zegt ja!

Kim Wilson
31 januari 2011, 20:30
Het is heel wisselend. Het ene moment vliegt de pagina ervoor, het volgende moment krijg ik een "502 Bad Gateway" of dat de webpagina niet kan worden weergegeven. En klik je nog een keer, kan het zijn dat het weer hartstikke snel is. Vreselijk instabiel qua snelheid dus.

DEA100MKIV
7 februari 2011, 00:13
Dus we kunnen hier doorzeuren..
Maar er veranderd misschien toch niets..
Dus gewoon wachten dan maar

Zo erg is het ook nog niet, kunnen we vaker onze gitaren bespelen