PDA

View Full Version : Sound van Nirvana kan ik dat ook?



GuitarN00B007
28 april 2010, 22:00
Hallo,

Ik heb net Nirvana - Smells like teen spirit ingestudeerd ;) en het lukt al aardig :D Alleen mijn sound is niet lekker.. Ik heb een Ibanez versterker met een eigen distortion mode.. + een Mi audio crunch box en een MI audio blues pro (met fuzz schakelaar) Hoe kan ik het "nirvana geluid" eruit krijgen?? Heb al een aantal dingen geprobeerd maar kom er niet uit

Terminus
28 april 2010, 22:11
Andere versterker? Maar begin bij andere instellingen. Met een Crunchbox op een redelijke versterker zou je 90% van het geluid wel moeten kunnen bereiken (mits je het goed speelt)

sjaak1990
28 april 2010, 22:11
Wat voor gitaar heb je?

Je hebt sowieso erg goede pedalen waarmee het moet lukken! Je versterker tja... ik denk dat je het beste drive uit de pedalen kan halen want die is wel goed. Ik dacht dat kurt een fender jaguar gebruikt dat is natuurlijk ook een belangrijk deel van het geluid.

Ik zou zeggen versterker goede volume zetten zonder drive. Mids hoog, weet niet hoe je amp klinkt maar denk in de range van 6-8, treble op 5, bas op 5, presence 4.
Crunch box volume op ongeveer 4 en tone op 5 en gain op 4
Blues pro tone op 5, volume ook ongeveer 5 en gain op 4.

Ik zou vanaf die settings werken en het bij regelen naar smaak.

Sowieso veel mids erin draaien voor de sound en zeker niet teveel gain, dat smeert het geheel alleen dicht.

Hoop dat je wat aan de settings hebt.

GuitarN00B007
28 april 2010, 22:13
Wat voor gitaar heb je?

Je hebt sowieso erg goede pedalen waarmee het moet lukken! Je versterker tja... ik denk dat je het beste drive uit de pedalen kan halen want die is wel goed. Ik dacht dat kurt een fender jaguar gebruikt dat is natuurlijk ook een belangrijk deel van het geluid.

Ik zou zeggen versterker goede volume zetten zonder drive. Mids hoog, weet niet hoe je amp klinkt maar denk in de range van 6-8, treble op 5, bas op 5, presence 4.
Crunch box volume op ongeveer 4 en tone op 5 en gain op 4
Blues pro tone op 5, volume ook ongeveer 5 en gain op 4.

Ik zou vanaf die settings werken en het bij regelen naar smaak.

Sowieso veel mids erin draaien voor de sound en zeker niet teveel gain, dat smeert het geheel alleen dicht.

Hoop dat je wat aan de settings hebt.

Ik heb een Fender Strat Mexico met een Di Marzio Superdistrortion :D

EN ik heb heb denk ik wel wat aan de settings :D Ga het morgen gelijk proberen :D

Ferraririk
28 april 2010, 22:43
hoe speel jet het eigenlijk?



als in:

D--------------x--3---xx--------x--6-----
A-----------3-x--1---xx------6-x--4-----
E-----------1-x-------xx------4-x--------


of anders?

GuitarN00B007
28 april 2010, 22:45
hoe speel jet het eigenlijk?



als in:

D--------------x--3---xx--------x--6-----
A-----------3-x--1---xx------6-x--4-----
E-----------1-x-------xx------4-x--------


of anders?

Ja zoiets idd ;) why?

Ferraririk
28 april 2010, 22:58
ja, als je het anders speelt kan dat ook heel veel uitmaken (ik heb het natuurlijk wel even snel getypt, dus klopt niet helemaal, maar het gaat om het idee)

GuitarN00B007
28 april 2010, 22:59
ja, als je het anders speelt kan dat ook heel veel uitmaken (ik heb het natuurlijk wel even snel getypt, dus klopt niet helemaal, maar het gaat om het idee)

ik snap wat je bedoelde.. maar hoe kan je deze ook anders spelen dan??

Bram+
28 april 2010, 23:22
Ik zou trouwens ook nog een choruspedaal gebruiken, dat zorgt ook voor het karakteristieke geluid.

Terminus
29 april 2010, 08:18
Ik heb net op YouTube de gitaartrack los gevonden (dus alleen gitaar, wel van het originele nummer geloof ik)
Gebruik de Super Distortion in je Strat, Crunchbox met flink wat gain, versterker clean.
Vervolgens kan je met de equalizer van de versterker en de tone knop van de Crunchbox aan de slag.

En chorus zit alleen een heel klein beetje op het couplet, Come As You Are heeft daarentegen wel heel veel chorus.

Tankman
29 april 2010, 10:04
Ik heb net op YouTube de gitaartrack los gevonden (dus alleen gitaar, wel van het originele nummer geloof ik)
Gebruik de Super Distortion in je Strat, Crunchbox met flink wat gain, versterker clean.
Vervolgens kan je met de equalizer van de versterker en de tone knop van de Crunchbox aan de slag.

En chorus zit alleen een heel klein beetje op het couplet, Come As You Are heeft daarentegen wel heel veel chorus.

Het chorus effect gebruikte hij voor de coupletten met een clean gitaar, voor de pre-chorus met distortion en voor de solo met distortion.

Kurt gebruikte specifiek een DS-1 en een DS-2 en een SHX Small Clone chorus. Heel simpel, maar erg effectief.

TimS
29 april 2010, 13:13
Ja zoiets idd ;) why?

Ik zou dan toch 3 snaren pakken ipv 2, klinkt waarschijnlijk een stuk beter

Mr. Dynamite
29 april 2010, 13:20
Offcourse you can! (http://www.youtube.com/watch?v=2KZjnFZvCNc) :)

Idd met meer snaren klinkt het vetter, zoals je ziet spelen zij het zelfs met 4!

driftkop
29 april 2010, 15:35
SHX Small Clone chorus.

Je bedoelt natuurlijk de EHX Small Clone ;)

Stretch
29 april 2010, 15:48
Misschien half step down tuning?

Ik weet niet waar ik het heb gelezen, maar volgens mij speelden ze alles in half step down. Het klonk bij mij ook een stuk beter toen ik dat had gedaan;)

Terminus
29 april 2010, 16:07
Misschien half step down tuning?

Ik weet niet waar ik het heb gelezen, maar volgens mij speelden ze alles in half step down. Het klonk bij mij ook een stuk beter toen ik dat had gedaan;)

Smells Like Teen Spirit is in standard en is zo ook prima te spelen.
Heart-Shaped Box is in Drop Db en Come As You Are is in D standard en meer weet ik niet.

Tankman
29 april 2010, 18:30
Je bedoelt natuurlijk de EHX Small Clone ;)

Yep...sorry..typo:ok:

GuitarN00B007
29 april 2010, 18:51
Ik zou dan toch 3 snaren pakken ipv 2, klinkt waarschijnlijk een stuk beter

Speel idd met 3 snaren ;)

En @ de rest: ik ga het proberen met de instellingen!! :D :ok: ik laath t resultaat wel horen :D

driftkop
29 april 2010, 20:12
Come As You Are is in D standard.

Wat bedoel je met 'D standaard' ? :???:

TimS
29 april 2010, 20:49
Wat bedoel je met 'D standaard' ? :???:
Lage E wordt een D en de verhoudingen tussen alle snaren zijn standaard, dus alle andere snaren worden ook een hele toon lager. Het wordt dan dus DGCFAD.

GuitarN00B007
6 mei 2010, 20:07
http://www.youtube.com/watch?v=XIQJaSqW42I

kan er niet meer van maken... En ja.. de solo is kut en er zitten nog een aantal schoonheids foutjes in...:makeup: