PDA

View Full Version : Marshall Contour regeling ombouwen



fredjuh
28 april 2010, 21:37
Marshall heeft ooit een knop bedacht die ze contour noemen. De precieze layout is door de jaren heen veranderd, het idee bleef hetzelfde. Al met al vinden ik en een maat van me een nutteloze regeling die allemaal rare geluiden geeft als je m niet in de middenstand zet. Dus ik ging even kijken hoe dat ding in elkaar zit, en wat bleek, het zijn versies van een regelbare mid-cut volgens het T-filter idee. Nu heb ik een Valvestate 8040, en ik ben eens aan de gang gegaan met LTSpice, een handjevol caps en mn versterker.

Eerst even het circuitje zoals die in mijn amp zit doorgenomen, en ik kon gelijk een vervelende cap naar ground wegknippen die verantwoordelijk was voor allerlei vervelende geluiden (frequentiekarakteristieken).
Toen ging ik er maar wat aan doen dat de mid-dip op 1,2k lag, want dat klonk voor geen meter. Na verschillende caps te hebben geprobeerd, voor dips van 400Hz tot 850 Hz, vond ik 22n en 47n (700Hz en 850Hz) parallel aan de cap die er al zat het bruikbaarste geluid geven. Lagere dips klonken ook heel goed, maar ik wil met de mid-dip maximaal een metal geluid hebben en dat ging zo het best.

Als je kunt knutselen en je vind je contour-knop ook kut, vraag maar!

Ajuus

tommus42
29 april 2010, 14:03
Leuk klusje, op zich vind ik de contourregelaar op een MG30dfx erg bruikbaar. Sta op het punt mijn Engl 530 onder handen te nemen, maar de contour op een transistor marshall werkt heel anders, volgens mij. Heb je er een schema van? De mid-cut ervan interesseert me niet zo, maar de mid-boost vond ik zeer goed.