PDA

View Full Version : hals vervangen



Morio66
28 april 2010, 19:10
Hoi,

onze tijdelijk minder valide gitarist hier..

Heb vandaag een rosewood hals binnen gekregen voor mijn Squier Strat (Standard).
De maple heeft echter een fretje extra en heeft zo'n "overloopje" aan het einde (body). Weet ook niet hoe ik dit in juiste termen moet verwoorden.
Schroefgaten zijn helemaal juist..
Voordat ik ga schroeven.... geeft dit problemen of niet?

G.G.
28 april 2010, 19:12
Nee, kan gewoon. Succes

Morio66
28 april 2010, 19:13
wat is dit toch een fijn forum... antwoord binnen enkele seconden ;)

G.G.
28 april 2010, 19:22
Ik zie squier staan en denk: let even op de halsbreedte bij de pocket. Squier heeft ook een iets smallere maat gevoerd in het verleden.

Morio66
28 april 2010, 20:12
Thanx G.G.,

Dat zit wel goed geloof ik.. heb ze ff op elkaar gelegd..
heb meerdere gitaren, en het valt mij op dat maple oversteekt en rosewood niet.. maar dat kan toeval zijn...

bert k
28 april 2010, 20:19
Als je helemaal zeker wilt zijn: steek de hals in de neckpocket, eventueel met een paar schroeven fixeren. Meet de afstand van de 12e fret tot de topkam, die moet precies gelijk zijn aan de afstand 12e fret tot de brugzadels. (Ja, hele kleine verschillen, maar dat hoort bij de intonatie.)

Morio66
28 april 2010, 20:58
En het grappige is...
Gelijk aan de oude hals, maar niet conform dit..
Afstand pos. 12 tot topkam is iets van 30,5 cm, afstand tot brugzadels (in beide gevallen.. iets van 33,5)... hmm...

bass blom
28 april 2010, 21:12
dan meet je vast verkeerd, de 22e fret is gewoon extra, moet geen enkel punt zijn.

Morio66
28 april 2010, 21:17
kay, maar loop als niet techneut tegen het volgende probleempje aan..
onderste schroefgaten passen, bovenste wijken iets af.......
past dus niet

barno
28 april 2010, 21:21
kay, maar loop als niet techneut tegen het volgende probleempje aan..
onderste schroefgaten passen, bovenste wijken iets af.......
past dus niet

da's niet zo moeilijk: de gaten opvullen met wat hardhout, nieuwe gaten aftekenen en boren (met een boortje diameter iets kleiner dan die van schroeven).

maar dat van die mensuur zou ik toch even goed bekijken, is wel belangrijk

Morio66
28 april 2010, 21:30
Heb hier wat van dat vulspul voor gaten in hout.
Heb zo'n tube van Albestine in de juiste kleur (vraag mij niet waarom ik op de kleur heb gelet... ;))

Wat is het beste om hier voor te gebruiken?

En (zucht), oude hals zou op oude Sakai komen, maar Squier is te breed..
Mag je een body aanpassen? Of op zoek naar de juiste maat hals?

oigun
29 april 2010, 08:47
Geen alabastine gebruiken maar zoals barno zegt hardhouten stokjes er in lijmen (houten lolliestokjes oid) Wel de nieuwe gaten goed voorboren anders breekt je schroef. Als de gaten er compleet naast zitten hoef je ze niet te vullen.

De body mag je aanpassen het is jouw gitaar:seriousf:

Morio66
29 april 2010, 09:12
Thanx, heb gelezen dat saté stokjes ook goed werken..
Gaten moeten dicht, het is mm werk, nieuwe hals is keurig, de oude is niet geheel netjes geboord.. past net niet...

Wat is de juiste manier nu..
Gaten in body laten zoals ze zijn en de halsgaten opvullen en opnieuw boren?
Of juist de body vullen en de hals opnieuw boren?

Hendriks
29 april 2010, 09:24
Voor het opvullen van de schroefgaten gebruik ik duvels , deze schuur ik totdat ze passen en dan met goede houtlijm erin.
Schuren doe ik als volgt: ik doe de duvel in de boormachine en met een klein vijltje maak ik hem op dikte , het laatste stukje doe ik met schuurpapier , op deze manier word de duvel perfect rond.

Morio66
29 april 2010, 09:40
Ja, dat klinkt ook goed..
Vult het helemaal op de juiste manier dan.

Maar vul je dan de hals of juist de body?

Hendriks
29 april 2010, 10:35
De halsgaten moet je opvullen.

Morio66
29 april 2010, 22:08
Zo..
Mocht geen gitaar meer spelen vanwege een blessure, toen maar een hals opgeschuurd. Niet echt slim, (RSI schuur arm)..
Anyway...
Was uitprobeerhals met veel oneffenheidjes..
Eruit gekregen door van korrel 600 naar 1200 naar 2000 te gaan..
Mooi glad.
Nu is de lak her en der (zo goed als) weg.. vind ik niet erg, hoeft er van mij niet mooi uit te zien, glad is belangrijker..
Moet ik het nu waarschijnlijk ongelakte gedeelte met iets behandelen?
Dacht gelezen te hebben dat sommige leden op een ongelakte hals spelen..

jutter
29 april 2010, 22:11
Zo..
Mocht geen gitaar meer spelen vanwege een blessure, toen maar een hals opgeschuurd. Niet echt slim, (RSI schuur arm)..
Anyway...
Was uitprobeerhals met veel oneffenheidjes..
Eruit gekregen door van korrel 600 naar 1200 naar 2000 te gaan..
Mooi glad.
Nu is de lak her en der (zo goed als) weg.. vind ik niet erg, hoeft er van mij niet mooi uit te zien, glad is belangrijker..
Moet ik het nu waarschijnlijk ongelakte gedeelte met iets behandelen?
Dacht gelezen te hebben dat sommige leden op een ongelakte hals spelen..

Behandelen met lak.....

bass blom
29 april 2010, 22:12
of met olie

Morio66
29 april 2010, 22:12
I know, maar wil niet de hele hals opnieuw lakken.. of bedoel je dat niet?

Morio66
29 april 2010, 22:13
@ B Blom..

Dat zocht ik... wat voor olie moet je daar voor gebruiken?
Of was?

bass blom
29 april 2010, 22:13
als je niets doet gaat het grijs worden

jutter
29 april 2010, 22:14
I know, maar wil niet de hele hals opnieuw lakken.. of bedoel je dat niet?

Ja, dat bedoel ik wel. Lak of olie beschermt het hout. Zoniet, dan rot het hout je letterlijk onder vingers weg.

bass blom
29 april 2010, 22:14
@ B Blom..

Dat zocht ik... wat voor olie moet je daar voor gebruiken?
Of was?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tung_oil

Thiez
29 april 2010, 22:15
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=danish-oil-250ml&action=article&group_id=10000011&aid=691&lang=NL

Morio66
29 april 2010, 22:25
kwam dit in het archief tegen..
nu is het de achterkant van de hals en maar op een paar plekken..
Sommige leden hier:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105390

smeren gewoon bijenwas op de achterkant van een maple hals..

bass blom
29 april 2010, 22:36
moet je wel bijhouden
bijenwas ruikt wel lekker :P

Sinner1980
29 april 2010, 23:01
Ja, dat bedoel ik wel. Lak of olie beschermt het hout. Zoniet, dan rot het hout je letterlijk onder vingers weg.

Dan vraag ik me af hoe het met die Fender Road worn series zit.
Die hals is kaal en volgens mij onbehandeld

jutter
29 april 2010, 23:04
Dan vraag ik me af hoe het met die Fender Road worn series zit.
Die hals is kaal en volgens mij onbehandeld

Die rot ook, maar dat is weer een reden om weer zo snel mogelijk een andere strat te kopen:seriousf:

oigun
29 april 2010, 23:04
Lijkt me stug dat je hals weg rot tenzij je hem zomer en winter buiten in de regen laat staan.

jutter
29 april 2010, 23:09
Tuurlijk valt dat mee. Kaal hout rot niet zomaar, tenzij je hem inderdaad in weer en wind buiten laat staan.

Fistfunk
29 april 2010, 23:14
Slaat inderdaad nergens op..

Ik speel nu volgens mij al 4 jaar op een ongelakte hals en het is alleen maar aan te raden. Persoonlijk vind ik het veel fijner en het zweet enzo gaat er inderdaad wel inzitten, waardoor alles een beetje grijs/groenig begint te worden na een tijdje, maar dat heeft ook alleen maar charme.

Als het lekker inwerkt zou het er zelfs nog beter van kunnen gaan klinken ook ;)

jutter
29 april 2010, 23:16
Als het lekker inwerkt zou het er zelfs nog beter van kunnen gaan klinken ook ;)

Kun je dat toelichten? Ben ik wel benieuwd naar.

Fistfunk
29 april 2010, 23:20
Dat was meer als een grap bedoeld ;)

Maar aan de andere kant kan ik me ook best voorstellen dat er een of andere chemische reactie plaatsvind tussen het zweet en het hout, waardoor de echte potentie van je gitaar pas naar buiten komt.
Allemaal puur hypothetisch natuurlijk :)

jutter
29 april 2010, 23:25
Dat was meer als een grap bedoeld ;)

Maar aan de andere kant kan ik me ook best voorstellen dat er een of andere chemische reactie plaatsvind tussen het zweet en het hout, waardoor de echte potentie van je gitaar pas naar buiten komt.
Allemaal puur hypothetisch natuurlijk :)

Okay, nu ben ik even dwars; ik beweer het tegenovergestelde....

Fistfunk
29 april 2010, 23:34
Ik geloof je meteen, want mijn redenatie is helemaal uit mijn duim gezogen, dus ik heb geen idee of het waar is of niet ;)

Heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal eigenlijk.. Er staan hier wel 4 gitaren, waarvan één met ongelakte hals en één deels ongelakt, maar de kwaliteit en modellen liggen zo ver uit elkaar dat ik er geen zinnig woord over kan zeggen.

Qua bespeeldbaarheid vind ik ongelakt in ieder geval wel pluspunten hebben.

edit: hoe renedeer jij dan?

barno
30 april 2010, 00:40
Dan vraag ik me af hoe het met die Fender Road worn series zit.
Die hals is kaal en volgens mij onbehandeld

dat lijkt me sterk. zal wel een sealer of wat matte lak opzitten denk ik. een volledig onbehandelde maple neck wordt in no time supervuil.

jutter
30 april 2010, 08:00
Ik geloof je meteen, want mijn redenatie is helemaal uit mijn duim gezogen, dus ik heb geen idee of het waar is of niet ;)

Heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal eigenlijk.. Er staan hier wel 4 gitaren, waarvan één met ongelakte hals en één deels ongelakt, maar de kwaliteit en modellen liggen zo ver uit elkaar dat ik er geen zinnig woord over kan zeggen.

Qua bespeeldbaarheid vind ik ongelakt in ieder geval wel pluspunten hebben.

edit: hoe renedeer jij dan?

Ik geloof dat als hout onbehandeld is het beter kan ademen wat de klank misschien ten goede kan komen. Maar mijn Fender 57RI heeft een dikke gelakte hals maar is tot nu toe de best klinkende Fender die ik heb gehad. Dus ik trek in twijfel of een ongelakte hals beter zal klinken. Natuurlijk spelen andere factoren ook mee, zoals houtsoort en structuur hals en body, elementen, hardware en de electronika maar ook het soort snaren. Dan heb ik het nog niet eens over de versterker en kabels.....

newbreed
30 april 2010, 09:54
Als het lekker inwerkt zou het er zelfs nog beter van kunnen gaan klinken ook ;)[/QUOTE]

dat klopt niet, je gitaar gaat er echt minder goed
van klinken. Zeker als je body ook veel plekken zonder
lak heeft.

Mitch
30 april 2010, 10:23
Ik geloof dat als hout onbehandeld is het beter kan ademen wat de klank misschien ten goede kan komen.

Breathe in, breathe out... :chicken:
Als het echt zo belangrijk is dat het hout kan 'ademen' dan vind je het dus ook belangrijk dat je gitaar door intrekkend vocht kan gaan werken, je hals kan torderen etc. etc.
Goed gedroogd hout wordt juist gezien als te prefereren vanuit oogpunt van stabiliteit. Maar als je ademen belangrijk vindt hoort inademen er ook bij ;)

jutter
30 april 2010, 10:32
Breathe in, breathe out... :chicken:
Als het echt zo belangrijk is dat het hout kan 'ademen' dan vind je het dus ook belangrijk dat je gitaar door intrekkend vocht kan gaan werken, je hals kan torderen etc. etc.
Goed gedroogd hout wordt juist gezien als te prefereren vanuit oogpunt van stabiliteit. Maar als je ademen belangrijk vindt hoort inademen er ook bij ;)

Jij begrijpt me. Ik ben geen voorstander van onbehandeld hout.

Sinner1980
30 april 2010, 11:47
dat lijkt me sterk. zal wel een sealer of wat matte lak opzitten denk ik. een volledig onbehandelde maple neck wordt in no time supervuil.

Hij wordt ook al best donker/vuil...
Misschien maar ff in de olie zetten of in de was...
speelt trouwens wel heerlijk zo'n hals,dat dan weer wel

Morio66
30 april 2010, 12:51
Of sommige plekken echt kaal zijn weet ik eigenlijk niet..
Voelt iets anders aan, maar volgens mij zit er nog wel iets van lak op..
Dan zal olie/was ook niet echt goed pakken denk ik..

Dweezman
30 april 2010, 13:00
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag65worn.jpg[/QUOTE]

Lak weggespeeld, feel is fenomenaal. Nooit plakkerig, bijna 'zacht'.

Morio66
30 april 2010, 13:05
dan valt het bij mij nog wel mee!!
zal er wat was op doen.. is de lak weg dan pakt het anders dus niet lijkt mij..

Morio66
30 april 2010, 21:12
hals pocket strat model beetje ruimer gemaakt voor nieuwe hals..
Mag het een beetje stroef gaan of moet de hals ruimte hebben?
Moet nu wel ff kracht zetten om de hals in de pocket te krijgen

Luigi
30 april 2010, 21:14
Hoe strakker hoe beter!

spirit
30 april 2010, 21:20
Zou het niet overzichtelijker zijn om alles in één topic te posten:soinnocent:

Morio66
30 april 2010, 22:36
wellicht wel ja....
geloof dat het wel gaat lukken, zit iets speling in, maar dat komt ook omdat de body van de Sakai wat afwijkt en ik de hals er toch recht in wil hebben.
heb de snaren er langs gehouden, het lijkt recht..
Gelukkig geen duur project :)
Moet toch ergens beginnen.

bert k
30 april 2010, 23:47
Drie topics over dezelfde hals samengevoegd.

Morio66
1 mei 2010, 01:07
Thanks Bert...

En de overige forumleden..

Hier dan mijn eerste knutselwerk!
Sakai body (eerste gitaar) met Squier (een goeie) hals...
Zal niet worden goedgekeurd door de schoonheidscommissie, maar ik ben er blij mee... Vergeten op te schrijven wat het merk van de pups waren, stond wel iets op en ze klinken eigenlijk best goed...

Vervolg...
- body andere kleur geven (is nu doorzichtig, waardoor je mooi kan zien dat het gelaagd hout is)
- wellicht nieuwe brug..

En ja... een beitel in je handpalm doet pijn!! Ben ik nu ook achter..

<script src='http://img293.imageshack.us/shareable/?i=sakai2.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>http://img293.imageshack.us/img293/2204/sakai2.jpg (http://img293.imageshack.us/i/sakai2.jpg/)</noscript>