PDA

View Full Version : plaatsing brug jazz bass



newexe
28 april 2010, 17:41
Hallo, ik ben hier nieuw en heb een vraag.
Ik ben heb een all-parts body gekocht voor mijn usa jazz bass hals uit 1980, de body blank gelakt en gepolijst en ben nu op het punt gekomen de bas te assembleren. Nu de vraag; kan iemand mij vertellen wat de afstand is van de brug(zadels) naar het brug element. Ik kan nergens een schema vinden met maten. De brug is een standaard jb brug.
Dus waar plaats ik de brug?
Alvast bedankt!

Groeten, Martijn

DaanW
28 april 2010, 18:21
Hallo, ik ben hier nieuw en heb een vraag.
Ik ben heb een all-parts body gekocht voor mijn usa jazz bass hals uit 1980, de body blank gelakt en gepolijst en ben nu op het punt gekomen de bas te assembleren. Nu de vraag; kan iemand mij vertellen wat de afstand is van de brug(zadels) naar het brug element. Ik kan nergens een schema vinden met maten. De brug is een standaard jb brug.
Dus waar plaats ik de brug?
Alvast bedankt!

Groeten, Martijn

Het is verstandiger om uit te gaan van de mensuur. Afstand naar het brugelement hoeft geen vaste afstand te zijn.

Brewskie
28 april 2010, 18:37
Ik heb zelf eerder ook met dit punt geworsteld. Ik kon inderdaad ook geen schema vinden. Ik heb uiteindelijk van een andere basgitaar de maat genomen van topkam tot de brug.

barno
28 april 2010, 20:00
Het is verstandiger om uit te gaan van de mensuur. Afstand naar het brugelement hoeft geen vaste afstand te zijn.

+1
mensuur is de enige juiste referentie. afstand topkam naar de brugzadels, op een longscale fender normaal 86 cm, zodat fret 12 net in het midden zit. Stel dat de neckpocket bv iets dieper is dan op de originele body, zit je al niet juist als je pickup als referentie neemt

DaanW
28 april 2010, 20:09
Stel dat de neckpocket bv iets dieper is dan op de originele body, zit je al niet juist als je pickup als referentie neemt

daarbij komt ook dat er een 60s en 70s spacing bestaat (tussen de elementen). Dus elementen als referentiepunt gebruiken, is geen goeie optie