PDA

View Full Version : Waar let je op, bij het aankopen van een buizentop?



Raffel
24 april 2003, 10:43
Weer een rijmende titel van Raffel wahaha :grin:

Oh sorry...

Eh oh ja, ik ga zeer binnenkort een buizentop kopen (engl powerball) Nu ben ik geen leek op het gebied van buizen, maar ik weet ook weer niet alles. Weet er iemand dingen waar ik op moet letten als ik een buizentop koop?

pimmetje
24 april 2003, 11:03
Of hij lekker klinkt over je speakerkast??

Lullig antwoord, ok, maar dat is 't toch eigenlijk. Misschien beter te formuleren als "of hij op het volume waarop jij 'm gaat gebruiken lekker klinkt over jouw speakerkast"...

Als je 't type dat je gaat kopen al weet, hoeft niemand je waarschijnlijk meer te wijzen op 't soort geluid dat hij moet kunnen maken (vooral voor clean of vooral voor scheur, etc). Ook het aantal kanalen en dergelijke zaken zal je dan al wel op gelet hebben.

Maar als je een leek bent op 't gebied van buizen, dan is 't waarschijnlijk geen verkeerde keuze om tops met verschillende vermogens te proberen en daar echt de tijd voor te nemen. Bij buizen maakt 't vermogen flink uit.... dat zegt uiteindelijk hoe veel je de buizen laat werken.

jpb
24 april 2003, 11:12
Wat bedoel je met waar je op moet letten? Prijs, of hoe 'ie wel klinkt. Het is toch een nieuwe amp? En je weet ook al WAT je wilt hebben....

Raffel
24 april 2003, 11:14
Nu ben ik geen leek op het gebied van buizen, maar ik weet ook weer niet alles.


Ik koop um nieuw met een engl slant cab 4x12 waarschijnlijk. Maar ik bedoel eigenlijk meer, hoe weet ik dat de top in orde is, als ik hem koop. Moet ik naar de buizen kijken? Moet ik afdingen? Moet ik bepaalde speaker kabels erbij nemen? Moet ik, moet ik...

Phyrexian
24 april 2003, 11:26
Als hij nieuw is, zal er normaal gezien niks aan schelen. Het belangrijkste is dat je tevreden bent met de sound. Luid genoeg zal hij ook wel zijn :grin:

Welke muziek maak je? Heb je al een cabinet?

Let er op dat er duidelijke afspraken gemaakt worden over de garantie!

Producenten geven vaak langer garantie dan je denkt. Boss geeft op al zijn pedalen 5 jaar garantie bijvoorbeeld, maar in veel shops willen ze maar 1 jaar garantie geven. Maak er een punt van (op papier laten zetten dus!) dat de winkel je dan ook 5 jaar garantie belooft als de producent dat ook doet.

Vergeet de handleiding niet te vragen. :smile:

Phyrexian
24 april 2003, 11:32
Ik koop um nieuw met een engl slant cab 4x12 waarschijnlijk. Maar ik bedoel eigenlijk meer, hoe weet ik dat de top in orde is, als ik hem koop. Moet ik naar de buizen kijken? Moet ik afdingen? Moet ik bepaalde speaker kabels erbij nemen? Moet ik, moet ik...

--------------------------------------------------------

De top moet in orde zijn in de shop. Geen idee hoe je de buizen kan testen, maar dat zou allemaal in orde moeten zijn, anders koop je toch geen NIEUWE amp? :smile:

Probeer zeker iets van de prijs af te doen. Je koopt voor een groot bedrag (zeker met die ENGL cab er bij) en de shop verdient dus goed geld aan jou. Er kan zeker een stukje af (100 euro, misschien meer, geen idee eigenlijk, ik koop al m'n materiaal (amps) tot nu toe altijd tweedehands).

Speakercables: koop een jack-jack speakerkabel. Nooit te lang kopen; 2 meter moet dus zeker volstaan. Gebruik geen gitaarkabel voor de verbinding head-cabinet.

Zorg dat er duidelijke afspraken gemaakt zijn over de footswitch en dergelijke. Bij die ENGL moet je die waarschijnlijk apart bij kopen... :sad:

Raffel
24 april 2003, 11:32
goeie tip van die garantie, houd ik dat in ieder geval in de gaten. Ja ik ben behoorlijk vastberaden om deze top te gaan halen. De handleiding lijkt me niet zo'n probleem, en anders issie altijd nog van het i-net te downloaden.

Maar naar dit soort tips was ik dus op zoek. Nog tips voor afdingen? En wat voor speaker kabels heb je nodig?

Rectifier
24 april 2003, 11:45
Zonder inruil moet je altijd om korting vragen. Als je niet vraagt, krijg je't ook niet.
10 tot 15% moet meestal wel lukken, tenzij hij al in de aanbieding is.

Ik heb gister de Powerball ff geprobeerd. Ziet er wel mooi uit in't donker met een rode gloed binnenin.

Heeft wel veel drukknoppen voor kanalen schakelen en allerlei functies.

Vond clean aardig, heavy erg lekker, maar miste een mooi warm ronde lead toon.

Raffel
24 april 2003, 11:56
hmm, alleen als je niet inruilt zeg je? ik heb hier namelijk nog een zwaar waardeloze DOD GS-30 liggen die ik kwijt wil, misschien dat ik er nog een eurootje of 100 voor terug kan krijgen. Wat voor merk speakerkabels is noodzakelijk? Monster Cable? :grin:

Rectifier
24 april 2003, 12:00
Verkoop die Dod gewoon via internet....

Scheur ff naar Jukebox in Boekel en haal daar een paar speakerkabels.

gerrekat
24 april 2003, 12:15
Wat je zegt de POWERBALL heeft nogal wat "tweaking" opties!

De leadtone is zeker wel mooi en warm zeker over je nek element!

Het heeft me zeker twee weken gekost om een indruk te krijgen van de echte mogelijkheden van deze amp!

idd het enige waar je op moet leten is de sound, de rest zit wel goed bij ENGL, de sound ook maar dat is nog een kwestie van smaak!

de Clean van de ENGL is volgens velen met mij de beste die er is op een high gain amp!
zelfs met high output elementen dgata ie niet oversturen bij mij (tenzij je de gain te hoog zet maar damn zou ie dat ook doen met PAFS!)

Raffel
24 april 2003, 12:19
totally agree. Het kan niet beter dan dit hoor. Ik heb deze uitgebreid getest tegenover een mesa dual rect triple channel en ik de engl vond ik voor mij in ieder geval veel beter passen.

Maaruh, als ik die speakerkabels in boekel ga halen, dat is toch eigenlijk niet slim? Daarmee kan ik toch juist een goede deal krijgen?

jack to the bone
24 april 2003, 12:33
damn. een speakerkabel is wel t minste waar je je zorgen om hoeft te maken.
bij iedere gerespecteerde gitaarhandel krijg je bij zo'n aankoop de best speakerkabel die ze hebben erbij...
ik heb t in ieder geval nooit anders meegemaakt..
powerball is zeker goede keuze :grin: :grin: :grin:

Raffel
24 april 2003, 13:03
ik dacht dat die kabels echt 50 euro per stuk kostten :S

Negative K3 fan
24 april 2003, 13:23
even off topic over garantie: toen ik bij tags vroeg naar de garantie op elementen (van SD) zeiden ze dat aals je het eenmaal in je gitaar had zitten, dat ze dan gebruikt zijn en je ze niet meer kunt inruilen. Terwijl Seymour Duncan op haar site zegt een 30 dagen niet tevredeen geld terug policy voert. Dus zelfs als je het niet zeker weet moet je wat proberen te bluffen over garantie, want ik weet wel zeker dat ded mensen bij tags wel wisten van die garantie.

Harry
24 april 2003, 13:40
die kabels moet je er op z'n minst bij krijgen....

gerrekat
24 april 2003, 15:03
Speakerkabels van 50 EURO?????

Ik gebruik instrument kabels van mijn top naar mijn box daar zit veel minder ruis in, zijn maar iets duurder, maar meer dan 15 EURO heb ik er nooit voor betaald!

LordRiffenstein
24 april 2003, 15:37
Op 2003-04-24 13:23, schreef Negative K3 fan:
even off topic over garantie: toen ik bij tags vroeg naar de garantie op elementen (van SD) zeiden ze dat aals je het eenmaal in je gitaar had zitten, dat ze dan gebruikt zijn en je ze niet meer kunt inruilen. Terwijl Seymour Duncan op haar site zegt een 30 dagen niet tevredeen geld terug policy voert. Dus zelfs als je het niet zeker weet moet je wat proberen te bluffen over garantie, want ik weet wel zeker dat ded mensen bij tags wel wisten van die garantie.


Die 30-dagen garantie telt enkel in de USA!!!

HTH,

Yoeri

LordRiffenstein
24 april 2003, 15:39
Op 2003-04-24 15:03, schreef gerrekat:
Speakerkabels van 50 EURO?????

Ik gebruik instrument kabels van mijn top naar mijn box daar zit veel minder ruis in, zijn maar iets duurder, maar meer dan 15 EURO heb ik er nooit voor betaald!

Ik hoop dat dit een grap is, right?

Gebruik NOOIT instrumentkabels tussen je top en box, er is wel degelijk een verschil tuseen instrument- en speakerkabel. Vraag maar eens aan iemand die PA's verhuurt/verkoopt, die verklaart je voor gek.

Greetzzz,

Yoeri

Raffel
24 april 2003, 16:09
leg uit :grin:

Negative K3 fan
24 april 2003, 17:39
de draden in speakerkabels lopen langs elkaar, en bij instrumentkabels heb je een kern en een omsluiting daarvan, ook hebben speakerkabels wat dikkere/betere draden erin zitten.

Het is ECHT niet goed om een instrumentkabel tussen je versterker en box te hebben, als dat smelt/kortsluit dan zit je met een probleem.

marc_o
24 april 2003, 19:11
De garantie van Engl is grandioos, kocht ooit een souvereign en er zat een tikje in het geluid, 1 fax naar Duitsland en ik mocht diezelfde week nog een nieuwe versterker gaan halen, no questions asked!!!

FragDaddy
24 april 2003, 20:02
Ik gebruik instrument kabels van mijn top naar mijn box daar zit veel minder ruis in, zijn maar iets duurder, maar meer dan 15 EURO heb ik er nooit voor betaald!


u wil uw versterker slopen? gebruik alsjeblieft geen instrumentkabel. gaat op een gegeven moment mis :sad:

gebruik speakerkabel. juist door dit soort gevallen heb ik me altijd afgevraagd waarom versterkerfabrikanten hun verbinding tussen versterker en speaker ook via jackpluggen doen :sad:

en dan nog iets: het signaal van je versterker naar je speaker is zo verschrikkelijk krachtig dat het praktisch onmogelijk is om hier nog storing op te pikken. of je moet je speakerkabel over een 3 fase motor heenleggen en dan die motor continue vooruit-achteruit schakelen..

echt hoor. storing kun je alleen oppikken tussen je gitaar en de versterker, omdat dat signaal heel zwak is en een eventueel storingssignaal dan in vergelijking lekker sterk is.

Negative K3 fan
24 april 2003, 21:14
Op 2003-04-24 15:37, schreef LordRiffenstein:


Op 2003-04-24 13:23, schreef Negative K3 fan:
even off topic over garantie: toen ik bij tags vroeg naar de garantie op elementen (van SD) zeiden ze dat aals je het eenmaal in je gitaar had zitten, dat ze dan gebruikt zijn en je ze niet meer kunt inruilen. Terwijl Seymour Duncan op haar site zegt een 30 dagen niet tevredeen geld terug policy voert. Dus zelfs als je het niet zeker weet moet je wat proberen te bluffen over garantie, want ik weet wel zeker dat ded mensen bij tags wel wisten van die garantie.


Die 30-dagen garantie telt enkel in de USA!!!

HTH,

Yoeri


godver, wist ik niet.

gerrekat
25 april 2003, 08:28
misverstandje denk ik HAHAHAHAHA!

nee, speakerkabel natuurlijk, ik zat effe aan iets anders te denken.

maar blijft 50 EURO voor een speaker kabel is belachelijk ze zijn over het algemeen goedkoper dan "instrument" kabels!

Of jullie gebruiken iets heel anders dan ik.

Raffel
25 april 2003, 20:35
nou jah, monster cable is behoorlijk prijzig hoor... Daar schrik je nog van