PDA

View Full Version : Gitaar opnemen met pc



lizanne
28 april 2010, 11:41
Ik wil graag mijn gitaar opnemen met mn computer...
Maar weet iemand nog andere programma's, zoals guitar rig ?

Fenderfan
28 april 2010, 11:55
De keuze voor het programma hangt van veel dingen af. De belangrijkste overweging is: "wat wil ik daarna met de opname doen?" bepaalt in grote maten de keuze. Wil je bijvoorbeeld je gitaar daarna syncroniseren met drums en bass, en dan bewerken in een multitrack editor, dan is simpele opname software (zoals de geluidsrecorder in windows geen optie. Je krijgt dan problemen met het variabele tempo waarmee je speelt en syncroniseren met een drumcomputer geeft een heleboel werk.

Mocht dit niet het geval zijn en wil je puur je gitaar opnemen dan kan dit simpel als volgt. Neem/download de free version van Goldwave. (even door de virusscanner halen) Dit is al wat ouder maar heeft een groot gebruikersgemak en veel basis opties. Goede zangmicro direct in de computer en spelen maar.

Heb je het over een elekrische gitaar dan wordt het iets lastiger. Kan met een microfoon voor de versterker maar dit moet je goed afstellen.
Eigenlijk heb je een mixer nodig, of een pod van b.v. line6.

lizanne
28 april 2010, 12:05
Ik speel elektrisch...
Ik wil dan met wat ik heb opgenomen, er drum onder zetten of gewoon meespelen met een nummer....
Opnemen met de standaard windows recorder doet het redelijk, maar daar kan ik geen effecten bepalen.....

Guitar rig 3 werkt bij mij niet... Eigenlijk werkt het wel, maar het geluid van het programma doet het niet....
Daarom dacht ik, is er misschien een ander programma speciaal om je gitaar op te nemen ? (dus niet zoiets als Audacity)

Fenderfan
28 april 2010, 12:21
Dan kijk maar eens naar Goldwave. De nieuwste versie doet het op vista. 7 denk ik ook wel.

Is het een pc drumstel wat je wil combineren, of heb je een echte?

lizanne
28 april 2010, 12:42
Ik heb het programma nu, maar daar kan je volgens mij niet bepalen of je distortion/clean wilt ?

Is er ook misschien iets om guitar rig toch te laten werken...
Op een oude computer hier in huis werkt het programma volgens mij wel, maar ik ben nog aan het kijken of het opnemen lukt..

Fenderfan
28 april 2010, 18:04
Je kunt in Goldwave een "mechanical" toe voegen.
Maar goed Lizanne, je stelt steeds meer eisen. Eerst wilde je alleen opnemen, nu moet er alweer een distortion in zitten. Wat overigens wel kan.

Een distortion moet je op je versterker aan zetten. Niet als effect later toevoegen. Dat klinkt toch nooit fatsoenlijk.

Het is inderdaad een beetje tricky om in vista de instellingen om te zetten voor line-in, microfoon en wavemixer. Dit moet je in het config. scherm even bekijken. Wat dat betreft heb ik liever een win2000 pc voor muziek of nog beter een Mac.

Lonac
4 mei 2010, 10:05
Guitar rig 3 werkt bij mij niet... Eigenlijk werkt het wel, maar het geluid van het programma doet het niet....

Had ik ook maar de oplossing is simpel. Ergens staat een geluidsconfiguratie (Opties > etc) daar moet je even de juiste hardware selecteren. beetje mee rondkloten eigenlijk tot je de juiste hebt.