PDA

View Full Version : Body/Neckverbinding



lindstrom
28 april 2010, 10:42
Beste Menschen,

Iemand een idee wat er bij basgitaren "ideaal" gezien wordt als het gaat om body/neck verbinding?

- Bolt-on
- Setneck
- Necktru

Wat is je voorkeur en waarom?

of maakt het bij basgitaren niks uit?

schwalbe
28 april 2010, 11:12
Er is geen ideaal.
Wat je wel kan zeggen is dat set neck bij bassen nauwelijks voorkomt en dat neck through veel vaker voorkomt bij bassen dan bij gitaren.

Ik heb wel eens een onderzoekje gezien of er verschillen in output te zien waren tussen Bolt-on en neck through: men had twee exact dezelfde bassen gemaakt op de halsverbinding na. De verschillen bleken verwaarloosbaar. Neck through gaf een fractie meer fundamentele noot; bolt-on een fractie meer eerste harmonische. Maar in de praktijk dus verwaarloosbaar.

Zelf vind ik het wel handig dat je op een bolt-on makkelijk een reserve-hals kan zetten.

lindstrom
28 april 2010, 11:27
Er is geen ideaal.
Wat je wel kan zeggen is dat set neck bij bassen nauwelijks voorkomt en dat neck through veel vaker voorkomt bij bassen dan bij gitaren.

Ik heb wel eens een onderzoekje gezien of er verschillen in output te zien waren tussen Bolt-on en neck through: men had twee exact dezelfde bassen gemaakt op de halsverbinding na. De verschillen bleken verwaarloosbaar. Neck through gaf een fractie meer fundamentele noot; bolt-on een fractie meer eerste harmonische. Maar in de praktijk dus verwaarloosbaar.

Zelf vind ik het wel handig dat je op een bolt-on makkelijk een reserve-hals kan zetten.

Zoals ik dus al dacht, minder invloed dan bij gitaren.

Nuttige info! bedankt!!! :ok:

Basvarken
28 april 2010, 12:03
Nou het maakt wel degelijk verschil. Niet zozeer in volume overigens. Waarom zou het ook?

Maar wel in ander eigenschappen zoals sustain! Een neckthrough zal een langere sustain hebben dan een bolt on. Maar een bolt on heeft daarentegen weer een snappier attack.
Het is ook niet een kwestie van goed of slecht maar een kwestie van smaak.
Eea hangt ook sterk of wat voor hout de hals is. En hoe de hals is opgebouwd.
Een Thunderbird heeft een doorlopende hals die is opgebouwd uit negen laagjes walnoot en mahonie. Dat is echt een heel ander beest dan een bolt on maple hals.

Overigens komen set necks wel degelijk heel erg veel voor bij basgitaren! Ik weet niet hoe je daar bij komt dat dat nauwelijks voorkomt schwalbe? (ik heb bijvoorbeeld 10 bassen en daarvan zijn er 9 set neck)

Het zal je dan ook niet verbazen dat ik set neck de voorkeur geef omdat het als het ware de "best of both worlds" is, in mijn optiek.

schwalbe
28 april 2010, 14:45
Dat 9 van jou 10 bassen setneck zijn is niet bepaald representatief. In feite bouwt op wat luthiers na alleen Gibson maar setneck bassen, en Gibson's marktaandeel in de baswereld is niet groot (maar wel snel aan het groeien geloof ik).
Qua sustain is het verschil tussen neck-through en bolt-on wel aanwezig, maar niet echt relevant: ook met een bolt-on zul je nooit gebrek aan sustain hebben mits de constructie goed is uitgevoerd en je sustain-behoefte binnen normale grenzen valt.

Basvarken
28 april 2010, 15:30
Haha zo lust ik nog wel een paar!

Je vergeet voor het gemak even dat er heel veel Warwick bassen zijn met set neck. Heel veel Ibanez bassen. Heel veel Alembic bassen. etc etc etc
De meeste semi -acoustische bassen zijn overigens ook set neck.

Maar als de baswereld voor jou alleen bestaat uit 7enders dan snap ik je redenatie wel... :dontgeti:

rijsberman
28 april 2010, 15:53
zijn Alembics in de regel niet neck through?

Basvarken
28 april 2010, 16:01
Lang niet alle Alembics.
Bijvoorbeeld de Excel , Orion en Epic zijn set neck.

schwalbe
28 april 2010, 16:48
Bij warwick en ibanez zijn alleen de semi-acoustische bassen set-neck. En Alembic schaar ik onder de luthiers (misschien niet geheel terecht).
En inderdaad, bijna alle semi-acoustische bassen zijn set-neck. Toch blijft het een vrij zeldzame halsconstructie voor een bas.
Dat wil niet zeggen dat er wat mis mee is natuurlijk.
En nee, ik ben geen 7ender-fanboy.

Basvarken
28 april 2010, 17:49
Bij warwick en ibanez zijn alleen de semi-acoustische bassen set-neck.

Is dat zo?
Wat dacht je van de Ibanez ARTB100 en Ibanez Iceman en zo?
Of de Warwick Infinity, die heeft weliswaar wat tone chambers maar is toch geen semi acoust?

En dan hebben we het nog niet gehad over de vele andere merken die ook heel fijne bassen maken/maakten. Bijvoorbeeld: Guild B302, Guild M85, Guild Jet star, of de Eastwood Hi Flyer, Gretsch Billy Bo Jupiter.

Laten we het erop houden dat het een stuk minder voorkomt dan een bolt on. Maar om nou te zeggen dat het zeldzaam is?

schwalbe
28 april 2010, 18:59
Laten we het erop houden dat het een stuk minder voorkomt dan een bolt on. Maar om nou te zeggen dat het zeldzaam is?

Laten we het daar maar op houden ja.