PDA

View Full Version : Privé lessen: akoestisch of elektrisch?



Dancing Lobster
27 april 2010, 22:27
Hey hey,

ik wist niet goed waar deze plaatsen, dus ik zet hem hier maar :p

Momenteel volg ik groepslessen akoestische gitaar. Ik ben echter zeer ontevreden over deze lessen, en ik heb dus besloten daar na deze reeks mee te stoppen. Deze reeks stopt eind mei, en begin september wil ik privélessen gaan volgen. Ik weet al waar ik ze ga volgen, en ik wil me zo rap mogelijk inschrijven, anders riskeer ik op een wachtlijst te komen.

Ik zit echter nog met een klein dilemma. Ik moet namelijk kiezen tussen akoestische of elektrische lessen. Het liefst zou ik beide doen, maar dat kost te veel en willen men ouders niet betalen.

Voor mij is dit een erg moeilijke keuze. Ik heb men elektrische gitaar nog maar pas gekocht, en ze klinkt goed, speelt leuk,... maar ik speel even graag op men akoestische. De muziek die ik beluister is vooral rock, en dus elektrisch, maar ik vind het ook erg leuk om op men akoestische gitaar nummertjes mee te spelen :makeup:

Dus ik vraag me af, wat jullie advies hierin is? Ik heb weleens gehoord dat je alles wat je op een akoestische gitaar kan, ook op een elektrische kan, maar dat andersom niet geld? In dat geval lijken elektrische lessen me het beste?

Ik heb er zelf ook al aan gedacht om de lessen op justinguitar (http://www.justinguitar.com/index.php)te gaan volgen voor men akoestische en dan privélessen elektrisch te gaan volgen... goed idee of niet?

Volgens mij moeten meerdere mensen hier dit dilemma hebben (gehad), hoe hebben jullie dat opgelost? :p

Groetjes en alvast bedankt :)

PS: ik wil die lessen gaan volgen bij De Monte in Mechelen, maar moesten er nog mensen lessen weten in de omgeving Duffel/Lier/Mechelen, let me know!

M@rtijnd
28 april 2010, 00:27
Hoi,

Ik kan eigenlijk alleen uit eigen ervaring spreken. Ik ben zelf begonnen met elektrisch gitaar, daar heb ik destijds ook les voor gevolgd. Na 2 jaar kocht ik een (kwalitatieve) Western akoestische gitaar. Ik kreeg van mijn docent de mogelijkheid om het af te wisselen. Zo kwam het voor dat ik de ene week mijn elektrische gitaar meenam en de week daarna mijn akoestische gitaar.

Ik vind dat er toch wel degelijk zaken zijn die je wel (gemakkelijk) op een akoestische gitaar kunt spelen en niet, of moeilijker, op een elektrische gitaar.
Dan heb ik het, bijvoorbeeld, over bepaalde 'picking'-technieken als klassiek 'fingerpicking' of dergelijke (sorry, ik weet de originele Nederlandse termen op het moment even niet).

Andersom heb je natuurlijk technieken als snaren buigen en arpeggio spelen wat op een elektrische gitaar gemakkelijker gaat.

Al met al denk ik, dat je met lessen voor het ene instrument ook gemakkelijk met het andere overweg kunt.
Desnoods zou ik even aan je docent vragen of je het niet op kunt lossen zoals ik het deed (wisselen na een bepaalde tijd).

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord,

M

P.S. Ik heb lessen gevolgd aan een wat informelere muziekschool met docenten die er vaak les gaven voor een extra zakcentje. Dit zou eventueel ook meegespeeld kunnen hebben.

Dancing Lobster
28 april 2010, 14:07
Bedankt voor de tip, binnenkort maar eens informeren of ik ze kan combineren :ok:

Rutger
28 april 2010, 14:33
Een combinatie zou mooi zijn inderdaad. Maar denk er ook over wat je wellicht over 5 jaar met je gitaar zou willen. Stel dat je ervan droomt om dan in een rockbandje te spelen, dan is het verstandig om nu al met lessen elektrisch gitaar te beginnen. Als je gewoon thuis voor jezelf wilt blijven spelen, maakt het misschien wat minder uit.

Inderdaad kun je een aantal technieken wel op zowel akoestisch als elektrisch toepassen, maar in mijn optiek zijn het toch wezenlijk andere instrumenten.

Dancing Lobster
28 april 2010, 17:30
Een combinatie zou mooi zijn inderdaad. Maar denk er ook over wat je wellicht over 5 jaar met je gitaar zou willen. Stel dat je ervan droomt om dan in een rockbandje te spelen, dan is het verstandig om nu al met lessen elektrisch gitaar te beginnen. Als je gewoon thuis voor jezelf wilt blijven spelen, maakt het misschien wat minder uit.

Inderdaad kun je een aantal technieken wel op zowel akoestisch als elektrisch toepassen, maar in mijn optiek zijn het toch wezenlijk andere instrumenten.

Ik droom er stiekem wel van om in een rockbandje te spelen ja, lijkt me fantastisch :p:cheerup:

SnoopWinckel
1 mei 2010, 06:19
Een combinatie zou mooi zijn inderdaad. Maar denk er ook over wat je wellicht over 5 jaar met je gitaar zou willen. Stel dat je ervan droomt om dan in een rockbandje te spelen, dan is het verstandig om nu al met lessen elektrisch gitaar te beginnen. Als je gewoon thuis voor jezelf wilt blijven spelen, maakt het misschien wat minder uit.

Inderdaad kun je een aantal technieken wel op zowel akoestisch als elektrisch toepassen, maar in mijn optiek zijn het toch wezenlijk andere instrumenten.
Ik denk dat het als (rock)gitarist niet verkeerd is om gewoon op beide soorten gitaren te spelen. Akoestische gitaren worden ook veel gebruikt in rockmuziek. Dus ik zou me toch niet beperken tot één type indien mogelijk.

@TS: ik herken het probleem, ik zit er namelijk ook mee. Ik ben ingeschreven aan de lokale muziekschool (niet zo ver van Mechelen trouwens) en ga in principe met mijn elektrische gitaar naar de les. Toch wissel ik meer en meer af de laatste tijd en neem ik gewoon mijn akoestische gitaar mee. Een beetje zoals M@rtijnd vermoed ik.

Ik zit nog maar in het eerste jaar en veel specifieke zaken voor elektrische gitaar heb ik nog niet gezien. Meestal zijn we in de les toch bezig met zaken als ritme en akkoorden wisselen, en dat kan je perfect oefenen op eender welke gitaar. Het voordeel van het oefenen op akoestische gitaar is dat het spelen op een elektrische gitaar daarna gaat als een mes door boter ;)

Of de opleiding bij De Monte goed is weet ik niet, maar ik vind ze wel duur tov een gewone muziekschool. Qua prijs wel vergelijkbaar met andere privé scholen schat ik. Kijk misschien ook eens naar gewone muziekscholen in je buurt?

Dancing Lobster
1 mei 2010, 13:11
Ik denk dat het als (rock)gitarist niet verkeerd is om gewoon op beide soorten gitaren te spelen. Akoestische gitaren worden ook veel gebruikt in rockmuziek. Dus ik zou me toch niet beperken tot één type indien mogelijk.

@TS: ik herken het probleem, ik zit er namelijk ook mee. Ik ben ingeschreven aan de lokale muziekschool (niet zo ver van Mechelen trouwens) en ga in principe met mijn elektrische gitaar naar de les. Toch wissel ik meer en meer af de laatste tijd en neem ik gewoon mijn akoestische gitaar mee. Een beetje zoals M@rtijnd vermoed ik.

Ik zit nog maar in het eerste jaar en veel specifieke zaken voor elektrische gitaar heb ik nog niet gezien. Meestal zijn we in de les toch bezig met zaken als ritme en akkoorden wisselen, en dat kan je perfect oefenen op eender welke gitaar. Het voordeel van het oefenen op akoestische gitaar is dat het spelen op een elektrische gitaar daarna gaat als een mes door boter ;)

Of de opleiding bij De Monte goed is weet ik niet, maar ik vind ze wel duur tov een gewone muziekschool. Qua prijs wel vergelijkbaar met andere privé scholen schat ik. Kijk misschien ook eens naar gewone muziekscholen in je buurt?

Het probleem bij een muziekschool is de notenleer, die je volgens mij verplicht moet volgen? Want dat zie ik dus absoluut niet zitten :). En leer je dan niet vooral meer klassieke songs spelen, of zie ik dat verkeerd?
Bij De Monte hebben ze me ook verteld dat er niet echt een vast programma is, ze hopen op veel inbreng van de leerlingen, dat die vertellen wat ze willen leren.... dat lijkt me super handig, kan je ten minste op je eigen tempo gaan :D

SnoopWinckel
1 mei 2010, 17:38
Het probleem bij een muziekschool is de notenleer, die je volgens mij verplicht moet volgen? Want dat zie ik dus absoluut niet zitten :). En leer je dan niet vooral meer klassieke songs spelen, of zie ik dat verkeerd?
Bij De Monte hebben ze me ook verteld dat er niet echt een vast programma is, ze hopen op veel inbreng van de leerlingen, dat die vertellen wat ze willen leren.... dat lijkt me super handig, kan je ten minste op je eigen tempo gaan :D

Ik mag ook de nummers kiezen die ik wil spelen, zolang ze binnen mijn mogelijkheden liggen natuurlijk. Zo speel ik binnenkort voor mijn examen imagine (van John Lennon)
en bad moon rising (van CCR), niet bepaald klassieke muziek :). Een maat van mij die al enkele jaren langer bezig is speelt brothers in arms van Dire Straits en nog een
Beatles nummer voor zijn examen.

En de notenleer is inderdaad verplicht ja, maar dat wilde ik sowieso al volgen. Ik zou zeggen, ga gewoon eens praten met wat leraren in verscheidene muziekscholen,
het opendeurdag-seizoen zit er toch aan te komen nu.

Dancing Lobster
1 mei 2010, 18:29
Ik mag ook de nummers kiezen die ik wil spelen, zolang ze binnen mijn mogelijkheden liggen natuurlijk. Zo speel ik binnenkort voor mijn examen imagine (van John Lennon)
en bad moon rising (van CCR), niet bepaald klassieke muziek :). Een maat van mij die al enkele jaren langer bezig is speelt brothers in arms van Dire Straits en nog een
Beatles nummer voor zijn examen.

En de notenleer is inderdaad verplicht ja, maar dat wilde ik sowieso al volgen. Ik zou zeggen, ga gewoon eens praten met wat leraren in verscheidene muziekscholen,
het opendeurdag-seizoen zit er toch aan te komen nu.

Hmm misschien moet ik dat dat toch eens overwegen...
Hoe zit het met de verhouding lessen echt spelen en lessen notenleer? Verder ken ik op een ander forum iemand die drumlessen volgt aan de muziekschool, maar die krijgt ook lessen muziekcultuur ofzoiets... krijg jij dat ook? Want dat zou me dus echt niet interesseren, ik wil gewoon lekker kunnen raggen op men gitaar :D

SnoopWinckel
1 mei 2010, 19:38
Hmm misschien moet ik dat dat toch eens overwegen...
Hoe zit het met de verhouding lessen echt spelen en lessen notenleer? Verder ken ik op een ander forum iemand die drumlessen volgt aan de muziekschool, maar die krijgt ook lessen muziekcultuur ofzoiets... krijg jij dat ook? Want dat zou me dus echt niet interesseren, ik wil gewoon lekker kunnen raggen op men gitaar :D

Ik krijg 1u gitaarles, 2u notenleer en een half uur samenzang per week. Vakken zoals muziekgeschiedenis (en eventueel cultuur?) worden hier gegeven vanaf het vierde jaar dacht ik, maar ben niet zeker.

Notenleer is wel iets meer dan alleen notenbalkjes afratelen, er zit een behoorlijk stuk praktijk in onder de vorm van
gehoortraining en dat is echt wel meegenomen voor eender welk instrument je speelt.

Dancing Lobster
1 mei 2010, 21:32
Ik krijg 1u gitaarles, 2u notenleer en een half uur samenzang per week. Vakken zoals muziekgeschiedenis (en eventueel cultuur?) worden hier gegeven vanaf het vierde jaar dacht ik, maar ben niet zeker.

Notenleer is wel iets meer dan alleen notenbalkjes afratelen, er zit een behoorlijk stuk praktijk in onder de vorm van
gehoortraining en dat is echt wel meegenomen voor eender welk instrument je speelt.

Hmmz 2 uur notenleer is maar 1 uurtje echt spelen... en dan later nog muziekgeschiedenis... laat al maar, dat zie ik niet zitten :p
Dan houd ik het wel op privélessen ;)

SnoopWinckel
1 mei 2010, 22:52
Hmmz 2 uur notenleer is maar 1 uurtje echt spelen... en dan later nog muziekgeschiedenis... laat al maar, dat zie ik niet zitten :p
Dan houd ik het wel op privélessen ;)

To each his own uiteraard :) De lessen bij De Monte zijn ook maar een uurtje per week trouwens ;)

Allesinds veel succes met wat je ook gaat doen :rockon:

sjoerd5
1 mei 2010, 23:52
Sorry voor de toon, maar kon je het subforum Lessen niet vinden?

Dancing Lobster
2 mei 2010, 15:04
To each his own uiteraard :) De lessen bij De Monte zijn ook maar een uurtje per week trouwens ;)

Allesinds veel succes met wat je ook gaat doen :rockon:

Dankje, dat zal wel lukken ;). Zaterdag eens binnen springen bij De Monte om in te schrijven, en kijken of ik soms kan afwisselen ofzo :)


Sorry voor de toon, maar kon je het subforum Lessen niet vinden?

Jawel, en ik heb zelfs getwijfeld om hem hier te zetten. Echter, de beschrijving van dit subforum is 'Geef je lessen of zoek je lessen?'. Dit topic is niet om naar lessen te zoeken of aan te bieden, daarom dacht ik dat die hier niet zou passen. Nu blijkt dat die hier wel moet staan, en in dit subforum dus ook andere vragen omtrent lessen gesteld mogen worden? Nou, dan zou ik jullie aanraden de omschrijving van dit subforum aan te passen, want zo is het niet echt duidelijk ;)

SnoopWinckel
2 mei 2010, 15:33
Jawel, en ik heb zelfs getwijfeld om hem hier te zetten. Echter, de beschrijving van dit subforum is 'Geef je lessen of zoek je lessen?'. Dit topic is niet om naar lessen te zoeken of aan te bieden, daarom dacht ik dat die hier niet zou passen. Nu blijkt dat die hier wel moet staan, en in dit subforum dus ook andere vragen omtrent lessen gesteld mogen worden? Nou, dan zou ik jullie aanraden de omschrijving van dit subforum aan te passen, want zo is het niet echt duidelijk ;)

Ik volg dansende kreeft in deze opmerking om eerlijk te zijn. Ik heb ook de indruk dat het onderdeel lessen op dit forum meer voor zoekertjes is, terwijl dit topic meer een vraag naar opinies is. Niets mis met zoekertjes uiteraard :)

Diana
18 mei 2010, 18:47
Heeey.

ik zou als ik jou was les nemen op je elektrische gitaar.
ik krijg zelf uber chille lessen. Maar laat ik dat maar niet vergelijken.

ik krijg lessen van een vriend, hij doet muziek opleiding, en geeft drumlessen.
en heeft een band. maar als hijtijd heeft dan gaan we lessen!
ik betaal er namelijk niets voor en ik heb les op mijn acoustische gitaar,
en ik heb ook les op een elektrische (die van zelf is)
en we gaan vaak jamen, ook erg goed voor je ritme gevoel(vind ik zelf.)
want ja ik speel nu 5 maand gitaar en ook al zeg ik het zelf niet snel,
ben erg ver heen op mijn eigen gitaar en het ritme gevoel zit er ook wel in.

Duss ik dacht jaa jij vind acoustische gitaar gewoon lekker om op te spelen maar elektrische gitaar ben je nog niet helemaal (laat ik maar zeggen) ver mee.

mijn advies les nemen op elektrische.

en je kunt altijd nog vragen of je ook mag combineren ja?