PDA

View Full Version : crate stealth 50 combo volume issues



pasqual
27 april 2010, 19:18
hoi allemaal,

ik heb een crate stealth 50 combo met 4x6v6 buizen en 3 x 12ax7 pre-amp buisjes. als de versterker is opgewarmd na een 30 minuten fluktueerd het volume constant ( hard/zacht ). op de sound zelf heeft het geen invloed. alle buizen gloeien gelijkmatig en er zijn geen microfonische bij. dit gebeurd zowel op het cleankanaal als op het gainkanaal. kan dit toch aan de buizen liggen of kan het ook aan de potmeters van het master liggen? of heeft iemand anders een idee?

groeten Pasqual.

AART
27 april 2010, 21:11
Laat hem eens nakijken, die amps zijn al vrij oud dus het kunnen zo oude eindbuizen of elco's zijn...

pasqual
27 april 2010, 21:35
bedankt AART, ik dacht eigenlijk ook al aan de eindbuizen, ik wist alleen niet dat dit ook het volume droppings kon veroorzaken. elco's heb ik nog niet aan gedacht. ik hoop alleen dat ik er zelf ( met jullie hulp uiteraard ) uit kan komen. ik kan er helaas niet achter komen hoe je deze amp moet biasen ( als dit al zou moeten ). als je googeld op deze versterker, komt er vrij weinig uit. weet misschien iemand welke buizen er van orgine inzitten? momenteel zitten er russische in- kan het merk niet lezen, zit aan de achterkant- het zou zo maar kunnen dat dit de orginele zijn. dat zou betekenen dat ze er al zo'n 15 jaar inzitten wat toch wel erg lang is.

groeten Pasqual.

pasqual
29 april 2010, 18:34
verder nog iemand iets vermeldenswaardig?

bass blom
29 april 2010, 19:05
probeer de buizen eens van plek te verwisselen?

cluseau
29 april 2010, 20:13
verder nog iemand iets vermeldenswaardig?

Probeer even een signaal van een tuner of mp3 speler direct aan te sluiten op de retun ingang. Je test hiermee of de eindtrap wel storingvrij is. Heb je nu nog steeds volume variatie dan zit het idd in de eindtrap en kun je de preamp uitsluiten. Trouwens redelijk veel kans dat het probleem in de jackplug zit.

Frans.

pasqual
30 april 2010, 00:44
bedankt mannen voor de reacties.
@Frans: hoe kan de jackplug zo'n storing veroorzaken? is ie dan inwendig kapot door het vele gebruik? ik ga het dit weekend eens allemaal uitproberen en uitvissen hoe ik dit apparaat moet biassen want met google wordt je niet veel wijzer. ik vind ook nergens waardes terug die ik moet aanhouden.
moet je met een matched quad ook biassen?

groeten Pasqual.

Eko
30 april 2010, 08:28
Bijna alle sets buizen moeten ingeregeld worden. Zit er in de amp ook een gelijkrichterbuis? Ik zo`n zelfde probleem gehad met een amp en toen bleek de gelijkrichterbuis niet meer goed te zijn. Uitwisselen en over was het probleem.

cluseau
30 april 2010, 09:29
.... hoe kan de jackplug zo'n storing veroorzaken? is ie dan inwendig kapot door het vele gebruik?


Pasqual, In je send jack zitten een paar schakelaars waarvan er één vaak wordt gebruikt om het orginele signaal te onderbreken als de loop in gebruik is. Dwz als de loop niet in gebruik is loopt het signaal via deze switch. Nu kunnen er probremen gaan ontstaan als deze switch juist niet vaak gebruikt wordt. De contactveertjes gaan in de loop van de tijd oxideren. Zolang de contactvlakken blijven waar ze zijn is dat geen probleem maar als ze iets verschuiven bv onder invloed van temperatuur variatie of een kleine mechanische schok kan de contact overgang weerstand gaan opleveren. Dit kan er de oorzaak van zijn dat je volume drops hoort. Zelf oscilleren komt voor, vooral bij combo's. Neem een jackplug en ram deze een aantal malen in de send jack. Hiermee laat je de contacten over elkaar schuren wat mogelijk je probleem al verbeteren kan. Tis niet gezegd dat dit de oorzaak is maar het is heel goed mogelijk.

Inregelen van de buizen kun je zelf. Aan de hand van het schema wat ik je toe kan sturen kan ik je verder helpen maar......Ben je in staat zelf te meten en ben je op de hoogte met hoge spanningen zelfs als hij uit staat?

suc6

Frans.

Midwolda
30 april 2010, 09:39
Semi off-topic:
ik heb mezelf aangeleerd om bij een FX loop die niet in gebruik is
er altijd een gewone patchkabel in te doen...

pasqual
30 april 2010, 13:51
@Frans: ik heb regelmatig kreten voorbij zien komen wat hoge spanning betreft maar ik weet niet waar dat vandaan zou moeten komen. maar ik wil me er wel graag in verdiepen. bedankt voor de overige tips, ik ga er mee aan de gang in ieder geval. jammer dat er zo ontzettend weinig over deze amp te vinden is. maar als je een schema zou willen sturen, graag! ik kan altijd bij mijn vader aankloppen voor hulp. hij is vroeger monteur geweest bij de technische dienst van Blaupunkt ( tv's en hifi apparatuur repareren, dat was toen nog rendabel i.p.v. printplaten uitwisselen;) ). de nieuwe buizen zullen morgen wel met de post komen en dan maak ik de amp open voor "groot" onderhoud.

bedankt voor de tips, mannen!!

groeten Pasqual.

cluseau
30 april 2010, 23:24
.... ik heb regelmatig kreten voorbij zien komen wat hoge spanning betreft maar ik weet niet waar dat vandaan zou moeten komen.....

Wat dacht je van de voeding? Zelfs na uitschakelen kunnen de elko's deze lading wekenlang prima vasthouden tot er iemand met zijn tengels aanhangt. Als je dan de gelukkige bent die het slechts met één hand ervaart blijft het waarschijnlijk bij de geur van een vergeten barbeque. Sommige amps hebben wel zg bleeders die de langzaam elko's ontladen maar dit is lang niet altijd het geval.
500V= is niet ongewoon in buizenamps dus let ff op wat je doet :blast:

Frans.

pasqual
1 mei 2010, 23:15
oké,

ondertussen zitten er nieuwe eind en pre-amp buizen in en heb ik alle potmeters en in- en outputs gereinigd met contactspray. alle issues ( klachten ) lijken te zijn verholpen. ik heb de versterker vanavond zo'n 3 uur aan laten staan en heb geen volume-drops en krakende potmeters meer gehad. morgenavond ga ik naar de oefenruimte om 'm ff flink de sporen te geven en dan zal blijken of alles werkelijk goed is. de buizen die er in zaten waren allen "hot rods" van SLM Electronics wat mij doet vermoeden dat dit de orginele nog waren ( 1992 volgens stickertje op printplaat ).

anyway, allen bedankt voor de input. hopelijk blijkt alles nu goed te zijn en te blijven.

groeten Pasqual.

pasqual
2 mei 2010, 22:43
hoi allemaal,

vanavond heb ik de crate ff op z'n kl*ten gegeven in de oefenruimte en ben er meteen achter gekomen dat de orginele speaker niet veel is. ik heb deze dan ook vrijwel meteen losgekoppeld en er een 212 cabinet op aangesloten. da's ff andere koek! en dan is deze 212 niet eens top of the bill ( peavey 3/4 closed back ). dit klinkt echt wel een stuk beter. vooral het clean kanaal is top en reageert erg lekker op pedalen zoals diverse overdrive, compressor, fuzz en wah. in de effectsloop had ik delay, daarover later meer...

deze versterker heeft een behoorlijk volume en krijgt dan ook een mooi randje.
minpunt vind ik het gainkanaal wat niet naar mijn smaak is in te stellen of ik zou het al moeten doen met vrij weinig gain en een tube-screamer er bij. maar ik heb liever instant scheur zonder hulp en dat zit er ( naar mijn smaak ) niet in.

terugkomende op de effectsloop: hierin lijkt nog een fout/defect te zitten: soms als ik een aantal pedalen tegelijk had aanstaan die rechtstreeks vóór de input geschakeld staan ( tube-screamer, compressor, boost ) , ging de delay ( die via de effectsloop gekoppeld was ) kuren vertonen; het ledje ging aan en uit tegelijk met de aanslag op de gitaar waarbij het totale geluid klonk alsof er een extra boost pedaal werd aangezet die alles nog eens "over the top" overstuurde. is dit nog te volgen???

dit probleem deed zich maar een klein aantal keren voor. dit lijkt te maken te hebben waar Cluseau het over had. het is alleen een moeilijk te omschrijven probleem.

verder ben ik van plan om de speaker er uit te halen en er een losse top van te maken. ik zie weinig heil in het wisselen met een V30 of zo iets vanwege de kleine open kast waarmee je waarschijnlijk dankzij de constructie weinig geluidswinst kunt halen. met die 212 beviel me erg goed.

verdere suggesties zijn welkom.

groeten Pasqual.