PDA

View Full Version : les paul met fender element?



sam199
27 april 2010, 17:53
hey allemaal

Ik zat een beetje te denken, ik hou erg van het geluid van jimi hendrix en van het geluid van een gibson les paul.

Zou het mogelijk zijn om bij een les paul tussen de twee humbuckers een single coil te plaatsen of een humbucker verwijderen en er een single coil in plaatsen.
En hoeveel zoudat kosten denken jullie?

En is er toevallig hier op het forum iemand die netzoiets heeft?

ik hoor het wel:)

Sinner1980
27 april 2010, 17:57
Een les paul is van mahonie dus het kan natuurlijk wel maar een typisch strat geluid ga je never nooit krijgen plus het feit dat dit onder les paul verkrachting valt en het je een waardeloze gitaar oplevert...niet doen dus.

Koop gewoon een mexicaans stratje (classic player 60's bijv) et voila!
Kost je een paar honder euro meer maar daar is je Hendrix geluid,en je houdt ook nog eens een knappe les paul over...win-win situatie dus.

Grote kans overigens dat je vervolgens je les paul de deur uit doet om een mooie US strat te kopen;mij gebeurde hetzelfde:seriousf:

Ik heb net stiekem wel een SG besteld,kon het toch niet laten:crazyhappy:

Thiez
27 april 2010, 18:02
Als je er gewoon 4conductor elementen in hebt zitten kun je door middel van een miniswitch hem splitable maken. Heb ik in mijn sg ook. Krijg je die single coil 'twang' maar het gaat idd niet precies als een fender klinken vanwege de houtsoort. Maar zeker acceptabel hendrix geluid uit te halen.

Nicks
27 april 2010, 18:03
veelzijdige gitaren zijn zeer overgewaardeerd. Je kan beter 1 gitaar hebben die in iets specifieks heel goed is dan een 'alle genres net niet' gitaar... of je moet powerpop spelen.

Robdop
27 april 2010, 18:03
@ sinner, toch (weer) een sg gekocht?
gevaarlijik, ik vind ze iig niet beter dan de vipers.:seriousf:

@ts: ik zou ook doen wat sinner zegt

bass blom
27 april 2010, 18:08
SD prail(s) er in zetten

Ibanez666
27 april 2010, 18:13
Zoiets?

http://link.marktplaats.nl/336421589

bass blom
27 april 2010, 18:15
Zoiets?

http://link.marktplaats.nl/336421589

oei dies wel vet, maar ik heb al drie les pauls :chicken:

Ibanez666
27 april 2010, 18:16
oei dies wel vet, maar ik heb al drie les pauls :chicken:

Ik vind hem fugly!

Orpheo
27 april 2010, 18:19
@t.s.: de typische strattone is n combinatie van een tremolo,bolt on neck,en singlecoils,en in mindere mate t bodyhout,en meerdere mate,het knetterharde esdoorn als hals.

Bouw n lp van mahonie met n mahonie back,maple top,maple hals,bolt on, trem en singlecoils,en je hebt je strattone, met wellicht iets meer 'romig' in je tone,iets meer laag. Gewoon zo singles erin prakken,werk niet. Prails komen in de buurt,maar ook dat is slappe hap.

geert1976
27 april 2010, 18:23
Koop dan een Gibson M3, prima kruising:ok:

guitarkid
27 april 2010, 19:19
Koop dan een Gibson M3, prima kruising:ok:

Zekere weten. Ik baal nog steeds dat ik er niet één gekocht heb in de tijd dat ik in Groningen in een muziekzaak werkte, waar er één hing die we aan de straatstenen niet kwijt konden. Maar ja, gedane zaken....

Gr. C.

jerome
27 april 2010, 19:37
Ik heb in m'n explorer een single coil gemonteerd in de neck positie.
Best wel een lekkere stratachtige sound
Ik moet er wel bij vermelden dat het een explorer is met een bolt on maple neck en een maple toets.
Maar het is geen echte Strat sound
Een single coil in de midden positie klinkt in z'n eentje naar mijn bescheiden mening niet echt geweldig.
In combinatie met de neck of bridge single coli kan het wel lekker klinken
Dé lekkere Hendrix strat strat sound krijg je imho voornamelijk met een single coil in de neck positie over een vette Marshall plexi of JMP buizenbak ...

Rock Bottom
27 april 2010, 19:53
@t.s.: de typische strattone is n combinatie van een tremolo,bolt on neck,en singlecoils,en in mindere mate t bodyhout,en meerdere mate,het knetterharde esdoorn als hals.

Bouw n lp van mahonie met n mahonie back,maple top,maple hals,bolt on, trem en singlecoils,en je hebt je strattone, met wellicht iets meer 'romig' in je tone,iets meer laag. Gewoon zo singles erin prakken,werk niet. Prails komen in de buurt,maar ook dat is slappe hap.

Vergeet de mensuur niet.

X-X-X
27 april 2010, 21:17
Zo'n LP met P90's (zoals die London City Dakota goldtop,dat is toch ook single coil?), is dat niet een veelzijdige gitaar qua sound. Zit volgens mij een beetje tussen de single coils en de humbuckers in, niet? (Heb ze nog nooit bespeeld, dus misschien maak ik wel een domme opmerking)

sam199
27 april 2010, 22:24
bedankt voor de reacties tot nu toe:)
ja het is natuurlijk beter om gewoon een strat en een les paul te kopen dan heb ik voor allebei de geluiden maar ik vroeg me af of iemand misschien dat had gedaan en hoe dat klonk, want om twee gitaren te kopen heb ik nog lang niet genoeg geld voor en ik kan niet kiezen:P dus ik zal wel nog lang moeten nadenken welke ik ga kopenhaha

Sinner1980
27 april 2010, 22:48
bedankt voor de reacties tot nu toe:)
ja het is natuurlijk beter om gewoon een strat en een les paul te kopen dan heb ik voor allebei de geluiden maar ik vroeg me af of iemand misschien dat had gedaan en hoe dat klonk, want om twee gitaren te kopen heb ik nog lang niet genoeg geld voor en ik kan niet kiezen:P dus ik zal wel nog lang moeten nadenken welke ik ga kopenhaha

Gewoon een strat man:strat:

Les pauls zijn vet maar erg duur...als je een knappe wilt tenminste;)

Rooker
27 april 2010, 23:44
Bestaan er voor Les Pauls niet van die Roland strips die je vlak achter de brug kandoen waardoor je digitaal allerlij andere sounds kunt maken?

Maarja als je nog een gitaar moet kopen kun je beter een Fender Mex Roland kopen. Of als je wat beer geld hebt een Fender Virtual gitaar, dan heb je en een traditionele strat en nog 18 digitale mooie gitaarcopies als bijv een 12 snarige en misschien ook wel een les Paul. En wat eerder al gezegt werd. Een Gibson Les Paul is duurder.
Ja, de Gibson traditional is nog betaalbaar. Maar is dat ook een goeie???

Orpheo
27 april 2010, 23:46
Imho is mensuur minder belangrijk dan de rest dat ik noemde.

Maar uiteindelijk maakt alles uit,zelfs merk en model stemsleutel,

stratie
28 april 2010, 07:20
Persoonlijk vind ik het allemaal onzin, Als je een Fender sound wil, krijg je die nergens anders uit als een Fender, en mensen die zeggen dat het ''precies hetzelfde klinkt'' geloof ik voor geen meter, de plaats van de pups is ook erg belangrijk, die kan (ook door het mensuur) niet op de zelfde positie als bij een strat zitten.

Kijk misschien kan je wel een twany tone krijgen, maar een strat tone?..


Les paul klinkt als een les paul
een strat klinkt nou eenmaal als een strat. period.

Ricochet
28 april 2010, 09:27
Ik zat een beetje te denken, ik hou erg van het geluid van jimi hendrix en van het geluid van een gibson les paul.

Zou het mogelijk zijn om bij een les paul tussen de twee humbuckers een single coil te plaatsen of een humbucker verwijderen en er een single coil in plaatsen.
En hoeveel zoudat kosten denken jullie?

En is er toevallig hier op het forum iemand die netzoiets heeft?


Ah, personal experience, you gotta love it.

Ja dat kan. Het simpelst is een SC in de uitfrezing van de neck-HB te schroeven, gewoon "direct mount". Met de SC in het midden moet je gaan frezen, plus een SC in de neck klinkt ook overtuigender als zijnde een SC.
Het is geen "Instant Stratocaster", maar het klinkt gewoon als een SC, en is zeker te preferen over een "splitcoil". IMO uiteraard.

Geen LP, maar wel hetzelfde idee. Of het esthetisch verantwoord is laat ik wel aan anderen over.
http://www.gretsch-talk.com/forum/members/ricochet-albums-rich-gearpix-picture4268-prs-tremonti-se.jpg