PDA

View Full Version : Solid top kwartiers of dosse gezaagd.



Git Aar
27 april 2010, 17:25
Ik kan niet vinden wat het verschil is tussen een top van een akoestisch gitaar die kwartiers of dosse gezaagd is. Ik weet ook niet wat normaal is, wie kan mij vertellen wat de voor en nadelen zijn?

LaurentB
27 april 2010, 17:38
Kwartiersgezaagd betekent dat de zaagsnede recht op de kern van de boomstam gericht is, dus loodrecht door de nerven heen.

Ik denk dat dit voor het bovenblad van een akoestische gitaar als voordeel heeft dat de stijfheid bij een gegeven gewicht het hoogst is. Dus dat je het lichtst mogelijke bovenblad kunt maken bij een gegeven noodzakelijke sterkte, en dus met de beste akoestische respons.

Het geeft meer verlies van hout (en is wellicht moeilijker uit te voeren), daarom is het duurder dan wanneer je een stam gewoon in plakken van boven naar beneden zaagt.

Git Aar
28 april 2010, 20:33
Dus als ik het goed begrijp, je kan een dunner blad maken met dezelfde stijfheid/sterkte.
Omdat het blad dunner is, zou het geluid beter moeten zijn.

LaurentB
28 april 2010, 20:46
Dus als ik het goed begrijp, je kan een dunner blad maken met dezelfde stijfheid/sterkte.
Omdat het blad dunner is, zou het geluid beter moeten zijn.

Ja, ik heb het net nog even nageslagen in William Cumpiano's 'Guitar Making', en het is inderdaad zo dat die zaagrichting de grootste stijfheid geeft bij een gegeven gewicht.

Dat is ook de reden waarom bovenbladen bijna altijd van conifeerachtige bomen zijn gemaakt (spar, ceder, cypres); die hebben een hoge stijfheid/gewichtsverhouding.

Git Aar
28 april 2010, 21:29
Ik stond op het punt een gitaar met een quarter sawn bovenblad te kopen van marktplaats. Wilde toch even weten wat quarter sawn was.
Ben nu helaas te laat, gitaar is weg.

LaurentB
28 april 2010, 21:44
Volgens mij zijn de meeste massieve bovenbladen tegenwoordig wel kwartiersgezaagd, hoor.

De nerven lopen dan altijd loodrecht op het blad, dus dat moet je kunnen zien aan de binnenrand van het klankgat.

SitkaSpruce
7 januari 2014, 00:22
Quarter sawn is het zelfde als kwartiers gezaagd.
Dosse gezaagd is beslist ongeschikt voor een kwaliteits instrument. Dosse bovenbladen trekken krom en/of scheuren en zijn zeer gevoelig voor wisselingen in luchtvocht.