PDA

View Full Version : Wat voor fuzz?



Herman
27 april 2010, 17:20
Leute!

Ik zit een beetje met een dillema. Ik heb al een hele tijd een Zvex FuzzFactory, en daar heb ik een beetje een haat-liefde verhouding mee.

Ik blijf draaien aan dat ding eigenlijk, en het iedere keer als ik denk dat ie nu wel lekker klinkt, ben ik een paar dagen later toch weer aan het draaien. Er zitten verschrikkelijk veel sounds in, maar lang niet alles is bruikbaar. Twee voordelen er aan vind ik dat ie wél echt lekker klinkt icm de octaver uit mn Whammy (verschrikkelijk bruut, en alles behalve subtiel) en dat hij beter klinkt als ik m'n versterker als op oversturing heb staan dan op een cleane amp (vind ik makkelijker met het schakelen van de Fuzz).

Nu heb ik het idee dat de sound van een FuzzFace mij wel ligt, alleen ik vroeg me af of die ook een beetje klinkt op een al redelijk overstuurde amp? Of wordt het dan allemaal té. En eventuele suggesties zijn uiteraard ook welkom! Ik weet op het moment namelijk niet zo goed of ik nou een ander Fuzz pedaal moet gaan zoeken, of dat ik het bij mn Fuzzfactory moet houden!

Ron Houben
27 april 2010, 18:38
http://www.youtube.com/watch?v=DRmPCet2ZX4

Hier hoor je verschillende Fuzz achter elkaar.

Succes!

Herman
28 april 2010, 00:20
Thanks! Morgen even bij langs, heb op het moment alleen van die k*t pc-boxjes. En hoe zit het met fuzz pedalen gooien op al een redelijk overstuurde amp? Mensen hier ervaring mee? Zo ja, welke fuzzen?

Bernardduur
28 april 2010, 10:06
Ik gebruik al jaren een zelfbouw Fuzz Face (germanium, AC151) waar redelijk wat aan gedaan is om hem op 9V + met buffers te kunnen gebruiken, maar het geluid is subliem. Vet, dik, en middig zodat het perfect met mn oversturende amp gebruikt kan worden!

ideaal!

Puerco
28 april 2010, 10:37
Elke fuzz klinkt het lekkerst op een flink overstuurde buizenamp. Het karakter van een fuzz met zijn transistor clipping is namelijk nogal scherp en heeft de warme oversturing van een buizenamp nodig om het geluid wat smoother te maken en af te vlakken. Aard van het beestje dus hoewel de ene fuzz net iets fijner zal klinken op een wat cleanere amp dan de andere.
Meest gemaakte fout is om een fuzz op een cleane amp aan te sluiten om er vervolgens achter te komen dat het toch niet die fijne Hendrix sound geeft als men verwacht had.

jaywalker
28 april 2010, 15:14
vandaag de classic fuzz 108 binnen gekregen can MXR. Echt goeie poep!

Met ingebouwde buffer die je aan/uit kan schakelen. Een fuzzface in een wat handiger behuizing.

Zeker even dat filmpje van gearmanndude op youtube kijken.

Fenndangoband
30 april 2010, 12:57
CHECK EVEN DE SUBDECAY F-BOMB... ikzelf hou wel van de total demolition fuzz sounds uit mijn Super Sonic Fuzzgun van Death By Audio.

Mitch
1 mei 2010, 12:35
Zoals al gezegd werken veel fuzzes juist beter op een oversturende amp. Dat gaat in ieder geval op voor de groep fuzzes die meer in de fuzzface/tonebender familie zitten (zoals bijv ook de FuzzFactory). Een fuzzface past dus prima in dit rijtje. Voor fuzzes op een cleane amp moet je meer in de Big Muff hoek zitten, dat gaat prima.

Kleine reminder: het wordt gedoogd als je reageert op een topic met het aanbieden van je koopwaar, maar dan moet het wel écht on topic zijn. Heb je bijvoorbeeld een prima fuzzface in de aanbieding en wordt daar naar gevraagd, vertel er dan iets over en nodig uit tot PB maar ga niet loos wat roepen. Er is nu een post verwijderd.

Herman
4 mei 2010, 14:32
Op youtube komt die MXR ook wel goed op me over, toch eens kijken of ik die ergens kan proberen. En anders wellicht 2e hands een gokje voor t een of ander fuzzface achtigs te wagen..

Speeddemon
4 mei 2010, 23:10
Kleine reminder: het wordt gedoogd als je reageert op een topic met het aanbieden van je koopwaar, maar dan moet het wel écht on topic zijn. Heb je bijvoorbeeld een prima fuzzface in de aanbieding en wordt daar naar gevraagd, vertel er dan iets over en nodig uit tot PB maar ga niet loos wat roepen. Er is nu een post verwijderd.

In dat geval,
HWA Maui Fuzz #006 is zeer binnenkort te koop. :crazyhappy:

Germanium Fuzz Face-afgeleide met NPN trannies (en dus lekker met een Boss voeding te poweren). Van SRV-milde drive tot Hendrix. Voor meer info, PM me.

@Jaywalker, ben zeer benieuwd naar die MXR BC108 en vooral naar de filtering van dat ding. BC108A's=superschel. BC108C=schreeuwend hard & lomp. Beide met bijna oncontroleerbare hoeveelheden gain. Dan moet er echt iets aan het tophoog gedaan worden.

Mitch
4 mei 2010, 23:14
Ga je het bouwen weer volledig oppakken?

Speeddemon
4 mei 2010, 23:34
Ga je het bouwen weer volledig oppakken?

beetje bij beetje momenteel. Heb weer een paar Rangeboosts klaar nu.
Kwam er helaas achter dat de 'structuur'/mandarijnenschil behuizing-lak van de Fuzzwork Orange niet meer leverbaar is.

onrust nv
29 december 2010, 10:57
Ik loop zelf NU te twijfelen tussen een Zvex mastotron en een Way Huge swollen pickle mkII.
De Zvex vanwege de sub knop en pulswith potmeter
De Way Huge vanwege de filter potmeter

Zal ze w/s wel beide kopen, maar welke eerst?

Iemand ervaring met de verschillen tussen beide peNdalen?

onrust nv
29 december 2010, 18:55
hier nog eentje voor de zelfbouwert:gitarist:

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=128619&highlight=diy+fuzz

die kerel bouwt zowiezo leuke FX (bekkenreverb,glasreverb,distortions,fuzzen)

:blast: