PDA

View Full Version : Nylon snaren op folkgitaar?



Gerth
27 april 2010, 10:28
Hallo allen!

Het is simpel: ik heb een klassieke én een electro-akoestische folkgitaar. Ik speel liever op de klassieke wat de snaren betreft maar mis dan wel het comfort (=string-spacing) van de folkgitaar (alsook de cutaway en de versterking), maar heb op dit moment geen budget voor een nieuwe gitaar, vandaar de vraag of het zinvol zou zijn een setje nylon snaren op deze folkgitaar te zetten (wat het effect van de rechtheid van de hals op langere termijn betreft).

Toch alvast ook even meegeven dat ik enige ervaring heb met gitaren en dat ik mij dus wel bewust ben van het feit dat ik de hals "in het oog" zal moeten houden gezien de veel lichtere spanning (en dus bijgevolg de truss-rod zal moeten aanpassen).

Bedankt!

Gert.

bass blom
27 april 2010, 11:02
lijkt me echt geen goed plan.
en zou het element wel werken met nylon snaren?

rijsberman
27 april 2010, 11:04
Die hals is het probleem niet, die heeft weinig last van minder spanning. Het zal eerder een probleem zijn voor je top. Niet dat 'ie er stuk van gaat, wel dat 'ie niet meer klinkt. Door de hogere snaarspanning van stalen snaren is de top veel stijven dar bij een Spaanse. Die nylon snaren krijgen die top daarom niet voldoende in beweging, met een k*tgeluid als gevolg. Zou een beetje jammer zijn.

Er zijn wel nylonsnarige met een 'staalsnarige' hals te koop. Ondermeer van Yamaha en uit de Godin stal, geloof ik. Google is je vriend...

LaurentB
27 april 2010, 11:13
Het klinkt niet geweldig, de intonatie zal niet perfect zijn, maar het klinkt niet zo slecht als ik ooit dacht, moest ik constateren na toevallig eens op een dreadnought met nylon snaren gespeeld te hebben.