PDA

View Full Version : Stratwood



johantipker
26 april 2010, 23:57
Al heel lang speel ik op een superstrat uit '89 van het merk Chandler.
Deze heb ik destijds laten assembleren door Spanjaard in Alkmaar, echt een hele fijne gitaar.

Ik had er EMG SA pick ups op zitten en deze was ik na 20 jaar wel eens zat.
Ik zocht een een wat meer vintage strat sound. Ik heb er nu een paar singlecoils van een Squire strat opgezet om eens even wat anders te testen..

Qua sound klinkt het nu nog steeds niet echt vintage strat, maar ik hoor gewoon nog steeds het karakter van mijn gitaar hetzij via een paar andere pickups. Overigens klinkt het wel goed, maar niet zoals ik het zocht.
Ik vraag me nu af van wat voor hout een strat moet zijn, wil een strat ook echt als een strat klinken; dus wat is nou stratwood?:strat:

Nog een vraag:

1 van de singlecoils is gevallen en nu is de magneet los gekomen, met wat voor lijm kun je die weer vastmaken?

bass blom
27 april 2010, 00:02
voor mij moet een strat een maple neck/toets hebben.

body.. geen flauw benul :D

johantipker
27 april 2010, 00:05
voor mij moet een strat een maple neck/toets hebben.

body.. geen flauw benul :D


....multiplex toch?

bass blom
27 april 2010, 00:07
voor wat ik van bodies weet zou ik wel eens een swamp ash willen hebben

snaarplukker
27 april 2010, 00:13
De vintage strats hebben een alder (elzen) body.

barno
27 april 2010, 01:10
stratgeluid heeft maar voor een stuk met bodyhout te maken. maple geschroefde neck en 25,5" scale zijn waarschijnlijk belangrijker. vintage strats: idd elzen body (of swampash voor iets meer hoog/twang). en goeie scoils natuurlijk.

vulvasonic
27 april 2010, 03:03
Jaren 50: afwisselend Essen of elzen, vaak afhankelijk van de afwerking. In die tijd waren de Essen bodies van het soort wat men nu 'swamp ash' noemt.

Jaren 60: overwegend elzen.

Jaren 70 en begin jaren 80: overwegend hard Essen.

Laat jaren 80 tot nu: overwegend elzen, hoewel er altijd wel wat modellen met een Essen body zijn gemaakt.

Uitzonderingen zijn er altijd al geweest. Ik heb zelf een originele strat uit 82 met een body van Hickory, of Hackberry (1 van die 2). Er zijn originele modellen bekend met bodies van walnoot en zelfs mahonie. Dit zijn echter, zoals gezegd, uitzonderingen en derhalve niet aan te bevelen als je op zoek gaat naar de echte stratsound.

Het echte stratgeluid is overigens niet alleen afhankelijk van de body. Bovendien zijn er meerdere 'echte stratgeluiden'. Een strat uit 1960 met een elzen body en een esdoorn hals en een relatief dikke plak 'rosewood' voor de toets, heeft andere specifieke klankkarakteristieken dan een strat uit het midden van de jaren 70, met een hard Essen body en een esdoorn hals uit 1 stuk (dus ook de toets). De laatste zal over het algemeen feller klinken dan de eerstgenoemde.
Het is echter niet alleen het gebruikte hout dat een rol speelt in het totaalgeluid van deze strats uit verschillende periodes. Los van de elementen, die zeker vroeger weinig constant waren, zijn er nog een aantal andere factoren die (wellicht marginaal) van invloed zijn op het geluid. De stalen zadels met het geschroefde stalen tremoloblok geeft volgens velen een beter geluid dan de latere bruggen met gegoten zadels.
Om kort te gaan, hier past geen eenduidig en makkelijk antwoord.

:)

Orgasmocaster
27 april 2010, 17:15
Uitzonderingen zijn er altijd al geweest. Ik heb zelf een originele strat uit 82 met een body van Hickory, of Hackberry (1 van die 2).


in mijn fender boekje staat:

200 guitars were produced with hackberry wood, which was then used as a substitute for alder

dude! is dat je dan smith? ik vroeg me altijd af waarop hier gedoeld werd!
either way, je hebt 1 uit 200!! een collectable!

Eko
27 april 2010, 17:25
Het body-hout is wel besproken. Ash / Alder is mooi. Beetje dikke hals doet heel veel voor de toon. Een dikke c of V hals met een maple toets geeft een hoop tophoog.
Niet alle Squier ( understatement) elementen zijn echt goed te noemen. Een set Kinmans of ( om bij Fender te blijven ) een set 57/62 doet een hoop goeds.

vulvasonic
27 april 2010, 18:55
in mijn fender boekje staat:


dude! is dat je dan smith? ik vroeg me altijd af waarop hier gedoeld werd!
either way, je hebt 1 uit 200!! een collectable!

Waarschijnlijk. Ik weet het niet 100% zeker. Ik ben ermee naar Patrick Koopman geweest en ik heb hem gevraagd of hij me kon vertellen wat het zou kunnen zijn. Hij had een boek waarin honderden gedetailleerde foto's staan van talloze houtsoorten en een beschrijving van de specifieke eigenschappen.

Hackberry lijkt erg veel op Ash (Essen), maar heeft een veel dichtere nerf, waardoor het qua uiterlijk weer veel meer op Elzen lijkt. Het hout van mijn gitaar voldoet volledig aan die beschrijving. Elzen is het zeer zeker niet. Essen zou kunnen, maar dat is erg twijfelachtig. Zowel Patrick als ik gokken dat het inderdaad 1 van de 200 Hackberry exemplaren is.

En dan is het ook nog een non-trem model en uitgevoerd in Sienna Sunburst. Misschien daarom wel helemaal een uniek ding. :crazyhappy:

Niet dat ie daar ook maar een cent meer van waard wordt hoor. :)


Ik lees net:
Hackberry is one of the most, if not the most bendable wood there is. We have made curved stairs from it, cabinets, moulding and etc. It is pretty much interchangeable with ash for jobs that require staining.

Maar op deze pagina staan veel foto's waarop te zien is dat het juist weer veel op Essen zou lijken, ook qua uiterlijk dus.
http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/hackberry.htm

bass blom
27 april 2010, 19:03
Ik lees net:
Hackberry is one of the most, if not the most bendable wood there is. We have made curved stairs from it, cabinets, moulding and etc. It is pretty much interchangeable with ash for jobs that require staining.

ah, zeer geschikt voor overdwars etc.. dus :D

vulvasonic
27 april 2010, 19:08
ah, zeer geschikt voor overdwars etc.. dus :D
Perfect Squierhout dus. :D

johantipker
27 april 2010, 20:45
Met deze antwoorden kom ik weer een stukje verder met mijn zoekplaatje.
De grote gemeenschappelijke deler lijkt dus toch wel een maple neck en een essen of elzen body, kortom de lichter gekleurde houtsoorten...:cooler:

Mijn chandler strat heeft overigens een mahonie toets, heel wat anders, de rest van het het hout kan ik niet definieren, daarvoor heb ik er helaas te weinig verstand van..

Ik denk dat ik beter op zoek gaan naar een goedkoop stratje om eens verder mee te klooien....