PDA

View Full Version : 2x12 vs. 4x12 Speaker cabinet



Exile
26 april 2010, 22:36
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen andere mensen hetzelfde dilemma rondlopen, en daar ik er zelf ook wat mee zit post ik dus even de vraag en mijn ideeën erover, hier op het forum.

Momenteel speel ik nét iets langer dan een jaar gitaar en ik heb de smaak goed te pakken. Samen met een vriend zijn er basisplannen om een (al dan niet enkel voor het plezier) bandje uit de grond te stampen.

Desondanks het bandgebeuren zou ik mij zowiso een buizenversterker willen aankopen, en daarbij de limiet van 50watt zeker niet overschrijden om zo ook thuis nog eens te kunnen spelen zonder de ouders op stang te jagen.

Nu, met een head alleen spring ik jammer genoeg niet ver (of toch niet lang) en dus 'moet' er daar een cabinet onderkomen. En daar zit hem nu net het probleem.

In principe is het zo dat hoe meer speakers, hoe meer luchtverplaatsing en dus productie van geluid is en hoe meer de effecten worden verspreid en dus zuiverder zouden zijn dan wanneer alles door 1x10" wordt geperst.

Aan de andere kant is 4x10 voor mij persoonlijk een beetje (veel) overkill. Zowel geluid zijnde het in een garage om te repeteren als op de kamer en aan grootte en gewicht, daarom het idee om voor een 2x10 te kiezen.

Ook hier wordt het geluid verspreid over 2 verschillende speakers en zou ik met 50watt over voldoende kracht moeten beschikken. Mijn voordeel is dat er minder plaats nodig is, minder 'geluidsoverlast' ten opzichte van 4x10 en het scheelt bovendien in de portefeuille.

nu, klopt mijn redenering of kan ik voor die paar €100 beter een 4x10 cabinet kopen?

Alvast bedankt voor de hulp!

mvg,

Christophe

Dick Wolkendeck
26 april 2010, 22:48
2 x 10 kan erg mooi zijn, zoals de originele fender twins. 4 x 10 lijkt me wat meer bass weer kunnen geven, dus ik zou vooral zelf luisteren wat je mooi vindt. En vergeet dan ook de 2 x 12 en 4 x 12 niet.

Enne.. 50 Watt buizen is nog steeds ruim voldoende om je ouders op stang te jagen :rockon:

schwalbe
26 april 2010, 22:55
In principe spreidt een verticale 210/212 beter dan een 410/412.

Exile
26 april 2010, 23:21
Tuurlijk zal die 50watt nog genoeg lawaai maken, maar het is volgens mij beter 'regelbaar' dan een 100watt met 4x12 ^^

Ok, ik denk dat ik genoeg weet ;) als het op luisteren alleen komt wordt het dus testen geblazen, al weet ik wel zeker dat ik voor 2x12 ga (of 2x10, maar 2x12 bij voorkeur)

Momenteel zijn er 2 cabinets die mij interesseren:

Marshall MR1936 (2x12)
&
Mesa Rectifier cab (horizontaal) (2x12)

en deze zou ik willen combineren met een Marshall DSL50

Ervaringen met één of beide van deze cabinetten?

mvg,

Christophe

toneblo
26 april 2010, 23:22
In principe spreidt een verticale 210/212 beter dan een 410/412.



....ow, dus de extra 2 speakers van een 4x12 spreiden niet mee?
De achterzijde is groter maar doet niet mee?

Wat wel een feit is, luister met je eigen oren welk cab je smaak is!
Je doet het beste zaken door het zelf te gaan testen!

Il_Falco
26 april 2010, 23:33
Ik kan je deze sterk aanraden:
http://www.thomann.de/be/hugheskettner_custom_212.htm

Heb ik gehoord met een mesa lonestar... pfiew, die blaasde hard, zuiver, pompend en kraaknet. Je ziet ze niet veel, maar als je de kans hebt om ze te proberen, laat het niet liggen!

Liquid_Metal
26 april 2010, 23:50
Als je gaat testen zal een 412 bijna altijd beter klinken dan een 212. Zoals je zelf al zegt heeft dat te maken met o.a. luchtverplaatsing en druk.
Ik heb zelf uitgebreid cabinets getest en de beste keuze was voor mij de ENGL PRO 212. De 412 klonk nog een flink stuk lekkerder, maar die koop is voor mij niet gerechtvaardigd:
-duurder
-zwaarder
-groter

Ik zit op een eerste etage en zou voor gigs dus een trap op en af moeten. Dat is met een 412 een flinke klus. Bovendien past een 212 veel beter in de auto. Live wordt het vaak uitversterkt en dan is 1 (of 2) speaker(s) genoeg.
Voor de band kan ik ook echt hard zat.

schwalbe
27 april 2010, 00:08
....ow, dus de extra 2 speakers van een 4x12 spreiden niet mee?

Sterker nog, ze doven het geluid van de andere speakers deels uit.
De beste spreiding krijg je in principe met 1 speaker. En als er meerdere speakers zijn dan kun je die het beste verticaal ordenen als je de beste spreiding wil. (daarom zie je bij PA-installaties ook altijd vertikale stacks en nooit horizontale)
Gitaristen willen een muur van geluid en een goede spreiding wel eens door elkaar halen ben ik bang.

Mr. Dynamite
27 april 2010, 12:45
Momenteel zijn er 2 cabinets die mij interesseren:

Marshall MR1936 (2x12)
&
Mesa Rectifier cab (horizontaal) (2x12)


Ik heb hier thuis beide staan momenteel, de mesa is van een bandgenoot.
Ik zelf heb de 1936V dus met V30's erin. Ze klinken wel heel anders, moeilijk te zeggen. De Mesa heeft wat mee bass en spreid beter maja die heeft ook een beamblocker voor de bovenste speaker dus dat scheelt een hoop. :)
Verder zou ik denk ik als je naar de marshall sound zoekt gewoon voor de 1936v gaan, al is het puur om de looks :seriousf:

Liquid_Metal
27 april 2010, 13:04
Waarom deze twee cabinets? Die lijken helemaal niet op elkaar.
Ik heb de Mesa recto 412 gehoord en die vond ik echt lelijk klinken. Da's vast heel persoonlijk, maar als ik 'm vergelijk met Marshall (kheb een 1960 getest) zou ik zeggen dat 'ie dikker en voller is, met meer punch. Marshall is meer vintage en wel erg strak. Ik miste er veel laag.

the sure thing
27 april 2010, 13:26
TIP van de dag: wat je ook aanschaft, doe het 2e hands. Is is zeer veel keus op de 2e hands markt wat betreft speakercabs. Mocht het niet bevallen, val je geen buil (financieel gezien).

Persoonlijk: voor rock t/m erger: Bogner 2x12 OS met V30's. Voor blues en clean: 2x12 Brunetti met G12M speakers.

Nocki
27 april 2010, 13:53
Hoi,

Leuk onderwerp. Dat 50watt zachter gaat als 100 watt is onzin.
De amps met meer dan 50watt gaven mij minder problemen dan de amps met minder dan 50 watt. Ook hebt beste geluid kwam wat mij betreft uit de 50+ categorie.

Cabs heb ik ook al mee gerommeld. De 2x12 Recto cabs heb ik gehad maar ook 1x12 en 4x12's

Op dit moment heb ik een Bogner 2x12 os en een bogner 4x12 straight. Die laatste is het beste wat ik ooit heb gehad.
Een goede 2e waren de Mesa EVM 1x12 open back cabs die echt super waren!

De Bogner 2x12 OS haalt het helaas ook niet bij de 4x12 Bogner straight maar is wel op zn plaats waar ik m gebruik.

Tot nu toe konden bij mij de 4x12's met hoog wattage amps beter en zachter klinken dan de lage wattage amps met 1 of 2x12's
En dat geld zowel voor thuis als op de buhne

Liquid_Metal
27 april 2010, 14:05
Ik vond de Bogner OS212 ook erg lekker klinken, vooral het laag was echt mega (hoewel ik daar juist altijd teveel van heb). Hij was ook erg organisch, maar was me toch niet strak genoeg.

big dooley
27 april 2010, 14:22
Hoi,

Leuk onderwerp. Dat 50watt zachter gaat als 100 watt is onzin.
De amps met meer dan 50watt gaven mij minder problemen dan de amps met minder dan 50 watt. Ook hebt beste geluid kwam wat mij betreft uit de 50+ categorie.



het verschill tussen 100 watt en 50 watt zit rond de 3dB... hetzelfde verschil tussen bijvoorbeeld de celestion's G12-T75 (97dB) en vintage 30 (100dB)

voor een beleving van volumehalvering voor het menselijk oor, moet het vermogen tot een tiende verlaagd worden...
dus een 100-watter wordt als 2-maal zo luid ervaren als een 10-watter

de aangegeven wattage's gelden als RMS waarden... maw, zolang de eindversterker clean blijft... en dat is ook de reden, waarom mensen een 100-watter boven een 50 watter prefereren of andersom...
het mooiste voorbeeld zijn de heren van AC/DC, die hun oversturing uit de eindtrap halen...
angus young doet dit met een 50-watter, terwijl zijn broer malcolm (die vrij clean klinkt) het doet met een 100-watter

WillemdaGuide
27 april 2010, 14:47
Ik gebruik mijn DSL50 vaak live, en soms, in een kleinere zaal neem ik mijn 1936 mee ipv mijn 1960, en elke keer vraag ik me weer af waarom ik uberhaupt die 4x12 mee neem, maw, DSL op 1936 is een prima combi, geluidstechnisch, maar ook visueel natuurlijk.
Moet ik er wel bijzeggen dat ik 2 V-30 in de 1936 had geschroeft en een beamblocker.

HaroldA
27 april 2010, 15:03
het mooiste voorbeeld zijn de heren van AC/DC, die hun oversturing uit de eindtrap halen...

Eindtrap of phase inverter?

En voor mij geldt: dan maar wat meer sjouwen maar 100x liever een 4x12" dan een 2x12", maar ja: ik heb ook liever 100 dan 50 watt ;)

Rinze
27 april 2010, 15:09
Ik denk toch dat het een kwestie van uitproberen is. En het hangt sterk van de band af. Zelf dacht ik voortaan wel met twee 1*12 kastjes toe te kunnen maar die bleken niet hard genoeg te gaan in de huidige band, dus toch weer 4*12. Maar wanneer je de enige gitarist (en geen toetsen) bent zal een 2*12 het ook wel trekken lijkt me zo.

big dooley
27 april 2010, 15:49
Eindtrap of phase inverter?

En voor mij geldt: dan maar wat meer sjouwen maar 100x liever een 4x12" dan een 2x12", maar ja: ik heb ook liever 100 dan 50 watt ;)

phase inverter maakt deel uit van de eindtrap...

vind zelf een 4x12" erg lekker, maar 10 jaar arbeid als steigerbouwer heeft m'n rug verziekt... vandaar dat ik het doe met 2 1936 kasten... is ook 4x12" :D

Mr. Dynamite
27 april 2010, 17:49
vind zelf een 4x12" erg lekker, maar 10 jaar arbeid als steigerbouwer heeft m'n rug verziekt... vandaar dat ik het doe met 2 1936 kasten... is ook 4x12" :D

Kun je daar misschien een plaatje van posten? Ik zit hier namelijk ook over te denken :)
En klinkt dit volgens jou net als een 4x12? of wat anders? Zoja wat dan?

HaroldA
27 april 2010, 17:53
Kun je daar misschien een plaatje van posten? Ik zit hier namelijk ook over te denken :)
En klinkt dit volgens jou net als een 4x12? of wat anders? Zoja wat dan?

Mijn setje een tijdje terug:

http://img.sait.nl/gitaarnet/familie foto.jpg

Ik heb de 1936's weggedaan omdat ze mij niet diep genoeg gingen. Zelfs met tips als het verwijderen van de achterplaat of een gat in de achterplaat kreeg ik er niet uit wat ik wel uit 1 1960 cab kon halen...

big dooley
27 april 2010, 19:07
klopt, een 1960 zal altijd meer laag produceren dan een setje 1936-kasten

het scheelt echter al behoorlijk als je de wieltjes er van onder sloopt (vind dat sowieso al ondingen) zodat de resonanties beter worden doorgegeven

daarboven komt nog eens, dat de JVM die ik gebruik een resonance-knop heeft, waar je echt behoorlijk wat laag tevoorschijn kan toveren, om dat euvel te verhelpen... de KT77-buizen die ik erin heb gelepeld, doen daar nog es een schepje bovenop
de DSL kon dit ook met de deep switch, maar daar had je geen controle over de hoeveelheid en werd het eigenlijk al een beetje overkill

verder speel ik op erg dikke snaren (.012/.056 in standaard stemming) en op die manier heb ik meer laag in mijn geluid, dan mijn collega die op een JCM800 splitchannel speelt over een 1960B

ik snap de tip eigenlijk niet, om de achterplaat te voorzien van gaten of zelfs helemaal te verwijderen... een gesloten cab heeft juist meer voorwaartse projectie van lage tonen naar mijn idee?

wel dient de bovenste cab iets aangepast te worden, omdat de voeten/wieltjes niet overeen komen, met de rubberen uitsparingen, waar normaal gesproken de top op rust

HaroldA
27 april 2010, 19:31
verder speel ik op erg dikke snaren (.012/.056 in standaard stemming) en op die manier heb ik meer laag in mijn geluid, dan mijn collega die op een JCM800 splitchannel speelt over een 1960B

Ik op 010-060, dus dat zal het niet zijn ;)


ik snap de tip eigenlijk niet, om de achterplaat te voorzien van gaten of zelfs helemaal te verwijderen... een gesloten cab heeft juist meer voorwaartse projectie van lage tonen naar mijn idee?

Als je een gat in de achterkant maakt kunnen de speakers beter bewegen en daardoor krijg je meer laag. Het zou overigens goed kunnen dat dat minder druk oplevert...

Hoe dan ook: het idee was leuk, maar 2 1936 kastjes zijn gewoon niet zo goed als een 1960 en als je beide kasten mee sjouwt nog eens zwaarder ook.

Exile
27 april 2010, 19:57
Tjah, de bedoeling is toch om die vette Marshall sound te kunnen krijgen ;) En had gehoopt met een Mesa en DSL tot hetzelfde effect te kunnen komen, helaas pindakaas blijkbaar.

Heb dan nog wat rondgezocht naar die 1936's en 1960's en had daar nu graag eens de pro's en contra's van geweten.

* Scheelt het nu werkelijk zoveel in 'laag geluid' tussen de twee cab's dat je toch beter voor een 4x12 gaat, of is dit eerder relatief?

* Vallen deze op 'huiskamervolume' te bespelen?

Uiteindelijk schelen ze maar 20cm in hoogte en 12kg (zelfs 36,4kg valt te heffen).

en dan de n00b-vraag van de dag: Waar zit hem nu het verschil tussen de 'gewone' cab en de vintage cab?

alvast bedankt ^^

Christophe

HaroldA
27 april 2010, 20:10
en dan de n00b-vraag van de dag: Waar zit hem nu het verschil tussen de 'gewone' cab en de vintage cab?

G12-T75 -vs- Vintage 30 speakers...

De moderne 1936's schijnen overigens tegenwoordig van slecht hout/MDF gemaakt te worden. Ik heb de oude, mono JCM800 versie gehad.

Ik ben voor de 4x12" gegaan omdat dat minder sjouwen is dan 2 1936's en ook nog eens beter klinkt.

the sure thing
27 april 2010, 22:15
Mijn setje een tijdje terug:
Ik heb de 1936's weggedaan omdat ze mij niet diep genoeg gingen. Zelfs met tips als het verwijderen van de achterplaat of een gat in de achterplaat kreeg ik er niet uit wat ik wel uit 1 1960 cab kon halen...

Nou vind ik de 1936 cab een van de slechtst klinkende 2x12 kasten die ik ooit heb gehad. Vooral het laag is afwezig.

Ik zou de 1936 cab uit je wensenlijstje schrappen!

Fireburst
27 april 2010, 22:24
De Orange PPC212 en K&E cabs lees je ook veel goeds over, zowel qua klank als spreiding. En on-a-budget de Framus CB212.

big dooley
27 april 2010, 23:48
Hoe dan ook: het idee was leuk, maar 2 1936 kastjes zijn gewoon niet zo goed als een 1960 en als je beide kasten mee sjouwt nog eens zwaarder ook.

tja, ik ben niet te lui om 3 keer te lopen :D

Exile
28 april 2010, 17:29
uhu, had inderdaad al meer van die 'meningen' gelezen op het internet wat betreft die 1936's...

Mja, voorlopig blijft het nog wat wikken en wegen i.v.m. de cabs en 50 vs. 100 heads, maar we staan al een stap dichter dankzij de vele leuke replies ;)

x

big dooley
28 april 2010, 17:48
uhu, had inderdaad al meer van die 'meningen' gelezen op het internet wat betreft die 1936's...

Mja, voorlopig blijft het nog wat wikken en wegen i.v.m. de cabs en 50 vs. 100 heads, maar we staan al een stap dichter dankzij de vele leuke replies ;)

x

ik had hiervoor 1922 cabs... die kun je gerust laten liggen

kijk, als je geen problemen ziet met het versjouwen van een 4x12 moet je die gewoon nemen...
ik kan zo'n kreng niet in mijn eentje in de auto leggen, zonder daarna gelijk langs de fysio te moeten, de 1936-ers zijn niet alleen lichter, maar ook handzamer... (wat eigenlijk voor mij het grootste voordeel is)
geluid heeft iets minder laag, maar om nou te zeggen, dat het schijthokken zijn is pure bullshit... ietwat handig omgaan met je EQ scheelt al een berg

zoals gezegd, heb ik meer laag dan mijn mede-gitarist die over een 1960B staat te raggen, terwijl de potmeters voor bas voluit staan van zijn JCM800 2210 en we dezelfde gitaar hebben

Exile
28 april 2010, 18:01
Die 4x12 zou ik echt liever niet aanschaffen om verschillende redenen waaronder o.a. het gewicht en de overvloed aan geluid ^^

2x12 is voor mij écht wel genoeg. 34kg hoop ik zelf nog wel een jaar of 20 te kunnen heffen zonder problemen te krijgen, en is voor een 'garage-band' meer dan voldoende ;)

Dus nu is het gewoon kwestie van een goede 2x12 te vinden die over de volledige lijn deftig klinkt en geschikt is om rock-genres te produceren. Kan ook al eens metal uitgehaald worden, dus als de cab dit ook aan zou kunnen, geweldig =)

Rondkijken is de booschap :noob:

x

big dooley
28 april 2010, 18:56
34kg hoop ik zelf nog wel een jaar of 20 te kunnen heffen zonder problemen te krijgen...




ik kan nog steeds 34 kg tillen... met gemak zelfs... zwaarder kan ook nog...
maar een blok van 75x75x40cm in een auto leggen van dat gewicht is een ander verhaal...

ik ben nu 32 en word er elke dag eraan herinnerd, dat het achterin niet lekker zit, als ik een verkeerde beweging maak... je went er wel aan...

Thijssie
29 april 2010, 08:32
Als je een gat in de achterkant maakt kunnen de speakers beter bewegen en daardoor krijg je meer laag.
Theoretisch wel, in de praktijk bij een gitaar pertinent niet....

E-J
29 april 2010, 10:05
Waar voor mijzelf belangrijk was om de keuze te maken voor een 2x12 is dat een goed 4x12 cabinet wat meer druk en 'ballen' heeft. Op het podium eenmaal is dat geweldig maar voor thuis bij mij is het minder geschikt want zelfs op lage volumes lieten die 4 speakers al de ramen trillen, iets wat ik bij een 2x12 veel minder heb. Een 4x12 vind ik in mijn geval dus veel meer een 'podium cabinet', voor optredens en als je thuis een ruimte hebt waar het allemaal wat harder kan. Ook kan ik me voorstellen dat vanwege die extra druk ze voor hardrock/heavy metal gitaristen wel geschikter zouden zijn. Voor b.v. jazz heb je al die speakers niet echt nodig. Maar alles is relatief, doe vooral je eigen ding en trek je eigen conclusies :)

Braindead
29 april 2010, 20:58
Ik ben van een 1960 naar een 2x12 Mesa overgegaan en die Mesa klinkt IMO beter dan de 1960.
de 1960 is schel met bas en mist voor mij de warmte die de 2x12 met v30's wel heeft. Tuurlijk mis je 2 boxen maar de kwaliteit van het geluid wat er uit mijn 2x12 komt is veel beter als van een 1960 in ieder geval voor mijn muzkiek (Rock/Metal).
Er wordt wel altijd gedaan alsof 4x12 beter is maar 2x12 is juist door het kleindere formaat wel directer in het geluid wat ik persoonlijk een voordeel vind. Hij reageert in ieder geval anders.

Lang verhaal kort: Ga het checken en zorg dat je eerlijk naar elke box luisterd. Het is echt heel persoonlijk en wat de een tof vind vind de ander weer niks. 1 ding is zeker, de speaker(+ kast) maakt heel veel uit voor je geluid van je amp, onderschat dat niet.

Tim ATY
20 mei 2010, 11:11
Net als Braindead heb ik dezelfde ervaring, ik heb een poos een 1960 A gehad, en ben op den duur over gegaan naar een 2 x12 van Mesa, closed back, V30 speakers. Als je een kabinet zoekt dat retestrak is in het laag zonder dat het gelijk te modderig gaat klinken is dit echt een aanrader. Ik denk dat het allround niet de beste 2x12 is die er te krijgen is, maar ik heb ook een Mesa top en het vormt gewoon een topcombinatie. Andere cabs die ik heb gehoord en die ik goed vond zijn de PPC212 van Orange (iets opener dan de Mesa) en die grote 2x12 cabs van Bogner, ook erg dikke sound. Wat betreft verbetering in resonantie helpt het om hem op de grond te houden, maar dan ben je je spreiding weer kwijt. Ik zit hem zelf altijd op z'n flightcase, maar die Mesa mist toch geen ballen in het laag. Het gemis van spreiding ten opzichte van een 4x12 is iets wat je een beetje voor lief moet nemen bij een 2x12, ik vind de directe klank beter en strakker.

BJA
21 mei 2010, 12:15
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma.

De versterker die ik (ook live) gebruik is een Peavey Classic 30 Head over een Marshall 1960A cab.

Omwille van logistieke redenen zou ik graag die cab vervangen door een wat minder 'groot' model. Ik heb de Peavey Classic 212 cab op het oog. Deze setup dus: http://www.pro-music-news.com/html/03/10830pea.jpg

Alleen heb ik niet echt een idee van het verschil in geluid. De Marshall heeft Celestions en de Peavey cab heeft Blue Marvel speakers. Ook het verschil van 4x12" naar 2x12" is mij vreemd.

Wie heeft hier een beter zicht op? Testen is niet meteen mogelijk daar de Peavey cabs moeilijk te leveren zijn.

jappejongen
21 mei 2010, 22:26
vergis je niet, 50 watt buizen is nog steeds SUPER LUID (als je hem volledig openzet), maar vergeet ook niet dat 100 watt ook heel stil kan spelen.

Liquid_Metal
22 mei 2010, 09:02
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma.

De versterker die ik (ook live) gebruik is een Peavey Classic 30 Head over een Marshall 1960A cab.

Omwille van logistieke redenen zou ik graag die cab vervangen door een wat minder 'groot' model. Ik heb de Peavey Classic 212 cab op het oog. Deze setup dus: http://www.pro-music-news.com/html/03/10830pea.jpg

Alleen heb ik niet echt een idee van het verschil in geluid. De Marshall heeft Celestions en de Peavey cab heeft Blue Marvel speakers. Ook het verschil van 4x12" naar 2x12" is mij vreemd.

Wie heeft hier een beter zicht op? Testen is niet meteen mogelijk daar de Peavey cabs moeilijk te leveren zijn.

Dat gaat een enorm verschil zijn. Zelfs met dezelfde speakers klinken verschillende kasten al héél anderes. Als je dan ook nog van 412 naar 212 gaat én ander speakers hebt, ben je helemaal nergens meer.

Tim ATY
26 mei 2010, 11:39
Klopt helemaal, ik heb die 2x12 closed back van Mesa, maar ik heb ook die open back rectifier 2x12 geprobeerd. Die was iets opener in het midhoog, maar weer minder strak in het laag, en dat was juist waar ik naar op zoek was.. Proberen, proberen en nog eens proberen..!

Liquid_Metal
26 mei 2010, 11:49
Misschien heb je iets aan mijn review:

Eerste vergelijking
Marshall 1960B: strak maar niet vol
Rivera K412B (V30 speakers): niet strak maar wel vol
Egnater Tourmaster 412A (V30: strak én vol
Genz Benz G-Flex 412: fizzy, vervelende zoem in geluid; iel laag
Orange PPC412 (V30): te dik, snel dood, wel strak

Tweede vergelijking
Bogner OS212 (V30): donderend laag, heel organisch, niet strak genoeg
King's Cabinet 212 (V30): custom cabinet van Guitar King. Volgens de verkoper (goeie gozer) heel veel tijd en moeite in gestoken. Hij was superstrak maar hij was mij iets te scherp en fizzy.
Kool & Elfring 212 (V30): redelijk strak en vol, goede voicing maar klinkt 'dozig'.
ENGL PRO 212 (V30): strak, veel laag en punch, heerlijke sound
Orange PPC212 (V30): dik, strak (niet zo strak als ENGL), vol, veel laag

Ook heb ik twee 412 cabinets getest.
ENGL PRO 412 (V30): súpersound. Strak, veel punch, echt mijn ding
Mesa Boogie Rectifier 412 (V30): mist presence (tophoog), klinkt 'hol'

Ik ben uiteindelijk voor een ENGL PRO 212 gegaan en da's voor mij echt een gave kast. M'n Harley Benton is nergens meer :).

HaroldA
26 mei 2010, 11:51
Marshall 1960B: strak maar niet vol

Welke speakers? Zowel G12-M25 als G12-65 vind ik zowel strak als vol...

dml
26 mei 2010, 11:55
Zo zie je maar weer hoe één en ander afhangt van je eigen gear en smaak. Afgelopen vrijdag moest ik met mijn Triple Recto "noodgedwongen" over een 1960A spelen. Het geluid viel mij verre van tegen!! Aan de andere kant vind ik een Bogner 212 OS zwaar overgewaardeerd, klinkt totaal niet strak, wel veel laag maar ongedefinieerd, klinkt een beetje als Bose Acoustimass (die melkpakjes met een subwoofer): veel laag, veel hoog maar daar tussenin zit helemaal niks. Ik ben nog steeds erg blij met m'n twee Mesa Thiele's......

Liquid_Metal
26 mei 2010, 12:21
Welke speakers? Zowel G12-M25 als G12-65 vind ik zowel strak als vol...

Dat vroeg je de vorige keer ook al :P. Volgens mij zijn het G12-65's maar zeker weten doe ik het niet. Heb er verder ook geen aandacht aan besteed want het was toch niet mijn geluid.

HaroldA
26 mei 2010, 12:30
Dat vroeg je de vorige keer ook al :P. Volgens mij zijn het G12-65's maar zeker weten doe ik het niet. Heb er verder ook geen aandacht aan besteed want het was toch niet mijn geluid.

Ik wou er alleen maar mee zeggen dat je 'de' 1960 niet over 1 kam kunt scheren. De gebruikte speaker is zeer bepalend voor het geluid.

ben79
26 mei 2010, 12:54
en om het nog lastiger kiezen te maken :
ik heb bij jukebox op een dag bijna alle cab's getest die er stonden.
wat ik me nog kan herinnneren is dat diezel waar ik veel van verwachte onmiddelijk afviel wegens te 'iel' en dat de bogners opt einde van dag overbleven.
Mijn favoriet was toen 2 keer een 2x12 van bogner, tweede keus was een 4X12 van bogner telkens met V30's.
Ik ben naar huis gegaan met de 4x12, nu ben ik opnieuw aan het denken aan 2 keer een 2X12 te kopen.. Ofwel koop ik er nog een 4X12 bogner bij.. maar dan wordt het wat lomp op het podium vrees ik..

Liquid_Metal
26 mei 2010, 14:00
Ik wou er alleen maar mee zeggen dat je 'de' 1960 niet over 1 kam kunt scheren. De gebruikte speaker is zeer bepalend voor het geluid.

Ben ik met je eens. Ik heb speakers voornamelijk via internet (op youtube staat een erg goed vergelijk) gezocht, want om ook nog eens alle mogelijke speakers in alle mogelijke kasten te testen werd me wat ondoenlijk. Ik heb gekozen voor V30 omdat die precies klinkt zoals ik wil. Lekker veel grommend mid en strak laag. Misschien iets te scherp in het hoog, maar dat draai ik bij m'n versterker een klein beetje weg. Mijn ENGL PRO 212 heeft redelijk weinig presence. Daarom ook zo geschikt voor de Fireball (die dat heel veel heeft) en met V30 speakers.

Exile
28 mei 2010, 22:36
Dat is inderdaad het grootste 'probleem'. Iedereen heeft zijn voorkeur en smaak én genre dat hij speelt. Hierdoor is een review vrij moeilijk te interpreteren, de ene vind het de beste klank die hij ooit heeft gehoord en de andere vind het klinken als een kartonnen doos met een oude autoradio in... Tjah.

Cab's kan ik gaan testen, dus daar zal ik mijn zin wel in vinden (wat mij betreft wordt het 2x12). Zowiezo die ENGL Pro 212 en de Mesa's testen. De ENGL omdat die (volgens Liquid Metal) voldoet aan mijn eisen en de Mesa's omdat een redelijk groot aantal groepen die ik goed vind op deze cab's spelen.

Wat eerder het grootste probleem wordt is het kiezen van een head =( Marshall, Mesa, mss zelfs ENGL, damn dat gaat moeilijk worden :P

Nu die spreiding, is die zoveel minder op een 2x12 dan op een 4x12? In die zin: Zou je voor het verschil de nadelen van een 4x12 nemen? :p

:hippie:

JeanPaul du Vinnie
28 mei 2010, 22:52
Wat die head betreft: zoek eens op met welk gerief de bands spelen die je goed vindt klinken. Dan kan je al een selectie in voicing en merken maken. Dan kan je op basis van budget en eisen (vb. veelzijdigheid of niet) een type kiezen.

En op vlak van spreiding: hangt ervan af welke cabs je vergelijkt. Ik heb nog op 2 cheapo 4x12-Randallkasten gespeeld die ik allebei verkoos boven de Marshall 1936 4x12 die ik ook even gehad heb, omdat ze véél grootser en dikker klonken dan de Marshall. De beste cab die 'k ooit heb gehad (en de enige die ik nu nog heb) is echter de Orange PPC2x12, een moddervet klinkende loebas van een kast die me die Randalls op slag deed vergeten en veel makkelijker te hanteren was. Daarmee wil 'k niet zeggen dat dat ook automatisch voor jou de beste keuze is, maar dat je 4x12's en 2x12's niet zomaar kan veralgemenen.