PDA

View Full Version : gr-30 probleem



Jelle6
26 april 2010, 21:52
Hoi,

Ik heb pas de gr-30 van Roland gekocht en zit met een probleem.
Ik heb de gk-2a pickup gemonteerd, en niet heel dicht bij de snaren.
Ik weet dat dat fout is, maar dat word nog veranderd.
Als ik met mijn plectrum naar beneden sla hoor je gewoon de klank.
Maar als ik omhoog sla moet je erg hard slaan om geluid te horen.
Dit kan liggen aan de pickup, maar als ik naar beneden sla lukt het wel gewoon.
Het kan liggen aan mijn sla methode maar als ik bypass speel klinkt het wel goed, en heb ik geen probleem met het slaan en hoor je down- en upstrook(hoe je dat schrijft) even hard.
Hoe kan ik dit nou voorkomen?

Nog een probleem: Latency.
Ik hoor als ik sla een beetje een verlate toon door mijn versterker.
Ik bedoel dat als ik staccato speel, en dus hele korte noten speel in een liedje, bijvoorbeeld elke maat een akkoord dat dus heeel erg kort duurt en ik sla het akkoord aan dan hoor je dat net iets later.
Dat is vervelend als ik oefen met mijn drumcomputer en daar krijg ik zeker last van als ik live speel.

Hopelijk kan iemand mij helpen.


Met vriendelijke groet,
Jelle

piezo
27 april 2010, 00:22
Hoi Jelle,

Het klopt dat de downstrokes vaak een hardere synth attack tot gevolg hebben. Dat is bij mij ook vaak en het komt door de hoek waarin je je plectrum vasthoudt. De GK-2A is nogal kritisch op het gebied van de afstand tot de snaar: bij downstrokes sla je de snaar even naar de GK-2A toe terwijl je hem bij upstrokes juist even wegtrekt. Als je de plectrumhoek bewust andersom kiest zullen de upstrokes dan ook ineens harder zijn dan de downstrokes.
Ik raad je aan de GK-2A eerst dichter bij de snaren te zetten, dan wordt het verschil kleiner, en verder te leren werken met die plectrumhoek.

Wat betreft die vertraging, daar zul je helaas aan moeten leren wennen. De pitch-converter heeft gewoon tijd nodig om zeker te zijn van de toonhoogte die hij moet doorgeven. Hoe lager de toon, hoe langer 1 golflengte duurt en dus hoe groter de vertraging.

Hier heb ik - onder de naam "matrix" - een boel info neergezet waar je wel iets aan zult hebben.
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=50868&page=3

Jelle6
29 april 2010, 14:30
bedankt voor die site en je commentaar!

Jelle6
29 april 2010, 14:38
weet iemand toevallig hoeveel millimeter het element en de snaren van elkaar af moeten staan, want ik heb een speciale ibanez gitaar waar de snaren ver van het hout afstaan.
maar weet iemand hoe dicht ideaal is?

driftkop
29 april 2010, 15:34
Die afstand heet de action, en is erg persoonlijk. Sommigen vinden het fijner om de snaren zo dicht mogelijk bij de hals (en dus het element) te hebben, maar de kans dat de snaren tegen de frets ratelen is weer groter. Mensen die slide spelen hebben liever een hogere action. Maar ik denk dat je die vraag beter in dit subforum kunt stellen: http://gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=10

Mitch
29 april 2010, 20:18
Vriendelijk bedoeld, maar hij bedoelt toch echt iets heel anders.

driftkop
29 april 2010, 20:39
Vriendelijk bedoeld, maar hij bedoelt toch echt iets heel anders.

En dat is... ???

TimS
29 april 2010, 20:45
Volgens mij bedoelt driftkop wel hetzelfde, maar is hij vergeten dat je de pickuphoogte tov de body ook aan kunt passen.

piezo
30 april 2010, 15:13
Jelle, voor het geval dat je de afstand tussen de Gk-2A en de snaren bedoelt, geef ik wat richtlijnen voor een goede werking.

Instelling van gitaar en Gk-2A:
1) De Gk-2A mag niet verder dan 20 mm van de brug(zadels) vandaan geplaatst worden.
2) De actie van de gitaar (de snaarhoogte) niet te laag instellen, want bij fretbuzz heb je meer risico op "glitches", een verkeerde toonhoogte.
3) Als je de hoogte van de snaarzadeltjes individueel kunt instellen, pas de curve dan liever aan aan die van de Gk-2A dan aan die van de toets.
4) Voor een goede werking van de Gk-2A is de optimale afstand tussen snaren en Gk-2A ongeveer 1,0 mm, met de snaren ingedrukt op de hoogste fret.
5) Als je snaren nog helemaal vers zijn, geven ze sterkere boventonen. Afhankelijk van de verdere resonantiefrequenties van de gitaar heb je dan ook wat meer risico op "glitches" Met verse D-Addario's had ik dat vaak op de A5-snaar, tegenwoordig gebruik ik Pyramids.

Jelle6
30 april 2010, 22:12
Jelle, voor het geval dat je de afstand tussen de Gk-2A en de snaren bedoelt, geef ik wat richtlijnen voor een goede werking.

Instelling van gitaar en Gk-2A:
1) De Gk-2A mag niet verder dan 20 mm van de brug(zadels) vandaan geplaatst worden.
2) De actie van de gitaar (de snaarhoogte) niet te laag instellen, want bij fretbuzz heb je meer risico op "glitches", een verkeerde toonhoogte.
3) Als je de hoogte van de snaarzadeltjes individueel kunt instellen, pas de curve dan liever aan aan die van de Gk-2A dan aan die van de toets.
4) Voor een goede werking van de Gk-2A is de optimale afstand tussen snaren en Gk-2A ongeveer 1,0 mm, met de snaren ingedrukt op de hoogste fret.
5) Als je snaren nog helemaal vers zijn, geven ze sterkere boventonen. Afhankelijk van de verdere resonantiefrequenties van de gitaar heb je dan ook wat meer risico op "glitches" Met verse D-Addario's had ik dat vaak op de A5-snaar, tegenwoordig gebruik ik Pyramids.

Dat bedoelde ik inderdaad.
Ik heb het gedaan en het werkt nu perfect!
Up en down strokes werkt nu ook perfect!
Dus allemaal bedankt.


Dit topic kan worden gesloten.