PDA

View Full Version : toonladders



metalguitar
24 april 2003, 00:20
Hoe zit dat met toonladders?
Eerst speelde ik solo`s altijd gebaseerd op een aeolische toonladder, maar nu heb ik ook die andere toonladders geleerd ionisch t/m locrisch.
Als je die allemaal in B speelt begin je die in de 7e fret lage E snaar of niet?
Je kan toch ook wanneer je in B speelt een locrische toonladder op 9e fret lage E snaar beginnen?
En als laatste wat betekenen die romeinse cijfers die erbij staan?
Ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan maken.

moretel
24 april 2003, 10:24
Is al het een en ander over geschreven op het forum, maar dit is de manier waarop ik het het makkelijkst vind te begrijpen.

Neem b.v. toonladder patroon van F startende op de eerste fret e snaar, je krijgt dan het volgende patroon.

e:-1-3-5-
b:-1-3-5-
g:-2-3-5-
d:-2-3-5-
a:-1-3-5-
e:-1-3-5-

ALs je dit patroontje speelt speel je
F-ionisch
G Dorisch
A Phrygisch
Bb Lydisch
C Mixolydisch
D Aeolisch
E Locrisch

Allemaal op de zelfde positie,

wat het verschil maakt is de root, die telkens veranderd. Je kan ook nieuwe patroontjes maken maar dat is een kwestie van oefenen.
Je ziet al dat met hetzelfde patroontje verschillende klanken mogelijk worden en dat ligt aan het gebruik van accoorden.
De betreffende mode ontstaat pas bij combinatie met accoorden en heeft te maken met de veranderde intervallen.

Als je in F speelt ga je uit vanuit de F noot, maar speel je b.v. lydisch dan is je startpunt de Bb, je speelt dezelfde noten maar je root veranderd in combinatie met de gebruikte accoorden levert dat de mode op.

Praktisch gezien doe ik het volgende,
als je b.v. gaat jammen in zeg B dorisch dan zoek ik B ionisch op en verschuif dit patroontje 2 posities omlaag (of 10 omhoog), vervolgens zoek ik de root op (de B noot), van daaruit zoek ik mijn weg naar andere patroontjes.

Voor de andere modes doe ik hetzelfde.

Phrygisch : -4
Lydisch : -5
Mixolydisch : +5
Aeolisch : +3
Locrisch :+1

metalguitar
25 april 2003, 18:37
stel de begeleiding is F ionisch en je speelt F ionisch toonladder welke dorische toonladder past daarop?
F of G?

moretel
26 april 2003, 09:38
Op 2003-04-25 18:37, schreef metalguitar:
stel de begeleiding is F ionisch en je speelt F ionisch toonladder welke dorische toonladder past daarop?
F of G?


De begeleiding is nooit ionisch of dorisch etc.
De combinatie van de gekozen toonladder en accoorden maken de mode tot wat ie is.

Over een F accoord kan je F ionisch spelen,
als je dan dorisch wil spelen schuif je het patroontje twee frets terug, je speelt dan het patroontje van D# ionisch maar de combinatie van de noten met het F accoord zorgen voor de klank van de mode.

Ik heb ergens nog een lijstje in een topic gemaakt van accoord combinaties en de verschillende ladders, moet je maar eens zoeken.

ColtraneMatrix
26 april 2003, 21:02
ik wil er even aan toevoegen dat spelen in B Locrisch niet wil zeggen dat je je lick ook op een B moet beginnen. Dit is gewoon een handige leermethode die wordt toegepast om het geluid herkenbaar te maken voor je gehoor.
Je kan een lick in B Locrisch spelen zonder ook maar een B te gebruiken.

moretel
27 april 2003, 02:38
Maar voor het begrip wel essentieel, je moet wel weten waar ie zit om 'm niet te spelen.