PDA

View Full Version : Mijn Western gitaar klinkt te dof



Sonny
26 april 2010, 18:16
Hey Allemaal,

Ik heb laatst mijn eerste Western gitaar gekocht, een Fender cd-100.

Omdat ik gewend aan mijn elektrische gitaar ben, vind ik dat uit mijn nieuwe Western gitaar best wel een dof/ hol geluid komt. Omdat ik nog bijna geen ervaring heb met akoestische gitaren, weet ik uiteraard niet zeker of het nou echt zo'n dof geluid is, of dat het allemaal wel meevalt.

Weten jullie hoe ik uit mijn gitaar een scherper geluid kan krijgen, bijvoorbeeld voor een helder, scherp blues geluid? Zelf zat ik te denken doormiddel van een ander setje snaren. Dit is de gauge die ik er momenteel op heb zitten...

80/20 Bronce Wound 70 L 012-052

Alle reacties zijn welkom en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Sonny

rijsberman
26 april 2010, 18:33
Zijn het verse snaren? En inderdaad, het ene merk klinkt helderder dan het andere. Ik heb niet veel ervaring met verschillende merken, maar op mijn 5th avenue heb ik juist de Martins er af gemikt omdat ze te schel/blikkerig klonken. De Ernie Balls waren meteen al mooier.

En een akoest klinkt natuurlijk ook anders dan een elektrische, maar als dof zou ik het niet omschrijven...

Sonny
26 april 2010, 19:37
Ja, het zijn inderdaad verse snaren.

Als ik er nou de eerst volgende keer een lichtere gauge opgooi, zal hierdoor het geluid ook minder zwaar gaan klinken of werkt dit juist omgekeerd??

RB-1
26 april 2010, 20:06
Wat je nooit moet onderschatten is het verschil in klank voor- en achter het instrument.
Bij een elektrische gitaar staat de versterker meestal achter je, zodat je het 'complete' geluid hoort.
Bij een akoestisch instrument als banjo, mandoline, maar net zo goed de door jou genoemde gitaar gaat het meeste 'hoog' van je af, richting publiek.
Je hoort dus, verhoudingsgewijs, een tamelijk dof geluid.
Verkijk je daar niet op, je zult de eerste niet zijn die zijn publiek pijnigt met een hopeloos knerperige sound, die achter het instrument 'nog eigenlijk best wel goed klonk'.
Dit even als een extreem voorbeeld.
Om een idee te krijgen van hoe je instrument klinkt, ga eens tegenover een spiegel of een harde, gladde muur staan..

Succes!

--=HANS=--
26 april 2010, 21:14
Ja, het zijn inderdaad verse snaren.

Als ik er nou de eerst volgende keer een lichtere gauge opgooi, zal hierdoor het geluid ook minder zwaar gaan klinken of werkt dit juist omgekeerd??

Ik zou niet te veel rommelen met de dikte maar gewoon weer een setje 0.12 van een ander merk proberen. Op mijn 000 model bluesgitaar heb ik Martin snaren en op een andere meestal d`adario, beide 0.12
Mijn ervaringen met dunnere snaren (0.11) zijn eigenlijk allemaal negatief qua geluid, speelcomfort neemt wel toe maar ik vind de klank echt een stuk minder.
Hoe speel je trouwens, met je vingers/nagels of met een plectrum?

Sonny
26 april 2010, 22:06
Wat je nooit moet onderschatten is het verschil in klank voor- en achter het instrument.
Bij een elektrische gitaar staat de versterker meestal achter je, zodat je het 'complete' geluid hoort.
Bij een akoestisch instrument als banjo, mandoline, maar net zo goed de door jou genoemde gitaar gaat het meeste 'hoog' van je af, richting publiek.
Je hoort dus, verhoudingsgewijs, een tamelijk dof geluid.
Verkijk je daar niet op, je zult de eerste niet zijn die zijn publiek pijnigt met een hopeloos knerperige sound, die achter het instrument 'nog eigenlijk best wel goed klonk'.
Dit even als een extreem voorbeeld.
Om een idee te krijgen van hoe je instrument klinkt, ga eens tegenover een spiegel of een harde, gladde muur staan..

Succes!


Hoi RB-1,

Zelf had ik hier ook wel een vermoeden van inderdaad, ik heb laatst wat opgenomen via een recorder en ik merkte wel dat de hoge tonen op deze manier wel goed hoorbaar waren. Waarschijnlijk komt het zwaardere/doffe geluid mede omdat ik dus niet goed voor het instrument zit, maar er dus achter :)

Thanks man!

Sonny
26 april 2010, 22:08
Ik zou niet te veel rommelen met de dikte maar gewoon weer een setje 0.12 van een ander merk proberen. Op mijn 000 model bluesgitaar heb ik Martin snaren en op een andere meestal d`adario, beide 0.12
Mijn ervaringen met dunnere snaren (0.11) zijn eigenlijk allemaal negatief qua geluid, speelcomfort neemt wel toe maar ik vind de klank echt een stuk minder.
Hoe speel je trouwens, met je vingers/nagels of met een plectrum?

Hoi Hans,

Ik zal anders eens wat andere snaren bestellen de eerst volgende keer, gewoon van een ander merk.

Verder speel ik altijd met een plectrum.

Thankz

Ron Houben
27 april 2010, 18:27
Vaak hebben dit soort gitaren ook kambeentjes en topkammen van plastic. Als je die vervangt door Tusq van Graphtec, krijg je meer boventonen, een helderer algemeen geluid en meer sustain. Is echt aan te raden. Tusq beentjes hebben ze in iedere goede muziekwinkel.

Succes!

Ruudj
28 april 2010, 08:03
Gooi er Elixer nanoweb snaren op, en hoor wat een verschil dat maakt! Klinken héél helder nl. :cooler:

LaurentB
28 april 2010, 09:37
Gooi er Elixer nanoweb snaren op, en hoor wat een verschil dat maakt! Klinken héél helder nl. :cooler:

Ja, en dan de 80/20, die zijn nog een stuk helderder dan de phosphor-bronze, viel mij laatst op.

Rutger
28 april 2010, 09:53
Vaak hebben dit soort gitaren ook kambeentjes en topkammen van plastic. Als je die vervangt door Tusq van Graphtec, krijg je meer boventonen, een helderer algemeen geluid en meer sustain. Is echt aan te raden. Tusq beentjes hebben ze in iedere goede muziekwinkel.

Succes!

Precies, experimenteer eens met brug en/of topkam van verschillende materialen.

Sonny
28 april 2010, 15:09
Bedankt voor al jullie reacties en suggesties :) :)..!

Ik kijk uit naar meer, want zo te zien kan ik nog een helehoop leren van jullie!