PDA

View Full Version : Mijn Western gitaar klinkt te dof



Sonny
26 april 2010, 18:16
Hey Allemaal,

Ik heb laatst mijn eerste Western gitaar gekocht, een Fender cd-100.

Omdat ik gewend aan mijn elektrische gitaar ben, vind ik dat uit mijn nieuwe Western gitaar best wel een dof/ hol geluid komt. Omdat ik nog bijna geen ervaring heb met akoestische gitaren, weet ik uiteraard niet zeker of het nou echt zo'n dof geluid is, of dat het allemaal wel meevalt.

Weten jullie hoe ik uit mijn gitaar een scherper geluid kan krijgen, bijvoorbeeld voor een helder, scherp blues geluid? Zelf zat ik te denken doormiddel van een ander setje snaren. Dit is de gauge die ik er momenteel op heb zitten...

80/20 Bronce Wound 70 L 012-052

Alle reacties zijn welkom en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Sonny

rijsberman
26 april 2010, 18:33
Zijn het verse snaren? En inderdaad, het ene merk klinkt helderder dan het andere. Ik heb niet veel ervaring met verschillende merken, maar op mijn 5th avenue heb ik juist de Martins er af gemikt omdat ze te schel/blikkerig klonken. De Ernie Balls waren meteen al mooier.

En een akoest klinkt natuurlijk ook anders dan een elektrische, maar als dof zou ik het niet omschrijven...

Sonny
26 april 2010, 19:37
Ja, het zijn inderdaad verse snaren.

Als ik er nou de eerst volgende keer een lichtere gauge opgooi, zal hierdoor het geluid ook minder zwaar gaan klinken of werkt dit juist omgekeerd??

RB-1
26 april 2010, 20:06
Wat je nooit moet onderschatten is het verschil in klank voor- en achter het instrument.
Bij een elektrische gitaar staat de versterker meestal achter je, zodat je het 'complete' geluid hoort.
Bij een akoestisch instrument als banjo, mandoline, maar net zo goed de door jou genoemde gitaar gaat het meeste 'hoog' van je af, richting publiek.
Je hoort dus, verhoudingsgewijs, een tamelijk dof geluid.